رهبر معظّم انقلاب در تقریظهایی که بر کتابها مینگارند، با نگاهی عمیق و اندیشمندانه، دیگران را به دنیای پُررمزوراز کتابخوانی فرامیخوانند. ایشان، با نگاهی ژرف به ارزشهای علم و معرفت، کتاب را به منزلهی منبعی گرانبها برای رشد فکری و فرهنگی معرّفی میکنند.
| مهدی ابراهیمزاده مردم امروز هم که فرصت و امکان حضور عملی در جبههها برای مبارزهی نظامی برایشان مهیا نیست با دلدادگی و بیچشمداشت در پشت حبههی مقاومت مشغول خلق صحنههایی خارقالعاده در کمک و حمایت از مظلومان و در اجرای فرمان جهاد و یاری مردم منطقه هستند که توسط رهبر معظم انقلاب صادر شدهاست.
شهید مرتضی عبداللهی جوانی بود که علیرغم درک لذات مشروع از نعمت های خداداد در زندگی اش، به عقلانیت و معرفتی رسید که همه آن فرصتها و نعمتها و علایق را فدا کند تا به تعبیر خودش مزه فدا شدن برای حضرت زینب (سلام الله علیها) را بچشد.
در تمام آن سالها علیرغم تمامی رفتارها و گفتارها، همواره در وجود مجید، نسبت به راهی که در پیش گرفته بوده تردیدها و حتی انکارهایی وجود داشته، اما آن تردیدها منتظر عنایتی از ناحیه اولیاء الهی نجف و کربلا بود تا به یقین تبدیل شود.
سیر زندگی سید مصطفی موسوی نشان میدهد فردی که در شرایط سیاسی اجتماعی سالها بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و پایان دفاع مقدس چشم به جهان گشوده و در معرض انواع و اقسام روشهای فرهنگی دشمن بوده، واجد ویژگیهای ممتازی شده که مهمترین دوران حیات او را به یکی از پر افتخارترین صحنههای انسانی تبدیل کرده است.
| حجتالاسلام والمسلمین احمد غلامعلی دعای چهاردهم صحیفه سجادیه دعایی است که امام سجاد علیهالسلام وقتی به ایشان ظلم میشد یا ظالمی را میدیدند، این دعا را میخواندند. در این وضعیتی که ظلمهای عجیبی در غزه، لبنان و کل سرزمینهای فلسطین از سوی صهیونیستهای غاصب انجام میشود، به نظرم طبق توصیهای که حضرت آقا فرمودند، ما باید با این دعا انس داشته باشیم.
هرچند حسن طهرانیمقدّم پیش از این با آثار دیگری مانند «مردی با آرزوهای دوربرد» و «خطّ مقدم» به ویترین کتابفروشیها راه پیدا کرده و مورد استقبال کتابخوانان هم قرار گرفته بود، امّا «مرد ابدی» را میتوان مفصّلترین، کاملترین، جزئیترین و البتّه مستندترین روایت از تولّد تا شهادت مردی دانست که وصیّت کرده بود روی سنگ مزارش بنویسند «اینجا مدفن کسی است که میخواست اسرائیل را نابود کند».
در منظومهی فکری اسلام، جامعهی الهی جامعهای است که استقرار عدالت در آن باشد، توحید باشد، معنویّت باشد. اینها اهداف هستند. البتّه این اهداف برای رسیدن به هدف بالاتر «انسانسازی» و این نیز برای رسیدن به هدف نهایی «قرب الهی» است.
| آقای رضا سیفاللهی مهمترین روش «ایستگاه خیابان روزوِلت» این است که از اسناد دشمن، یعنی کسانی که سعی کردند در این چند سال بعد از تسخیر لانهی جاسوسی قرائتهای مخالف و مغرضانهای داشته باشند، استفاده کرده است. آن اسناد را دیده و با شهامت خوانده و با استدلال و اتقان جواب مستند آن حرفها را در این کتاب، ارائه دادهاند.
آیهی ۶۰ سورهی مبارکهی احزاب به یک اصل مهم در روش تحلیل سیاسی اشاره دارد و آن اینکه هر تحلیلی که نتیجهی آن، ترس، اضطراب و ناامیدی جامعه باشد، قطعاً تحلیل نادرستی است.
| حجتالاسلام والمسلمین خزایی تقریظ رهبر انقلاب بر «ایستگاه خیابان روزوِلت» ما را و مؤسسات و جوانها را انگیزهمند میکند که بیش از آنچه که در این کتاب آمده، کار کنند. این کتاب گام اول است. نه تنها به مسئلهی لانهی جاسوسی، بلکه به جنایتهای بعدی آمریکا نیز باید بپردازیم.
ما همه دل نگران نظر حضرت امام بودیم. آقای محسن میردامادی را دیدم، گفتم محسن! چی شد بالاخره؟ گفت اتفاقاً همین الان حاج سید احمد آقا تماس گرفت و گفت که امام از ما سؤال کردند که اینهایی که اینجا را تسخیر کردند چه تیپی هستند؟ ما به ایشان اطمینان دادیم که اینها در خط انقلاب هستند. امام وقتی مطمئن شدند، این پیغام را دادند و گفتند: «سریع به اینها بگویید که خوب جایی را گرفتید، محکم نگه دارید.»
| عباس سلیمینمین بر اساس ادله که خوشبختانه تولید این کتاب، گام بسیار ارزندهای در این وادی خواهد بود که این دانشجویان بر اساس مطالعه میدانی عملکرد آمریکا در بعد از انقلاب به این نتیجه رسیدند، نه برای اینکه چون آمریکا در سال ۳۲ کودتا کرده، ما امروز برویم سفارت را اشغال کنیم. خیر، بر اساس مطالعات میدانی از عملکرد آمریکا در مسائل کردستان و مسائل مختلف ایران، این تصمیم گرفته شد.
| حسین محمدیسیرت از منظرهای مختلفی میتوان به کتاب «ایستگاه خیابان روزولت» توجه کرد. این کتاب از تاریخنگاری شعاری فاصله گرفته و تلاش کرده یک روایت عالمانه و غیر سوگیرانه و غیر شعاری را از یک اتفاق تاریخی ارائه دهد. تلاش شده روایتهای متعدد و مستند را ارائه دهد و این ویژگی مخاطب را مجاب میکند که این روایت را هم بشنود.
| محمدصادق علبزاده قصهی سفارت آمریکا، شروعی دارد و پایانی. خصوصیت روایت آمریکایی از قصه آن است که صرفاً روی پایانش متمرکز شدهاند بدون اینکه این دورهی تاریخی را از ابتدایش روایت کنند. این نگاه به تاریخ در عصر فعلی تعدد رسانهها، در خوشبینانهترین حالت هم اگر دروغ نگوید اما همهی واقعیت را هم نشان نمیدهد. این یک روایت کاریکاتوری از واقعیت است.
| علیرضا مختارپور یکی از مهمترین وقایع در تاریخ انقلاب اسلامی تسخیر سفارت آمریکا در تهران توسط دانشجویان پیرو خط امام بود که از ۱۳ آبان ۱۳۵۸ تا ۳۰ دی۱۳۵۹ به طول انجامید. کتاب ایستگاه خیابان روزولت که به کوشش محققانۀ جناب آقای محمد محبوبی در زمستان ۱۴۰۲ منتشر شدهاست را میتوان بهترین اثر متقن و معتبر و جامع تولید شده در این موضوع تاکنون دانست.
| محمدامین فرجاللهی استفاده از منابع دست اول بیش از سی کتاب انگلیسی که عمدتا خاطرات رجال سیاسی و افسران اطلاعاتی است که به فارسی ترجمه نشدهاند، بیش از چهل و پنج کتاب فارسی و اسناد آزادشدهی آمریکا، انگلستان، استرالیا و کانادا در کنار اسناد نهادهای ایرانی پیش و پس از انقلاب؛ یک بافت روایی منسجم و متراکم پیش روی مخاطب گذاشته است.
| محمدمهدی اسلامی تنها مشکل، که از قضا منطبق بر نیاز ما هم بود، فقدان بخشی از اسناد مورد نیاز بود. نه نویسنده کتاب اهل تسلیم شدن بود و نه برخی اهل همکاری؛ اگرچه با روحیه جهادی و پشتکار موانع یک به یک برطرف شد و بخشی از اسناد برای اولینبار در این کتاب به افکار عمومی عرضه شده است، اما سایه این جنگ تا آخرین روز تألیف ادامه یافت.
| محسن سام ایستگاه خیابان روزوِلت، در بیان جزئیات رویدادها دقیق عمل کرده است. آنچنان که اگر یک داستاننویس یا نویسندهی فیلمنامه بخواهد تنها به یک منبع مراجعه کند تا قصهی تسخیر را بنویسد، همین یک کتاب برای او کافی خواهد بود.
از همان روزهای اولِ حملات رژیم صهیونیستی تمام قرائن و شواهد نشان دهنده دخالت مستقیم آمریکاییها در اداره جنگ است و هرچه از این جنگ میگذرد، دلایل نقش مستقیم آمریکا در هدایت جنایتهای رژیم صهیونیستی قویتر و پررنگتر میشوند.
|عباسعلی کدخدایی دفاع مشروع در برابر حمله مسلحانه؛ از جمله سازوکارهای پیشبینیشده در منشور ملل متحد جهت سرکوب ناقضان اصل ممنوعیت توسل به زور، دفاع مشروع است. اصل مزبور به عنوان یک حق ذاتی و طبیعی هم ماهیت عرفی داشته و هم در حال حاضر از ماهیت معاهداتی برخوردار است.
| مهدی ابراهیمزاده باید بگوییم اگر جنایات قبلی رژیم صهیونیستی، نسل مبارز امروز حماس و حزبالله و انصارالله یمن و گروههای مجاهد عراقی را متّحد کرد، این جنایات و تصاویر ماندگار یحیی سنوار و سید حسن نصرالله و سردار سلیمانی و سایر شهدای جبههی مقاومت حتماً اثر بیشتری در برانگیختن افکار عمومی و خیزش جوانان و نوجوانان منطقه خواهد داشت
| علیرضا مختارپور برای اینکه نسلهای بعدی خود را در معرض انوار این نوع خاطرات قرار دهند و با جستجوی بیشتر در منابع مختلف مکتوب و غیرمکتوب، به درک مختصات و مشخصات سبک زندگی آن جوانان پای بر زمین و سر بر آسمان و دل در عهد جانان نائل شوند و با توجه به ورود به گام دوم انقلاب اسلامی تولید این نوع کتابهایی همچنان در اولویت قرار دارد.
تلآویو از روز هشتم اکتبر ــ اوّلین روز آغاز تجاوز به غزّه و ورود حزبالله به جنگ برای حمایت از مردم غزّه ــ سعی کرد توافقی جداگانه با حزبالله داشته باشد، امّا سیّدحسن نصرالله آن را نپذیرفت و هر گونه توافق را منوط به توافق با حماس کرد. در واقع، میتوان و باید گفت دبیرکلّ فقید حزبالله لبنان، شهید راه آزادی قدس شریف شد و جان خود را در این مسیر فدا کرد
پرتاب میشوم به سکانسهای از کرخه تا راین و سعید، رزمندهی ایرانی که بعد از بهبود چشمانش با شنیدن یاد و نام امام اشک میریخت. در پاسخ به اینکه گریه برای چشمهایش ضرر دارد میگفت بگویید بدوزندشان. سعید نمیدانست عبدالله با چشمهای دوخته شده هم گریه میکند.
نگاه رهبر انقلاب به ساخت «امّت اسلامی» واقعگرایانه و دور از سطحینگری و شعارزدگی است. ساخت «امّت اسلامی»، به معنای واقعی کلمه، کاری سهل و سریع نیست و در این راه، موانع و چالشهای ریز و درشت متعدّدی وجود دارد. دشمنان دنیای اسلام که امروزه بیشترین منفعت را از عدم اتّحاد دنیای اسلام میبرند، اصلیترین مانع احقاق این هدف متعالی هستند.
این جنگافزارها نیستند که در جبههها میجنگند، بلکه جانهایی هستند که در دستان صاحبانشان به نوبت نشستهاند تا در راه کشورشان فدا شوند، چه آنهایی که بر صف کفر میتازند و چه آنهایی که جنگشان برای دفاع نبوده باشد و حتی هدف درستی هم نداشته باشد، اینها برای کشورشان حکم قهرمانانی را دارند که در خط مقدم جنگیدند و سختی کشیدند تا دیگران دچار این سختی نشوند.
کربلا زمین ممتازی است که گنبد اسلام بوده، همان جایی که خدا، یاران مؤمن حضرت نوح را از طوفان نجات داد. سرزمینی که قربانگاه عاشقان و مشهد شهیدان است. شهیدانی که نه شهدای گذشته و نه شهدای آینده، به پای آنها نمیرسند. جایی که خاکش را از خاک بیتالمقدّس گرفته است. آنجایی که محل عروج فرشتگان است و جایگاه مزار تو...
جریانی که از سال ۶۷ آغاز شد، امروز ریشههایش در سراسر کشور دویده است. امروز حجم زیادی از کتابهای ارزشمند و قابل اعتنا که حاوی سبک خاص خود هستند و نمایانگر قالب و فرمی مختصّ به تاریخ شفاهی جنگند با مخاطب و ادبیات روز گفتوگو میکنند. مرتضی سرهنگی در جایی گفته بود: «ما به اندازهی خودمان کار کردیم نه به اندازهی بزرگی جنگ!» این نقل قول بیانگر بزرگی و عظمت دفاع مقدّس و کارهای نکرده در این عرصه است.
شاید بتوان درس اصلی دفاع مقدّس را چنین خلاصه کرد که «دفاع مقدّس یک اصل را برای ملّت ایران ثابت کرد و آن اصل، این است که صیانت کشور و بازدارندگی کشور از دستاندازی دشمن با مقاومت به دست میآید نه با تسلیم.
«هویّت انسان ایرانی»، در واقع، پرسش از کیستی و چیستیِ انسانِ ایرانی است؛ برای پاسخ به این پرسش باید به فرهنگ انسان ایرانی رجوع کرد، فرهنگ هم متأثّر از فکر و تاریخ و جغرافیایی است که انسان ایرانی، در طول هزاران سال، در آن زندگی کرده است.
معنای دوقطبی اختلاف سلیقه نیست ... معنای دوقطبی این است که وقتی این اختلاف سلیقه به وجود آمد، در هر تصمیمی به جای اینکه به حق و مصلحت فکر کنیم، به جایگاه این دستهبندی فکر میکنیم؛ دستهی ما اینجوری میخواهد، پس باید این بشود؛ حالا حق هست یا نیست، مصلحت هست یا نیست، [فرقی نمیکند].
مسئله کاهش میزان باروری و به تبع آن کاهش جمعیت، اثرگذار بر سرنوشت یکایک ملت ایران خواهد بود. دایره وسیع آسیبهای کاهش جمعیت بر حیات فردی و اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی مردمان و نسلها، همواره دغدغه رهبر انقلاب بوده است.
|مونا حجتانصاری در حال حاضر اکثر کشورها در جهان با مشکل پیری جمعیت و کاهش چشمگیر زاد و ولد مواجه هستند. آمار و ارقام موجود، زنگ خطر را در بسیاری از کشورهای جهان به صدا درآورده است. در برخی کشورها، تبعات پیری جمعیت و زادوولد پایین همین حالا نیز قابل مشاهده است.
|ریحانه رحمانیپور در گام دوم فهم نسبت وضعیت باروری و نگرش جامعه نسبت به فرزندآوری با تحولات فرهنگی تبیین شده است. نتایج یک بررسی نشان می دهد، هر چه میزان دینداری بالاتر، سکولار شدن جامعه پایینتر، فردگرایی پایینتر و ارزشهای خانوادگی بالاتر باشد، میزان باروری نیز بالاتر خواهد بود.
|آسیه ارحامی حفظ جمعیت جوان یکی از مهمترین منابع ثروت ملی هر کشور و درحقیقت یک امتیاز ملی است. با این حال مرور شاخصهای متعدد در حوزه جمعیت و فرزندآوری نشان میدهد کاهش فرزندآوری به یک الگوی غالب در کشور تبدیل شده است.
پیوست عدالت، یک امر تزیینی یا فرعی نیست بلکه منطق موجه بودن یک مداخله عمومی از منظر عدالت اجتماعی است. این بدان معناست که پیوست عدالت را باید بیشتر پیشینی و در مقام طراحی مداخلات دید و الا تبدیل به یک تظاهر و نمایش با برچسب عدالت میشود.
| علیرضا سجادیه پیوست عدالت باید واجد عقلانیت خالص و صحیح باشد. یعنی به تصمیمسازان و مجریان کمک کند اولاً با عینک درست به میدان مسائل نگاه کنند، ثانیاً راهحلهایی درست (عادلانه) و متناسب با زیستبوم و اقتضائات کلان کشور طراحی کنند...
در حوزه فرهنگ و کار فرهنگی، سبک زندگی و انتقال فرهنگ در عرصه جامعه به نسلهای بعدی مهمترین حرکت فرهنگی در حوزه کودک و نوجوان است. در این مقطع سنی، عمده شخصیت و اصل باورها برای مسیر آینده و نوع نگاه به مسائل کلان مثل سبک زندگی، شکل میگیرد.
|محمدصادق ترابزاده جهرمی حرکت همزمان در دو نهاد سیاست و اداره و نهاد علم، برای تحقق پیوست عدالت ضرورت دارد و این جریان تقاضای پیوستنگاری از سوی نهاد سیاست و اداره است که میتواند نهاد علم را به حرکت درآورد.
جوانان باید راه مقابل خود را ببینند. «با نشستن، تنآسانی، راحتطلبی و سرگرم شدن و مشغول شدن به هوسها و بازیچههایی که دشمن سر راه ما و جوانهای ما قرار میدهد، این راه طی نخواهد شد. این نسل باید کارِ گذشتگان را به اکمال برساند و تمام کند...
|حجتالاسلام والمسلمین اصلانی اگر میخواهیم «نصرتی لکم معدة» را داشته باشیم، باید این دو رکن ولایت را تحقق ببخشیم. رکن اول پیوند با ولی اسلام است که به معنای وفاداری به عهد است. رکن دوم، پیوند با امت اسلام و ولایتمداران است که به معنای همدلی وفادارانه است.
امروز پیام قیام حسینی علیهالسلام و پدیدهی اربعین که همان «هیهات منّا الذّلّة» است، بیش از گذشته در جهان تلألؤ یافته و «کربلا طریق الاقصیٰ» شعار اهل مشّایه شده است و امروز با مشاهدهی ظلم و ستم متوحّشانهی رژیم صهیونیستی و حمایتهای آشکار آمریکا و غرب از وحشیگریهای آن، مردم جهان بیش از پیش نیازمند درک منطق حسینی علیهالسلام هستند
|ابراهیم متقی اولویتهای اصلی هر کشوری را حوزه همسایگان و همکیشان تشکیل میدهند. روندهای سیاست خارجی ایران بدون توجه به قالبهای همسایگی، تمدنی و هویتی مطلوبیت و نتیجه چندانی نخواهد داشت. کشوری که سیاست خارجی سازنده دارد، قادر خواهد بود تا حوزه همسایگی را به عرصه کنش راهبردی پیوند دهد.
اقتصاد مطلوب در منظومه اندیشه رهبر انقلاب «درونزا و برونگرا» است. تأکید بر باز کردن عرصهی اقتصاد برای حضور بخش خصوصی و همچنین چارهاندیشی برای مشارکت مردم، مبتنی بر درونزایی و تاکید بر تبدیل توافقنامههای اقتصادی به قراردادهای حقوقی قابل اجرا مصداقی از یک اقتصاد برونگرا است.
در جمهوری اسلامی ایران، انتخابات ابزاری برای کسب قدرت به معنای مرسوم آن در جهان نیست و کسب پستهای مدیریّتی نیز مسئولیّتی سنگین است که دارندهی آن باید، هم در این دنیا و هم در آخرت، پاسخگوی مسئولیّت خود باشد. وقتی چنین تعریفی از «رقابت» و «قدرت» وجود داشته باشد، دیگر چگونه میتوان برخی را بازنده و برخی دیگر را برندهی انتخابات نامید؟
|ابراهیم برزگر مقوله دووجهی که رأی اکثریت مردم یعنی انتخاب مردم و تنفیذ یعنی انتصاب وی از سوی رهبری در واقع دو روی یک سکهاند و جمهوریت و اسلامیت را در ترکیبی مناسب نشان میدهد و سرشت متفاوت مردمسالاری دینی در مقایسه با مردمسالاری سکولار و متعارف را آشکار میسازد.
به لحاظ زمانی، امروز اولویّت با مسائل اقتصادی است؛ چون اقتصاد یک نقطهی کلیدیِ تعیینکننده است. اقتصاد قوی، نقطهی قوّت و عامل مهمّ سلطهناپذیری و نفوذناپذیری کشور است و اقتصاد ضعیف، نقطهی ضعف و زمینهساز نفوذ و سلطه و دخالت دشمنان است.
|مسعود پزشکیان اگر ما چشمانداز را بپذیریم، عمل بکنیم و هم قسم بشویم چارچوبهای سیاستهای کلی رهبری را در اجرا عملیاتی کنیم، کشور ما بدان جایی خواهد رسید که برترینیم و بهترین و بالاترین. این قدرتی است که هست. و ما میتوانیم به اینجا برسیم و این جز با همگرایی و وحدت و انسجام ملی امکانپذیر نیست.
|احمد وحیدی دولت سیزدهم و وزارت کشور مفتخر است که توانست بهعنوان مجری برگزاری انتخابات بر اساس سیاستهای کلی انتخابات و خطوط راهبردی چهارگانهی مدّنظر رهبر انقلاب؛ امنیت، سلامت، رقابت و مشارکت و با رعایت قانونمداری آرامش سیاسی و بیطرفی و امانتداری فرآیند انتخابات چهاردهمین دورهی ریاست جمهوری را به پایان برساند.
|عباسعلی کدخدایی اولین اثر حقوقی تنفیذ آغاز دوره ریاستجمهوری است. به بیان دیگر چون مشروعیت عمل رئیسجمهور و تأیید رأی ملت به واسطهی تنفیذ صورت میگیرد؛ مبدأ دورهی چهارسالهی ریاستجمهوری از زمان امضای حکم بهوسیله رهبری خواهد بود این موضوع در ماده (۱) قانون انتخابات ریاستجمهوری مورد تصریح قرار گرفته است.
|خیرالله پروین تنفیذ حکم ریاستجمهوری از سوی مقام رهبری در حقیقت اعتبار بخشیدن یا مشروعیتدادن به ریاست وی بر قوه مجریه است. رئیسجمهور در جایگاه ریاست قوه مجریه، تصمیماتی اخذ کرده و اقداماتی انجام میدهد که جزء شئون ولایت است.
|سیداحمد حبیبنژاد تا زمانی که امضای حکم رئیسجمهور انجام نشود، به تصمیمات و اقدامات رئیسجمهور، نفوذ و اعتبار داده نمیشود. از منظر دیگر میتوان گفت امضای حکم رئیسجمهور منتخب، کاشف از تنفیذ حکم وی است.
|جواد منصوری تنفیذی که از سوی رهبری انجام میشود خود فینفسه و بهتنهایی واجد این معنای مستقل است که رهبری ضمن تأیید انتخابات و تأیید صلاحیت فرد برای پست ریاستجمهوری، اعلام میکنند از رئیسجمهور بهعنوان نماینده ملت پشتیبانی خواهند کرد و به طور غیرمستقیم رأی ملت را نیز تأیید میکنند.
صحیفهی سجّادیّه یکی از آثار مکتوب ائمّه علیهمالسلام است که در میان علما و بزرگان به «اُختالقرآن»، «انجیل اهلبیت علیهمالسلام» و «زبور آل محمّد صلیاللهعلیهوآلهوسلم» مشهور است. زندگی امام سجّاد علیهالسلام یکی از مهمترین نقطههای عطف در تاریخ اسلام است؛ دورانی که بهواقع یک پیچ تاریخی بزرگی به شمار میرفت. شناخت این دوران و آثار این امام عزیز یکی از مهمترین وظایف شیعیان است.
|محمدجواد رهپیک فناوری هستهای مزیتهای متنوع و کاربردهای مهمی در زندگی مردم دارد. آژانس بینالمللی انرژی اتمی این کاربردها را در ۶ حوزه کلان انرژی، سلامت، محیط زیست، صنعت، غذا و کشاورزی و مدیریت آب تقسیمبندی کرده و در گزارشات خود اشاره دارد که فناوری هستهای و حرکت به سمت آن میتواند فرصتهای زیادی از قبیل ایجاد شغل و رشد اقتصادی فراهم کند.
مقصود از جایگاه حقوقی تنفیذ حکم ریاست جمهوری این است که امضای مقام رهبری یک الزام حقوقی و جزء وظایف او است یا در ردیف اختیارات وی میباشد؟ در فرض اخیر وی میتواند از امضای حکم ریاست جمهوری ...
|حجتالاسلام والمسلمین ناصر رفیعی یک چیز در این طوفان مصائب خیلی خودنمایی میکند و آن آرامش امام حسین است. نشاط و شادابی حضرت و اصحابشان است. در اینجا میخواهم چرایی این آرامش را عرض کنم. انسان چهکار باید بکند که در حوادث آرامش، نشاط و شادابی داشته باشد. این آیهی قرآن است: هو الذی انزل سکینه فی قلوب المؤمنین. خداست که سکینه و آرامش در قلبها قرار میدهد.
تلاش برای وحدت و انسجام در کشور وظیفهی دیگر مجلس دوازدهم است. مجلس باید محور وحدت و آرامش باشد، نه کانون اختلاف و تنش. مجلس نهتنها باید مراقب باشد تا اختلاف سلیقههای طبیعی و مفید تبدیل به تنش و درگیری داخلی نگردد، بلکه به دوقطبیسازی بین مردم نیز دامن زده نشود.
|حجتالاسلام والمسلمین محمدزمانی زبان مفاهمهی اسرار الهی که در عاشورا منکشف است و مسلمان و غیرمسلمان از این میتوانند بهرهمند شوند. عاشورا یعنی تجلّی اسم جمیل الهی. وقتی دشمن به زینب کبری گفت دیدید شما را چه طور خدا خوار کرد؟ زینب کبری فرمود: ما رأینا الاّ جمیلا. نفرمود ما رأینا الاّ جمالا، ما معمولاً ترجمه میکنیم و میگوییم «جز زیبایی ندیدم»، نه، ترجمه درست این است: «جز زیبا ندیدم». جمیل اسم خداست.
|حجتالاسلام والمسلمین عالی در قرآن، نقشه و برنامهای بیان شده که مدیریت آن با اولشخص عالم وجود، پیغمبر اکرم (ص) است. در این طرح و برنامه، قرار است اسلام دینی جهانی شود. تمام انبیا، اولیا و مؤمنینی که در امت پیغمبر هستند، در این طرح و برنامه به پیغمبر کمک میکنند. در نهایت، این نقشه به دست مبارک امام زمان (عج) به اتمام میرسد و در زمان ظهور، این نقشه کامل میشود.
|حجتالاسلام والمسلمین طباطبایینژاد اگر محک تجربه نباشد، کجا فرق بین سالم و مغشوش معلوم میشود؟ اگر یک آزمایشی مثل عاشورا و کربلا نبود، کجا فرق بین حر بن یزید ریاحی با عبیداللّه حر جعفی معلوم میشد؟ کجا فرق بین عمر سعد و زهیر بن قین معلوم میشد. این امتحان است که سالم و مغشوش را از هم جدا میکند. والا همه ادعا دارند...
گاهی خداوند متعال ولی خودش را یاری میکند و دیگران از دیدن این نصرت و پیروزی عاجزند. بلکه چشمهای ظاهربین آن را شکست میبینند. «کیف رأیت صنعاللهبأخیک» به زینب گفت دیدی خدا با برادرت چه کرد؟ دیدی خدای متعال با شما چه کرد؟ پدر و مادرم فدای عقیلهی بنیهاشم که فرمود: «ما رأیت إلاّ جمیلا»...
کار امام حسین علیهالسلام در کربلا، با کار جدّ مطهّرش حضرت محمّدبنعبداللّه صلیاللهعلیهوآلهوسلم در بعثت، قابل تشبیه و مقایسه است؛ قضیّه این است. همانطور که پیغمبر در آنجا یکتنه با یک دنیا مواجه شد، امام حسین هم در ماجرای کربلا یکتنه با یک دنیا مواجه بود؛ آن بزرگوار هم نترسید، ایستاد و جلو آمد؛ امام حسین هم نترسید، ایستاد و جلو آمد. حرکت نبوی و حرکت حسینی مثل دایرهی متّحدالمرکز هستند؛ به یک جهت متوجّهند. لذا اینجا "حُسَینٌ مِنّی وَ اَنَا مِن حُسَین"معنا پیدا میکند. این عظمت کار امام حسین است.
یکی از مهمترین خصوصیّات آقای رئیسی مردمی بودن بود. برای همهی ماها، برای دولتها و رؤسای دولتها، برای اعضای دولتها، این باید الگو باشد. ایشان به مردم اعتنا میکرد، برای مردم احترام قائل بود، در بین مردم حضور پیدا میکرد، لمس میکرد حقایق را با حضور در میان مردم، حرفهای آنها را میشنید و نیازهای آنها را محور برنامهریزیهای خودش قرار میداد. ... محور برنامهریزیها و اقدامها و کارها و شاخصهایی که مورد نظر ایشان بود، حلّ مشکلات مردم بود.
امروز ایران اسلامی با توطئهی «جنگ ترکیبی» از سوی دشمنانش روبهرو است؛ جنگی پیچیده و همهجانبه. در این نبرد سنگین، دشمن «امید» را هدف گرفته است. تحریم هرچند «اقتصاد ملّی» و «معیشت عمومی مردم» را تحت فشار قرار داده، امّا تحریف نیز به عنوان لبهی دیگر این قیچی «نشاط و تحرّک و امید مردم» را هدف گرفته است.
مسئلهى «غدیر» یک مسئلهى تاریخىِ صرف نیست «نشانهاى از جامعیّت اسلام است... یعنى نشاندهندهى جامعیّت اسلام و نگاه به آینده و آن چیزى که در هدایت و زعامت امّت اسلامى شرط است. آن چیست؟ همان چیزهایى که شخصیّت امیرالمؤمنین، مظهر آنها است.
آنچه امروز در بسیاری از دانشگاههای مشهور آمریکا و برخی کشورهای غربی میگذرد و این محافل را به محلی برای اعتراض به نسل کشی در غزه تبدیل کرده، نمود دیگری از تغییر در نگرش نسل جوان جهان نسبت به موضوع فلسطین است. موضوعی که از دید صاحبنظران و سیاستمداران غربی هم دور نمانده و به شدت آنان را نگران کرده است.
|سید رضی عمادی طوفان الاقصی معادلات منطقه غرب آسیا را به هم ریخت، اما مهمترین بههمریختگی را میتوان در سه محور بیان کرد: مقاومت نه تنها حذف نشد بلکه انسجام و قدرت خود را نشان داد، رژیم صهیونیستی اعتبار نظامی و اطلاعاتی خود را از دست داد و امروز با چالشهای مهم درونی مواجه است، آمریکا نه تنها قدرت مسلط غرب آسیا نیست بلکه امروز منفور جامعه جهانی نیز است.
بیداری امت، وحدت کلمه، مبارزه مسلحانه، کمک و همیاری در سطوح مختلف و شناخت خطر صهیونیسم جهانی مؤلفههای اصلی کنشگری امام خمینی(ره) در مسئله فلسطین و مبارزه با اسرائیل پیش از انقلاب است که تداوم آن در بعد انقلاب دقیقاً مبتنی بر همین مؤلفهها قابل احصا و درک است.
شرکت مردم در انتخابات میتواند همچون سنگری مستحکم سرنوشت ملت و کشور را از هر آسیبی مصون سازد. حضور و مشارکت مردم در انتخابات از لحاظ بینالمللی نشاندهنده اقتدار ملی و ابهت بینالمللی آنهاست. حصار امنیتی کشور وابسته به همین حضور مردمی است.
اتفاقی که در صبح ۱۵ مهر ۱۴۰۲ در مرز غزه با فلسطین اشغالی رخ داد و چشم جهان را خیره کرد، مهر تأیید بر تحلیل عمیق و پیشبینی امام راحل بود که راه نجات فلسطین پشت میز مذاکرات نیست و آزادی قدس تنها با مقاومت و اتحاد بدست میآید.
در تبیین، انصاف رعایت میشود و نقاط قوت و ضعف با هم دیده میشود؛ اما در تخریب، انصاف رعایت نمیشود و فقط به نقاط ضعف تأکید میشود. در تبیین، گفتمان فرد نقد میشود؛ اما در تخریب، خود شخص و عیوب فردی او مورد هجمه قرار میگیرد. در تبیین، با دشمن مرزبندی میشود؛ اما در تخریب، مرزهای با دشمن کمرنگ میشود.
رهبر انقلاب در دیدار اعضای اعضای کنگره جهانی حضرت رضا علیهالسلام، تبیین ابعاد زندگی معنوی، سیاسی و معارف ائمه را ضروری دانستند. به همین مناسبت و در آستانه فرارسیدن میلاد حضرت علیبنموسیالرضا علیهالسلام، در این یادداشت، مبارزه سیاسی درخشان امام رضا علیهالسلام در جهت حفظ تشیع به روایت رهبر انقلاب مرور شده است.
در جریان بازدید رهبر انقلاب از سی و پنجمین نمایشگاه بینالمللی کتاب که روز دوشنبه ۲۴ اردیبهشت انجام شد، یک تصویر مورد توجهی خاص قرار گرفت؛ تصویر یک رمان در دست حضرت آیتالله خامنهای. انتشار تصویر این رمان لبنانی که به فارسی ترجمه شده، با برخی واکنشهای قابل تأمل از سوی دوستان و دشمنان فلسطین نیز مواجه شد...
در اردیبهشت ماه سال ۱۳۸۸ بود که رهبر انقلاب به استان کردستان سفر کردند. آن سفر که به قول کردها در ماه «گلان» صورت گرفت، به بخش مهم و ارزشمندی از حافظه تاریخی انقلاب اسلامی تبدیل شد و تقارن سفر نیچروان بارزانی به تهران و دیدار او با رهبر انقلاب نیز، یک بار دیگر اهمیت حال و هوای اردیبهشتی روابط جمهوری اسلامی و کردها را تداعی کرد.
|حجتالاسلام رضا لکزایی مهمترین عنصر قدرت ساز، انسان است و مهمترین ابزار قدرت، علم. اما میدانیم که نه هر علمی قدرت آفرین است و نه هر انسانی، منبع قدرت. علم سودمند و نافع، ابزار قدرت و انسان با هویت و با شخصیت و با ایمان و متعهد، منبع قدرت است. معلم آن گوهر ارزشمندی است که هم علم به کف دارد و هم از عهده ساختن انسانهای قدرتساز برمیآید.
بدون شک تعاونیها یکی از الگوهای مطلوب رشد تولید با مشارکت مردم هستند. با ایجاد هماهنگی در فرایندهای تولید و توزیع، تعاونیها میتوانند به بهرهوری بیشتری در استفاده از منابع و کاهش هزینهها کمک کنند. در اقتصاد ایران تحقق سهم ۲۵ درصدی تعاونی از اقتصاد، دغدغه اصلی برنامهریزان در قانون برنامه پنجم و ششم توسعه بوده است.
| حجتالاسلام طباخیان جهادی که امام صادق علیهالسلام به آن مشغول است تبیین نرمافزار علمی فرهنگی است، ایجاد یک نرم افزار و ساختار خاص اعتقادی است، ایجاد یک مذهب متمایز در همه زمینهها و ابعاد با جامعه عامه جهان اسلام است، این بهمراتب و بهشدت از هر شمشیر برداشتنی و از هر علم کردنی، برای بنیعباس خطرناکتر است.
توان دفاعی و نظامی که پیش از این و از جانب رسانهها مورد طعنه و کنایه واقع میشد؛ حالا و در میان معرکه نبرد و میدان عمل مشخص شده است که توان ایرانیها واقعی بود یا ادعای مضحک آن سیاستمدار آمریکایی که تواناییها و تجهیزات دفاعی و نظامی ایران را فتوشاپ خوانده بود.
مسئلهی مشارکت کردم در اقتصاد اساساً متفاوت از دو نگاه افراطی «اقتصاد دولتی» و «اقتصاد بازاری و آزادسازی اقتصادی» است و نباید آن را به مواردی همچون خصوصیسازی و آزادسازی تقلیل داد؛ بلکه باید توجهات را به وضعیت اقتصاد ملی ایران (وضع موجود) و هدف برآمده از ایده سیاسی دولت (وضع مطلوب) معطوف کرد.
تبیین فرهنگ کار و نتایج فهم درست از کار و ارزشی که کار و کارگر در اسلام دارد، به شدت در دو ساحت فرد و اجتماع، اثرگذار خواهد بود. کارکردن و اشتغال موجب میشود تا فرد استعدادهای خود را در عرصه عمل، شکوفا کند و استعدادهای ذاتی و خدایی نهفته در وجود خویش را به فعلیت برساند.
چراغ روشن امن یجیب را بفروز اجابت است، اجابت، تو از دعا مگریز عزیز هموطن من، عزیز هموطنم! از این بهشت صمیمی به ناکجا مگریز نه اژدهاست که کرم شب است اسرائیل بر آر دستی و از این هزارپا مگریز
برای اینکه بستری محکم و قوی برای نقشآفرینی فعال مردم در تولید ایجاد شود میبایست از تولید مردممحور در برابر رقابتهای صنفی و صنعتی با بنگاههای تولیدی و صنعتیِ دولتی و یا عمومی غیر مردمی حمایت منطقی انجام پذیرد...
قطعاً دشمنان به دنبال این بوده و هستند که در موضوع زنان و حجاب نیز با استفاده از انواع و اقسام شگردهای تبلیغاتی فضای ذهنی و روانی جامعه را ناامن کرده و راهبرد اختلاف و تشتت اجتماعی و بیاعتمادی مردم نسبت به یکدیگر و نیز حاکمیت را پیش ببرند. بنابراین در چنین فضایی برای مقابله با دسیسه کشف حجاب بهعنوان حرام شرعی و سیاسی باید به صورت برنامهریزی شده و قاعدهمند عمل کرد و خبر منتشرشده روزهای قبل درمورد تذکر به برخی مسئولان نیز در همین راستا بوده است.
یاایهالعزیز! گوارای جان ماست محض رضای دوست به زندان گریختن با اشک شوق، میگذریم از میان نیل فرعون مانده است و هراسان گریختن ما در امان «انّ معی ربّیِ» توایم از فتنهها خوش است به قرآن گریختن
نشست مرهم از این مژده بر جراحت قدس رسید روشنی دیده بر یلان حماس حدیث دولت صهیون و ملک ایران است حکایت علف هرزه و حکایت داس دلا عنان به امین ده که قبل واقعه گفت: "توراست معجزه در کف، ز ساحران مهراس!"
این قانون الهی است هر چیزی که به قدرت خداوند متصل شد، به معجزهای بزرگ تبدیل میشود؛ خواه مانند دوران انقلاب، مُشتی باشد در برابر توپ و تانک یا مانند دوران جنگ تحمیلی، سلاحی باشد در برابر موشک دشمن و خواه موشکی باشد در برابر گنبد آهنین! این همان سخن قرآن کریم است که میفرماید: «وَ مَا رَمَیْتَ إِذْ رَمَیْتَ وَ لٰکِنَّ اللَّهَ رَمَىٰ»...
اگرچه رژیم خبیث و حامیانش سعی دارند ابعاد خسارات وارده در عملیات «وعده صادق» را اندک جلوه داده و حتی انکار کنند اما به مرور زمان و از طرق مختلف، حقیقت در حال آشکار شدن است. اهداف تنبیه و مجازات متجاوز بصورت کامل محقق شد و علاوه بر مخدوش کردن اصل اساسی بازدارندگی رژیم صهیونیستی، اقتدار نظامی و قدرت بازدارندگی ایران را به رخ کشید.
حکمرانی توسعه فناوری راکتورهای کوچک در ایران باید با تکیه بر اصل بسیج امکانات و مشارکتدهی همه ظرفیتهای بالقوه کشور چه در بخش دانشگاهی و چه در بخش صنعتی تحقق یابد و در کنار آن تعامل با بخش بازار و تجاریسازی فناوری مورد توجه قرار گیرد.
|علیرضا اسعدی برنامه هستهای ایران به پیشرفت خود ادامه داده و امروزه به یکی از دستاوردهای مهم علمی و صنعتی کشور تبدیل شده است. ایران با اتکا به توان داخلی و با تکیه بر استعداد و تخصص جوانان خود، در چرخه سوخت هستهای به خودکفایی رسیده و به یکی از معدود کشورهای صاحب این فناوری در جهان تبدیل شده است.
با وجود لطافتها و دقتهای معنایی در حالات مختلف، این آیه یک پیام تربیتی مهمی را تأکید میکند و آن: «اهمیت عدالت اجتماعی» است. درباره عدالت اجتماعی چند نکته مهم وجود دارد. اول اینکه «عدالت، همه جا به معنای «برابری» نیست...
برای تحقق گفتمان مشارکت مردم در جهش تولید، باید «تصویری از ایران مردم پایه» خلق کرد. تصویری که در نتیجه و همراه با تجلی نگاه زیست بومی به حکمرانی حاصل میشود. در این تصویر، عاملیت پیشرفت، از آن مردم است و این دولت است که نقش خود را به کنشگری فعال در شبکه دیگر کنشگران در جهت تسهیلگری برای همآفرینی اجتماعی ارتقاء میدهد.
براى رفع فقر در جامعه، براى پر کردن خلأهاى مالى در جامعه، براى شریک کردن همهى آحاد مردم در ادارهى جامعه، بهترین راه و موفقترین وسائل، همان وسیله و راهى است که اسلام معین کرده؛ یعنى اینکه کسانى که تمکن دارند، به هر اندازهاى که تمکن دارند، به مخارج عمومى، به مصارف عمومى کمک کنند که یکى از آنها کمک به فقراست...
|محمدمهدی ایمانیپور یکی از کارویژههای مواضع رهبر معظم انقلاب اسلامی، اضمحلال تصاویر مجازی و خودساختهایست که غرب تلاش میکند در برههها و پیچهای خاص تاریخی از خود ارائه دهد. هزینه این آگاهی عمومی و جهانی برای صاحبان جریان زور و سلطه بسیار سنگین و جبران ناپذیر است.
|سیدمهدی بنیطبا اگر چه هدایت بخش خصوصی توسط دولت ضروری است اما هر اقدامی که منجر به کاهش اعتماد بخش خصوصی شود، انگیزهی فعالیت مولد را از بین برده، مردم را به سرمایهگذاری در بخشهای غیرمولد با ریسک پایینتر تشویق میکند و خلاف تحقق هدف «جهش تولید» عمل میکند.
حضرت آیتالله خامنهای در واژهپژوهی مفردات قرآن، دارای روش خاصی هستند. هر چند بررسی این روش در این یادداشت نمیگنجد؛ اما به طور خلاصه باید گفت ایشان ابتدا به اصل و گوهر معنای واژه توجه میکنند و سپس استعمالات آن را در آیات و روایات متعدد بررسی کرده، سپس بین معنای استعمالی و اصل معنا پیوند برقرار کرده و در نهایت معنای واژه را تبیین میکنند.
اساساً راه رسیدن به آسانی و گشایش از دل سختیها میگذرد. اگر سختیها را به مانند ماشینی تصور کنیم که در حال رفتن به سمت مقصدی است، این ماشین حامل یک کالای ارزشمندی است به نام «آسانی» و آنگاه که ماشین سختی به خط پایان میرسد، کالای آسانی و گشایش را به زمین میگذارد و تقدیم انسان میکند.
ماه رمضان که بهار عبادت است، امسال مقارن با بهار طبیعت و عید نوروز شده است که نوید دهنده رشد طبیعی و رشد معنوی است. «عید نشانهی حرکت طبیعی انسان در طول سال و ماه و روز و شب است و چون این حرکت باید به سمت کمال و تعالی باشد، هر عیدی یک مقطعی است برای اینکه انسان بتواند یک مرحلهی جدیدی را آغاز کند.»
راه غلبه بر مشکلات اقتصادی و جبران عقبماندگیها چیست؟ قطعا راهکار این موضوع «رشد مستمرّ اقتصادی» است. راهکار عملیاتی شدن این رشد «تقویت تولید با نقشآفرینی مردم» است. مبنای منطقی این جهتگیری کلان اقتصادی هم این است که هیچ دولتی بدون مشارکت مردم نمیتواند اقتصاد کشور را سامان بدهد...
|سعید اشیری الزام بزرگ در جهش تولید، شناخت مسئلهها و چالشهای تولید در یک نظام تحلیلی منسجم و منظومهای است؛ اهمیت مسئلهها، منطق اولویتها را میسازد و راه برونرفت از تزاحمها را فراهم میکند. شعار و گفتمان «رفع موانع تولید» باید بهمثابه یک پیشفرض سیاستی در کنار الزامات و ضروریات دیگر، مطرح و برجسته باشد.
لطفا به منظور مشاهده بهتر سایت و مرور ایمن در اینترنت ، مرورگر خود را به نسخه بالاتر ارتقاء دهید
یا از دیگر مرورگرها استفاده کنید.