1394/04/22
طرح کلی اندیشهی اسلامی در قرآن | خلاصهی جلسهی ششم: نویدها (۱)شناخت هدف، لازمه سعادت انسان
حضرت آیتالله خامنهای در ماه مبارک رمضان سال ۱۳۵۳ در مسجد امام حسن علیهالسلام مشهد جلساتی با عنوان «طرح کلی اندیشهی اسلامی در قرآن» داشتهاند و طی آن به «تبیین پایههای تفکر اسلامی» بر مبنای آیات قرآن پرداختهاند. ایشان با اشاره به اهمیت این مباحث گفتهاند: «این جلسات، پایههای فکری برای ایجاد یک نظام اسلامی است.» ۸۱/۴/۴ پایگاه اطلاعرسانی KHAMENEI.IR به مناسبت فرارسیدن ماه مبارک رمضان، گزیدهای از هفت جلسهی ابتدایی این سخنرانیها را که به بحث «ایمان» اختصاص داشته به مرور منتشر میکند.
در ششمین جلسه از جلسات «طرح کلی اندیشهی اسلامی در قرآن» آیتالله خامنهای، دقایق ابتدای جلسه را به مرور مباحث مطرحشده در جلسات قبلی اختصاص میدهند و به این نکته نیز اشاره میکنند که جلسات مربوط به موضوع ایمان بهنوعی مقدمهی ورود به مباحث اصلی معارف اعتقادی اسلام (توحید و نبوت و ولایت و معاد) بوده است. ایشان موضوع این جلسه و جلسهی فردا را در ابتدای همین سخنرانی توضیح میدهند: «حالا برای اینکه ما ارزش ایمان را و نتیجهی ایمان را بدانیم، لازم است از مژدهها و نویدهایی که خدا به مؤمنین داده است، آگاهی پیدا کنیم، ببینیم خدای متعال برای مؤمن، در مقابل ایمانش و در مقابل عمل شایستهاش و انجام تعهداتش، متقابلاً چه چیزی را تعهد میکند.» ایشان در ادامه، دوازده مورد از نویدها و وعدههای الهی به مؤمنین را برمیشمرند و به شرح دو مورد اولی میپردازند: «نور» و «هدایت». سخنران آن روزهای مسجد امام حسن علیهالسلام، این «دوازده نوید و مژدهی الهی» را در پاسخ به یک پرسش مهم مطرح میکنند که این پرسش و پاسخها از متن کتاب در ادامه میآید:
بخشی از جزوهی کپیشدهای که در ابتدای جلسه توزیع شده است:
برای بهرهمندشدن از سعادت همهجانبهی کامل، آدمی به چه چیزهائی محتاج است؟
۱. محتاج است به اینکه: هدف و سرمنزل سعادت را بشناسد و راه آن را بداند. (هدایت)
۲. و اینکه: پردههای جهل و غرور و پندارها و هر آن چیزی که گوهر بینش و خرد او را در بیحجابی ظلمانی میپیچد و نیروی دیدن و فهمیدن را از او میگیرد، زایل گردد و شعاعی از نور حقیقت بر دل او بتابد. (نور) ۳. و اینکه: در راه طولانیاش برای سعادت، از دغدغهها و وسوسههای درونی که توانفرساتر از عاملهای بازدارندهی برونی است برهد. (اطمینان و امن) ۴. و اینکه: تلاشهای خود را ثمربخش بداند. ۵. و اینکه: لغزشها و خطاهایش قابل جبران و مورد بخشایش باشد. ۶. و اینکه: در همه حال از دستاویز و تکیهگاهی مورد اطمینان برخوردار باشد. ۷. و اینکه: در مواجهه با دشمنها و دشمنیها از نصرت و مدد خدا برخوردار گردد. ۸. و اینکه: بر جبههها و صفهای مخالف، برتری و رجحان داشته باشد. ۹. و اینکه: بر دشمنان راه و هدفش -که مانع و خنثیکنندهی تلاش اویند- پیروز گردد. ۱۰. و اینکه: عاقبت از همهی سختیها و فشارها و بندها و حصارها، رسته و به مقصود و منظور خود نائل گردد. (فوز و فلاح) ۱۱. و اینکه: در همه حال -در راه و در منزل- از ذخیرههائی که برای آدمی در این جهان مهیا گشته، بهرهمند و برخوردار گردد. و بالاخره اینکه: پس از سپریشدن دوران زندگی و پایانیافتن همهی تلاشها خود را با پاداشی شایسته روبرو ببیند و در بهشت نعمت و رضوان بیارمد.
بخشی از بیانات آیتالله خامنهای در ۵۳/۰۷/۰۲ در مسجد امام حسن علیهالسلام مشهد:
در قدم اول هیچ یک از رهبران و بزرگان و راهروان و دنبالهروان، نمیدانستند قدم دهم چیست؟ بنده گاهی مثالی میزنم، میگویم در یک بیابانی که فرض کنید، دهها کیلومتر یا بیشتر، طول و عرض این بیابان است، در یک شب تاریک و مُظلَم، نه ماهی، نه ستارهای، جنابعالی دارید تنها میروید، یک دانه چراغ قوهی کوچک، یک لامپ نمرهی پنج کوچک، یک شمع کوچک هم در دستت است. به شما بگویند آقا، با این شمع باید تا آخر آن بیابان بروی. شما یک نگاهی میکنی، میگویی آقا این شمعِ من تا شعاع یک متر را بیشتر روشن نمیکند، من همهی این ده کیلومتر را با همین یک شمع بروم؟ این شمعِ من فقط یک متر را روشن میکند، من ده کیلومتر بروم؟ این یک منطقی است که آدم بیاطلاع، بیتجربه، ناوارد، ممکن است داشته باشد. جوابش چیست؟ جواب این منطق کور چیست به نظر شما؟ آیا جواب این حرف این نیست که آقای محترم، یک مترِ اطرافت روشن هست یا نه؟ یک قدم بگذار جلو، یک متر دیگر روشن خواهد شد، اگر نشد نرو. همین یک متری که روشن هست برو، همین یک قدمی که میتوانی برداری و میدانی کجا میگذاری بردار، اگر یک قدم دیگر در مقابلت روشن نشد نرو؛ اگر شد، باز هم برو. خواهی دید که تا آخر بیابان تدریجاً روشن خواهد شد و تو این راه را خواهی پیمود و به منزل خواهی رسید؛ آیا غیر از این است؟ «یَهْدِیهِمْ رَبُّهُم بِإِیمَانِهِمْ» خدا با ایمانشان آنان را هدایت خواهد کرد. خودِ ایمان، موجب آن است که انسان راه را پیدا کند. لطفاً نظر خود را بنویسید:
کدامنیتی : *
*
در این
رابطه بخوانید :
برگزیدهها
آخرینها
|