others/content
نسخه قابل چاپ

می‌خواستند انقلاب را در جغرافیای ایران محصور کنند

حربه‌های استکبار در مواجهه با امت اسلامی در گفت‌وگو با رایزن فرهنگی ایران در بیروت

https://farsi.khamenei.ir/image/ver2/li_star_1.gif حوادث اخیر در جهان اسلام و به‌ویژه مصر و تونس را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
https://farsi.khamenei.ir/image/ver2/li_star_2.gif 32 سال پیش، جهان بشریت شاهد انقلابی بود که این انقلاب به تعبیر مخالفانش، زلزله‌ای را در جهان اسلام و خصوصاً خاورمیانه ایجاد کرد. از ویژگی‌های این انقلاب، مردمی‌بودن و استکبارستیزی بود. به تعبیر رهبر انقلاب گرچه یک انقلاب ایرانی و توسط مردم شیعه و مسلمان تحقق پیدا کرد، اما شعاع آن فرامنطقه‌ای شد و توانست نتایج بسیار ارزشمندی را برای خارج از کشور و خصوصاً در منطقه خاورمیانه داشته باشد. موج بیداری شکستن هیمنه قدرت‌های استکباری و ایجاد خودباوری در توده‌های مردم از نتایج انقلاب ایران بود که فردای نیکی را به امت اسلامی نوید می‌داد. لذا استکبار در چند محور ایران‌هراسی، اسلام‌هراسی، شیعه‌هراسی و مقاومت‌هراسی فعالیت‌های خود را متمرکز کرد و برای رسیدن به هدف خود به ایجاد تفرقه و فرقه‌گرایی و نیز گسترش فشار در سطح جامعه اسلامی و تهاجم شدید فرهنگی و نیز ایجاد گروه‌های تروریستیِ وابسته مانند القاعده و طالبان پرداخت تا چهره اسلام و انقلاب اسلامی را مشوّه کند اما نتوانست و فعالیت آن‌ها نتیجه معکوس داشت.
تلاشی که استکبار از خود در مقابل انتفاضه نشان داده است، بیانگر اهمیت این انتفاضه است، زیرا مولود این حرکت، ایجاد یک خاورمیانه اسلامی با محوریت مردم‌سالاری دینی خواهد بود.

حتی آن‌ها تلاش کردند که انقلاب اسلامی را محصور در جغرافیای ایران کنند و امید بسیاری داشتند که بعد از رحلت امام(ره)، اهداف خود را پیگیری کنند اما با تدابیر رهبر انقلاب، جمهوری اسلامی روزبه‌روز قوی‌تر شده و نه تنها شعاع انقلاب در مرزهای ایران محصور نشد بلکه در اقصی‌نقاط جهان اثر خود را گذاشت.

در همین راستا می‌بینیم که پیروزی انقلاب اسلامی ایران، پیروزی حزب‌الله در سال 2000 و نبرد 33 روزه و پیروزی مردم غزه در جنگ 22 روزه را به دنبال داشت. اخیراً نیز شاهد جنبش‌هایی در مصر، تونس، اردن، یمن و الجزایر هستیم.

https://farsi.khamenei.ir/image/ver2/li_star_1.gif این جنبش‌ها و اعتراضات مردمی، نظام سلطه را به دستپاچگی وا داشته است. به نظر شما دلیل این امر چیست؟
https://farsi.khamenei.ir/image/ver2/li_star_2.gif علتش این است که خاورمیانه و هرگونه تغییر و تحول در این منطقه جزو خطوط قرمز نظام سلطه به شمار می‌رود. وجود ذخایر عظیم انرژی و نیز امنیت رژیم صهیونیستی از جمله عواملی هستند که این منطقه را برای نظام سلطه پُراهمیت جلوه می‌دهد. بنابراین خاورمیانه برای آن‌ها اهمیت ژئوپولتیک و ژئواستراتژیک دارد. بدیهی است که هرگونه تغییر در منطقه، جهان را نیز تحت تأثیر قرار خواهد داد.

نظام سلطه با فعالیت‌های خود در منطقه می‌خواست مانع از هرگونه تغییر و تحولی در راستای استقلال و خودکفایی منطقه شود. از همین رو به دنبال وابستگی، خفقان، خودباختگی و غافل‌سازی مردم از سیاست‌هایش در منطقه بود. اما این انتفاضه، منشأ ایجاد یک خاورمیانه جدید با محوریت اسلام و مردم‌سالاری و دفاع از مصالح امت اسلامی خواهد شد. به نظر من حتی اگر دشمن بتواند جلوی این انتفاضه در حال گسترش و تشکیل حکومت اسلامی و مردمی را بگیرد، لکن این جنبش‌های اسلامی گام بسیار بزرگی برای گسترش موج بیداری و گسترش اعتماد به نفسی است که انقلاب اسلامی ایران به مردم جهان داد.

https://farsi.khamenei.ir/image/ver2/li_star_1.gif تحلیل شما از اعتراضات مردمی در  مصر چیست؟
این کشور در گذشته نه چندان دور، رهبری جهان عرب را برعهده داشت و افرادی چون «محمد عبده» از فرهیختگان مصری هستند که در بیداری اسلامی در جهان عرب نقش داشته‌اند. اما مصر با جریان «کمپ دیوید» و سازش ذلت‌بار «أنور سادات» و بعد از وی نیز حکومت وابسته «حسنی مبارک» از مدار رهبری جهان عرب فاصله گرفت. مردم این کشور احساس حقارت کردند و اختناق در این کشور به اوج خود رسید. در کنار آن، فساد سیاسی و اقتصادی دامان حکومت را فرا گرفت و کار به جایی رسید که مصر، تکیه‌گاه آمریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه شد. با توجه به همه این موارد، مردم مصر این استعداد را داشتند که انقلاب کنند و لذا شاهد انتفاضه در مصر هستیم و مسلماً تأثیر این انتفاضه تنها در مصر نخواهد ماند.


https://farsi.khamenei.ir/image/ver2/li_star_1.gif به نظر شما نظام سلطه برای کنترل این انتفاضه از چه حربه‌هایی بهره می‌جوید؟
https://farsi.khamenei.ir/image/ver2/li_star_2.gif آن‌ها برای کنترل این موج، سیاست‌های مختلفی را در پیش گرفته‌اند؛ از یک‌طرف به حمایت از دولت و حاکمیت مصر و تونس برخاستند و از طرف دیگر تلاش می‌کنند تا انتفاضه را منحرف سازند و مانع شوند که انتفاضه در مسیر و هدف اصلی خودش قرار بگیرد. از طرفی هم خود را حامی حرکت‌های مردمی جا می‌زنند و می‌گویند ما خواسته‌های مردم مصر را درک می‌کنیم، در حالی که وضعیتِ حکومت مصر، نتیجه‌ی سیاست‌های آن‌هاست.

آن‌ها همچنین در صدد ساختن رهبران مصنوعی برای جنبش‌های مردمی هستند. می‌بینید که در روزهای اخیر چهره‌هایی را می‌خواهند به عنوان رهبران انتفاضه جا بیاندازند که پیشینه سوء و ارتباطشان با جهان استکبار کاملاً مشخص است. در جریان پیروزی انقلاب اسلامی در ایران نیز وقتی که فهمیدند گریزی از پیروزی انقلاب نیست، سعی ‌کردند افرادی از جبهه ملی را که نقش ویژه‌ای در پیروزی انقلاب نداشتند به عنوان رهبر مطرح کنند.
باید به این نکته اساسی توجه داشت که انقلاب اسلامی ایران از پیشینه بلندی برخوردار بود و در طول نهضت نیز از یک مرجع دینی به عنوان رهبر واحد بهره می‌برد. متأسفانه ما شاهد این مسئله در انتفاضه مردمی کشورهای عربی نیستیم.

آن‌ها همچنین برای منحرف‌سازی این حرکت عظیم مردمی و اسلامی، دنبال آن هستند که این حرکت را مشوّه جلوه دهند. لذا با بزرگ‌نمایی برخی خرابکاری‌ها توسط رسانه‌های‌شان نظیر «العربیه» به‌طور مستقیم در این راستا فعالیت می‌کنند.
حربه دیگر آن‌ها پاشیدن بذر ناامیدی در مردم است. در مجموع تلاشی که استکبار از خود در مقابل انتفاضه نشان داده است، بیانگر اهمیت این انتفاضه است، زیرا مولود این حرکت، ایجاد یک خاورمیانه اسلامی با محوریت مردم‌سالاری دینی خواهد بود.

https://farsi.khamenei.ir/image/ver2/li_star_1.gif چه مسائل درونی می‌تواند این حرکت‌های مردمی را تحت‌الشعاع خود قرار دهد؟
https://farsi.khamenei.ir/image/ver2/li_star_2.gif انتفاضه‌ای که ما امروز در کشورهای مختلف عربی شاهدیم، نمادی از انقلاب اسلامی ایران است اما باید به این نکته اساسی توجه داشت که انقلاب اسلامی ایران از پیشینه بلندی برخوردار بود و در طول نهضت نیز از یک مرجع دینی به عنوان رهبر واحد بهره می‌برد. متأسفانه ما شاهد این مسئله در انتفاضه مردمی کشورهای عربی نیستیم. مردم این کشورها باید توجه داشته باشند که نبود یک رهبر بصیر و آگاه، تبعات خود را خواهد داشت. همچنین باید هوشیار باشند که به اهداف میانی بسنده نکنند و به تغییر یک یا چند وزیر دل‌خوش نباشند بلکه باید آن ذلت‌پذیری حُکام وابسته را از بین ببرند و این امر، نیازمند مقاومت و جان‌فشانی است.

https://farsi.khamenei.ir/image/ver2/li_star_1.gif رسانه‌ها و نخبگان در داخل و خارج کشور چه وظایفی در قبال این خیزش‌های مردمی برعهده دارند؟
https://farsi.khamenei.ir/image/ver2/li_star_2.gif رسانه‌های اسلامی و مردمی باید هوشیار باشند که امپریالیسم رسانه‌ای در صدد از بین بردن موج این انتفاضه است. لذا همه و همه باید تلاش کنند تا دشمن را در این زمینه مأیوس کنند. نخبگان ایران و خارج از ایران در گسترش این موج عظیم اسلامی و هوشیارسازی مردم و دمیدن روح مقاومت در آن‌ها مسئولیت بزرگی برعهده دارند. انتفاضه‌ای که امروز بحمدالله شاهد آن هستیم، بیانگر صدق وعده‌هایی است که امام خمینی(ره) و رهبر انقلاب بارها به آن اشاره کرده‌اند. امیدواریم میوه‌های شیرین این انتفاضه، مقدمه‌ای برای ظهور مولایمان امام زمان(عج) باشد.
....
نام پرونده : خاورمیانه‌ی اسلام

لطفاً نظر خود را بنویسید:
نام :
پست الکترونیکی :
نظر شما :
ضمن تشکر ، نظر شما با موفقیت ثبت شد.
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی