others/content
نسخه قابل چاپ

در بیروت برگزار شد:

همایش «جایگاه زن در اندیشه آیت‌الله خامنه‌ای»

مؤسسه پژوهشی و آموزشی «معهد المعارف الحکمیة» لبنان با مشارکت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بیروت، سمینار «جایگاه زن در اندیشه آیت‌الله خامنه‌ای» را به مناسبت ایام ولادت با سعادت حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها، در سالن اجتماعات مجتمع فرهنگی- توریستی «الساحة» بیروت برگزار کرد.

 این سمینار طی مراسم ویژه‌ای با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین نعیم قاسم، معاون دبیرکل حزب‌الله، دکتر رکن‌آبادی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در لبنان، حجت‌الاسلام و السملین رئیس‌زاده، رایزن فرهنگی و جمعی از نخبگان از طوائف مختلف لبنان افتتاح شد.

https://farsi.khamenei.ir/image/ver2/li_star_2.gif رایزن فرهنگی ایران: زن را نباید از فعالیت‌های علمی و اجتماعی محروم کرد

رایزن فرهنگی ایران در بیروت در این سمینار گفت: بررسی و توجه به جایگاه زن، موضوعی است که حضرت امام خمینی(ره) بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران از ابتدا به آن پرداختند و پس از ایشان رهبر معظم انقلاب آن را تکمیل نمودند.
وی افزود: در اندیشه، کردار و رفتار رهبر معظم انقلاب، زن به مرتبه شرف و عزّت رسیده است و ما این امر را به صورت کاملاً روشن و واضح در کتاب‌ها، مطالعات و سخنان ایشان قبل و بعد از انقلاب اسلامی می‌بینیم و از موضوعات مهم و سرنوشت‌ساز در این زمینه، نقش ایشان در کنار امام خمینی(ره) در پایه‌ریزی چارچوب‌های قانونی متعلق به جایگاه و حقوق زن براساس شریعت مقدس در قانون اساسی جمهوری اسلامی می‌باشد. در ماده بیست‌ویکم قانون اساسی مواردی آمده که اهمیتی استثنایی به جایگاه زن در پیشرفت جامعه و نظام می‌دهد.

حجت‌الاسلام و المسلمین رئیس‌زاده با اشاره به توجه رهبر معظم انقلاب به مسائل زنان در ابعاد مختلف گفت: اول، نقش زن به‌عنوان انسان است که در مسیر تکامل معنوی و روحی گام برمی‌دارد و از این زاویه رهبر معظم انقلاب می‌فرماید هیچ فرقی میان زن و مرد وجود ندارد و در تاریخ هم زنان برجسته و عظیم‌الشأن و هم مردان برجسته و عظیم‌الشأن بوده‌اند.

دوم، در سطح فعالیت اجتماعی، سیاسی، علمی و اقتصادی است که از نظر رهبر معظم انقلاب میدان فعالیت علمی، اقتصادی و سیاسی به‌طور کامل بر روی زن گشوده است و هرکس بخواهد زن را از این جنبه محروم کند، خلاف حکم الهی عمل کرده است.

سوم، رهبر انقلاب به زن و مردم به‌عنوان دو چشم یک انسان نگاه می‌کنند، چنان‌که آن دو در خانواده در یک جبهه‌ی زندگی هستند و هر کدام ویژگی‌ها و خصوصیات جسمی، روحی، فکری، غریزی و عاطفی خاص خود را دارند و اگر این دو جنس در کنار یکدیگر طبق حدود و موازین اسلامی زندگی کنند، خانواده برخوردار از عاطفه، برکت و مستمر و مفید برای همه خواهد بود.
رایزن فرهنگی ایران در بیروت در بخش دیگری از سخنان خود گفت: زن ایرانی با الهام از دیدگاه امام خمینی(ره) و آیت‌الله خامنه‌ای، با اقتداری استثنایی در زمینه‌های مختلف نهضت امت، اعم از خانواده و تشکل‌های غیر دولتی و مؤسسات حکومتی در بخش‌های مختلف اداری، سیاسی و نظامی، مشارکت نموده است و همچنین مشارکت فعالی در علوم نظری و انسانی و توسعه و رشد علوم حساس مانند نانوفناوری، مهندسی ژنتیک و سایر علوم پیچیده داشته است.

https://farsi.khamenei.ir/image/ver2/li_star_2.gif قائم‌مقام دبیر کل حزب‌الله: غرب، انسانیت زن را از او گرفت

حجت‌الاسلام و المسلمین نعیم قاسم، قائم‌مقام دبیر کل حزب‌الله سخنران بعدی این سمینار بود. وی ضمن خوشامدگویی به حاضرین و قدردانی از رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و معهد المعارف الحکمیة برای برگزاری این همایش گفت: متأسفانه به دلیل اشتغالات زیاد و تحولات سیاسی در دنیا و منطقه و گرفتاری‌های داخلی هر کشور، از موضوع مهم جایگاه، نقش، حقوق و مسئولیت‌های زن غفلت کردیم و هم‌زمان غرب به‌گونه‌ای با قضیه زن برخورد نمود که انسانیت زن را از او گرفت.

وی با اشاره به موضوع سمینار،‌ افزود نظر و موضع امام خمینی و آیت‌الله خامنه‌ای نسبت به حقوق و جایگاه زن از دایره تشریع اسلامی خارج نمی‌باشد و چنانچه در مواضع رهبر معظم انقلاب اندیشه کنیم چهار اصل را در می‌یابیم که ایشان آن‌ها را پایه و اساس در ترسیم حد و مرز حقوق و تکالیف زن  قرار داده‌اند و این چهار اصل عبارتند از:

1. مساوی بودن زن و مرد در شؤون جامعه مبتنی بر خاستگاه اسلام و آنچه فرق میان زن و مرد را می‌سازد تقوا و دستاورد هر یک از مجال زندگی و جامعه می‌باشد.
2. جهاد زن در مقابل دشمن که از مجاهدت وی در داخل منزل آغاز می‌شود. در پشت سر هر مجاهدی، مادری یا همسری مجاهد وجود دارد که زمینه قدم‌گذاشتن او در مسیر جهاد را فراهم آورده است.
3. ارزش زن فراتر از ارزش‌گذاری تجاری و بازار کار می‌باشد. ارزش زن به‌عنوان انسان تعیین می‌گردد نه براساس نقشی که در بازار کار ایفا می‌کند و به‌عبارت دیگر جایگاه و شأن زن حتی اگر وارد بازار کار نشود، محفوظ می‌ماند. هر چند کار کردن برای زن جائز است اما اصل و اساس در ارزش زن، ارزش انسانی اوست.
4. عفاف زن؛ چنانچه زن عفاف خود را حفظ نماید قدم در راه کمال گذاشته است و اگر آن را از دست دهد جایگاهی در منزل و خارج از آن ندارد.

معاون دبیر کل حزب‌الله با اشاره به دیدگاه مادی غرب به زن و تضعیف بنیان خانواده در غرب، سست شدن تمایل به ازدواج و ترجیح دادن ارتباط خارج از ازدواج همچون هم‌خانگی، روابط نامشروع، فرزندخواندگی و غیره افزود: زن در غرب در اکثر زمینه‌ها شأن و جایگاه خود را از دست داده است و با تمرکز بر جسم زن، وی در خطر قرار گرفته است. در حالی که اسلام بر روی ارزش زن تمرکز می‌کند و حتی حجاب و پوشاندن بدن در حدود شرعی آن به نفع کرامت و شخصیت زن است تا از اغواگری مصون بماند.

حجت‌الاسلام و المسلمین نعیم قاسم تأکید نمود: ما در برابر نمونه‌ای عملی هستیم که جمهوری اسلامی ایران عرضه کرده و زن ایرانی بیان‌گر چگونگی اندیشه امام خمینی(ره) و آیت‌الله خامنه‌ای نسبت به زن می‌باشد؛ به‌گونه‌ای که زن ایرانی با حفظ عفّت و رعایت موازین شرعی در تمامی میادین ورود کرده و موفقیت‌های بزرگی را رقم زده است و یک الگوی تجربه‌شده را ارائه می‌دهد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود بر زن مجاهد لبنانی که همسر و فرزندان مجاهد را به مقاومت اسلامی تقدیم کرده و با رعایت جنبه انسانی‌اش در همه میادین حضور فعّال یافته تا نقش اسلام در تحقّق پیروزی، عزّت و کرامت را نشان داد.

در این همایش همچنین چهار جلسه علمی شامل سخنرانی و پرسش و پاسخ در دو نوبت صبح و بعدازظهر برگزار شد و طی آن موضوعاتی چون «هویت انسانی از دیدگاه آیت‌الله خامنه‌ای»، «حقوق زنان در شرف و غرب از منظر دینی-انسانی»، «زن، آموزش و نقش آن در تربیت نسل» و «دیدگاه آیت‌الله خامنه‌ای در رابطه با نقش زنان در پیدایش و استمرار انقلاب» مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
....
لطفاً نظر خود را بنویسید:
نام :
پست الکترونیکی :
نظر شما :
ضمن تشکر ، نظر شما با موفقیت ثبت شد.
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی