others/content
نسخه قابل چاپ

|گزارش|

بازتاب سخنان رهبر انقلاب در جمع غیر متعهدها

غرب و رسانه‌های وابسته، ابتدا سیاست کم‌توجهی و عبور بی‌سروصدا از کنار اجلاس عدم تعهد در تهران را پیش گرفته بودند. این موضوع قبل از برگزاری این اجلاس کاملاً مشهود بود. نخستین روز برگزاری اجلاس و حضور نمایندگان کشورهای مختلف، سازمان‌های بین‌المللی و برخی سران و رؤسای کشورهابرای حضور در این اجلاس، شرایط را تا حدی تغییر داد و این گروه رسانه‌ها را به انفعال کشاند. البته در آن مرحله نیز این رسانه‌ها سعی کردند با طرح برخی موضوعات حاشیه‌ای مانند آمدن یا نیامدن اسماعیل هنیه به این اجلاس یا برخی مباحث سیاسی و امنیتی، به نوعی حاشیه را بر متن غلبه دهند و حتی حاشیه‌هایی را برجسته کنند که اصلاً وجود خارجی نداشت. اما یک روز مانده به برگزاری اجلاس، آمادگی رسانه‌های منطقه و جهان برای پوشش وسیع این اجلاس به‌وضوح دیده می‌شد، زیرا خواسته یا ناخواسته نمی‌توانستند از این رویداد مهم بین‌المللی و سخنرانی‌های افتتاحیه چشم بپوشند. به طوری که تیتر بسیاری از این رسانه‌ها در روز چهارشنبه این‌گونه بود «فردا اجلاس نم با سخنرانی آیت‌الله خامنه‌ای گشایش می‌یابد.»

تمام میهمانان و سیاستمداران جهان و رسانه‌ها منتظر بودند تا ببینند موضع رسمی جمهوری اسلامی به عنوان کشوری که در سه سال پیش رو، ریاست جنبش نم را بر عهده دارد، چیست؟ از همین رو اصلی‌ترین شبکه‌های خبری، برنامه‌های عادی خود را قطع کردند و مستقیماً سخنان ولی امر مسلمین جهان در آئین گشایش شانزدهمین اجلاس سران عدم تعهد را انعکاس دادند.

محورهای سخنان رهبر انقلاب، به‌ویژه درباره‌ی ساختار شورای امنیت سازمان ملل آن‌قدر جدی بود که برخی را خوش نیامد، اما حقایقی بود که پس از ایشان نیز از سوی بسیاری از سخنرانان تکرار و در بسیاری از رسانه‌های منطقه و جهان برجسته شد.

https://farsi.khamenei.ir/image/ver2/li_star_2.gif شورای امنیت؛ ساختاری غیرمنطقی، ناعادلانه و غیر دموکراتیک
انتقاد به ساختار شورای امنیت سازمان در فرمایشات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای از محورهایی بود که رسانه‌ها به آن پرداختند. خبرگزاری فرانسه در این رابطه نوشت: رهبر ایران در حضور دبیرکل سازمان ملل متحد از شورای امنیت این سازمان انتقاد کرد. این خبرگزاری از قول رهبر انقلاب ابراز داشت: شورای امنیت سازمان ملل دارای ساختار و سازوکاری غیرمنطقی، ناعادلانه و کاملاً غیر دموکراتیک است و این یک دیکتاتوری آشکار است.

رسانه‌ی صهیونیستی یدیعوت‌آحارانوت که رژیم مورد علاقه‌اش تاکنون از این سیستم ناعادلانه و غیردموکراتیک بهره‌های فراوان برده است نوشت: همزمان با سفر رئیس‌جمهور مصر به ایران، آیت‌الله خامنه‌ای سخنرانی آتشینی علیه غرب انجام داد و ساختار شورای امنیت را زیر سؤال برد.
https://farsi.khamenei.ir/ndata/news/20922/H/139106151840550023_20922.jpg
خبرگزاری جی‌.تی‌.ای وابسته به جامعه‌ی یهودیان هم تیتر زد: آیت‌الله خامنه‌ای انتقادات شدیدی علیه سازمان ملل مطرح کرد. نیویورک‌تایمز و بی.بی.سی نیز مواضع رهبر ایران درباره‌ی ساختار سازمان‌های بین‌المللی و سوء استفاده‌ی آمریکا از این وضعیت را پوشش دادند.

هافینگتون‌پست از برگزاری اجلاس غیرمتعهدها در تهران به عنوان ابزار ایران برای پاسخ به ادعای غربی‌ها مبنی بر انزوای ایران سخن به میان آورد و با اشاره به سخنان رهبر انقلاب در آیین افتتاحیه‌ی این اجلاس گفت: آیت‌الله خامنه‌ای از ساختار شورای امنیت انتقاد کرد و آن را غیرمنطقی و ناعادلانه و نیز مورد سوء استفاده‌ی آمریکا برای قلدری در دنیای معاصر توصیف کرد. هافینگتون‌پست افزود: رهبر ایران معتقد است که منظور آمریکایی‌ها از حقوق بشر، منافع غرب است و آنها ارزشی برای مردم در دیگر کشورها قائل نیستند.

https://farsi.khamenei.ir/image/ver2/li_star_2.gif انرژی هسته‌ای برای همه، سلاح هسته‌ای برای هیچ‌کس
موضوع انرژی هسته‌ای که به دلیل جوسازی‌های رسانه‌ای همواره مورد توجه بوده است این بار نیز تیتر رسانه‌ها را به خود اختصاص داد. بسیاری از رسانه‌های جهان از قول رهبر انقلاب نوشتند: انرژی هسته‌ای برای همه، سلاح هسته‌ای برای هیچ‌کس.

سی.بی.اس‌نیوز نوشت: رهبر ایران در برابر ۱۲۰ عضو جنبش عم تعهد تأکید کرد که طرح‌های غربی در مواجهه با موضوع هسته‌ای ایران موفق نبوده است.

روزنامه‌ی گاردین نیز برگزاری اجلاس عدم تعهد را تلاش ایران برای به نمایش گذاشتن وجهه‌ی بین‌المللی وجلب مشتریان جدید برای نفت دانست و از بلندپروازی‌های هسته‌ای ایران سخن گفت. این روزنامه‌ی انگلیسی پرونده‌سازی‌ها و اتهامات واهی غرب در پرونده‌ی هسته‌ای ایران را تکرار کرد و با اشاره به بیانات رهبر انقلاب در مراسم افتتاحیه نوشت که ایران به دنبال بلندپروازی‌های هسته‌ای است!
https://farsi.khamenei.ir/ndata/news/20922/H/139106151841500559_20922.jpg

شعار رهبر انقلاب درباره‌ی انرژی هسته‌ای در رسانه‌های دیگری همچون جروزالم‌پست نیز تیتر شد. این رسانه‌ی صهیونیستی ابراز داشت: غرب نسبت به دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای مشکوک است، اما تهران همواره این اتهام را انکار می‌کند.

خاورمیانه‌ی عاری از سلاح هسته‌ای نیز از دیگر محورهای مورد توجه رسانه‌های منطقه همچون عرب‌آنلاین، خبرگزاری رسمی کویت و روزنامه‌ی السفیر بود.

https://farsi.khamenei.ir/image/ver2/li_star_2.gif توجه رسانه‌ها به یک نظریه فقهی
جنبه‌ی فقهی و حرمت سلاح هسته‌ای که آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای در اجلاس تهران به آن اشاره کردند، توجه بسیاری از رسانه‌ها را به خود جلب کرد. فاکس‌نیوز در این رابطه از قول رهبر انقلاب تیتر زد: استفاده از سلاح هسته‌ای گناهی بزرگ است؛ موضوعی که خبرگزاری‌های یوپی‌آی، ال‌بی‌سی‌نیوز، دیجیتال‌ژورنال، راشاتودی، یورو‌نیوز و تعداد دیگری از رسانه‌ها از آن در تیتر یا متن استفاده کردند، اما همگی این خبر را نیز منعکس کردند که: ایران تحت هیچ شرایطی از دستیابی به انرژی هسته‌ای عقب‌نشینی نخواهد کرد.

سوییس‌اینفو نوشت: آیت‌الله خامنه‌ای در اجلاس تهران اعلام کرد که هیچ‌گاه از حق مردم ایران برای دستیابی به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای کوتاه نخواهد آمد.

رویترز هم در این رابطه اعلام داشت: رهبر ایران تلاش ایران برای دستیابی به بمب اتمی را رد کرد. آیت‌الله خامنه‌ای در افتتاحیه‌ی اجلاس عدم تعهد در تهران گفت که شعار ما انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای برای همه، سلاح اتمی برای هیچ‌کس است.

https://farsi.khamenei.ir/image/ver2/li_star_2.gif طرح کاملاً دموکراتیک ایران درباره‌ی قضیه فلسطین
موضوع فلسطین و ارائه‌ی طرح جمهوری اسلامی ایران در مراسم افتتاحیه‌ی اجلاس نم، در سخنرانی‌های بعدی نیز دنبال شد واین موضوع به‌شدت سران رژیم صهیونیستی ورسانه‌هایشان را خشمگین ساخت.
اسرائیل.نشنال.تایمز که از بیانات رهبری عصبانی بود، تعابیر رهبر انقلاب درباره‌ی رژیم صهیونیستی را ظالمانه(!) دانست و بدون اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی در سال‌های گذشته در کشتار زنان و کودکان و نیز بدون اشاره به شواهد تاریخی که رهبری در سخنرانی‌شان اشاره کردند، تیتر زد: رهبر ایران مردم اسرائیل را گرگ‌های درنده‌ی صهیونیست خواند!

https://farsi.khamenei.ir/ndata/news/20922/H/139106151841080938_20922.jpg

اما از سوی دیگر این اظهارات با استقبال رسانه‌های منطقه مواجه شد. فلسطین.آن‌لاین نوشت: رهبر انقلاب اسلامی ایران پیشنهاد داد که یک همه‌پرسی با شرکت همه‌ی فلسطینی‌ها اعم از مسلمان و مسیحی و یهودی انجام بگیرد تا مردم، خودشان سرنوشت خود را تعیین کنند و صلح و امنیت به سرزمینشان بازگردد.

فلسطین‌.آن‌لاین ادامه داد: رهبر ایران تأکید کرد که این پیشنهاد یک راه حل عادلانه و کاملاً دموکراتیک است و تمام ساکنان کنونی فلسطینی و نیز افرادی را که مهاجرت کرده، اما هویت فلسطینیشان را حفظ کرده‌اند، شامل می‌شود.

روزنامه الرأی هم در این رابطه نوشت: رهبر ایران به مقامات آمریکایی توصیه کرد که روی طرح ایران بیندیشند و با تصمیمی شجاعانه خود را از گره ناگشودنی کنونی نجات دهند. آیت‌الله خامنه‌ای گفت که بدون تردید مردم منطقه و همه‌ی آزاداندیشان جهان ازاین اقدام استقبال خواهندکرد.

https://farsi.khamenei.ir/image/ver2/li_star_2.gif واکنش رسانه‌های مصر به بیانات رهبر انقلاب
روزنامه‌های محلی و رسانه‌های منطقه‌ای نیز اخبار اجلاس عدم تعهد به‌ویژه سخنان رهبر انقلاب در آیین افتتاحیه را منعکس کردند. اما در این میان، رسانه‌های مصر توجه ویژه‌ای به سخنان ایشان داشتند.

روزنامه الأهرام نوشت: آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی از اهداف شکل‌گیری جنبش عدم تعهد در مواجهه با استعمار و تحقق استقلال سیاسی و فرهنگی و اقتصادی کشورها و نیز پیروی نکردن از آمریکا و غرب سخن گفت.

الأهرام از قول رهبر انقلاب نوشت: طنز تلخ روزگار ما آن است که دولت آمریکا که دارنده‌ی مرگبارترین سلاح‌های هسته‌ای است می‌خواهد پرچم مخالفت با گسترش سلاح‌های هسته‌ای را به دوش بگیرد!
https://farsi.khamenei.ir/ndata/news/20922/H/139106151841250848_20922.jpg

شبکه‌ی خبری النیل هم مواضع رهبر انقلاب درباره‌ی سلاح هسته‌ای را تیتر کرد و از قول ایشان نوشت: ایران به دنبال سلاح هسته‌ای نیست و آن را گناهی بزرگ ونابخشودنی می‌داند، اما از حق خود برای دستیابی به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای کوتاه نمی‌آید.

النیل با اشاره به بیانات رهبر انقلاب درباره‌ی ساختار معیوب و ناعادلانه‌ی شورای امنیت سازمان ملل ابراز داشت: تصاویر بیانگر این بود که دبیرکل سازمان ملل متحد احساس خوبی از این بخش از سخنان آیت‌الله خامنه‌ای نداشت.

روزنامه‌ی الجمهوریت مصر هم شعار طرح شده از سوی رهبر انقلاب در آیین افتتاحیه‌ی اجلاس نم را تیتر کرد و نوشت: انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای برای همه، سلاح هسته‌ای برای هیچ‌کس.

المصری‌الیوم، الدستور، الشروق، الیوم‌السابع، الفجر و مصراوی از دیگر رسانه‌های مصری بودند که بیانات رهبر انقلاب و به‌ویژه مواضع ایشان درباره‌ی شورای امنیت و موضوع انرژی هسته‌ای را پوشش دادند.
....
لطفاً نظر خود را بنویسید:
نام :
پست الکترونیکی :
نظر شما :
ضمن تشکر ، نظر شما با موفقیت ثبت شد.
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی