1399/02/11
طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن | خلاصه جلسه سیزدهم: تأثیرات روانی توحیدتأثیرات نگاه توحیدی در دل خویشتن!
حضرت آیتالله خامنهای در ماه مبارک رمضان سال ۱۳۵۳ در مسجد امام حسن علیهالسلام مشهد جلساتی با عنوان «طرح کلی اندیشهی اسلامی در قرآن» داشتهاند و طی آن به «تبیین پایههای تفکر اسلامی» بر مبنای آیات قرآن پرداختهاند. ایشان با اشاره به اهمیت این مباحث گفتهاند: «این جلسات، پایههای فکری برای ایجاد یک نظام اسلامی است.» ۸۱/۴/۴ پایگاه اطلاعرسانی KHAMENEI.IR در سال ۱۳۹۴ در هفت گزیده بیانات جلسات ابتدایی این سخنرانیها را که به موضوع «ایمان» اختصاص داشته است را منتشر کرده است. اکنون و به مناسبت فرارسیدن ماه رمضان المبارک ۱۴۴۱ مجموعهی جدید این سخنرانیها که به مبحث «توحید» اختصاص دارد، منتشر میگردد.
در آخرین جلسهی مبحث توحید از سلسله جلسات ماه مبارک مسجد امام حسن مجتبی علیهالسلام، حضرت آیتالله خامنهای در خصوص تأثیراتی که اعتقاد به توحید در روح انسان میگذارد سخن به میان میآورند؛ ایشان در ابتدا دو فایده این بحث را بیان میکنند؛ اولاً؛ «توحید را میشناسیم». ثانیاً «خودمان را میشناسیم که موحدیم یا موحد نیستیم. محکیست برای شناختن مایهی توحید در دل خویشتن.» ایشان تأثیرات روانی توحید را در چند جمله خلاصه میکنند: ۱. انسان موحد «دارای وسعت افق دید میشود . موحد از تنگ نظریها، از کوتهبینیها، از نزدیکبینیها آسوده و راحت است.» ۲. انسان موحد «میداند که فکر توحیدی به درازای عمر بشر دارای قلمرو است.» ۳. «آدم موحد افق دیدش در مسائل مادی و نیازهای پست و حقیر خلاصه نمیشود، متوقف نمیگردد.» ۴. «آدم موحد در مقابل خود وقتی نگاه میکند، در کنار نیازهای مادی، دهها نیاز، صدها نیاز از عظیمترین و عزیزترین نیازهای انسان را میبیند. تمام ذهنش و فکرش و حواسش، منحصر و متوقف نیست در نیازهای پست و حقیر کوچک، آنگونه که انسانهای در باطن مادی، اگر چه در ظاهر الهی، در ظاهر معنوی، خودشان را در آن محبوس و زندانی کردهاند.» ۵. «آدم موحد وقتی که نگاه میکند، آینده را در مقابل خود بینهایت وسیع میبیند.... موحد برای دنیا آخری قائل نیست. برای خاطر اینکه آخر دنیا را متصل به آخرت میبیند.» ۶. «از جمله تأثیرات توحید در روان یک موحد این است که ریشهی ترس را در او میخشکاند.» ایشان در ادامه بیان میکنند که «ترسها ریشهی بدبختیها در زندگی انسانهاست.» و سپس به ذکر شاهد مثالهایی در طول تاریخ میپردازند که ترس موجب رشد جنایتها و فاجعهها و جلوگیری از فضلیتها شده است، در نهایت همین بحث را در آیات ۱۷۲ تا ۱۷۵ سورهی آل عمران بیان میکنند:
مهمترین تأثیر روانی توحید در روح یک انسان این است که در راه خدا، در راه تکلیف، در راه آنچه که هدف وجود خود تشخیص میدهد، از دشمنان این راه نهراسد. نمیگویم ضعف اعصاب نداشته باشد، گاهی دلش هم اضطرابی پیدا نکند، نه؛ ترس فعال نداشته باشد، بیم فعال نداشته باشد. ترس و بیمی که او را از پیمودن راه خدا باز بدارد، در وجود او نباشد. این ترسها، این بیمها، این هراسهایی که جلوگیر فضیلتهاست، زمینهی بسیار خوب رشد نامردمیهاست، رشد جنایتها و فاجعههاست، این ترسها و بیمها را به یک کناری بیندازد.
برچسبها: طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن؛
لطفاً نظر خود را بنویسید:
کدامنیتی : *
*
در این
رابطه بخوانید :
برگزیدهها
آخرینها
|