others/content
نسخه قابل چاپ

گفت‌وگو با دکتر طلال عتریسی

سرنوشت خاورمیانه باید به دست مسلمانان رقم بخورد


https://farsi.khamenei.ir/image/ver2/li_star_1.gif نظر شما در مورد حوادث اخیر و جنبش‌های مردمی در مصر و تونس چیست؟
https://farsi.khamenei.ir/image/ver2/li_star_2.gif نکته قابل توجهی که مشترکاً در این نهضت‌های مردمی وجود دارد، این است که این ملت‌ها توانسته‌اند در برابر حاکمان دیکتاتور بایستند و این حکام مستبد را به ترس وادارند. نکته دیگر اینکه در رویدادهای اخیر مصر، تونس و حتی در وقایع سیاسی لبنان، آمریکا نتوانست در این کشورها از هم‌پیمانان و دست‌نشانده‌های خود حمایت کند و این موضوع از مهم‌ترین اتفاقات رخ‌داده در لبنان و جهان عرب است.

https://farsi.khamenei.ir/image/ver2/li_star_1.gif این موج گسترده بیداری اسلامی در کشورهای عربی، تا چه اندازه متأثر از انقلاب اسلامی ایران است؟
https://farsi.khamenei.ir/image/ver2/li_star_2.gif انقلاب اسلامی ایران تأثیر بزرگی در طی سی سال گذشته داشته است. من وجوه مشترکی را نه تنها در عرصه مبارزه با حاکمان مستبد بلکه حتی در طریقه برخورد مردم با ارتش میان این انقلاب‌ها و انقلاب اسلامی ایران می‌بینم.

انقلاب اسلامی ایران، اولین انقلابی بود که در آن مردم با ارتش به صورت مسالمت‌آمیز برخورد کرده و حتی به ارتشی‌ها گل تقدیم می‌کردند و ارتش را جزئی از خود محسوب می‌کردند. امروزه مانندِ همین برخورد را در مصر و تونس شاهدیم . می‌بینیم که ارتش از به گلوله بستن راه‌پیمایان خودداری می‌کند. به همین علت تأثیر عظیمی برای انقلاب اسلامی وجود دارد به ویژه این‌که انقلاب اسلامی توانست در مقابل آمریکا ایستاده و توطئه‌های آن را نقش بر آب کند و علاوه‌بر آن در تضعیف نفوذ آمریکا و صهیونیست در منطقه سهیم باشد.
به نظرم این مهم است که انقلاب اسلامی توانسته به ملت‌های منطقه کمک کند تا در برابر  هم‌پیمانان آمریکا قد علم کنند.

https://farsi.khamenei.ir/image/ver2/li_star_1.gif به نظر می‌رسد که تحولات منطقه‌ای در خاورمیانه، برخلاف طرح و نقشه‌ای بوده که آمریکا سال‌هاست به‌دنبال آن است. شما این موضوع را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
https://farsi.khamenei.ir/image/ver2/li_star_2.gif خاورمیانه جدید یا بزرگ که مطلوب آمریکا بود، خاورمیانه‌ای به دور از عناصر مقاومت و جنبش‌های ضد آمریکایی بود. آمریکا خاورمیانه‌ای می‌خواست که دولت‌ها و حکومت‌ها طرفدارش باشند و این هدف را در کل منطقه به‌ویژه در لبنان و بعد از جنگ سال 2006 میلادی پیگیری می‌کرد. اما حقیقت آن است که پایداری و مقاومت در برابر این طرح و نیز مقاومت لبنان و فلسطین و مواضع محکم و ثابت ایران در رویارویی با ایالات متحده آمریکا، باعث شکست طرح خاورمیانه‌ی آمریکا شد. آری! سرنوشت خاورمیانه باید به دستان فرزندان خاورمیانه که اغلب مسلمان هستند رقم بخورد.
 
در اين رابطه بخوانید :
....
نام پرونده : خاورمیانه‌ی اسلام

لطفاً نظر خود را بنویسید:
نام :
پست الکترونیکی :
نظر شما :
ضمن تشکر ، نظر شما با موفقیت ثبت شد.
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی