others/content
نسخه قابل چاپ

پروفسور مولانا

نام سال 88 به حاشیه رفت

 
پرفسور حمید مولانا

نام‌گذاری سال‌ها از سوی رهبر معظم انقلاب نزدیک به دو دهه است که از سوی ایشان صورت می‌گیرد و در حرکت موتور محرکه‌ی کشور و پیشبرد اهداف، بسیار مؤثر خواهد بود. من در سطح ملی، این نام‌گذاری‌ها را در جایی مشاهده نکردم. این یک حرکت ابتکاری از سوی رهبر انقلاب است.

اما این‌که نام‌گذاری‌ها تا چه حد می‌تواند در عرصه‌ی بین‌الملل تأثیرگذار باشد، بستگی به میزان همت و کوشش خودمان دارد که چه‌قدر بر این نام‌گذاری و موضوعات مرتبط با آن فعالیت کنیم. این نام‌گذاری به آگاهی افکار عمومی کمک به‌سزایی می‌کند و ما می‌توانیم تا جایی که امکان دارد و در توان‌مان است، مقصودمان را در سطح بین‌المللی ترویج دهیم. به‌خاطر دارم چند ماه پیش که آقای رئیس‌جمهور به دانمارک رفت، در اجلاس محیط‌زیست، یکی از پیشنهادهایی که مطرح کرد، نام‌گذاری سال میلادی به نام سال اصلاح الگوی مصرف در سطح جهان بود و این بستگی به همت و توانایی ما دارد که بتوانیم آن را گسترش دهیم. چرا که اصل این کار بسیار مفید است، لکن محقق شدن هدف نام‌گذاری سال، نیاز به بسیج عمومی و آگاهی جمعی دارد که همه‌ی مسؤولان، دانشگاهیان، نهادها، سفرا، روزنامه‌نگاران و... باید در جهت آن حرکت کنند و آن را به عنوان یک استراتژی اساسی مدنظر قرار دهند. به‌طور مثال، متأسفانه شعار اصلاح الگوی مصرف آن‌طور که باید و شاید مورد توجه قرار نگرفت و علت اصلی آن هم تشنجات داخلی بود. البته این مسائل نباید باعث مغفول ماندن هدف نام‌گذاری امسال می‌شد.

سال‌های پیش، این مسأله بیشتر مورد توجه واقع می‌شد و روی آن بهتر کار و برنامه‌ریزی صورت می‌گرفت؛ مثل سال امام علی(ع) و یا سال اتحاد ملی و انسجام اسلامی. اما نام سال 88 برخلاف موارد مذکور، در حاشیه قرار گرفت. نهادهای دولتی و غیردولتی، مؤسسات مدنی، مذهبی، علمی، فرهنگی و... باید همه به‌طور همه‌جانبه این موضوع را پیگیری کنند و نگذارند علی‌رغم بروز مشکلات احتماعی این مسائل به فراموشی سپرده شود. وقتی رهبر جامعه موضوعی را به‌عنوان نام سال مطرح می‌کنند، آن موضوع باید برای همگان برجسته شود و بدانند که این مقوله‌ی مهمی بوده که مورد اشاره‌ی ایشان قرار گرفته و بایستی روی آن کار کرد؛ نه این‌که فقط جشنواره بگیریم و صرفاً در مورد آن صحبت کنیم، بلکه باید آن را از عرصه‌ی حرف و شعار به عرصه‌ی عمل بکشانیم.

باید از جنبه‌ی تبلیغ و شعار قدم برداریم و روی هدف نام‌گذاری سال تفکر کنیم تا بتوانیم از بُعد علمی آن را توسعه دهیم و در مورد آن مقاله‌ها و پژوهش‌های کاربردی تدوین و تهیه کنیم.

صحبت‌های رهبر معظم انقلاب در مورد جنگ نرم، مهندسی فرهنگی و تولید علم... به اضافه‌ی انتخاب نام برای سال، این فرصت را به ما می‌دهد که این مسائل را با هم تلفیق کنیم و در مورد آن به یک نتیجه‌ی مشخص برسیم. از جنبه‌ی تبلیغاتی و روابط مردمی، چیزی که در تحقق هدف این نام‌گذاری‌ها بسیار مهم است این‌که ما این موضوعات را در دستور زندگی روزمره‌ی مردم قرار دهیم و لازمه‌ی این کار پیگیری حرفه‌ای و علمی موضوع است.
در اين رابطه بخوانید :
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی