others/special
نام سال 88 به حاشیه رفت

پروفسور مولانا

نام سال 88 به حاشیه رفت


وقتی رهبر جامعه موضوعی را به‌عنوان نام سال مطرح می‌کنند، آن موضوع باید برای همگان برجسته شود و بدانند که این مقوله‌ی مهمی بوده که مورد اشاره‌ی ایشان قرار گرفته و بایستی روی آن کار کرد؛ نه این‌که فقط جشنواره بگیریم و صرفاً در مورد آن صحبت کنیم، بلکه باید آن را از عرصه‌ی حرف و شعار به عرصه‌ی عمل بکشانیم.
بنا بود در برنامه هفتم به عدالت برسند

مطالبات / الگوی توسعه بومی

بنا بود در برنامه هفتم به عدالت برسند

اگر ادعا می‌‌کنیم که اسلام در همه برنامه‌ها زمینه دارد، بیاییم برنامه خودمان را بر مبنای اسلام، که خوشبختانه الآن مورد توجه قرار گرفته و طبیعتاً هم از نظر من یک کار درازمدت است، پیش ببریم.
یک شخصیت واقعاً فرهنگی

خاطرات حجت‌الاسلام احمدی

یک شخصیت واقعاً فرهنگی

زمانی‌که شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال 1364 تصویب کرد که نظام آموزش و پرورش باید تغییر و تحول یابد، ایشان عموماً سراغ مسائل اساسی می‌رفتند که بیشترین نقش را در تحول فرهنگ داشت
راه‌کارهایی برای برون‌رفت

مطالبات / تحلیل وضعیت علوم انسانی

راه‌کارهایی برای برون‌رفت

در توصیف شرایط کنونی علوم انسانی در ایران، می‌توان گفت اگر این علوم در شرایط  بحرانی نباشند، دست کم در وضعیتی هستند که هویت‌شان به‌طور جدی زیر سؤال قرار دارد.
حوزه مقصر است

مطالبات / علوم انسانی

حوزه مقصر است

حوزه‌های علمیه در سه دهه گذشته نتوانسته‌اند برنامه‌ها و دغدغه‌های خود را متناسب با تحول‌های علوم انسانی در داخل و خارج از کشور محقق کنند؛ به‌طوری‌که در خود حوزه نیز این صدا بلند است.
استخراج مبانی علوم انسانی از قرآن

مطالبات / سالروز تأسیس حوزه علمیه قم

استخراج مبانی علوم انسانی از قرآن

اصالت در انسان‌شناسی قرآنی، خدامحوری است و انسان به‌عنوان بنده و عبدی از سوی خداوند مطرح می‌شود. این همان فرق اصلی چارچوب و ساختار علوم انسانی مورد پذیرش و استفاده در غرب با آن چیزی است.
درس تفسیر آقا در تاریخ مشهد بی‌نظیر بود!

خاطرات حجت‌الاسلام فرزانه

درس تفسیر آقا در تاریخ مشهد بی‌نظیر بود!

در مسئله‌ی زلزله‌ی بم، ایشان به صورت ناشناس وارد منطقه شدند. حتی استاندار هم خبردار نشد. ایشان معتقد هستند که روحانی، برای رسالت خود در ارتباط با مردم مَثلش، مثل ماهی است و دریا
نام‌گذاری سال و دست‌یابی به تمدن نوین اسلامی

گفت‌وگو با حجت‌الاسلام اکبری‌جدی

نام‌گذاری سال و دست‌یابی به تمدن نوین اسلامی

اعتقاد من این است که تأکید رهبر انقلاب و جهت‌گیری ایشان طبیعتاً بردن جامعه به سمت طراحی یک تمدن نوین اسلامی است؛ تعبیری که خود ایشان بارها مطرح کرده‌اند.
پیش از رهبری هم روی ایشان حساس بودند!

بازتاب‌ رفتار رهبر در رسانه‌های ایران و جهان

پیش از رهبری هم روی ایشان حساس بودند!

تنها چیزی هم که بعد از بیست سال پخش شد، همان سخنرانی نماز جمعه‌ی بعد از انتخابات بود. این‌جا هم می‌شود پرسید که چرا و با چه انگیزه‌ای؟
گزارشی از بیانات نوروزی رهبر انقلاب در حرم مطهر رضوی / کامل

گزارشی از بیانات نوروزی رهبر انقلاب در حرم مطهر رض...

در دوره اول -که البته بعلت محدودیت مجال در این گزارش به آن نپرداخته‌ایم- مسائل مطروحه بیشتر ناظر به مسائل جاری کشور مانند جنگ و سیاست خارجی و البته مسائل اساسی انقلاب اسلامی و همچنین کلیاتی از جهان‌بینی اسلامی-انقلابی است؛ اما همانگونه که ذکر شد از زاویه نگاه عالمی مذهبی که رئیس جمهوری اسلامی ایران است.
گزارشی از بیانات نوروزی رهبری در حرم مطهر رضوی

گزارشی از بیانات نوروزی رهبری در حرم مطهر رضوی

سابقه حضور و سخنرانی رهبری در حرم مطهر رضوی در نوروز هر سال، به دهه 60 و سال‌های ریاست جمهوری ایشان برمی‌گردد. سنتی که تاکنون نیز ادامه یافته و یکی از مهم‌ترین دیدارهای سالیانه ایشان به حساب می‌آید.
تقصیر فرهنگی در اصلاح الگوی مصرف

تقصیر فرهنگی در اصلاح الگوی مصرف

تأکید رهبری بر اصلاح الگوی مصرف، نشان‌گر این موضوع به‌عنوان بستری مناسب برای شکوفایی و دست‌یابی به اقتدار ملی است. لذا پرهیز از شعارزدگی به‌عنوان مهم‌ترین عامل در مسیر تبیین و تحقق این امر، وظیفه‌ی اصلی همه‌ی مردم و مسؤولین به‌شمار می‌رود.
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی