others/special
تقویت اقتصاد کشور، با تولید دانش‌بنیان

گفتگو با معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور

تقویت اقتصاد کشور، با تولید دانش‌بنیان

| سورنا ستاری
تولید دانش‌بنیان تولیدی است که طراحی‌هایش برای خودمان است، تحقیق توسعه‌اش متعلق به خودمان است. محصول را خودمان بومی‌سازی می‌کنیم. تغییر رفتار بازیگران بزرگ اقتصاد، مثل وزارتخانه‌های نفت، نیرو و جهاد کشاورزی خیلی می‌تواند در توسعه حوزه دانش‌بنیان مؤثر باشد.
تولید ستون فقرات رشد کشور است

گفت‌وگویی درباره ضرورت تولید دانش‌بنیان

تولید ستون فقرات رشد کشور است

| عماد احمدوند
اگر ما بخواهیم تولیدمان را با روش‌های چندین دهه‌ گذشته انجام دهیم طبیعتاً نمی‌توانیم با هیچ‌کدام از این کشورهای پیشرو رقابت کنیم و همچنان پشت‌سر آن‌ها می‌مانیم و فاصله‌مان دائم زیاد می‌شود. اگر ‌بخواهیم این فاصله تاریخی را کم کنیم، ناچاریم و باید به علوم روز نگاه کنیم و مبتنی بر علوم روز تولید انجام دهیم تا بتوانیم این فاصله را کم کنیم...
دانش اشتغال آفرین

آیا رونق دانش بنیان ها با اشتغال زایی منافات دارد؟

دانش اشتغال آفرین

برخی به اشتباه مفهوم دانش بنیان را به عدم اشتغال زایی گره می‌زنند، و با تصور اینکه مفهوم «دانش‌بنیانی» با مفهوم «اشتغال آفرینی» در تعارض بوده و نمی‌شود به طور هم زمان به شکلی سیاست‌گذاری نمود که هم بنگاه‌های تولیدی در کشور دانش‌بنیان بشوند و هم اشتغال‌آفرینی اتفاق بیفتد...
اقتصاد مقاومتی، بدون دانش‌بنیان شدن بی‌معناست

|گفت‌وگو|

اقتصاد مقاومتی، بدون دانش‌بنیان شدن بی‌معناست

| رضا فریدی مجیدی
اقتصاد مقاومتی بدون اقتصاد دانش‌بنیان خیلی معنی ندارد. چگونه می‌توانیم اقتصاد مقاومتی داشته باشیم، درحالی‌که اقتصادمان بر اساس علم نباشد. اگر می‌خواهیم مقاومت کنیم، اقتصادمان باید مقاوم و بر اساس دانش‌بنیان باشد.
اقتدارآفرینی و تولید ارزش افزوده، مزیت اصلی دانش‌بنیان‌هاست

|گفت‌وگو|

اقتدارآفرینی و تولید ارزش افزوده، مزیت اصلی دانش‌ب...

| کریم زاهدی
شاید بتوان در حوزه‌ دیگری غیر از حوزه‌های دانش‌بنیان ارزش‌افزوده ایجاد کرد، ولی اگر بنا به راهبردی بودن باشد، در جایی غیر از دانش‌بنیان نمی‌توان هم ارزش‌افزوده و هم اقتدار ایجاد کرد. به نظرم این ویژگی اصلی مراکز دانش‌بنیان است.
در تمام عرصه‌های اقتصادی باید دانش‌بنیان شویم

گفت‌وگو با قائم‌مقام بنیاد ملی نخبگان

در تمام عرصه‌های اقتصادی باید دانش‌بنیان شویم

| ناصر باقری مقدم
محور شرکت‌های دانش‌بنیان نیروی انسانی متخصص و جوان و نیروی انسانی نخبه هست. به نظر بنده مهم‌ترین مزیت نسبی که ما الآن در پرداختن به اقتصاد دانش‌بنیان و توسعه از طریق دانش‌بنیان داریم، وجود همین نیروی انسانی متخصصی است که در کشور ما وجود دارد.
تولید دانش‌بنیان می‌تواند مانع مهاجرت نخبگان شود

شرکت‌های دانش‌بنیان به چه زیرساخت‌های اقتصادی‌ای نیاز دارند؟

تولید دانش‌بنیان می‌تواند مانع مهاجرت نخبگان شود

| علیرضا میرباقری
اشتغال‌آفرینی باید در سطوح بالا و در سطوح دانش‌بنیان موردتوجه قرار بگیرد و ما دیگر نباید بحث اشتغال‌آفرینی را فقط با یک عدد ببینیم؛ ما باید برای آن‌هایی که از کشور خارج می‌شوند هم در حوزه‌ دانش‌بنیان کار و اشتغال‌آفرینی ایجاد کنیم.
تولید دانش‌بنیان، محصولات ما را رقابت‌پذیر خواهد کرد

گفت‌وگو با معاون سابق علمی و فناوری ریاست جمهوری

تولید دانش‌بنیان، محصولات ما را رقابت‌پذیر خواهد ک...

| نسرین سلطان‌خواه
اشتغال‌آفرینی باید در سطوح بالا و در سطوح دانش‌بنیان موردتوجه قرار بگیرد و ما دیگر نباید بحث اشتغال‌آفرینی را فقط با یک عدد ببینیم؛ ما باید برای آن‌هایی که از کشور خارج می‌شوند هم در حوزه‌ دانش‌بنیان کار و اشتغال‌آفرینی ایجاد کنیم.
حرکت به سمت زیست‌بوم دانش‌بنیان؛ مطالبه حداقل ۱۳ ساله رهبر انقلاب

حرکت به سمت زیست‌بوم دانش‌بنیان؛ مطالبه حداقل ۱۳ س...

| عادل پیغامی
خیل عظیم تحصیل‌کردگان ایرانی ولو اینکه با فرآیندی به نام تولید انبوه مدرک فارغ‌التحصیل شده باشند، اما با کوچک‌ترین دانش‌افزایی‌ها و مهارت‌افزایی‌ها می‌توانند به فعالان جدی کسب‌وکارهای دانش‌بنیان یا در زنجیره آن کسب‌و‌کارها خودشان را قرار بدهند...
نماهنگ | منافع دانش‌بنیان

نماهنگ | منافع دانش‌بنیان

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: «اگر ما این سیاست را دنبال کردیم و دانش را پایه و زمینه‌ی اقتصاد کشور قرار دادیم و بنگاه‌های اقتصاد دانش‌بنیان را افزایش دادیم ــ که بعد عرض میکنم ــ منافع زیادی برای کشور و برای اقتصاد کشور خواهد داشت: هزینه‌ها را کاهش میدهد؛ یعنی اقتصاد دانش‌بنیان موجب کاهش هزینه‌های تولید میشود؛ بهره‌وری را افزایش میدهد که امروز یکی از مشکلات ما کاهش بهره‌وری است؛ کیفیّت محصول را افزایش میدهد، بهبود میبخشد و محصولات را رقابت‌پذیر میکند.» ۱۴۰۱/۰۱/۰۱
رسانه KHAMENEI.IR براساس این بخش از بیانات رهبر انقلاب نماهنگ «منافع دانش‌بنیان» را منتشر میکند.
قدرت ملی مرکب

قدرت ملی مرکب

| ابراهیم برزگر
قوی‌شدن، حتی برای سیاستمداران و دولت‌های اخلاق‌مدار مانند جمهوری اسلامی، ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است. ایران قوی همواره راهبرد اساسی ایران در طول چهل سال گذشته بوده است. هر ملتی اگر استقلال، سرافرازی، استفاده از منابع حیاتی بر مبنای اراده خود و ایستادگی در مقابل خواسته‌های دیگران را می‌خواهد، باید قوی باشد.
تولید باید دانش‌بنیان باشد

تولید باید دانش‌بنیان باشد

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: ««اقتصاد دانش‌بنیان» یعنی دانش و فنّاوری پیشرفته نقش‌آفرینیِ فراوان و کاملی در همه عرصه‌های تولید داشته باشد. حتّی انتخاب آن کار تولیدی؛ چون لزومی ندارد که انسان همه‌ی کارهای تولیدی را انجام بدهد. انتخاب آن کار تولیدی هم باید برخاسته‌ی از نگاه دانشی و بینشی و علمی باشد؛ این معنای اقتصاد دانش‌بنیان است.» ۱۴۰۱/۰۱/۰۱
رسانه KHAMENEI.IR براساس این بخش از سخنرانی نوروزی رهبر انقلاب، لوح «تولید باید دانش‌بنیان باشد» را منتشر میکند.
 
ارزش‌افزوده تولید دانش‌بنیان چندین برابر صادرات نفت است

|گفت‌وگو با رئیس اسبق دانشگاه صنعتی شریف|

ارزش‌افزوده تولید دانش‌بنیان چندین برابر صادرات نف...

| رضا روستاآزاد
تولید فرآورده‌های دانش‌بنیان ارزش‌افزوده‌ زیادی تولید می‌کند و اشتغالی هم که ایجاد می‌کند اشتغال دانش‌بنیان است. افراد تحصیل‌کرده و دوره‌دیده که همه‌جا پیدا نمی‌شوند. افتخار ملت این است که بتواند اشتغال از نوع دانش‌بنیان ایجاد بکند که افراد بتوانند دانش خوبی داشته باشند.
آینده‌ اقتصاد ما در گرو دانش‌بنیان‌هاست

|گفت‌وگو با عضو پیوسته فرهنگستان علوم|

آینده‌ اقتصاد ما در گرو دانش‌بنیان‌هاست

| سعید سهراب‌پور
صنایع لوازم خانگی ما از کشور کره جنوبی می‌آمد. یک‌سری از شرکت‌های داخلی به این فکر افتادند که خودمان این‌ها را تولید کنیم اما بعضی از قسمت‌ها از نظر فناوری در سطح بالایی قرار داشت. الآن شرکت‌هایی در داخل داریم که این‌ها را می‌سازند، بدون اینکه احتیاج به واردات داشته باشیم.
اقتصاد مبتنی بر دانش، پایدار و پویاست

تولید دانش‌بنیان چه مزیت‌هایی دارد؟

اقتصاد مبتنی بر دانش، پایدار و پویاست

| سعید سرکار
باید زیست‌بوم رشد و فعالیت دانش‌بنیان را ایجاد کنیم. خیلی از فناوری‌ها و محصولات دانش‌بنیانی که وارد می‌شود ما ظرفیت ساختشان را داریم. این راهبرد باید جدی گرفته شود.
نشان سال ۱۴۰۱، سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»

نشان سال ۱۴۰۱، سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفری...

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی در پیامی به‌مناسبت آغاز سال ۱۴۰۱، سال جدید را سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» نام‌گذاری کردند. [PDF] [PNG]
 
اطلاع‌نگاشت | راه حل مشکلات معیشتی مردم

اطلاع‌نگاشت | راه حل مشکلات معیشتی مردم

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی در پیامی به‌مناسبت آغاز سال ۱۴۰۱، سال جدید را سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» نام‌گذاری کردند.
پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR در اطلاع‌نگاشت «راه حل مشکلات معیشتی مردم» مروری بر نکات اقتصادی
پیام نوروزی رهبر انقلاب به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۱ داشته است.
 
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی