 | ۱۴۰۴-۲-۲ |
|
| |
امیرالمؤمنین قلّهی عدالت است، قلّهی تقوا است، قلّهی گذشت است در طول تاریخ. اگر ملّت ایران و ملّتهای مسلمان بخواهند استفاده کنند از درس این انسان بزرگ و برترین انسانها بعد از پیغمبر اکرم، باید به نهجالبلاغه بیشتر مراجعه کنند. من توصیه میکنم امسال فعّالان عرصهی فرهنگی به مطالعهی نهجالبلاغه و آموزش نهجالبلاغه توجّه ویژهای داشته باشند. |
|
 | ۱۴۰۴-۲-۱ |
|
| |
برادرانی که اهل شعر و هنر هستند، بدانند که این وادی، یک وادی خیلی طولانی و پُردامنه است. شما نباید خیال کنید که مثلاً صد غزل و قصیده و قطعه و امثال اینها گفتهاید و حالا شاعر درجهی پنجمی شدهاید که درجهی یکش سعدی یا فردوسی است؛ نه، شما هر وقت خواستید خودتان را محاسبه کنید، حالا بدون اینکه من بخواهم یک عیار همهجایی به شما ارائه کنم، همینطور تقریبی و میانگین و با حذف تعارفات میگویم که باید مثلاً فرض کنید او ۱۰۰ است و شما مثلاً ۸ یا ۹ هستید. البته ممکن است بیشتر هم باشید؛ مثلاً ممکن است در مقابل ۱۰۰ او، شما ۱۹ باشید؛ اما شما اینگونه فرض نکنید، تا بتوانید خودتان را به آن ۱۰۰ نزدیک کنید؛ و این میشود. |
|
 | ۱۴۰۴-۲-۱ |
|
| |
ویژگی دیگر بوستان و گلستان سعدی این است که از زبان فارسی به عنوان هویت ملی و دینی حفاظت میکند. «واقعاً این یک هنر است که انسان هم درست حرف بزند، هم بعد از هفتصد سال، وقتى که غزلش را و گلستانش را و بوستانش را میخوانید، بفهمید؛ شما هیچ مشکلى ندارید. خیلى عجیب است!» |
|
 | ۱۴۰۴-۱-۲۶ |
|
| |
رسول گرامى اسلام از حادثهاى مثل جنگ اُحد و شکستى که براى مسلمین در آن حادثه به وجود آمد، به عنوان یک درس و یک پلّهاى به سوى تکامل استفاده کرد. عزیزان من! همهی دوران زندگی ما جنگ اُحد است. اگر خوب حرکت کردیم، دشمن شکست خواهد خورد. |
|
 | ۱۴۰۴-۱-۲۱ |
|
| |
من پیشنهاد میکنم یکی از مسائلی که مورد تکیه و توجّه و تعمیق واقع میشود، مسئلهی هوش مصنوعی باشد که در ادارهی آیندهی دنیا نقش خواهد داشت؛ حالا یا در معاونت علمی رئیسجمهور یا در دانشگاه باید کاری کنیم که ما در دنیا حدّاقل در [بین] ده کشور اوّل در مورد هوش مصنوعی قرار بگیریم که امروز نیستیم. |
|
 | ۱۴۰۴-۱-۱۹ |
|
| |
در میان چهرههای برجستهی حوزههای علمیه در دهههای اخیر مرحوم آیتالله شهید سید محمدباقر صدر (قدس الله روحه) یکی از ممتازترین و شگفت انگیزترین آنهاست. او کسی بود که اندیشهی اسلامی را در مقابل ایدئولوژیهای وارداتی غرب و شرق، با سینهی برافراشتهای در مقابل جوانهای جوینده و خواهنده نگاه داشت. |
|