رهبر انقلاب اسلامی با ابلاغ سیاستهای کلی «اقتصاد مقاومتی» بر اساس بند یک اصل ۱۱۰ قانون اساسی تأکید کردند: پیروی از الگوی علمی و بومی برآمده از فرهنگ انقلابی و اسلامی، عامل شکست و عقبنشینی دشمن در جنگ تحمیلی اقتصادی علیه ملت ایران خواهد شد.
دومین شاهد در فوریت سیاستهای اقتصاد مقاومتی، تأکید صریح رهبر انقلاب بود بر مسألهی زمانبندی دقیق در پیگیری سیاستها. مطالبهی ایشان برتعیین سهم بخشها و ارائهی زمانبندی روشن برای نظارت، با لحن تقریباً بیسابقهای مطرح شد: ...
درونزایی غیر از درونگرایی است و به معنای عدم استفاده از فرصتهای مفید جهانی نیست. درونزایی به هیچ عنوان نباید به انفعال، درونگرایی، خودبسندگی، بریدن از فضای جهانی و راهبردهای انزواطلبانه تعبیر شود.
دانشجویان باید به عنوان «بازوان رهبری» در راستای تحقق این سیاستها اقدام و نقشآفرینی نمایند و مسئولین را در پیشبرد این سیاستها یاری کنند. اما عرصههایی که دانشجویان و تشکلهای دانشجویی میتوانند در آنها ورود کنند کدامند؟
مقاومت یک روش اقتصادی نیست، بلکه یک ارزش بنیادین است که در درون خود باور «ما میتوانیم» را مستتر دارد. باوری که بیش از دغدغه ارزاق مردم، توانمندسازی ایشان و سربلندی تاریخی در حوزهی اقتصاد را دنبال میکند.
در شرایط اقتصاد مقاومتی، مکانیسم اقتصادی نمیتواند مبتنی بر نفت باشد. اگر قرار باشد ما نفت را بفروشیم و خودمان را با درآمد حاصل از آن اداره کنیم، حتی خود بخش نفت را هم نمیتوانیم اداره کنیم. / در اینجا منابع جایگزین متعددی مطرح میشود...
در حوزه اقتصادی علیرغم گسترش عمران و آبادانی ملی، هنوز نتوانستهایم به اهداف مورد نظر برسیم. اعمال تحریمهای گسترده اقتصادی علیه ایران به این دلیل است که آنها میدانند ما در زمینه اقتصادی ضعف داریم.
شاید تلقی عموم مردم از آسیبپذیری اقتصاد، مسائل معیشتی از قبیل تورم، بیکاری و ... باشد. برداشتهایی هم که از اقتصاد مقاومتی شده، بیشتر ناظر بر رویکرد منفعلانه و دفاعی بوده است.
درجهی تمرکز صادرات (سهم بالای صادرات نفت) چشم اسفندیار است و اگر تأکیدات سالهای پیش رهبر انقلاب و دیگر دلسوزان جدی انگاشته میشد، اکنون شکنندگی کمتری از این ناحیه متوجه اقتصاد کشور بود و به تبع، توان امتیازگیری ما در سیاست خارجی نیز فزونتر میگشت.
جمهوری اسلامی در حوزههای اقتصادی خود با مسائل یا مفاهیمی مواجه است که به هیچ عنوان تاکنون چه در عرصهی نظر و در عرصهی عمل مشابه و مابهازای واقعی نداشته است.
منظور از اقتصاد مقاومتی، اقتصادی نیست که با دیگر کشورهای دنیا تعامل نداشته باشد. چنین اقتصادی نه ممکن است و نه مطلوب. نکتهی کلیدی در اقتصاد مقاومتی «مهندسی تعاملات تجارتی» است.
«نگاه پدافندی و تدافعی» غایت یک اقتصاد مقاومتی نیست، اما شرط لازم است. اگر گسلهای آسیبزا را شناسایی نکنیم، زلزلهها میتوانند مخرب باشند. به بیان دیگر، نصاب اقتصاد مقاومتی معبری است برای رسیدن به افقهای زاینده و بالنده.
شرکتهای دانشبنیان در حکم واسطههایی بین شرکتهای علمی و پژوهشی هستند که فناوریهای نو را تولید میکنند. شرکتهای دانشبنیان با اتکا به دانش نو، دانش را به فناوری تجاری، کالا و تولید تبدیل میکنند.
لقمهی حرام مانند یک ویروس کشنده است که ایمنی دستگاه تشخیص و عملکرد افراد را بهکلی نابود میکند. لذا یکی از اهداف اساسی ما شناسایی مسیر لقمههای حرام و میزان آن در اقتصاد کشورمان و مقابله با آن است.
وضعیت زیرساختهای امروز، خطوط مواصلاتی جادهای و راهآهن، تعداد متخصصان و فارغالتحصیلان، نیروهای ماهر و کارآفرین، گستردگی نظام آموزش عالی شرایطی را فراهم آورده که کشور در آستانهی یک جهش اقتصادی قرار دارد.
اقتصاد مقاومتی در رویارویی و تقابل با اقتصاد وابسته قرار میگیرد. اقتصاد مقاومتی نمیپذیرد که صرفاً مصرفکننده باشد، منفعل نیست و در مقابل اهداف اقتصاد سلطه ایستادگی میکند. این اقتصاد با رویکرد فعال و مقاومت سعی دارد ...