| موسی نجفی
| موسی نجفی
| موسی نجفی
| دکتر موسی نجفی
اوایل مشروطه برخی از مشروطهخواهان میگفتند این تحول با گذشته ارتباط ندارد. در انقلاب اسلامی هم اول اینطور شد؛ یعنی بعضی میگفتند با گذشته ارتباطی نداریم و گذشتهی ما تاریک و شاهنشاهی ...
انقلاب اسلامی و پیشرفتهای آن یک سلب دارد و یک ایجاب. رویکرد سلبیاش در قبال فرهنگ و تمدن غرب است که داعیهی جهانیسازی دارد. اما مقاومتی که ما میکنیم نمیتواند فقط در مقابل سلب باقی بماند؛ باید در یک سنگر محکمی برویم که همان جنبهی ایجاب است.
این افتخاری است که به خاطر زحمات همین بزرگان، ایران هیچگاه اشغال کامل صورت نگرفت و اگر آسیبی هم وارد آمد، بهسرعت ترمیم شد...
دبیر علمی همایش گفت: این همایش قرار بود در بهمن ماه سال گذشته برگزار شود، اما به دلیل استقبال از فراخوان این همایش در سطح کشور و حجم زیاد مقالههایی که از مجامع مختلف علمی به دبیرخانه این همایش رسید، زمان برگزاری همایش تغییر یافت.
تفکری هم وجود دارد که نظریهی آقا با آن مرزبندی دارد، و الان ترکیه در بُعد بینالمللی و برخی نیز در داخل کشور آن را دنبال میکنند. اینها به بیداری اسلامی اعتقاد ندارند، بلکه به آشتی اسلام و دموکراسی یا آشتی اسلام و غرب ذیل تمدن غرب معتقد هستند.
این همایش بنا دارد که با استفاده از ظرفیت محققین حوزه و دانشگاه و فضلا و اساتید صاحبنظر، نگاهی علمی و آکادمیک و عمیق به تحولات اخیر منطقه بیندازد و قصد ندارد در این رویکرد خود دچار شعارزدگی و تعریف و تمجیدهای بیهوده شود.
یک دایرهی بزرگتری میخواهد این نظام شیعی را احاطه کند. میخواهد بگوید من عالم را غیردینی میکنم. اینجا است که بحث تمدن مطرح میشود که این نظام و این جامعهی دینی میگوید من میخواهم عالم را هم دینی کنم.
یکی از موضوعات مهمی که امروز در عرصه تاریخنگاری انقلاب در حال وقوع است، صرفاً تحریف وقایع نیست بلکه تحریف چشماندازها و افقهاست؛ یعنی یک انقلابی را میخواهند نشان بدهند که این انقلاب ما نیست و حقیقت دیگری است.
باید بررسی کرد که چرا نهضتی که باید دردهای مردم را دوا میکرد و معضل جامعهی ایران را رفع مینمود، خودش بهخاطر انحراف به بدترین درد تبدیل شد؟
امام در ماجرای ملیگراها و مسأله قصاص، از تاریخ کمک گرفتند. ایشان دقیقاً از نهضت نفت و ماجرای آیتالله کاشانی و مصدق کمک گرفتند. از مشروطه هم برای نشان دادن عقبه فتنهگران...