others/special
پیشینه طرح تحول

یادداشت وزیر کابینه چهارم

پیشینه طرح تحول


اگر حمایت شخص ریاست‌جمهوری یعنی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای نبود، شاید این طرح بعد از این همه زحمت زمین می‌ماند ولی ایشان اصرار داشتند که اگر می‌خواهیم تغییر و تحول انجام بدهیم خوب باید به‌طور جدی این کار را شروع کنید...
تحول بنیادین به معنای جابه‌جایی چند معاونت نیست

تحول بنیادین به معنای جابه‌جایی چند معاونت نیست

اغلب عوامل آموزش و پرورش کنونی کشور به‌گونه‌ای طراحی شده که یک انسان مطلوب غرب را طراحی و تولید کند، در حالی است که باید عوامل به‌گونه‌ای در کنار هم چیده شوند که برون‌داد آن انسان مطلوب اسلام باشد.
عبور از نگاه سنتی

اقتضائات تحول بنیادین در آموزش و پرورش

عبور از نگاه سنتی

هدف آموزش در گذشته، خواندن و باسواد شدن بود، در حالی که هدف این آموزش باید عمل کردن و زیستن صحیح باشد. مهم‌ترین مشکل آموزش و پرورش، عدم روزآمدی و ناتوانی در پاسخ‌گویی به نیازهای واقعی کشور است.
با یک گل بهار نمی‌شود

گفت‌وگو با علی‌رضا علی‌احمدی

با یک گل بهار نمی‌شود

باید نسل در حال تحصیل‌مان نسبت به پدیده‌های پیرامونی خودش از جمله مقوله‌ی تهاجم فرهنگی که در غالب ماهواره، اینترنت، بلوتوث و... خودنمایی می‌کند، مصونیت داشته باشد
تعلیم و تربیت ویترینی!

گفت‌وگو با حجت‌إلاسلام ذوعلم

تعلیم و تربیت ویترینی!

پایه‌ی‌ اصلی آن، فلسفه‌ی تعلیم و تربیت اسلامی است، اما ضلع دومش تجربه‌های بشری است. ما باید ببینیم نظام‌های پیشرفته در تعلیم و تربیت چه کارهایی انجام دادند و از تجربه‌ی آن‌ها استفاده کنیم. ضلع سوم آن هم نیازهای حال و آینده‌ی جامعه‌مان است...
نگاه کل‌نگر به تحول در آموزش و پرورش

انقلاب، توسعه بومی و تحول نظام آموزشی

نگاه کل‌نگر به تحول در آموزش و پرورش

این سؤالی است که نخبگان حوزه و دانشگاه می‌بایست در سال 1357 به آن پاسخ می‌دادند، اما مدیران تکنوکرات نظام در دهه‌ی دوم انقلاب اسلامی عملاً پاسخ دادند و آن چیزی نبود مگر "توسعه".
ضرورت تحول در آموزش و پرورش

ضرورت تحول در آموزش و پرورش

رهبران تحول در نوآوری با سه دام مواجه خواهند شد و آن‌ها آن‌قدر جذاب هستند که ممکن است رهبران، مکرراً در دام یک و یا هر سه‌ی آن‌ها بیفتند.
توصیه‌هایی برای آقای وزیر

خاطرات حسین مظفر از رهبر انقلاب

توصیه‌هایی برای آقای وزیر

فرمودند: برخی مدارس خاص هستند که احساس می‌شوند خودمختارند. همه‌ی امکانات نظام را در اختیار دارند ولی با نظام و انقلاب نیز کاری ندارند! شما نگذارید چنین وضعی ادامه یابد. بروید قاطعانه اما حکیمانه تکلیف آن‌ها را تعیین کنید و آن‌ها را در چارچوب قانون بکشانید...
سردرگم هستیم

یادداشت محمدمهدی اعتصامی

سردرگم هستیم

مشرب‌های فکری مختلفی بین طبقات مختلف تحصیل‌کرده و دین‌داران ما، چه دانشگاهی و چه حوزوی وجود دارد. طیفی از تفکرات ظاهرگرایی، اخباری‌گری و... تا مشرب‌های التقاطی و سکولاریستی در سطح دوستان داخل نظام اسلامی پراکنده‌اند.
تحول؛ ضرورت تحقق چشم‌انداز

یادداشت مرتضی حاجی

تحول؛ ضرورت تحقق چشم‌انداز

ایشان با احیای نقش تربیتی معلم که هدف اصلی برنامه‌ی تلفیق بود موافقت داشتند، اما راجع به خود تغییر معاونت و ادغام معاونت آموزشی و پرورشی نظر دیگری داشتند و در واقع موافق انحلال معاونت پرورشی نبودند.
وزارت آموزش؟!

یادداشت سیدباقر پیش‌نمازی

وزارت آموزش؟!

آیا پاک کردن صورت‌مسئله و انحلال معاونت پرورشی منصفانه بود و به نفع فرزندان ما و یا نتیجه‌ی ناتوانی در ارائه‌ی راه‌حل‌های کارآمد بود؟ آیا بهتر نبود به‌جای انحلال، روش‌های جاری در حوزه‌ی معاونت پرورشی مورد بازنگری قرار می‌گرفت؟
بینش حاکم دگرگون شود

گفتاری از شهید باهنر

بینش حاکم دگرگون شود

ما تأکید داریم که بینش حاکم، به کلی دگرگون شود و ما انسان‌هایی آزاداندیش، مستقل، باشخصیت و با هویت بار بیاوریم و براساس ایدئولوژی غنی اسلام، نسلی بسازیم متحرک، هدف‌دار و کارآمد که بخواهد جامعه‌ی خودش را در تمام ابعاد متحول کند.
تدوین فلسفه آموزش و پرورش

نقطه‌ی آغاز

تدوین فلسفه آموزش و پرورش

زنگ تحول - پرورش فقط دین‌دار شدن و عمق ایمان یافتن نیست که ما دنبالش هستیم. پرورش تأثیر خودش را در رفتارها، برخوردها، رشد شخصیت، تقویتِ اعتماد به نفس و جوشاندن چشمه‌ی استعدادها نشان می‌دهد.
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی