others/special
نام سال 88 به حاشیه رفت

پروفسور مولانا

نام سال 88 به حاشیه رفت


وقتی رهبر جامعه موضوعی را به‌عنوان نام سال مطرح می‌کنند، آن موضوع باید برای همگان برجسته شود و بدانند که این مقوله‌ی مهمی بوده که مورد اشاره‌ی ایشان قرار گرفته و بایستی روی آن کار کرد؛ نه این‌که فقط جشنواره بگیریم و صرفاً در مورد آن صحبت کنیم، بلکه باید آن را از عرصه‌ی حرف و شعار به عرصه‌ی عمل بکشانیم.
فرصت‌سوزی سال گذشته را جبران کنیم

همت مضاعف، کار مضاعف

فرصت‌سوزی سال گذشته را جبران کنیم

امسال، سال «همت مضاعف و کار مضاعف» نامیده شد. تجربه‌ی موفق 31 سال انقلاب نشان داده که شعار «ما می‌توانیم» یک حقیقت است. پس چرا برای فتح قله‌های بلندتر خیز برنداریم؟
تقصیر فرهنگی در اصلاح الگوی مصرف

تقصیر فرهنگی در اصلاح الگوی مصرف

تأکید رهبری بر اصلاح الگوی مصرف، نشان‌گر این موضوع به‌عنوان بستری مناسب برای شکوفایی و دست‌یابی به اقتدار ملی است. لذا پرهیز از شعارزدگی به‌عنوان مهم‌ترین عامل در مسیر تبیین و تحقق این امر، وظیفه‌ی اصلی همه‌ی مردم و مسؤولین به‌شمار می‌رود.
الگوسازی یا واقع‌نمایی؟

نقش زنان در اصلاح الگوی مصرف

الگوسازی یا واقع‌نمایی؟

ایراد بعضی بزرگان به محتوای کتب درسی این بود که چرا می‌گویید: مامان آب داد، بابا نان داد؟ فرزندان ما از بچگی یاد می‌گیرند که بالأخره همه‌چیز مهیاست. وقتی مسأله‌ای برای ما ارزش است، باید آن را به شکل‌های مختلف آموزش‌ دهیم تا ملکه‌ی ذهن آن‌‌ها شود.
سواد رسانه‌ای چیست؟

تاثیر سواد رسانه‌ای بر اصلاح الگوی مصرف

سواد رسانه‌ای چیست؟

زمانی که در بزرگراه‌های اطلاعاتی حرکت می‌کنید، سواد رسانه‌ای می‌تواند به شما بگوید چه مقدار از وقتتان را در چه سایت‌هایی و چه مقدار از آن را فرضاً در چت‌روم‌ها بگذرانید.
تحلیلی از عوامل مؤثر بر الگوی مصرف

فرید سیدربیع

تحلیلی از عوامل مؤثر بر الگوی مصرف

"محاسبه و انتخاب شخصی" افراد در مصرف کالاها با الگوهای مصرف رابطه معنا‏داری دارد و انتخاب شخصی افراد بر شیوه‌ی مصرف‌شان مؤثر است، اما محاسبه و انتخاب شخصی به تنهایی تعیین‏کننده نیست...
زنان و خانواده، کانون عملیاتی اصلاح الگوی مصرف

فهیمه فرهمندپور

زنان و خانواده، کانون عملیاتی اصلاح الگوی مصرف

اگر اصلاح الگوی مصرف را متوقف بر تحول فرهنگی عمیق و ماندگار بدانیم و خانواده را اساسی‌ترین زمینه برای جهت‌دهی و تحقق این تحول، باید زنان به‌عنوان محوری‌ترین عضو در عرصه‌ی مناسبات تربیتی خانواده، کانون توجه قرار گیرند.
تابلوها به چه دعوت می‌کنند؟

غلامرضا جمشیدی‌ها؛ رییس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران

تابلوها به چه دعوت می‌کنند؟

تابلوهای شهر یا جاده‌ها را نگاه کنید. آن‌ها شما را به چه دعوت می‌کنند؟ به ساده‌زیستی؟ در یک کلام می‌توان گفت فلسفه‌ی "بیشتر داشتن کالا" آن‌هم از نوع خارجی!
الگوی رهبری فرهنگی

یادداشت

الگوی رهبری فرهنگی

در این تحلیل، ارزیابی موضوع با چارچوب "رهبری فرهنگی" جامعه و نظام اسلامی مطابقت دارد و این‌گونه نام‌گذاری‌ها یک نوع "سیاست‌گذاری فرهنگی" برای حاکمیت و القای جهت فرهنگی به مردم در نظر گرفته می‌شود.
اصلاح الگوی رفتاری نخبگان

اصلاح الگوی رفتاری نخبگان

باید گفت که بحث نخبگان، دولتی و غیردولتی ندارد و همه باید برای تحقق این امر تلاش کنند و مراقب باشند تا نکند به‌جای این‌که نخبگان "فرصت‌ساز" باشند، تبدیل به نخبگانی "فرصت‌سوز" شوند.
از خود شروع کنیم

از خود شروع کنیم

محمدرضا جمالی
البته این شعار نمی‌تواند در یک سال خلاصه شود، بلکه می‌تواند به‌عنوان یک راهبرد در دستور کار برنامه‌ریزان کشور قرار گیرد. در مورد «اصلاح الگوی مصرف» نکته‌ی مهم این است...
سنجش با شاخص‌های بومی

گفت‌وگو با دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور

سنجش با شاخص‌های بومی

ایده‌‌پرداز ایجاد آن هم خود رهبر معظم انقلاب بودند. ایشان در زمانی‌که رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی بودند، این ضرورت را احساس کردند که لازم است مجموعه‌‌ای بیاید و برای فرهنگ عمومی جامعه فکر کند.
تا نفت هست، همین است

گفت‌وگو با دکتر ابراهیم فیاض

تا نفت هست، همین است

تا وقتی که نفت در اقتصاد ما به عنوان شریان اصلی وجود دارد، مصرف‌گرایی در اوج خواهد بود. تبعیض و بی‌عدالتی هم به دنبال آن شدت می‌گیرد. اگر ما به سمت اقتصاد تولیدی برویم، حرکت‌ها کم‌کم تحصحیح خواهد شد.
چه مسأله ساده‌ای!

اصلاح الگوی مصرف

چه مسأله ساده‌ای!

صادقانه اعتراف می‌کنم، زمانی که ایشان پرهیز از اسراف را مورد اشاره قرار دادند، گویی یک لحظه بر دلم گذشت: چه مسأله‌ی ساده‌ای!
الگوها باید اصلاح شود

الگوها باید اصلاح شود

یادداشتی از احمد توکلی
تغییر رفتار مصرف‌کنندگان و تغییر فن‌آوری تولید، هر دو موضوعاتی زمان‌بَر است و با کارهای ضربتی و فوری و تصمیمات عجولانه درست نمی‌شود!
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی