در حوزه فرهنگ و کار فرهنگی، سبک زندگی و انتقال فرهنگ در عرصه جامعه به نسلهای بعدی مهمترین حرکت فرهنگی در حوزه کودک و نوجوان است. در این مقطع سنی، عمده شخصیت و اصل باورها برای مسیر آینده و نوع نگاه به مسائل کلان مثل سبک زندگی، شکل میگیرد.
کیفیت و تصویرسازی از همه چیز مهمتر است. راه تامین مواد اولیه را قدری آسان کنند و رسانه ملی هم در بحث شخصیتسازی بیشتر کمک کند. رسانه ملی در حوزه تبلیغات نوشتافزار اولین رسانهای است که میتواند کاری بکند.
هویتسازی دانشآموزان بر اثر عوامل مختلفی که در اطراف آنهاست و برایشان ارزشگذاری و ارزندهسازی میشود، شکل میگیرد. نوشتافزار یا عوامل و ابزارهایی که بومی هستند در صورتی میتواند برای دانشآموزان جنبه هویتبخشی داشته باشد که ارزندهسازی رخ دهد.
باید به سمت فناوریهای بسیار نو برویم و در مرز فناوری حرکت کنیم. در حوزه نوشتافزار از نظر کیفی کم و کسری نداریم، ولی در حوزه فناوری و مرز فناوری نیاز است کارهای جدی بکنیم.
باید صنعتمان قوی شود. چه از لحاظ طراحی و چه از نظر فناوری و زیرساخت. ولی اگر نتوانیم بر روح حاکم تولیدات که سبک زندگی را هدف گرفته است دقیق کار کنیم، سبک زندگی ما عوض میشود؛ در آن صورت کشورمان از نظر ظاهری شاید مستقل بنظر بیاید، اما روح حاکمش متناسب با سبک زندگی غربی پیش خواهد رفت و این بسیار خطرناک است.
|محسن ایمانینایینی
هویت انواعی دارد مثل هویت ملی، هویت مذهبی، هویت خانوادگی و... رسالتی که داریم این است که دانشآموز با هویت مراجع خود آشنا شود. در کنار کتابهای درسی و آموزش معلّمان، نوشتافزار هم میتواند این پیامها را داشته باشد و ایجاد سوال کند.
|محمد یقینی
زمانی که معلم درباره مفاهیم اجتماعی صحبت میکند، اولین مثال همین انواع نوشتافزار داخلی است؛ یعنی نوشتافزار بُعد جدیدی، غیر از فضای فرهنگی و اجتماعی به نام بُعد هویتی را درگیر میکند و باعث ایجاد هویت در دانشآموز میشود، مخصوصاً دانشآموز پایههای اول.