
بخش مهمی از دیدار اخیر مسئولان نظام با رهبر انقلاب به تشریح بعضی نکات مربوط به تولید دانشبنیان اختصاص داشت. رسانه KHAMENEI.IR به همین منظور گفتوگویی با دکتر کریم زاهدی، معاون نظارت و ارزیابی ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام داده است.
مسئله مراکز دانشبنیان در نگاه رهبر انقلاب، اسناد جامعه علمی کشور و بهطور کلی سندهای بالادستی علمی کشور چه جایگاهی دارد؟
در زمان جنگ بهخاطر مسئولیتهایی که آیتالله خامنهای داشتهاند، بحث خودکفایی و مهندسی معکوس بویژه در ملزومات دفاعی مورد نیاز کشور مطرح بوده است؛ یعنی مفهوم دانشبنیان ، یک معنای مهندسی معکوس داشته است. بعد از جنگ و بویژه در دهه هفتاد این مهندسی معکوس از حیطه نظامی به سایر حوزه ها تسری یافت و در نتیجه آن شرکتهای توانمندی در حوزه ساخت و ساز، نیروگاه سازی، قطعه سازی، ماشین سازی و مشابه آن شکل گرفت، البته کماکان نگاه مبتنی است بر بازسازی دستاوردهایی که در کشورهای پیشروی علمی وجود داشته است.
مزیت نسبی و ارزشافزوده این مجموعهها در فضای علمی و اقتصادی کشور به چه صورت است؟
نگاه اقتصادی داشتن با نگاه راهبردی داشتن به شرکتهای دانشبنیان متفاوت است. مزیت نسبی و ارزشافزوده اصلی مراکز دانشبنیان در تقویت جایگاه راهبردی و اقتدار کشور معنا پیدا میکند. گرچه از جهت ایجاد ارزشافزوده اقتصادی و سوددهی هم شرکتهای دانشبنیان ارزشافزوده نسبتاً بیشتری ایجاد میکنند؛ اما واقعیت این است که شاید بتوان در حوزههای دیگری غیر از حوزه دانشبنیان نیز ارزشافزوده ایجاد کرد، ولی اگر بنا به توجه همزمان به ایجاد ارزش افزوده همراه با ایجاد اقتدار ملی باشد، در جایی غیر از دانشبنیان نمیتوان هم ارزشافزوده و هم اقتدار ایجاد کرد. به نظرم این ویژگی اصلی مراکز دانشبنیان است.
یکی از مطالبات رهبر انقلاب، افزایش تعداد این مراکز بود. برای این کار چه موانعی باید زدوده شود؟
خیلی از موانع در دل اقتصاد است و در دل اکوسیستم دانشبنیان کشور نیست. اگر اقتصاد کشور درست کار کند، بسیاری از موانع در برابر تمام شرکتها و مؤسسات دانشبنیان برداشته میشود. روالها باید روان باشد و فضای کسبوکار هم تسهیل شود؛ اخذ مجوز فعالیت راحتتر شود و مواجهه با خدمات دولتی نباید انرژی زیادی از این شرکت ها تلف کند. به طور کلی در جایی که این شرکتها با بدنه دولت مواجه میشوند بعضاً کارها گیر میکند. من خیلی وارد مصداقها نمیشوم، اما تقریباً همه در فضای کسبوکار میدانند که مشکل کجاست.
موضوع دیگری که برای بعضی افراد محل سؤال است نسبت بین دانشبنیانها با اشتغالآفرینی است؛ این موضوع چگونه میتواند در اشتغال تاثیرگذار باشد؟
برخی میگویند که وقتی شما دانش را وارد فرآیند تولید میکنید، اشتغال کم میشود. این حرف از یک منظر درست است. فرض کنید که شرکتی فعالیتهای متعددی دارد. وقتی اتوماسیون وارد آن میشود طبیعتاً به تعداد کارگرهای کمتری نیاز دارد، اما این استدلال در کوتاهمدت صحیح است. درحالیکه در بلندمدت بهرهوری افزایش مییابد، سوددهی بالا میرود ، خطوط تولید جدیدی اضافه میشود و در نهایت اشتغال افزایش مییابد. پس این بحث در بلندمدت خیلی بحث درستی نیست. همه میدانند که اگر اقتصاد دانشبنیان در بلندمدت شکل بگیرد، اشتغال هم ایجاد خواهد شد.
نسبت اقتصاد مقاومتی با اقتصاد دانشبنیان را چطور میتوان تشریح کرد؟
سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی خیلی خوب دارد شکل اقتصادی مدنظرش را به تصویر میکشد. در بند دوم میگوید که اقتصاد مقاومتی، اقتصادی دانشبنیان است و این حرف درستی است. اقتصاد مقاومتی، اقتصادی است که از تکانههای خارجی و از اتفاقاتی که در دنیای پیرامون خارج از کشور میافتد کمترین آسیب را میبیند و میتواند روی پای خودش بایستد و اتفاقات دنیای خارج کمترین آسیب را به آن میزند. چنین اقتصادی فقط با تولید مبتنی بر دانش بومی شکل میگیرد. این حرف روشنی است که در بند دوم سیاستهای اقتصاد مقاومتی به آن اشاره شده است. پس اقتصاد مقاومتی قطعاً اقتصادی دانشبنیان است. البته اقتصاد مقاومتی اعم از اقتصاد دانشبنیان است و نیازمند فاکتورهای دیگری هم هست.
بيانات / سخنرانی نوروزی خطاب به ملت ایران
ديگران - يادداشت / حرکت به سمت زیستبوم دانشبنیان؛ مطالبه حداقل ۱۳ ساله رهبر انقلاب
ديگران - گفتگو / دانشبنیانها هدیه نسل دوم و سوم انقلاب به ایران عزیز است
ديگران - گفتگو / تغییر ساختار دانشبنیان، در تقسیمکار اجتماعی
ديگران - گفتگو / اقتصاد مقاومتی، بدون دانشبنیان شدن بیمعناست
ديگران - گفتگو / تولید دانشبنیان، نیاز امروز بازارهای جهانی است
ديگران - گفتگو / ارزشافزوده تولید دانشبنیان چندین برابر صادرات نفت است
ديگران - گفتگو / آینده اقتصاد ما در گرو دانشبنیانهاست
ديگران - گفتگو / اقتصاد مبتنی بر دانش، پایدار و پویاست
ضمن تشکر ، نظر شما با موفقیت ثبت شد.