| محمدجواد ظریف
| علیاکبر ولایتی
| سعدالله زارعی
بر خلاف رویهی معمولی که حضرت آیتالله خامنهای در مواجه با کشورها دارند و کمتر اسم دولتها را با صراحت میبرند، در این یک سال اخیر در چند نوبت از سعودی با عنوان رژیم یاد کردهاند و مستقیماً و بدون پردهپوشی دولت سعودی را مورد خطاب قرار دادهاند. این به دلیل این است که ...
|دکتر سیدجلال دهقانی فیروزآبادی
...حضرت امام خمینی رحمهالله یک انسان کاملا آرمانگرای واقعبین بودهاند. بنابراین اگر بعضی دولتها نتوانستهاند بر اساس این گفتمان عمل کنند این بحثی جدا است. دستاوردهای ما زمانی بوده است که آرمانها را بر اساس واقعیتها دنبال کردهایم...
آمریکاییها از اینکه میبینند دولت عراق و دولت ایران با هم رابطهی خوبی دارند بسیار ناراحتند و به دنبال این هستند که یک دولت مخالف ایران در عراق بر سر کار آید اما در همهی این سالها و پس از همهی انتخاباتها ...
حوالی سال ۱۳۹۱ بود که بنا بر پیشنهاد شهید همدانی، تصمیم گرفتیم از علمای سوریه و به خصوص وزیر اوقاف دعوت کنیم تا به تهران بیایند. شهید همدانی معتقد بود که برقراری این ارتباط به نفع محور مقاومت است... حدود پنج ماه پیش مجدداً درخواست شد که این سفر و این دیدار تجدید شود. شرایط امسال با سال ۹۲ بسیار متفاوت است...
آمریکاییها بعد از گذشت نزدیک به سه سال از وقوع بحران سوریه سخن از حملهی نظامی به عنوان یک فرم مشخص از اقدامات نظامی میزنند. آنها تمام تلاش خود را کردند تا کار به اینجا نرسد، اما ...
پاتکی که مخالفین بیداری اسلامی و انقلابهای منطقه و در رأس آنها آمریکا در سوریه علیه ما شروع کردند، یکی از عوامل مؤثری بود که جریان بیداری اسلامی را مانند یک «الک» تکان داده و در حال تصفیه در این جریان است.
قصد داشتند به طرف آمریکایی این نکته را گوشزد کنند که ما منافع آمریکا را به خطر نمیاندازیم. ادعا این بود که چون درگیر هستیم، نمیخواهیم حساسیت آمریکا را برانگیزیم. اسم این موضع را گذاشته بودند «استراتژی تمکن».
در مشروطه گفتمان غالب، ضد استبدادی بود. در نهضت ملی شدن نفت، رویکرد غالب ضد استعماری بود. اما در انقلاب اسلامی این دو وجه درهم تنیده شده بودند...
در رقابت سال ۸۸ طرفهای بازندهی انتخابات طرفداران خود را به شورش علیه قانون دعوت کردند. تجربهی انتخابات اخیر، این رسم ناپسند و مغرورانه را پاک کرد و جامعه را در مسیر قانونگرایی و اخلاق حرفهای سیاست انداخت.
خصومت آمریکاییها از زمان حضرت امام رحمهالله هم نسبت به ما بیشتر است و این به خاطر افزایش قدرت لابی اسرائیل نسبت به دههی هشتاد میلادی است.
آرمان وقتی جنبهی دینی داشته باشد، قدرت مضاعف ایجاد میکند. یک فرد دینی قابل مقایسه نیست با کسی که آرمان این دنیایی دارد، زیرا آن کسی که مثلاً برای رفاه انقلاب میکند، چهبسا خیلی زود خسته میشود.
طبعاً برای مقایسهی این انقلابها باید به ویژگیهای مشترک آنها بپردازیم. مهمترین این ویژگیها به یک تعبیر چهار مورد است: ۱. آرمانها، اهداف و شعارها؛ ۲. ایدئولوژی حاکم بر انقلاب؛ ۳. چگونگی رهبری و هدایت؛ ۴. چگونگی حضور مردم.
این نطق یک ویژگی منحصر به فرد داشتند و آن، عدم ملاحظهی قدرتهای بزرگ بود / توقع این بود که جنبش عدم تعهد پس از فروپاشی شوروی مبنای مشروعیتش سست شود اما...
انقلاب اسلامی کلمهی غیر متعهد واقعی را با این مفهوم مطرح کرد که ما نهتنها باید نسبت به مسائل و پیمانهای نظامی غیر متعهد باشیم، بلکه راجع به سیاستهای این دو بلوک که مجموعاً استکبار جهانی هستند نیز غیرمتعهد باشیم.
اینگونه نبوده که خیزشهای جهان عرب از ابتدا منظم و آگاهانه از سوی مردم شکل گرفته باشد. همچنین اینگونه هم نبوده که آمریکاییها و صهیونیستها مسبب این تحولات باشند. حدود هشت ماه قبل از شروع...
هنگامی که حضرت امام خمینی رحمهالله «روز قدس» را اعلام کردند، کمتر کارشناس و صاحبنظر سیاسی و بینالمللی گمان میکرد که گفتمان مقاومت در آغاز دههی دوم قرن بیستویکم به گفتمان غالب منطقه تبدیل شود. برژینسکی در شورای راهبردی آتلانتیک گفت...
مفهوم مخالف دیپلماسی وحدت اسلامی، دیپلماسی تفرقه است. دیپلماسی تفرقه تاریخچهی طولانی دارد. به طوری که این دیپلماسی راهبرد اصلی انگلستان در جهان اسلام بوده است.
با شکلگیری انقلاب اسلامی ایران و بازتابهای آن، در سالهای اخیر شاهد شکلگیری نسلی از زنان مسلمانی بودهایم که با اعتماد به باورهای خودشان و با احیای هویت دینی، منشأ تحولاتی از جمله بیداری اسلامی شدهاند.
حلقهی سوم بیداری در ایران، نهضت مشروطه است. مرحوم میرزای شیرازی با حکم تاریخی خود عملاً هیمنهی استبداد و استعمار را در ایران شکست. شهید مدرس دربارهی انقلاب مشروطه این تعبیر را دارد که: «انقلاب مشروطه در نهضت تحریم تنباکو جوانه زد.»
غربیها دچار یک خلأ تمدنی شدهاند و به همین خاطر نمیتوانند هیچ حرکت تمدنساز دیگری را تحمل کنند. پیری و عقیمی تمدن غرب همزمان شده است با جوانی و زایش تمدن اسلامی و این مسأله غربیها را بهشدت دچار وحشت کرده است.
سی سال است که فرصت برای بازنگری و بازاندیشی و تأمل در بنانگارههای نظام سکولاریستی و غربی فراهم آمده است، اما هیچگاه از اینها استفادهی چندانی نکردهایم.
در یک پیمایش آماری ملی که در سال ۸۰ انجام داد، اولین مطالبهی مردم به مسائل اقتصادی بازمیگشت. رهبری با توجه به این مطالبهی مردمی، شعار مبارزه با فقر و فساد و تبعیض را که خواستهی مردم بود مطرح کردند.
ایشان با تأکید بر مجموعهای از «صنایع فوق پیشرفته» مثل «نانوتکنولوژی»، «بیوتکنولوژی» و «هوافضا» بر این نکته توجه دارند که رشد اقتصادی در دهههای آینده بیشتر بر دوش فناورییهای نوین خواهد بود.
ایران در دورهی اوباما با چهار نوع تحریم مواجه بوده است؛ تحریمهای یکجانبهی آمریکا، تحریمهای سازمان ملل (شورای امنیت)، تحریمهای یکجانبهی اروپا و تحریمهای ویژهای که برخی کشورها اعمال میکنند.
آبان 1358 کارتر، رئیسجمهور وقت آمریکا نخستین تحریم علیه ایران را در حالی اجرایی نمود که شاید گمان نمیکرد کشورش مجبور باشد تا دهها سال دیگر، روند تحریمها علیه ایران را با شدت بیشتری ادامه دهد.
آمریکا و غرب یک دهه سعی کردهاند که مادران را در کشورهای عربی و اسلامی آموزش بدهند تا فرزندان و جوانان خود را متناسب با فرهنگ لیبرالی غربی تربیت کنند تا متناسب با نیازهای غرب و برای استقرار فرهنگ آمریکایی در این کشورها حرکت کنند.
انتخابات ۲۲ خرداد ۱۳۸۸ که ۸۵ درصد از مردم ما در آن شرکت کردند و این میزان مشارکت در تاریخ برگزاری انتخاباتها در دنیا کمنظیر بود، میتوانست منافع معنوی و اجتماعی و سیاسی بسیاری برای ما داشته باشد اما...
دبیر کمیتهی علمی ستاد استهلال دفتر رهبر معظم انقلاب دربارهی پهنهی ماهگرفتگی امروز شنبه 19 آذر ماه میگوید: همزمان با غروب خورشید و طلوع ماه در آسمان کشورمان، ماهگرفتگی در تمامی شهرها آغاز خواهد شد و گرفت کامل در تمامی مناطق ایران قابل مشاهده است.
از زمانی که شورای عالی امنیت ملی تأسیس شد و تصمیمات زیر نظر رهبری اتخاذ شد، سیاست خارجی و امنیت ملی ما تضمین شد. اولین تجربهاش را نیز در جنگ اول خلیج فارس و تجاوز عراق به کویت نشان داد...
در گزارش مفصلی هم که یکی از مراکز بسیار معروف پژوهشی و امنیتی در دانشگاه تلآویو تهیه کرده، خود اسرائیلیها اعتراف کردهاند که وضعیت استراتژیک رژیم صهیونیستی در حال حاضر بدترین وضعیت در طول بیش از شصت سال تشکیل این رژیم غاصب است.
جنگ و درگیری به اوج خود رسیده بود که شهید چمران به امامخمینی (ره) پیام دادند و وضعیت را خطرناک توصیف کردند. روز 27 مرداد 1358 امام (ره) پیام مهمی دادند که در بخشی از آن آمده بود...
تصاویری از حال و هوای شهر پاوه
پدر میگفتند: کسی که بعد از امام به درد اسلام میخورد، این سید بزرگوار است. کسی که سینهاش را سپر میکند، همین سید بزرگوار است. من باید از کسی حمایت کنم که تا لحظهی آخر به درد اسلام بخورد و در مقابل کفر جهانی سینه سپر کند.
من معتقدم که ما جامعهشناسان در سراسر دنیا حقیقتاً باید با توجه به سخنان آیتالله خامنهای، در معیارهایمان دربارهی تحولات دنیا تجدید نظر کنیم؛ چه دربارهی تحولاتی که در دنیای عربی و اسلامی رخ میدهد و چه دربارهی تحولات دیگر مناطق.
همین نسلی که متدین باقی مانده است و همین جوانانی که ماه رمضان، شبهای احیا، اعتکافها و دههی عاشورا را سر پا نگهداشتهاند، به پشتوانهی منبر روحانیان هنرمند و عالم بوده و این کار ادامه هم خواهد یافت.
وقت پرداخت زکات فطره از شب عید است تا ظهر روز عید و به نظر رهبر معظم انقلاب و برخی فقهای دیگر بنا بر احتیاط باید قبل از نماز عید زکات فطره را بپردازند. اگر کسی برایش این امکان وجود نداشت...
حُسن جهاد این است که گفتمان آن بر اساس گفتمان رهبری شکل گرفته است و نه بر اساس گفتمان دولتها. به همین دلیل هم با تغییر دولتها تغییر مسیر نمیدهد...
اسرائیلیها خیلی بر مجلسشان فشار آوردند که باید به ما پول بدهید تا بتوانیم نیروی دریایی را فعال کنیم. به این دلیل که ایرانیها به اینجا آمدهاند. پانزده شبانهروز آماده باش کامل بودند و با هواپیماهای باسرنشین و بدون سرنشین کنترل میکردند...
امروز و در تمام شهرهای بوسنی، دفتر حفظ دستاورهای جنگ را مشاهده کردیم. وقتی که به این دفاتر میروید، میبینید که هفتاد درصد اینها جواناند. دو تا از آنهایی که جنگیدند حضور دارند و بقیه جوانند و کاملاً فرهنگ منتقل شده است.
این شبیهسازی مفهومش آن است که کاری کنیم تا این کشورها را به انقلابهای مصر و تونس و سایر انقلابهای مردمی تشبیه کنیم و بگوییم این انقلابها خشونتی برای هرج و مرج و برهم زدن نظم و امنیت جامعه و کشتارهای داخلی است.
باید دید بازنده اول تحولات منطقه کیست؟ هیچ کس شک ندارد که بازنده اول، رژیم صهیونیستی است. کشورهای در حال تحول یا از دید اسلامی مخالف رژیم صهیونیستی هستند یا از دید ملی.
صدای حق ولو اینکه به ظاهر از حمایت رسانهای کمی برخوردار باشد، تأثیر خودش را میگذارد.الآن در این فضای هژمونی که آمریکاییها طراحی کردهاند، آن صدای حقی که بلند میشود از ناحیه جمهوری اسلامی ایران است.
دغدغههای رهبر معظم انقلاب در صورتی تحقق پیدا میکند که یک مجموعهی اجرایی قوی در حوزهی فرهنگ و آموزش به نقشههای کلانی که شورا تصویب میکند، عمل کنند. نوسازی و توسعهی آموزشی و فرهنگی باید منطبق بر نقشه انجام گیرد.
رهبری گفتند که شورای عالی انقلاب فرهنگی فقط کارش سیاستگذاری نیست، پیگیری هم هست؛ حتی تعبیرشان این بود که هل دادن هم است.
خط امام(ره) خطی است که طرفداری از اسلام، طرفداری از محرومین، مردم و مبارزه با استکبار از مشخصههای بارز آن است. این خط امام است.
رهبر انقلاب در نماز جمعه مانع از فرصتسوزی شدند و به مردم منطقه دلگرمی دادند که اگر آمریکا و اسرائیل در مقابل شما هستند، ولی ما از شما حمایت میکنیم.
در محور سیاسی گفتند که فضای سیاسی کشورهای منطقه باید باز شود؛ یعنی سعی کنیم که با افزایش انتخاباتها سرخوردگی مردم کمتر شود. این درواقع نوعی فریب مردم است که به نوعی آرام شوند تا از التهاب کاسته شود.
باید با موقوفهخواری و کسانی که به این سرمایه دستاندازی میکنند مبارزه کرد. مردم باید ببینند که دستگاههای نظام اسلامی در قوای مختلف این سرمایه را نگهداری میکنند و مدافع حق و حقوق وقف هستند.
بیشتر ما قرآن را کتاب مقدس میدانیم و نه کتاب زندگی. یعنی فکر میکنیم قرآن چون کتاب مقدسی است، سر سفرهی عقد، برای فاتحه یا برای استخاره و ... باشد، اما باور نداریم که قرآن کتاب زندگی است.
تا اواخر دههی هفتاد کسی باور نمیکرد که انقلاب اسلامی یک ریشه و عقبهی بسیار بزرگ دارد، اما در اواسط دههی هشتاد که نسل جدید انقلاب به جریان سیال انقلاب اسلامی پیوستند، تأملات بسیاری را برانگیخت.
دشمن مدام سعی میکند که در فرصتهایی که بهدست میآورد، علیه کشور ما تبلیغ کند و به گونهای تبلیغ کند که بر حسب تصور خودش این تبلیغات تأثیر زیادی بر افکار ملی بگذارد، ولی ورود مردم به صحنه هر بار آنها را به نقطهی اول بازمیگرداند.
زیر سرنیزهی هفتاد هزار آمریکایی در عراق و بعد از هزینه کردن 2500 میلیارد دلار، میبینید که انتخابات انجام میشود و دولت تشکیل میشود؛ آن هم دولتی که آمریکاییها نمیخواستند تشکیل شود. این نشان میدهد...
برژینسکی به صراحت در تقابل با نظریهی برخورد تمدنهای ساموئل هانتینگتون میگوید: برخورد ما با تمدن اسلامی نیست، برخورد ما با ضعفهای درونی خود ماست؛ ما از اخلاق و معنویات دور شدهایم و مادیات دیگر نمیتواند جامعهی ما را حفظ کند.
زمانی که امام(ره) به پاریس رفتند، صراحتاً گفتند که همهی گرفتاریهای ما از آمریکا و اسرائیل است. حتی علیه شوروی و انگلیس هم صحبت کردند و نشان دادند که هیچ ملاحظهای نسبت به این کشورها ندارند.
ر حال حاضر بسیاری از علوم، ترکیب و مرزهایشان مخدوش شده است. باید حد هر علمی را مشخص کنیم و تعریف و موضوع و مسائل و نسبت بین موضوع و مسائل را به دست بیاوریم.
برخی روشنفکران صراحتاً از اصطلاح «استبداد روشنفکری» یا «استبداد منورالفکری» نام میبرند و خودشان را مدافع «استبداد منورالفکرانه» میدانند. آنها به بهانهی اینکه تمام گرفتاریهای ما از فرهنگ سنتی و مذهبی است، باید برای جبران عقبافتادگی، «مدرنیته» حتی با حضور...
باید بررسی کرد که چرا نهضتی که باید دردهای مردم را دوا میکرد و معضل جامعهی ایران را رفع مینمود، خودش بهخاطر انحراف به بدترین درد تبدیل شد؟
در واقع رویشها همواره وجود دارد. این بستگی به این خواهد داشت که شما تا چه حد راه را برای ورود نخبگان معتقد به پُستها و نقشهای اجتماعی باز میکنید؛ در آن صورت خواهیم دید که انسانهای معتقدتر و نخبهتر از افرادی باشند که در ظاهر بهعنوان نخبه میشناسیم.
تا وقتی که نفت در اقتصاد ما به عنوان شریان اصلی وجود دارد، مصرفگرایی در اوج خواهد بود. تبعیض و بیعدالتی هم به دنبال آن شدت میگیرد. اگر ما به سمت اقتصاد تولیدی برویم، حرکتها کمکم تحصحیح خواهد شد.