من زمانی که مدال را تقدیم کردم، میدانستم که رهبر ما قطعاً حواسشان به تکتک مردم کشورمان هست. ولی فکر نمیکردم اینقدر زود جواب بدهند. کمتر از ۴۸ ساعت شد که از بیت رهبری با من تماس گرفتند و پیام آقا را برایم خواندند.
وقتی فرزند مطمئن باشد که اگر شکست بخورم، خانواده باز هم پشت من هستند و پناهگاهم هستند، دیگر مهم نیست چه اتفاقی بیفتد؛ مطمئن باشید آن بچه راه درست را پیدا میکند و در آخر واقعاً فرزندی میشود مقتدر، بااراده، قوی و موفق.
ولایت فقیه بستر تحقق آزادیهای مشروع را فراهم میکند؛ آزادیهایی که در حدود قانون شرع از سوی خداوند به انسان عطا شده است تا او بتواند با بهرهگیری از مواهب طبیعی و ظرفیتهای اجتماعی، در چارچوب شریعت الهی، به بالاترین مرتبه کمال انسانی، یعنی قرب الهی و سعادت ابدی، دست یابد.
سادهانگاری است که مفهوم زیبا و فطری «آزادی» را رهآورد دنیای غرب برای زنان بدانیم، بلکه «آزادی» دستاویزی برای غرب است تا بتواند آزادی واقعی زن، که همان آزادی فکر و اندیشه و عمل بهعنوان یک انسان است، را محدود کند و صرفاً در چارچوب منافع نظام سرمایهداری از آن استفاده کند.
از مطرح کردن شایعه درخواست مذاکره، هم در عرصهی داخلی و هم در عرصهی خارجی طبعاً نیتهایی دارند. از یک طرف تخریب چهرهی مقاومتی جمهوری اسلامی در عرصهی بینالملل، و از طرف دیگر زنده نگه داشتن مسئلهی مذاکره با آمریکاییها در عرصهی داخلی.
جنگ تحمیلی ۱۲ روزه بهرغم برخی خسارتها، فرصت دیگری برای پرده برداری از برخی جلوههای وجودی غرب و آمریکا که البته برای ملت ما تازگی نداشت، فراهم ساخت. اقداماتی مثل تعقیب سیاستهای مزورانه و ریاکارانه، توسل به زور به جای مذاکره و ادامه روندهای دیپلماتیک، همنوایی کامل با رژیم شرور و جنگ طلب صهیونیستی...
| حجتالاسلام والمسلمین نجف لکزایی وقتی چهارچوب اندیشهی آیتالله نائینی را نگاه میکنیم، اندیشهی آرمانی او استقرار «حکومت ولایتیّه» است؛ یعنی همان چیزی که در جمهوری اسلامی تحقّق پیدا کرده است.
روایت زنانه، گنجینهای از عواطف، زاویهدیدهای تازه و زبانهای بدیع را به ادبیات جهاد و مقاومت اضافه کرده و به آن عمق، غنا و تنوع میبخشد. لذا به عنوان یک نویسنده، معتقدم که دفاع مقدس، زمانی به طور کامل روایت میشود که هم صدای شلیک تیر در خط مقدم را بشنویم، هم صدای گریه مادر در پشت جبهه را. هم شعله آتش را ببینیم، هم سایههای بلند آن بر دیوار خانهها را.
درباره کتاب «خانوم ماه» آنچه برای من جالبتر است، بازخورد دختران و زنان جوان است. تصور میکردم چون فضای داستان مربوط به دههی شصت، انقلاب و دفاع مقدس است، شاید برای این نسل چندان جذاب نباشد؛ اما برخلاف تصورم، اتفاقاً این قشر بیشترین توجه را نشان دادهاند.
اینکه انسان با داشتن فرزند، در کردستان و جوانرود زندگی کند، با ضدانقلاب درگیر باشد، بمباران شیمیایی را تجربه کند، و حتی در موقعیتی قرار گیرد که در نزدیکی مرز، در یک روستا تنها یک ماسک در اختیار خانواده باشد، در حالی که کودک نیز همراهشان بوده است؛ و با این همه، در کنار همسرش بماند تا وقتی ایشان به خانه بازمیگردد کسی در انتظارش باشد، همگی برای من روایتهایی ضروری و ارزشمند بودند.
مرحوم خانم دباغ یکی از سرمایههای این انقلاب است و جانش و توانش را برای این انقلاب گذاشته. حالا من بچهاش باشم یا نباشم، فرقی نمیکند؛ به گردن من دین دارد، همانطور که همهی شهدا و خدمتگزارانی که این انقلاب عظیم را رقم زدند به گردن من دین دارد.
| سرکار خانم الهام حیدری همسرم حاج حسن، خدای امیدواری بود. شکستهای زیاد داشتند، دوستان بسیاری را از دست دادند؛ چون در آزمایشها و کارهایی که انجام میدادند، خطر زیاد بود. اما خودش همیشه میگفت:...
تحلیلگران غربی و تحلیلگران جهان عرب و جهان اسلام و حتی پژوهشگران صهیونیست در آکادمیهایی که به ایرانشناسی و شیعهشناسی میپردازند، اعتراف کردهاند که فقه سیاسی شیعه بالاترین پتانسیل را در مواجهه با محور نظام سلطه، محور صهیونیسم و محور استعمار ـ که امروزه به شکل «استعمار فرانو» جلوهگر شده است ـ داراست. این فقه ظرفیت بالایی دارد و این ظرفیتها به شیوههای گوناگون در حال بروز و ظهور در جهان معاصر است.
موضع ایران در قبال آمریکا، بیش از آنکه یک موضع احساسی و هیجانی باشد، یک موضع عقلانی است. یعنی برآمده از واقعگرایی و عقلانیت است. و شاید هر دولت دیگری اگر در شرایطی که در حال حاضر ایران هست قرار میگرفت، چنین تصمیمی را اتخاذ میکرد. این یک وضعیت استثنایی و منحصربهفرد نیست.
از فلاسفه و متفکّران باستان تا فلاسفه و متفکّران معاصر غربی، اعتقادشان در مورد زن این است که زن موجود دست دوّم، شهروند منفعل، عامل گناه نخستین و فاقد استقلال مدنی، حقوقی و سیاسی است. کنشگر نیست و در حقیقت این زن است که عامل انحراف، فساد و تباهی در جامعه است و حتی در فلسفه کانتی که امروزه سرلوحه نظامهای حقوقی غربی است، این موارد کاملاً آشکار است.
راههایی برای نفوذ به ساختمان اصلی را جستجو کردیم، اما دسترسی سخت یا ناممکن بود. تا اینکه یکی از اعضای سفارت بیرون آمد و با دکتر شیخالاسلام صحبت کرد بالاخره راهی باز شد؛ چند دانشجوی مرد توانستند وارد زیرزمین شوند. آنها گزارش دادند که امحای اسناد در جریان است، پروندهها را میسوزانند و تلاش میکنند چیزی به دست ما نرسد.
نیاز کشور و ضرورت حفظ انسجام چیزی نیست که ما بگوییم امروز دیگر مثلاً تاریخ مصرفش تمام شده. همانطور که عرض کردم، انسجام و همدلی هیچ وقت تاریخ مصرف ندارد. این مسئله در یک برهههایی اهمّیّت بیشتری دارد و ما همچنان در آن مقطع و بهاصطلاح در آن بزنگاه و در آن برههی حسّاس هستیم.
یکی از مشکلات جدّی آمریکاییها این است که امروز بر سر مسئلهی فلسطین با اروپا اختلاف جدّی پیدا کردهاند. همیشه یکی از مؤلّفههای ابرقدرت ماندن آمریکا همکاری با متّحدان اروپایی بوده؛ یعنی به هر میزانی که این همکاری و این تعاملات کمتر بشود، آمریکا از ابرقدرت بودن فاصله میگیرد و یکی از دلایل افول آمریکا همین مسئله است.
میرزای نائینی نسخههای «تنبیهالامّة» را برای عدم سوءاستفادهی مشروطهچیهای آن زمان جمعآوری میکرد و شاهد اینکه ایشان از رأیش برنگشته این است که خود نسخهی چاپی را ایشان تصحیح کرده و با قلم خودش کم و زیاد کرده که این نسخهای هم که الان ضمن موسوعهی نائینی منتشر شده، آن نسخهی نهایی است.
غرب دارای یک پوسته و ظاهر و یک باطن و درون است. ما برای اینکه بتوانیم بهخوبی غرب را بشناسیم، باید نگاهی تحلیلی، تطبیقی و تاریخی به تمدّن غرب داشته باشیم؛ یعنی آن را بهصورت کلّی منسجم در نظر بگیریم که مجموعهای است از عناصر بشری که میتوانند هدف آن تمدّن را کاملاً محقّق کنند.
تعارض آمریکا با ایران، یک تعارض هویتی است. این مسئله ناشی از تجربهای تاریخی است؛ تجربهی کودتای ۲۸ مرداد. آن زمان هنوز بحث اسلام و انقلاب اسلامی به معنای امروز مطرح نبود، بلکه نوعی استقلالطلبی در میان بود. میگفتند نفت مال مردم این کشور است، بگذار در اختیار خودشان باشد. همان دولت ملی وقتی توانست نفت را ملی کند، برای آمریکا و انگلیس خطرناک شد.
هفتهی اوّلی که لانهی جاسوسی را گرفته بودند، قیصر بیانیّههای دانشجویان پیرو خطّ امام را ویرایش ادبی میکرد. خودش هم پُرشوروحال، بر روی دیوار لانهی جاسوسی شعر میخواند؛ یادم هست که با بلوزِ یقهاسکیِ سفید، روی دیوار لانهی جاسوسی در حال خواندن شعر یا بیانیّه بود.
از شرق و غرب، هر دو، مبنای خود را بر ماتریالیسم نهادهاند. در حال حاضر این مبنا در هر دو سوی عالم حاکم است. اما امروز معنویت و اخلاق وارد عرصه سیاست شدهاند؛ حرکت پس از دوران قرون وسطی، حرکتی منهای اخلاق بود، اما اکنون اخلاق به میدان آمده است. روشن است که این حرکت، حرکتی کاملاً معکوس و برخلاف مسیر مدرنیته است.
دلیل اینکه قیصر، با وجود شاعرانی که شاید از او شاعرتر باشند، توانسته این مقبولیت را پیدا کند، همین وجه «حافظانگی» او در شعر معاصر و شعر انقلاب است. در شعر قیصر نمیتوان یک بعد خاص او را برتر دانست؛ مثلاً نمیتوان گفت قیصر شاعری تصویرگرا، حماسهسرا یا سخنور است. هیچ یک از وجوه شعر او به تنهایی برجسته نشده و همهی عناصر در شعر او همزمان حضور دارند.
شعر قیصر چکیدهای از تمام لطافتها و زیباییهای شعر بود که از زمان بیدل تا امروز تا حدود زیادی در شعر ما فراموش شده بود. او موفق شد شعر سنتی و شعر مدرن را طوری کنار هم بگذارد که مخاطب با جهانبینیهای متفاوت، ایدئولوژیهای مختلف، بتواند آن را بخواند و لذّت ببرد.
قیصر توانست در یکیدو دهه، «قیصرِ ادبیات انقلاب» باشد و تا حدودی، حکمران بلامنازع شعر معاصر لقب گیرد. او چه در شیوهی آشنایی و چه در مضمون و محتوا، افزودههای بسیاری به ادبیات داشت. شعرهای کودکانه و نثرهای زیبای ایشان نشان میدهد که قیصر تنها شاعر بزرگسالان نبود، بلکه انسانی جامعالاطراف بود.
ما در این جنگ متّکی به سلاحهای خودمان بودیم، امّا اسرائیلیها متّکی به سلاحهای بیگانه. اسرائیل تنها نبود؛ کشورهای غربی به او کمک میکردند و هواپیماها و رادارهایشان در میدان حضور داشتند. برای مثال، آمریکا سامانههای راداری تاد را برای ردیابی موشکهای ما به آنجا فرستاده بود؛ یعنی عملاً حضور فیزیکی کشورهای دیگر در صحنه وجود داشت.
زمانی که مداخلهی خارجی در قالب یک جنگ تمامعیار و تجاوز نظامی تجلی پیدا میکند، استقلالخواهی ایرانیان احیا و تقویت میشود. در جنگ ۱۲ روزه نیز دیدیم که ایرانیان برای حفظ تمامیت ارضی و استقلال سیاسی و همهجانبهی خود در برابر تجاوز نظامی ایستادند. فارغ از همهی گرایشهای سیاسی و فکری، ایرانیان همانطور که در طول تاریخ نشان دادهاند، در برابر تجاوز بیگانه با حسّاسیت میایستند.
هرچند در عصر وابستگی متقابل باید پذیرفت که کشورها دارای مزیتهای نسبی متفاوتی هستند و ضرورتی ندارد هر کشور تمامی کالاها و محصولات را در داخل تولید کند، اما باید به این واقعیت نیز توجه کرد که سطح آسیبپذیری اقتصادی کشورها در این عصر، به جایگاه آنان در تقسیم کار جهانی بستگی مستقیم دارد و میتواند تأثیر تعیینکنندهای بر میزان استقلال واقعی آنها داشته باشد.
شهید حسن باقری برای ما تولید ادبیات کرده است. بسیاری از مفاهیم و واژگان جاری در فرهنگنامهی جنگ، حاصل تراوشات ذهنی او است. شهید حسن باقری و افرادی مانند او، مفاهیم بسیاری را به ذهن و زبان ما هدیه دادند که بعدها مادهی خام بسیاری از تولیدات هنری قرار گرفت و ادبیات تولید کرد.
در جنگ ۱۲ روزه شاهد یک جنگ هیبریدی بودیم. این خود کمک میکند به یک فهم تازه و درک تازهای از استقلال. جنگ هیبریدی یعنی حملات ترکیبی پهپادی، سایبری، نیابتی، اقتصادی، فرهنگی و فنی. این نشان میدهد که ما باید فهم خودمان را از مفهوم استقلال هم هیبریدی کنیم.
حوزه هم باید پاسخ نیازهای جامعه بخصوص نیازهای فکری، معنوی و تربیتی آن را از منابع اسلام استخراج و به بهترین نحو آن را عرضه کند، از سوی دیگر به اقتضای پشتیبان بودن حوزه برای نظام اسلامی، نیازهای نظام خصوصاً در عرصههای مختلف حکمرانی را نیز باید با استفاده از روش جواهری و منابع اصیل اسلامی پاسخگو باشد.
شعار محوری انقلاب اسلامی، «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» بود. استقلال به معنای رهایی کامل از استعمار غرب، شامل استقلال سیاسی، فرهنگی، نظامی، علمی و اجتماعی است. بعد از پیروزی انقلاب کاپیتولاسیون ملغی شد و مستشاران آمریکایی کشور را ترک کردند.
یک دیدگاه در بحث تمدن میگوید وقتی که روح حماسه در یک قومی شکل بگیرد، تمدن شکل میگیرد. فردوسی آمده تا این روح حماسه را زنده کند. این روح حماسه همان خودباوری است، همان «ما میتوانیم» است. او به مردم میگوید که شما فرزندان یک تاریخ بزرگ هستید و باید شرافت، اخلاق و مروت را حفظ کنید.
همهی شاعران ما ــ چه فردوسی، چه سعدی، چه حافظ، چه مولوی، چه نظامی ــ دنیایشان دنیای دین است و پیشفرضهای تفکّر آنها دینی است؛ حتّی فلاسفهی ما، کسانی مثل ابوریحان بیرونی، خیّام، شیخالرّئیس ابوعلیسینا، در فضای دین تنفّس میکردند و مطالعهی آثارشان حتماً بر مخاطب تأثیر میگذارد.
با خودم میگفتم آیا حاتمیکیا میتواند فیلم مذهبی بسازد، آیا حاتمیکیا میتواند فیلم تاریخی بسازد، آیا حاتمیکیا میتواند با شیوهی تکنیک جدیدی که در ایران تجربه نشده، آن زبان قصّه را روایت کند ــ همهی اینها را بگذار یک طرف ــ میگفتم آیا حاتمیکیا میتواند فیلمی بسازد که آقا از آن خوشش بیاید و از آن تعریف کند یا حدّاقل بدش نیاید؟ این یکی برایم خیلی اهمّیّت داشت.
رهبر انقلاب سال ۷۳ در دیدار دستاندرکاران برنامه رادیویی سرزمین نور درباره روایت زندگی پیامبر به ما گفتند: شما این را یک پروژهی بیست ساله در نظر بگیرید و بنا بگذارید که این کار را در ظرف بیست سال به بهترین وجهی تمام بکنید. یعنی اگر ما یک آقای رهگذری داشته باشیم و جز این یک کار در ظرف بیست سی سال هیچ کار دیگری انجام نداده باشد، این کارِ بزرگی است.
مردم کشته شدند و نزدیکیهای ظهر دیگر ظاهراً هیچ خبری نیست. از میدان شهدا تا میدان خراسان، وسط خیابان، فایلهای مدارک، ماشین پلیس و چیزهای مختلفی را که آتش زده بودند ریخته بود. تا سه چهار روز اجازه ندادند هیچکسی به این چیزهایی که آتش گرفته بودند دست بزند تا مردم بیایند و میدان شهدا را ببینند و بفهمند که مثلا چه خرابکارهایی آنجا را به آن روز انداخته بودند.
| حجتالاسلام سیدمحمدحسن ابوترابیفرد باور دارم و شاهد این بودم که مهمترین دغدغه اخوی این بود که سرمایهی اجتماعی امت اسلام، سرمایهی اجتماعی انقلاب اسلامی، سرمایهی اجتماعی جامعهی دینی هر قدر امکان دارد افزایش پیدا بکند. این مهمترین دغدغهشان بود. و برای این از همه چیز میگذشتند.
مرحوم حاج آقای ابوترابی یک شخصیّت سهل و ممتنع است؛ وقتی به درون این شخصیّت میروی و نگاه میکنی، میبینی این آدم چقدر روح بزرگی دارد و چه پیچیدگیهایی دارد که توانسته جمعالاضداد بشود و همه جور آدمی را دُور خودش جمع بکند.
آقای دکتر علی لاریجانی، مشاور رهبر معظم انقلاب، دبیر شورای عالی امنیّت ملّی و نماینده رهبری در این شورا، در گفتوگویی تفصیلی، به روایت رخدادهای دوران توقف آتش با رژیم و مسائل و چالشهای پیش روی جمهوری اسلامی ایران در این ایام و نحوه مدیریت آنها پرداخته است که متن کامل آن به شرح زیر منتشر میشود.
بهراحتی یک ایرانی با نگاه به نهضت ملّی شدن صنعت نفت که منجر به کودتای ۲۸ مرداد شد، میتواند صفبندیها را بشناسد: دشمنان ملّت ایران و موافقان ملّت ایران، موافقان مطالبات ملّت ایران را درواقع بهخوبی شناسایی کند.
باید فاصلهمان را با جوانان کم کنیم و حوزه بتواند در دل جامعه حضور داشته باشد و با دانشگاهیان و جوانان ارتباط برقرار کند و بر آنها تأثیر بگذارد. یکی از نکاتی که باید مورد توجه قرار گیرد، برنامه حکمت عملی در مقابل حکمت نظری است. سخنان زیبا و جملات خوب گفتن یک بعد قضیه است، اما نکته مهمتر عمل ماست.
آنچه به مسئولان و مدیریت حوزههای علمیه مربوط میشود، ضرورت برنامهریزی دقیقتر برای ارتقای سطح علمی و غنای محتوایی است. دنیای امروز باید با معارف ناب اسلامی اقناع شود و این اقناع علمی در گام اول، از طریق ارائه مستدل و عمیق اعتقادات اسلامی ممکن میشود.
همدلیای که بین اعضای مختلف دولت از دستگاههای مختلف میدیدیم واقعاً بینظیر بود. واقعاً آن چیزی که من در آن دوازده روز دیدم استثنایی بود و قبلاً هیچ وقت تجربهاش نکرده بودم؛ یعنی واقعاً همه نشسته بودند که مسئله را حل کنند.
همان شب اوّل، مردم دیدند که نه، نظام جمهوری اسلامی آن نظامی نیست که بخورد و جواب ندهد. ما شاید ضربه بخوریم؛ بله، ضربه میخوریم، امّا پاسخ میدهیم و پاسخهای ما بسیار قدرتمندانه و جسورانه است. اینکه نظام قدرت پاسخدهی خودش را نمایش داد، این یکی از مهمترین عواملی بود که همبستگی اجتماعی در ایران را به یک معنایی تبدیل کرد به نشاط پیروزی.
| محمد مرندی جریانات رسمی در غرب کماکان مدّعیاند که اسرائیل پیروز است و اسرائیل همیشه پیروز است، ولیکن آنچه در رسانههای آلترناتیو توسّط افراد بسیار معتبر و بانفوذ دارد گفته میشود این است که اسرائیل شکست خورده. بگذریم از اینکه خود ترامپ گفته که در روزهای آخر، ایران اسرائیل را خیلی سنگین زد؛ ترامپ این را گفته، چند بار هم گفته.
رسانه KHAMENEI.IR برای روایت کلان پیروزی ایران در نبرد تحمیلی ۱۲ روزه با رژیم صهیونی، پروندهی «روایت فتح» را منتشر کرده است. از جمله مطالب این پرونده، گفتوگوی تفصیلی با دکتر مسعود اسداللهی، تحلیلگر ارشد مسائل منطقه و پاسخ به سؤالاتی در زمینه برنامه و اهداف دشمن در این جنگ است...
از بعد صفویّه، اتّفاق مهمّی رخ داد که دلیل اصلی تابآوری و ایستادگی ایران در پانصد سال اخیر است: اتّحاد دیانت و سیاست در قالب اتّحاد ایرانیّت و تشیّع. با رویکارآمدن صفویه و رسمیت یافتن تشیع در ایران رابطهای بین ایرانیّت ــ یعنی سرزمینی که در آن زندگی میکنیم ــ با آن ظرفیّت تمدّنی و تشیّع که از قرون دوّم و سوّم در ایران ریشه دوانده بود شکل گرفت.
اگر انتخاب مسیرمان درست نبود و تعیین مسیرمان توسط حضرت آقا صورت نمیگرفت، مطمئن باشید مسیر رسیدن به موشکهای زمین به زمین، موشکهای دوربردتر، یا اصلاً طی نمیشد یا خیلی عقبافتادگی داشتیم. امروز در حوزهی تسلیحاتی، سامانههای موشکی زمین به زمین، پهپادها، رادارها، جنگ الکترونیک، پدافند و بسیاری از بخشهای دیگر، چه زمینی، چه دریایی، در طراز جهانی مطرحیم، نه منطقهای.
در این قضیّه، ظرف کمتر از ده ساعت، فرماندهان عالی همتراز با فرماندهان و سران شهید منصوب میشوند و عملیّاتی موفّق را در کمتر از چند ساعت انجام میدهند! این ویژگی و برجستگی مدیریّت فرماندهی کلّ قوا است.
حاج محمود کریمی در گفتوگو با رسانه KHAMENEI.IR به بیان روایت مرثیهخوانی در مراسم عزاداری شب عاشورای حسینی در حضور رهبر انقلاب و ماجرای خواندن نوحه «ای ایران» پرداخته است.رهبر انقلاب دیشب پس از پایان برنامه خطاب به محمود کریمی:خیلی عالی بود؛ یادت باشد یک «ایران ای سرای امید» هم به من بدهکاری...
جمهوری اسلامی سه ویژگی دارد: یکی آموزش، یکی تحقیق و سوم فعالیتهای تجاری علم و مهندسی و اقتصاد دانش. این پدیدار شدن یک دنیای چندقطبی فزاینده در علم و مهندسی پس از دههها رهبری علم توسط ایالات متحدهی آمریکا، اتحادیهی اروپا و ژاپن است. این سه حوزه را جمهوری اسلامی با رهبری حضرت آقا شکل میدهد.
پیشرفتهای دفاعی، فناوریهای نوین، نانوتکنولوژی، انرژی هستهای، پزشکی، هوافضا و... بدون وابستگی به غرب و گاه با وجود تحریمها و موانع بینالمللی حاصل شدهاند. ایران امروز در زمره چند کشور اول جهان در برخی از حوزههای علمی قرار دارد و این امر مؤید فرمایش امام راحل است که فرمودند: «ما میتوانیم.»
روایت کردن مستند با ارجاعاتی که نویسندههایش مشخص است، نشان میدهد که کتاب «روحالله» تکیه دارد بر متون مختلف و خودش یک سیر مطالعاتی هم پیشنهاد میدهد. یعنی اگر کسی این کتاب را خوب بخواند، بعد متوجه میشود که باید پنجاه تا صد کتاب دیگر را هم به همین شکل مطالعه کند.
کسی که میخواهد یک فیلم بلند ده ساعته یا دوازده ساعته بسازد، چه به صورت سریال تلویزیونی و چه به صورت فیلمهای سینمایی که قبلاً ساخته میشد، کتاب «روحالله» برایش مرجع اصلی خواهد بود. ما الان یک مرجع و زندگینامهی معتبر دربارهی امام داریم.
آقای حکیمیان به ایدهی تألیف این کتاب و امتیازات آن اشاره میکند و میگوید وقتی در تحقیقات تاریخی خود به سندی از توصیه امام خمینی به روحانیون یزد درباره انتخابات دورهی هفدهم در سال ۱۳۳۱ شمسی برخورد کرده، جرقهی اولیهی نوشتن کتاب...
امام جواد(ع) بر گسترش این شبکه تأکید میکردند، چون میدانستند در آینده دورهی غیبت رخ خواهد داد و شیعیان در دوران غیبت صغری نیازمند شبکهی وکالت خواهند بود و به واسطهی نواب باید به امام عصر متصل شوند.
هر تمدنی دارای سه لایه است که لایه بنیادین آن، لایه فلسفی است. مهمترین کاری که باید انجام دهیم، تشخیص هویت فلسفی و مبانی بنیادین انقلاب است. این لایه فلسفی با پاسخ به سؤالات اساسی و پذیرش عمومی، هویت تمدنی را شکل میبخشد.
| نصرالله فتحیان من معتقدم در دوران دفاع مقدس حتی پرستاران و پزشکان ما هم کار امدادی میکردند و جراحهای ما هم همینطور. چرا میگویم کار امدادی و بهداری رزمی؟ زیرا واقعاً خطشکنی کرده بودند. جراحی که میتوانست در تهران بنشیند یا نهایتاً تا اهواز بیاید، به نزدیکترین فاصله و خط مقدم میآمد.
بهنظر بنده حوزه علمیه انقلابی در یک جمله حوزهای است که در عرصه اجتهاد و استنباط و نظریهپردازی، و نیز در میدان اقدام و عمل، به ارزشهای انقلابی پایبند باشد. و امروز بزرگترین وظیفه و از اهمّ واجبات حوزههای علمیه، پرورش مجتهدان و فقهای جوان انقلابی است.
| شکیبا محبیتبار طبق بند اول سیاستهای کلی و برنامهی هفتم توسعه باید تا سال ۱۴۰۷ به نرخ ۲.۵ برسیم. ما الان ۱.۶۵ هستیم و تا ۲.۵ فاصلهی قابل توجهی داریم و باید کار بسیاری صورت بگیرد تا این تغییرات اساسی در آمار و ارقام رخ دهد.
ما نیازمند «مُلای جامعالاطراف» هستیم؛ کسی که علاوه بر فقه و اصول، با علوم قرآنی، فلسفه دین، کلام جدید و حتی علوم انسانی مانند روانشناسی، جامعهشناسی یا مدیریت آشنا باشد. اما بدیهی است که جمع همهی اینها در یک نفر، کار سادهای نیست.
در حال حاضر مراکزی برای تربیت افراد جهت اجتهاد وجود دارد که لازم و ضروری است، اما در کنار آنها باید مرکزی هم باشد که مربی اخلاق تربیت کند. اگرچه مراکزی وجود دارند که اخلاق تدریس میکنند، اما مرکزی تحت عنوان تربیت مربی اخلاق وجود ندارد. حوزه باید مرکزی تحت عنوان تربیت مربی اخلاق ایجاد کند.
قشر جوان و فرهیخته و نوجوان جامعه ما با سرعت به سمت تکامل در حال حرکت است. با اقتضائاتی که هوش مصنوعی و فضای مجازی رقم زده است، حوزه باید سرعت تحولات خود را چند برابر کند؛ اگر استادان و نخبگان ما متناسب با این سرعت حرکت نکنند، جامعه مسیر خود را خواهد رفت و حوزه هم عقب میماند.
در مورد ارتقای مهارت، اساسنامه سازمان آموزش فنی و حرفهای یک تغییر اساسی کرده و در طول نیمه دوم سال ۱۴۰۳ به کمک آموزش و پرورش، نیروهای مسلح، اتاقهای بازرگانی و شرکتهای خصوصی برنامههای متنوعی طراحی شده که ما امیدواریم از طریق این همکاری بینبخشی بتوانیم امسال در جهت ارتقای مهارت کارگران یک تحول اساسی را آغاز کنیم.
این پیام، بعد از منشور امام خمینی (ره)، مهمترین سند راهبری حوزههای علمیه به شمار میآید. امید ما این است که این پیام بلند، راهبردی، افقگشا و تمدنی، چراغ راه آینده حوزه باشد و همانطور که حضرت آقا در پیامشان فرمودند، حوزه باید به نهادی پیشرو و سرآمد بدل شود و همه ما وظیفه داریم برای تحقق آن تلاش کنیم.
تدوین و ابلاغ سیاستهای کلّی برای کشورهای در حال توسعه ضروری است تا قوا، وزارتخانهها و دستگاهها یک جهت مشخّصی برای حرکت خود انتخاب کنند و اقتصاد دچار نوعی درهمآمیختگی نشود. وقتی جهتگیری کلّی کشور در یک موضوعی مشخّص میشود، همهی کسانی که در آن موضوعِ موردِ نظر وظیفهمند هستند، ملزم میشوند که با حفظ آن جهتگیری به سمت هدفی مشخّص حرکت کنند.
یکی از درسهای غزوهی احد، تبعیت از فرماندهی واحد است. پیامبر اکرم صلّیاللهعلیهوآله در دورهی خودشان، هم پیامبر بود به عنوان فرستادهی خدا، هم رهبر سیاسی بود، هم رهبر قضائی بود، هم رهبر نظامی بود، هم رهبر اداری بود. یعنی همهی اینها در شخص پیامبر اکرم خلاصه میشد.
راهبرد ما در مسائل کشور این است که نگاهمان به خارج از کشور نباید باشد، باید نگاهمان به داخل کشور باشد. نهتنها به این مذاکره، بلکه به هیچ رابطهی خاصی با هیچ کشوری دل نبستهایم. موضع ما این است که باید از افراط و تفریط پرهیز کرد. پیشداوری نباید بکنیم. نمیگوییم اظهار نظر نشود، اما باید اظهار نظری باشد که کمککننده به مذاکرات باشد. حالا چه خوشبینی مفرط، چه بدبینی مفرط، هر دو بد است.
ابوسفیان که فکر میکرد مسلمانها بعد از آن شکست اولیه در جنگ احد دیگر امکان مقاومت ندارند، روحیهشان را باختهاند و در مقابل، اینها میتوانند راحت به مدینه دست پیدا کند، وقتی آمادگی مسلمانها را دید که به این سرعت سازماندهی پیدا کردند و دوباره به میدان آمدهاند، تصمیم به عقبنشینی گرفت.
اگر هوش مصنوعی را در کشور پیادهسازی کنیم، اما مردم نحوه استفاده از آن را ندانند، این فناوری به هیچ دردی نمیخورد. برای مثال، با وجود گوشیهای هوشمند، بسیاری از افراد از تمام امکانات آنها بهرهبرداری نمیکنند، چون آموزش کافی در این زمینه ندیدهاند. وقتی مردم ندانند که گوشیهای هوشمند فقط برای برقراری تماس نیستند، بلکه امکانات بسیار بیشتری دارند، از آنها بهرهبرداری بهینه نمیشود.
هدف نهضت «زندگی با آیهها» این است که با همدلی، همفکری و همکاری همه ظرفیتهای مردمی و حاکمیتی، آیات منتخب ناظر به موضوعات کاربردی و مورد نیاز امروز نهضت اسلامی، برای عموم افراد جامعه، خصوصاً نوجوانان و جوانان، متناسب با نیاز و سلیقه ایشان به صورت گسترده و مؤثر تبیین گردد، تا آنها را بخوانند، حفظ کنند، بفهمند و در زندگی خود به کار گیرند.
رهبر انقلاب بر اهمّیّت درختکاری، در واقع، نقش مهمّ این اقدام را در تأمین امنیّت زیستی کشور خاطرنشان میکنند. این توصیهها نهتنها برای مسئولان و مدیران، بلکه برای تمامی اقشار جامعه پیام روشنی دارد؛ اینکه درختکاری عملی پسندیده و ضروری است که میتواند آیندهی زیستمحیطی کشورمان را تضمین کند.
ستاد کار فقهی انجام نمیدهد و نظر فقهی را مقام معظم رهبری اعلام میکنند. مواردی هم بوده که گزارشی مبنی بر رؤیت هلال برای ایشان ارسال شده است، اما برای ایشان اطمینان حاصل نشد. اینگونه نیست هرچه را که ستاد بفرستد، ایشان بپذیرند. حتما باید اطمینان لازم فقهی برای ایشان حاصل شود.
به نظرم مادر این خانواده نماد مادر فلسطین است همان طور که فرزندانش را در اثنای داستان ضبط و ربط میکند و در و همسایه را تحت پوشش خودش میگیرد. هرچند دست تنهاست اما برای رشد اینها در هر طیف فکری که قرار دارند تلاشش را میکند.
بعد از مسئلهی غزّه و توافقی که در آنجا شد، مردم غزّه ابزاری داشتند که میتوانستند چهرهی پیروز خود را به رخ جهانیان بکشند و آن، موضوع تبادل اسیران بود. حزبالله این ابزار را در اختیار نداشت و تنها چند ابزار محدود داشت که از آنها استفاده میکرد.
مرور تاریخی و تجربیات ایرانیان در ۲۰ تا ۲۵ سال اخیر نشان میدهد که واحد سیاسی ایالاتمتحده نگاهی ثابت علیه ایران دارد. چیزی که تغییر میکند، فقط پوسته ظاهری است. طرف دموکرات تلاش میکند با فشار تحریمی و نمایش هویج و چماق کار را پیش ببرد و طرف جمهوریخواه با نمایش قدرت.
قدرت نرم آمریکا دچار افول جدی شده است. بسیاری از کشورها در منطقه غرب آسیا پس از حوادث هفت اکتبر نگاه منفیتری به ایالات متحده دارند. نظرسنجیهای اخیر نشان میدهد که ۷۴ درصد فرانسویها و ۵۱ درصد دانمارکیها معتقدند که آمریکا دیگر شریک قابل اعتمادی نیست.
لطفا به منظور مشاهده بهتر سایت و مرور ایمن در اینترنت ، مرورگر خود را به نسخه بالاتر ارتقاء دهید
یا از دیگر مرورگرها استفاده کنید.