| حجتالاسلام والمسلمین اراکی
ما در فقه نظام یک حرفی داریم، میگوییم تکالیف فقهی دو گونه است، یکی تکالیف افراد است، مانند نماز خواندن. دیگری تکالیف جامعه است، یعنی اگر همه مردم با هم این کار را انجام ندهند آن تکلیف ادا نمیشود، وحدت از اینگونه تکالیف است...
| آقای سیدعلی میرشریفی
| دکتر تاج الدین الهلالی
| دکتر محمد سقاف الکاف
| حجتالاسلام محرمی
مقاومت و ایستادگی بر صراط مستقیم همواره مهمترین سیرهی اهل بیت علیهمالسّلام بوده و مشکلاتی هم اگر پیش آمده، به خاطر همین سیره و روش بوده است. فرمایشها و سخنان امام حسین علیهالسّلام از مدینه تا کربلا هم دقیقاً همین گونه است.
| حجتالاسلاموالمسلمین میرباقری
بیانیهی گام دوم مقیاس انقلاب اسلامی را فقط در مقیاس رنسانس میبیند که عصر جدیدی را انقلاب اسلامی آغاز کرده و در واقع آن انسداد تاریخی بعد از رنسانس و این مسیر یکطرفه را شکسته است. در واقع این یک انفتاح تاریخی است.
| حجتالاسلاموالمسلمین مختاری
میشود گفت هیچ درس غنایی در حوزه وجود نداشته که حدود ۷۰ جلسه طول کشیده باشد، یک سال درسی است، خود این کتاب میشود یک منبع تحقیق برای درسهای خارج بعدی که اساتید میخواهند بگویند...
| حجتالاسلام احمد مبلغی
«فقه تخصصی» فقهی است که از فقه عام منشعب میشود و در آن سه تخصص لحاظ میگردد؛ تخصص موضوعی، تخصص روشی و تخصص ساختاری. البته همراه با این سه تخصص، یک «اختصاص» هم باید صورت بگیرد؛ مقصود از «اختصاص»...
| حجتالاسلام و المسلمین تکیهای
امروز اعتکاف به عنوان یک فرهنگ عمومی جا افتاده است و شابد نزد کمتر کسی ناشناخته باشد. وقتی گفته میشود، صدها هزار نفر، یعنی اعمّ از ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار نفر جمعیت در اعتکاف شرکت میکنند، این یعنی یک صدم جمعیت کل کشور؛ این جمعیت کم نیست؛ ۸۰۰ هزار نفر خیزش عمومی است.
|حجتالاسلام محمود رجبی
در شورای نگهبان سالها از ارکان بودند، حتی در مواردی از حضرت امام خواستند در شورای نگهبان نباشند، اما امام گفتند نه باید باشید. بعد از تصادفی که در سال ۷۴ داشتند، به رهبرانقلاب گفتند که در شورای نگهبان نباشند اما رهبر انقلاب فرمود نه شما باید باشید...
در سال ۱۹۷۴ میلادی در سلسله بازداشتهای علما و طلاب و ائمهی جمعه و جماعت، آقای هاشمی هم بازداشت شد و شهید صدر از بازداشت ایشان بسیار متأثر شد... من به سید صدر گفتم إن شاءالله خدا فرجی حاصل میکند و ایشان آزاد میشود. ایشان گفت: «سید هاشمی نشانهی وجود من است.»
بنظر من میتوان یک جنبهی با وفایی ایشان را به این دانست که هر مسئولیتی که رهبر انقلاب اسلامی تشخیص دادند و از وی درخواست کردند، مرحوم آیتالله شاهرودی از انجام وظیفه نسبت به اسلام و جامعهی اسلامی ابا نکرد...
اساساً آنچه در اربعین مشهود است اینکه طراز زیارت اربعین یک طراز تمدنی است؛ یعنی نیازهای گمگشتهی بشرِ معاصر در زیارت اربعین ولو در یک زمان محدود به دست میآید. اگرچه جمعیت ۲۰ میلیونی زائران اربعین در یک بازهی زمانی محدود حضور دارند، اما ...
مضامین پیام همان مفاهیمی است که اسلام نیز در چهارده قرن پیش، انسانها را به آن دعوت کرد. با این تفاوت که در آن زمان، بشریت آمادگی پذیرش این مفاهیم را نداشت. این مفاهیم قلوب انسانها را زنده میکند و فاصلهی میان انسانها را با وجود تفاوتهای آنها، کم میکند.
پیام رهبر انقلاب به جوانان اروپا و آمریکای شمالی، بیش از همه مؤید وجود وضعیت و شرایط ویژهای است که در این منطقهی جغرافیایی و فرهنگی وجود دارد. البته در عین حال، محتوای پیام و رسالت تعیینشده در آن میتواند مربوط به همه جوانان در شرق و غرب عالم باشد.
ما باید در اندیشهی تقریب، بهشدت به دنبال فرهنگسازی باشیم که به هیچ عنوان به مقدسات مذاهب توهین نشود. به این معنا که اگر انسان اعتقادش بر این باشد که برحق است، در عرصهی علمی باید آن را ثابت کند.
ایشان رهبر انقلاب را ادامهدهندهی راه امام خمینی میدانستند و به ایشان عشق میورزیدند. در سفر اخیری هم که رهبر انقلاب به قم آمدند، میبینیم که آیتالله انصاری شیرازی در کنار ایشان بودند، آن هم در حالیکه خیلی حال مساعدی هم نداشتند. اما این را برای خود افتخار میدانستند.
رهبری تأکیدشان بر این است که دنبال اسلام تعقل باشید. حق هم همین است. اولین پیام اسلام، مربوط به قلم، کتابت، خواندن و نوشتن است. این سیرهی پیغمبر است؛ کتاب و سنت یعنی همین. از این جهت، آن اسلام تحجر، تصلب و بیپایه قطعاً برای قدرتهای استکباری ضرری نخواهد داشت.
آمریکا این گروهها را در کشورهای اسلامی در جهت منافع خود به کار گرفته است. ایالات متحده اولینبار این گروهها را در جنگ با شوروی به کار گرفت و جوانان مصر، اردن و سوریه را به افغانستان برد. کشورهای حاشیهی خلیج فارس هزینهی انتقال این جوانان را پرداختند و آمریکا ...
امام، ولیِّ جامعه است و بار رشد و ارشاد جامعه را به دوش دارد و مثل یک پدر که میخواهد خانوادهای را رشد بدهد، سنگینی مسئولیت جامعه روی دوش او است. این چهار ویژگی که امیرالمؤمنین علیهالسلام گفته است هم صبغهی فردی دارد و هم صبغهی اجتماعی.
دورهی چهارم، دورهی تمرکز بر حرکت علمی و فرهنگی است؛ بعد از شهادت امام حسین علیهالسلام، سیاست ائمه علیهمالسلام به حرکت علمی و فرهنگی و تربیت نیروی انسانی متمرکز شد. چرا؟ به امید تشکیل حکومت در آیندهی بلندمدت این کار انجام شد.
امام عسکری علیهالسلام فرمودند: بنیامیه و بنیعباس به دو دلیل شمشیرهایشان را در برابر ما از رو بستند: جهت اول اینکه میدانند خودشان اهلیت برای خلافت ندارند و میدانند که ما اهلش هستیم و میترسند از ادعای ما، از اینکه ما یک روز ادعا کنیم و خلافت به اهلش برگردد.
دولتهای عربی در جزیرهی عربی بر سوریه متمرکز شدهاند؛ مسألهی سوریه برای آنها حیاتی است. آنها بر این باورند که اگر در سوریه موفق شوند، در آینده نیز برنده خواهند بود و اگر در سوریه بازنده باشند، بهمعنای سرنگونی خود آنها میباشد.
آمریکا با سلفیها نیست، با اهل سنت و تشیع هم نیست. آمریکا به فکر عرب و عجم نیست. آمریکا به فکر منافع خودش است. آمریکا یک نظام شیطانی است که میخواهد ما را به جان هم بیندازد ...
مأمون آدم سَیّاسی بود. قصد او این بود که مسئله را تمام کند. میگفت: مثلاً امام را کشتم یا محدود کردم؛ ثم ماذا؟ ما همینطور باید تا ابد برویم؟ کاری باید کنیم که به اینها غلبه کنیم. البته به نتیجه نرسید. امام به میدان آمد و ...
اولین آسیب، تصورات کلیشهای است که هر دو گروه نسبت به هم دارند. یعنی حوزویان نسبت به دانشگاهیان یا دانشگاهیان نسبت به حوزویان. آسیب دوم، بحثهای سیاسی و سیاستزدگی است. بحث سوم حزبگرایی است که متأسفانه گاهی به این سمت میرویم...
در حالی که برخی رسانهها مانند رادیو فرانسه با توجه به بیانات رهبر انقلاب از مشخص شدن چهارچوب مذاکرات یاد کردند و خط قرمز آن را در قالب ۱+۵ و در موضوع هستهای اعلام کردند، رویترز، سی ان ان، خبرگزاری فرانسه، واشنگتن پست، جروزالم پست، شینهوا و ...
امام جواد(ع) بر گسترش این شبکه تأکید میکردند، چون میدانستند در آینده دورهی غیبت رخ خواهد داد و شیعیان در دوران غیبت صغری نیازمند شبکهی وکالت خواهند بود و به واسطهی نواب باید به امام عصر متصل شوند.
غرب دقیقاً همان برخورد و رفتاری را که با تکفیریها در افغانستان داشت، در سوریه هم تکرار خواهد کرد. یعنی وقتی به هدف خود رسید، نهتنها تمام کمکهای خود را از آنها خواهد برداشت، احکام بسیار شدیدی هم علیه آنها اعمال میکند.
نخست اینکه بعد از رحلت پیامبر تا روی کارآمدن امیرالمؤمنین یک اندیشهی مبرا از جهل بر جامعهی دینی حاکم نبود. وقتی انتقال درست اطلاعات دینی به مردم صورت نگیرد، در چنین فضایی هرچیزی امکان دارد رخ دهد.
در همین انتخابات، مدام دربارهی حضور مردم و گزینهای که از صندوقها بیرون میآید، تبلیغات منفی کردند، اما مردم آمدند و بسیار زیبا شرکت کردند. این یک الگوسازی است. نگاه بیشتر تودههای مردم در دنیا به مشاهدات است.
آنها با بشار اسد کینهتوزی کردند و فقط چند روز پس از بازگشت سارکوزی از سوریه درگیریها آغاز شد. آنها گروهکهای تکفیری را جمع میکنند و در خاک یکی از همسایگان سوریه اردوگاه برپا کردهاند. این اردوگاهها خیلی پیشتر از این درگیریها برپا شده بود...
شیعه و سنّی سالها با هم در صلح و آرامش زندگی کرده و با هم ازدواج و معاشرت داشتهاند. ما از دشمنان خود غافلیم، لذا گاهی گرفتار خودرأیی میشویم و گاهی فهم درستی از اوضاع نداریم و گرفتار بدفهمی میشویم.
چیزی که میبینیم درگیری میان شیعه و سنی نیست. آیا اسلام سر بُریدن انسانها و پارهکردن شکم زنان را جایز میداند؟ چرا علامه شهید البوطی را برای ترور انتخاب کردند؟ آیا او یک شیعه بود؟ آیا او مسیحی بود؟
ایشان با اینکه یک عالم برجسته و متفکر شیعی بودند اما با اندیشمندان سایر مذاهب اسلامی و حتی غیراسلامی ارتباط تنگاتنگی داشتند. مرحوم الفضلی علوم و معارف دینی و اسلامی حوزهها را به دانشگاهها منتقل کردند.
هنگامی هم که آیتالله فضلی به خاطر مشکلاتی که بعثیها برای او به وجود آوردند، نجف را ترک کرد و به عربستان رفت، مرحوم آقای صدر از رفتن ایشان خیلی متأسف بود و میفرمود ایشان با فعالیتهایی که داشتند، سرِ حوزه را بلند کردند.
آسوشیتدپرس، شبکهی راشاتودی و خبرگزاری رویترز، از نخستین رسانههایی بودند که در خبری فوری از قول رهبر انقلاب اعلام کردند «در صورت حملهی اسرائیل، تلآویو و حیفا را با خاک یکسان میکنیم.»
مقاومت و تقریب، دو بخش مکمل یک واحد هستند. یعنی اگر بخواهیم این وحدت امت را نگهداریم، باید در برابر دشمنان خارجی که میخواهند همهی موجودیت این امت را لگدمال کنند، مقاومت کنیم.
وقتی از علامهی طباطبایی از آیتالله خوشوقت سؤال کردیم، ایشان فرمود: «انصافاً آدمی است که بر کارهای خود مسلط است و انسان مسلطی است.» ایشان در شاگردی علامهی طباطبایی در عرفان عملی، به قلهی آن رسیده بود.
این امکانپذیر نیست که حکام جدید بخواهند آمریکا را راضی نگهدارند و منافع خود را حفظ کنند. زیرا اگر انقلاب بخواهد هرگونه اقدام جدیدی انجام دهد، منافع آمریکا به خطر میافتد.
این یک تناقض بزرگ است که کشورهای مشوق دموکراسی، خودشان غیر دموکراتیک هستند و این نشاندهندهی این است که آنها به فکر ایجاد دموکراسی نیستند، بلکه به دنبال تسویهحسابهای سیاسی هستند.
معادلهی میان ما و دشمن تغییر کرده و حتی آمریکا هم نتوانست رژیم صهیونیستی را نجات بدهد. این سومین شکست رژیم صهیونیستی در شش سال گذشته بوده است.
از آیتالله حسنزاده آملی از سیر و سلوک سؤال شد. فرمودند سه عنصر را در نظر بگیرید: از محرّمات اجتناب کردن، واجبات الهی را در حد میسور انجام دادن و روزی حلال به دست آوردن.
کمتر از ۲۴ ساعت مانده به آغاز سفر اخیر رهبر معظم انقلاب به استان خراسان شمالی، مهمترین محور خبری رسانههای بیگانه، دور جدید تحریمها علیه ایران بود. هر چند پوشش خبری به نسبت سفرهای استانی دیگر بسیار کمتر بود اما ...
از دورهی امام باقر(ع) یک رویکرد جدیدی را در ناحیهی امامت میبینیم. به این صورت که امام باقر(ع) فقط به عنوان فردی از خانوادهی پیامبر اکرم(ص) مد نظر نبود، بلکه به عنوان یک عالم دینی بزرگ نیز مد نظر بود...
یک روز مانده به برگزاری اجلاس، آمادگی رسانههای منطقه و جهان برای پوشش وسیع این اجلاس بهوضوح دیده میشد. به طوری که تیتر بسیاری از این رسانهها در روز چهارشنبه اینگونه بود...
من پیش از اینکه به ایران بیایم، مطالعات زیادی دربارهی ایران نداشتم و نمیخواستم که داشته باشم اما به برادران و خواهران مسلمان میگویم بنابر آنچه شنیدهاید، دربارهی ایران قضاوت نکنید.
شاید اگر کسی امام را از نزدیک ندیده باشد، نتواند چنین مواردی را باور کند. امام احدی را دوست نداشت، الاّ در راه خدا و به احدی بغض نمیورزید و دشمن نمیداشت، مگر در راه خدا و این قاعده استثنا نداشت.
به نظر من امروزه جریان سلفی، کارآیی خود را از دست داده است؛ چرا که سلفیها قائل به ارتجاع هستند و افکار قدیمی دارند. ما میگوییم ارتجاع و بازگشت خوب است اما آنها باید در یک موضوع اساسی بازنگری و رجوع کنند و آن مسألهی تکفیر و اتهامزنیهای بیجا به دیگران است.
در مصر از سوژههایی شبیه «بختیار» در ایران استفاده کردند، اما در انتخابات شکست خوردند. الان نخستوزیر تونس از جنبش اسلامی «النهضة» است. وزیر خارجه از شخصیتهای اسلامی است. حتی مسئولین لاییک تونس هم ضد اسلام نیستند.
این اشتیاق تنها مختص شیعیان نبود و جوانان کشورهایی که زیر بمباران تبلیغاتی رسانههای عربی در مسألهی شیعه و سنی قرار داشتند نیز به شدت مایل به دیدار با رهبر انقلاب بودند. پس از برگزاری این دیدار با چند تن از حاضرین در دیدار همراه شدیم تا از نظراتشان را در این خصوص جویا شویم.
ما تلاش کردیم تا از جوانان عضو در همهی احزاب و گروهها اعم از احزاب اسلامگرا، ملیگرا، مبارزان سیاسی و افراد مستقل دعوت کنیم. یعنی همین که این جوانان در راه آزادیخواهی و عدالت بوده و در صحنهی انقلاب حاضر بوده باشند برای ما کفایت میکرد.
در انقلاب مردم ما نیز برخی گروهها به امام خمینی (ره) پیشنهاد میدادند که ما باید مسلحانه علیه حکومت شاه قیام کنیم، اما حضرت امام (ره) اعتقادی به روش مسلحانه نداشتند. ایشان مبارزهی درست را در آگاه کردن مردم و حرکتهای مردمی میدانستند.
اینکه ما میتوانیم با توجه به اصول ثابت خود، در سازوکارها و روشهای خود تغییر ایجاد کنیم. در واقع ترجمانی از آن آیهی شریفه است که «کلمة طیبة کشجرة طیبة اصلها ثابت و فرعها فی السماء». سازوکارها باید متناسب با دگرگونیها تغییر کند.
ما امیدواریم که انتخاب یک الگوی مناسب، ممتاز و منحصر به فرد حکومتی برای این امت تازهرهاشده از دیکتاتوری، مدت زیادی طول نکشد و مردم تونس بتوانند تلفیقی از دین و شرایط زمانه را در الگوی انتخابی خود داشته باشند.
انقلابهای عربی یک اشکال سیستمی دارند و آن، نبودن یک نماد رهبری است که همه گرد او جمع شوند تا آنها را به بهترین مسیر راهنمایی کند و مردم نیز بتوانند رشتهی امور را با اطمینان کامل به دست او بسپارند.
«باج ندادن ایران به آمریکا» و «کوتاه نیامدن در برابر تحریمها»، «علل خشم و عصبانیت دولتمردان آمریکایی از ایران»، «رشد علمی ایران»، «تحلیل بیداری اسلامی منطقه» و «معنی انقلاب در کشورهایی مثل مصر و تونس» از موضوعاتی بودند که در تیررس رسانهها قرار گرفتند.
امروز شاهد یارگیری مردم کشورها از یکدیگر علیه سیستم غربی هستیم. یعنی امروز کشورها جرأت پیدا کردهاند تا حرفشان را بیان کنند. این مسئله هر روز هم گسترش پیدا میکند.
غرب برای عبور از پیچ تاریخی تربیت نشده است
ما در استان کرمانشاه هیچگاه نزاعهایی از جنس درگیریهایی که گاهی در مناطق دیگر مشاهده میشود، ندیدهایم. مثلاً نزاعهای مذهبی بین شیعه و سنی یا بین اهل حق و طوایف دیگر در تاریخ کرمانشاه سابقه ندارد.
مردم کرمانشاه دروازهبانان خوبی برای ایران بودند. ایشان با شهدایی که تقدیم کردند، مانع از پیشروی دشمن بعثی در خاک ایران شدند. در عین حال، این جنگ آسیبهای بسیاری را به کرمانشاه وارد کرد.
آن مدتی که من در کرمانشاه بودم، مردم آنجا را بسیار پُرمهر و پرمحبت دیدم. به نظر بنده کرمانشاهیها به شرایط زمانی توجه داشته و دارند. آن زمان هم به واسطهی خدمات شهید محراب مرحوم آیتالله اشرفی اصفهانی انقلابی بودند.
العربیة با قطعهقطعه کردن سخنان خالد مشعل چنین تیتری زد: «مخالفت خالد مشعل با موضع آیتالله خامنهای در مورد تشکیل دولت فلسطین».
فیلم: سخنان دکتر خالد مشعل در اجلاس فلسطین
ما باید غرب را متوجه این مسأله کنیم که اسرائیل سودی برای او نخواهد داشت. اسرائیل هماکنون فقط باری بر دوش غرب و اروپا و بر دوش سیاست آمریکا است.
ما معتقدیم که این رنجها و قربانیها و محاصرهی نوار غزه و صبر مردم فلسطین و توطئهی حکومتهای مختلف علیه مردم فلسطین موجب واکنش خصمانه و سرشار از خشم ملتهای عربی و اسلامی علیه این نظامهای دوستدار آمریکا شده است.
رهبر انقلاب در دیدار با اعضای مجلس خبرگان رهبری در سخنان خود به مسائل مختلفی از جمله معنای ولایت مطلقهی فقیه و بیداری اسلامی پرداختند...
آمریکاییها میکوشند با استفاده از روشهای پیدا و پنهان، جای پایی برای خود در این انقلابها پیدا کنند و تا آنجا که میتوانند، در انقلاب مردمی مصر و جاهای دیگر انحراف ایجاد کنند.
گردآمدن اهل سنت و شیعه بر مسئلهی مهدویت به عنوان محور وحدت امری زیبا است و منجر به این میشود که مسلمانان به یک عقیدهی اسلامی تمسک پیدا کنند؛ یعنی این عقیده که مهدی میآید و اوضاع را اصلاح میکند.
اگر مثلاً بنده میگویم که آمادهی ظهور حضرت هستم، باید توجه کنم که حضرت میخواهد با ظلم و ستم مبارزه کند. پس من اگر به خانوادهام، به فرزندانم، به همکارانم، به همسایگانم یا به مردم ستم میکنم، اگر هم بگویم که آمادهام، دروغ میگویم.
دفاع بد، بدترین شیوهی تهاجم به مکتب است. یک نمونه هم همین قضایای تطبیق شخصیتهای دورهی ظهور است. چرا برای چنین مسئلهای که اساس و ریشهای هم ندارد، کاری میکنند که قرآن و عصمت پیامبر(ص)...
باید فرضیهمان را اصلاح کنیم. قرار نبوده که با وقوع انقلاب اسلامی همهی مشکلات ما حل بشود. البته اگر ما با زمینهسازیهای مختلف بتوانیم یک جامعهی الگو و نمونه بسازیم، توفیقات بیشتری را برآوردهایم.
مهمترین تفاوت به مسئله رهبری برمیگردد؛ در انقلاب اسلامی ایران، رهبری از مردم فرسنگها جلوتر بود و مردم به دنبال او میدویدند؛ اما در این انقلابها بر عکس است؛ رهبران احزاب و تشکلها و حتی رهبران مذهبی فرسنگها از مردم عقب هستند.
دعا در دو قالب ظهور پیدا میکند؛ یکی قالب لفظ، دوم قالب توجه که اصل دعا هم همین توجه است. کمال انسان این است که بداند در روابط وجودی و در شئون گوناگون با چه حقیقتی مستقلاً مرتبط است.
یکی از ویژگیهای استفاده از شیوههای نوین تبلیغی، وسعت دامنه مخاطب است. شما وقتی به تبلیغ در عرصه مجازی و اینترنت توجه کنید، میبینید که از این طریق میتوانید با بخش قابل توجهی از مخاطب ارتباط برقرار کنید.
آیتالله خامنهای معتقدند که قطع وابستگی و تکیه بر کشورهای پیشرفته جز از طریق پیشرفت در دانشهایی چون مهندسی و علوم پایه امکانپذیر نیست.
فیلسوف سیاسی در نظر آیتالله خامنهای همان انسان مسئول است که هرگز نقش تماشاچی نسبت به امور پیرامون را ندارد، بلکه واجب است که با حرکت اجتماعی مرتبط بوده و فلسفه سیاسی خود را بر طبق مبادی آزادی شکل دهد.
در نشستهای تخصصی صاحبنظرانی چون ابراهیم جعفری نخستوزیر سابق عراق، آلستر کروک از انگلستان، حجتالاسلام حکیم رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق، آیتالله اراکی مؤسس مرکز اسلامی انگلیس و... به ارائه دیدگاههای خود پرداختند.
خدمت حجتالاسلام و المسلمین سیدحسن نصرالله رسیدم و در این فکر بودم که چگونه او را به ضرورت برگزاری همایشی در این زمینه قانع کنم، ولی از استقبال سریع ایشان از این موضوع جا خوردم.
دبیر این همایش ادامه داد که شناخت صحیح مواضع ایشان بدون شناخت مبانی فکری و اجتهادی آیتالله خامنهای امکانپذیر نمیباشد و این سمینار گامی کوچک در این مسیر و برای تبیین ضرورت اهتمام به این موضوع برگزار میشود.
برخی از رسانهها همچون شبکه خبری «فرانس24»، «میدلایست آنلاین»، پایگاه مصری «الغد»، «الرأینیوز» و روزنامه کویتی «السیاسة» اظهارات ایشان درباره تأمین عدالت و امنیت کسانی که اختلاف نظر دارند را تیتر کردند.
کار همیشگی این رسانهها است که در مقابل صفوف مقاومت بایستند و همیشه در جانبی قرار میگیرند که در خدمت آمریکا و رژیم صهیونیستی باشد و این امر جدیدی نیست. لذا شما از این تعجب نکنید که آنها علیه ایران موضعگیری میکنند.
امام با تمام علاقه و رفاقتی که به برخی یاران خود داشتند و در زمان شاه هم برای زندانی شدن و محکومیت آنها بیانیه داده بودند، اما در مسئله انقلاب کوتاه نمیآمدند.
خاطرات ایشان از سیر و سلوک و مراتب علمی آیتالله شیخ مرتضی حائری، و نیز حضور رهبر انقلاب در درس مرحوم حائری، مباحثات درسی، مبارزات انقلابی و ارتباط آیتالله خامنهای با علما و مراجع تقلید عظام بخشهایی از این گفتوگو است.
عربستان ارتش و تمام تجهیزات خود را به بهانه حفظ دولت بحرین به کار گرفت و از دیگران نیز مدد جست. آیا ظلم به اهل تسنن حرام است و ظلم به شیعیان حلال؟
در این همایش موضوعاتی چون «هویت انسانی از دیدگاه آیتالله خامنهای»، «حقوق زنان در شرف و غرب از منظر دینی-انسانی»، «زن، آموزش و نقش آن در تربیت نسل» و... مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
من بیش از 90 سال عمر کردم و شاهد دورههای مختلفی در این مملکت بودهام. افتخار ما این است که علما این مملکت را از چنگ خارجیها درآوردند و خدا را شکر میکنم که به من عمر داد تا این دوره و حکومت دینی و رونق فعالیت علما را ببینم.
با جرأت اعلام میکنم که هرچه رونق تحصیل بانوان در زمینه علوم و معارف اسلامی بالاتر رود، مشکلات اخلاقی، رفتاری و خانوادگی ما در سطح جامعه کمتر خواهد شد.
پیام نوروزی و سخنان ولی امر مسلمین جهان در آغاز سال جدید، مورد توجه رسانههای خارجی قرار گرفت.
در سالهای گذشته برخی رهبران کشورهای اسلامی و عربی به بهانه مصلحت، پیروی از غرب را مطرح کردهاند. اما میبینیم که در عمل، کشورهای عربی و اسلامی در دهههای گذشته هیچگونه پیشرفتی در زمینههای مختلف نداشتهاند.
میگویند اعتراضات یمن، طائفهای و یا خروش مردم بحرین، جنگ بین شیعه و سنی است. همچنین در تحلیلها اشاره میکنند که چون مردم الجزایر روزهای شنبه تظاهرات میکنند، قیامشان سکولار است نه دینی! و تأکید میکنند که قیام مصر، یک قیام سیاسی و انقلاب تونس، اقتصادی است.
آیتاللهالعظمی صافی گلپایگانی: ای کاش شخصیتهایی چون مرحوم آیتاللهالعظمی بروجردی که در این زمینهها دغدغه داشتند، امروز بودند تا این زحمات را میدیدند و خیلی خوشحال میشدند.
یک ژنرال اسرائیلی تصریح کرد که ما به مدت شش روز نمیتوانستیم به درون جبهههای حزبالله نفوذ کنیم اما یکی از کشورهای عربی به ما گفت به جنگ ادامه دهید و ما تمام هزینههای آن را میپردازیم.
انقلاب ما که پیروز شد، برای اولینبار در دنیا کتاب «ولایت فقیه» امام خمینی(ره)، در مصر ترجمه و منتشر شد. یکی از اندیشمندان مصر بهنام «دکتر حسن حنفی» یک مقدمه هفتاد صفحهای بر آن نوشت و نظریه ولایت فقیه را اثبات کرد.
سخنان رهبر انقلاب با توجه به شرایط و اتفاقات رخداده در منطقه، آنقدر حساس و مهم بود که رسانههای مختلف منطقه و جهان نتوانستند بر طبق سیاست دائمی خود عمل کرده و سخنان رهبر انقلاب را حذف و بایکوت کنند.
پایداری و مقاومت در برابر این طرح و نیز مقاومت لبنان و فلسطین و مواضع محکم و ثابت ایران در رویارویی با ایالات متحده آمریکا، باعث شکست طرح خاورمیانهی آمریکا شد.
حتی اگر دشمن بتواند جلوی این انتفاضه در حال گسترش و تشکیل حکومت اسلامی و مردمی را بگیرد، لکن این جنبشهای اسلامی گام بسیار بزرگی برای گسترش موج بیداری و گسترش اعتماد به نفسی است.
موضوع بحث ما درباره خاطراتی از مراودات حضرت آیتالله خامنهای و آیتاللهالعظمی مرعشی نجفی و نیز نگاهی به ثمرات سفر رهبر انقلاب به قم. اما سرِ صحبت که باز شد، سیدمحمود مرعشی گوشهای از سابقه انقلابی و مبارزاتی پدر بزرگوارش را نیز برای ما بازگو کرد.
در بیشتر این خبرها، توجه رسانههای مزبور به تصریح آیتالله خامنهای دربارهی رژیم صهیونیستی و دولتهای استکباری بود؛ به طوری که بیشتر این رسانهها پیام را با این تیتر مخابره کردند...