|حجتالاسلام والمسلمین عالی در قرآن، نقشه و برنامهای بیان شده که مدیریت آن با اولشخص عالم وجود، پیغمبر اکرم (ص) است. در این طرح و برنامه، قرار است اسلام دینی جهانی شود. تمام انبیا، اولیا و مؤمنینی که در امت پیغمبر هستند، در این طرح و برنامه به پیغمبر کمک میکنند. در نهایت، این نقشه به دست مبارک امام زمان (عج) به اتمام میرسد و در زمان ظهور، این نقشه کامل میشود.
میدانیم که ائمه (علیهمالسلام) در شرایط مختلف مأموریتها و رسالتهای مختلفی داشتند. یکزمان جنگ بوده، یکزمان صلح بوده، یکزمان کار فرهنگی بوده، یکزمان هجرت بوده. مهمترین مصداق بصیرت این است که انسان بداند در این زمان امامزمانش از او چه میخواهد.
|حجتالاسلام والمسلمین عالی لازمه یاری صادقانه دین خدا را علاوه بر معرفت عقلی و قلبی، شناخت و محبت به دوستان اهلبیت و همچنین ابراز برائت از دشمنان آنان است. امروز مصداق بیزاری جستن از دشمنان اهلبیت، ایستادگی در مقابل زورگویان و طواغیت جهان و جلوگیری از نفوذ فرهنگ و سبک زندگی آنان در جامعه اسلامی مییاشد.
مهمترین مصداق عبادت تاریخی و همجبههشدن با انبیاء و اولیاء، حفظ و تقویت و کمک به نظام اسلامی است و در مقابل آن، معصیت تاریخی است و آن این است که انسان به ولایت حق ضربه بزند و کاری کند که ولایت حق تضعیف شود.
در کتاب مشارق أنوارالیقین روایتی را از وجود مقدس پیغمبر اکرم نقلکرده که ایشان به امیرالمؤمنین میفرمایند: « کسی جز من و تو خدا را نشناخت، کسی من را نشناخت جز خدا و تو که جان منی و کسی تو را نشناخت جز خدا و من که جان تو هستم.»
باید برای خودمان وقت خلوت و گدایی بگذاریم. اولیاء و انبیاء الهی از جمله وجود مقدس حضرت زهرا سلاماللّهعلیها درحالیکه دائم در ذکر و عبادت بودند، مشغول کارهایشان هم بودند. یکی از گنجینههای ارزشمند که از حضرت زهرا برای ما به ارث و یادگار گذاشتهشده، دعاها و توسلات ایشان است.
ملاک فیض عام و رحمانیت خدا، فقر ماست؛ امّا ملاک فیض خاص و رحیمیت خدا، اظهار فقر و خضوع ماست. این فیض شامل کسی است که اظهار فقر، گدایی و تضرع کند. هرچه آدمی در خانهی خدا افتادهتر باشد و ظرف فقر خودش را ارائه بدهد، لیاقت بیشتری برای رحیمیت خدا شامل حالش میشود.
اگر در جامعه، مؤمنین با هم صمیمی بودند، احساس مسئولیت نسبت به هم داشتند، آن وقت، یک روح جمعی بر اینها غالب میشود. این نشانه رشد مؤمنین است که مصالح جمعی را میبینند. این جامعه آمادگی پذیرش ولایت اجتماعی ولی اللّه را دارد.
وقتی مؤمنین با همدیگر پیوند مؤمنانه برقرار میکنند، قدرتی تشکیل میدهند، میخواهند اسلام حاکمیت داشته باشد، دشمن این را برنمیتابد، با تمام قوا به مؤمنین حمله میکند. به سمت قلهها رفتن هزینه دارد، اینجا مؤمنین باید استقامت بکنند.
|حجتالاسلاموالمسلمین عالی یکی از انبیا مریض شد، گفت من خودم را مداوا نمیکنم مگر اینکه خدا من را شفا بدهد. وقتی شفا نرسید بعد از یک مدت که گذشت گفت خدایا چه شد. خداوند متعال فرمود که من این اسباب را حکیمانه گذاشتم. اینچنین نیست که ما فکر بکنیم حوزهی مادی و حوزهی معنویت هرکدام برای خودشان یک خدایی داشته باشند.
در کتاب «من لایحضره الفقیه» نقل شده است که: «تَفطیرک أخاکَ الصائم أَفضَل مِن صیامِک»، یعنی افطاری دادن به برادر روزهدارت بالاتر از روزهی خودت است. این اهمیت شاید به این دلیل باشد که روزه گرفتن یک عمل فردی و مربوط به شخص انسان است، اما افطاری دادن از فردیت و شخصی بودن عمل عبور میکند و انسان را مجبور میکند به دیگران نگاه کند، همین امر باعث وسعت روح انسان میگردد و...
امام، ولیِّ جامعه است و بار رشد و ارشاد جامعه را به دوش دارد و مثل یک پدر که میخواهد خانوادهای را رشد بدهد، سنگینی مسئولیت جامعه روی دوش او است. این چهار ویژگی که امیرالمؤمنین علیهالسلام گفته است هم صبغهی فردی دارد و هم صبغهی اجتماعی.
لطفا به منظور مشاهده بهتر سایت و مرور ایمن در اینترنت ، مرورگر خود را به نسخه بالاتر ارتقاء دهید
یا از دیگر مرورگرها استفاده کنید.