others/content
نسخه قابل چاپ

خاطرات حسین مظفر از رهبر انقلاب

توصیه‌هایی برای آقای وزیر

خاطرات حسین مظفر از رهبر انقلاب

خاطره‌ی اول
توصیه‌هایی برای آقای وزیر
چند روز پس از آغاز به کار دولت هفتم (حدود نیمه اول شهریور 76)  خدمت رهبر فرزانه‌ی انقلاب اسلامی رسیدم. در این جلسه حضرت آقا برخورد بسیار گرم و صمیمانه‌ای داشتند که فراموش‌شدنی نیست. در این جلسه حضرت آقا نکاتی راهبردی درباره‌ی آموزش و پرورش به شرح زیر بیان فرمودند:

1. توجه به قرآن و تسری آموزش قرآن در سطوح دبستان. چون سنین دبستان آمادگی خوبی برای یادگیری قرآن و مفاهیم قرآنی دارد.

2. ضرورت تغییرات اساسی در آموزش متون عربی. درس عربی فقط برای یادگیری قواعد عربی نباید باشد بلکه باید متون آموزش کتاب‌های عربی در راستای تقویت قرآن و معارف دینی و قرآنی باشد. متأسفانه متون آموزشی عربی در کتاب‌های فعلی چنین کارکردی ندارد. آموزش عربی به بچه‌ها باید به نحوی باشد که آن‌ها را در خواندن قرآن توانمند سازد. آن‌ها را با معارف دینی و قرآنی و معارف اهل بیت آشنا سازد. آن‌ها را با متون ادعیه و دعاهای مختلف مأنوس نماید به‌نحوی که یاد بگیرند از خدا چگونه درخواست کنند و چه چیزی بخواهند.

3. متأسفانه امور تربیتی که یادگار شهیدان رجایی و باهنر در آموزش و پرورش، در دوره‌ی گذشته به نهال خشکیده‌ای تبدیل شده، شما آن را احیاء کنید و به آن توجه کنید، به‌ویژه خود شما که یک عنصر تربیتی و دینی هستید بهتر می‌توانید به آن اهتمام کنید.

4. مسأله‌ی تربیت معلم در آموزش و پرورش بسیار مهم است. شما به این امر اهتمام کنید. ظاهراً در گذشته آن را کم‌سو کرده‌اند. افرادی که می‌خواهند وارد‌ آموزش و پرورش شوند باید افراد مجرب و متعهدی باشند، نمی‌شود هر کسی را در شغل معلمی به کار گرفت.

5. برخی مدارس خاص هستند که احساس می‌شوند خودمختارند. همه‌ی امکانات نظام را در اختیار دارند ولی با نظام و انقلاب نیز کاری ندارند! شما نگذارید چنین وضعی ادامه یابد. بروید قاطعانه اما حکیمانه آن‌ها را تعیین تکلیف کنید و آن‌ها را در چارچوب قانون بکشانید.

6. یکی از ظرفیت‌های خوبی که می‌تواند به شما در اهدافی که در آموزش و پرورش دارید کمک کند، مسأله‌ی اتحادیه‌ی دانش‌آموزان است. اگر فرد جوان و خوش‌ذوقی در رأس آن قرار گیرد، قطعاً با کمک هم می‌توانید کارهای مهمی انجام دهید.

7. صحبت‌هایی که شما در مجلس موقع رأی اعتماد داشتید بسیار خوشحال کننده بود. این‌که اهتمام شما به احیای مدارس دولتی است سیاست خوبی است. همین راه درست است. جهت‌گیری نظام نباید رها کردن مدارس دولتی و پرداختن به مدارس دیگر باشد اصل توجه به مدارسی است که عموم مردم با آن سر و کار دارند شما هم به این امر اهتمام کنید.

خاطره‌ی دوم
کمک برای حذف مدارس چندنوبته
در  اولین جلسه‌ی خصوصی که این‌جانب در محضر رهبر فرزانه‌ی انقلاب شرفیاب شدم، (شهریور 76) بعد از مذاکرات مختلف پیرامون مشکلات و تنگناهای آموزش و پرورش حضرت آقا فرمودند از من چه کاری ساخته است که برای شروع به کار شما انجام دهم؟

بنده که از وجود مدارس سه‌نوبته و چهارنوبته در آموزش و پرورش رنج می‌کشیدم و این وضع را برای جمهوری اسلامی ایران یک نکته‌ی منفی می‌دانستم، به آقا عرض کردم که اگر کمکی بشود برای حذف این‌گونه مدارس، خدمت بزرگی به تعلیم و تربیت فرزندان کشور است و با کمال تعجب حضرت آقا فرمودند بررسی کنید چه‌قدر نیاز است تا انجام دهم و بنده عرض کردم برآورد دقیق مالی را خدمت‌تان ارائه خواهم داد ولی شاید 4- 5 میلیارد تومان نیاز باشد. روزی از دفتر آقا تماس گرفتند و گفتند حضرت آقا با 5 میلیارد تومان برای حذف مدارس سه‌نوبته و چهارنوبته موافقت کردند و این کار را برای حمایت از شما در آغاز به کارتان انجام داده‌اند.

بنده نیز با آماده کردن تیم عملیاتی ظرف 4- 5 ماه موفق به حذف مدارس شدم و این افتخار نیز از سوی رهبر انقلاب نصیب آموزش و پرورش کشور شد.

گزیده‌ی بیانات رهبر انقلاب درباره‌ی آموزش و پرورش
پرونده‌ی زنگ تحول
 
در اين رابطه بخوانید :
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی