others/content
نسخه قابل چاپ

|تحلیل|

رسانه ملی می‌تواند در بحث شخصیت‌سازی کمک کند

http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gifhttp://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif مسئله نوشت‌افزار و جایگاه آن در فرهنگ‌سازی و هویت‌سازی دانش‌آموزان به قدری است که رهبر معظّم انقلاب از آن به عنوان یک کالای حیاتی یاد می کنند. همچنین ایشان در جای دیگری با اشاره به ضرورت تولید نوشت‌افزار در داخل بر بار فرهنگی نوشت‌افزارهای وارداتی در جامعه تاکید می کنند: «کسانی در داخل کشور هستند که یک حرکت اقتصادی را شروع میکنند؛ باید به اینها کمک بشود. حالا اینکه گفتم مال این روزها است، همین مسئله‌ی نوشت‌افزار است؛ چند جوان باهمّت پیدا شده‌اند و نوشت‌افزار داخلی دارند تولید میکنند؛ نوشت‌افزار یک رقم مهمّی است؛ شما ببینید مصرف نوشت‌افزار -مداد و کاغذ و دفتر و بقیّه‌ی وسایل- چه حجم عظیمی دارد که ما در بسیاری از اینها داریم از واردات استفاده میکنیم که هم بارِ فرهنگی دارد، هم بارِ اقتصادی دارد.» ۱۳۹۷/۰۶/۰۷

https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/home/rect-1-n.gif رسانه KHAMENEI.IR به همین مناسبت در گفت‌وگو با مسعود رمضانپور تولید کننده پیشتاز محصولات ایرانی با نشان "فطرس" و "فرمی نو" به تحلیل وضعیت صنعت نوشت‌افزار و تولید داخلی آن و ابعاد تاثیر آن بر فرهنگ و هویت جامعه پرداخته است.
 
* تا امروز چه فراز و نشیب‌هایی بر سر راه تولید و تبلیغ خود در زمینه تولیدات نوشت‌افزار طی کردید و برای معرفی و شناساندن نشان تجاری که ایجاد کردید با چه مسائل و مشکلاتی روبه‌رو بودید؟
* ۲۰ سال است که در این عرصه فعالیت دارم. یک چالش مشترک بین همه تولیدکنندگان طی این سال‌ها در وهله اول،کاغذ است و در این عرصه هیچ‌وقت ثبات وجود نداشته که بتوانیم اول سال چیزی را تولید کنیم و تا آخر سال در آن ثبات داشته باشیم و بفروشیم؛ یعنی هر وقت تولید کردیم و فروختیم، مواد اولیه‌اش را دوباره گران‌تر خریدیم که این مسئله هم به ما و هم به مصرف‌کننده لطمه می‌زند که این مهم‌ترین نکته است. دوره کرونا به تولید نوشت‌افزار لطمه زیادی زد و باعث شد تعدادی از تولیدکننده‌ها و کارگاه‌های تولید کوچک زمین بخورند. از دیگر چالش‌ها این است که کاغذ تولید داخل دفتر را نداریم و مجبوریم از کاغذ خارجی استفاده کنیم که خود آن یک معضل است. در بحث ماشین‌آلات، بیشتر ماشین‌آلات وارداتی هستند و ماشین‌آلاتی که در چاپ و بسته‌بندی داریم اصلا داخلی نیستند. اگر یک قطعه به مشکل بخورد، ماشین باید چند ماه بخوابد تا قطعه وارد شود. این‌ها مواردی است که وقتی درگیرش می‌شویم هیچ چاره‌ای برای آن نداریم.

* برای معرفی نشان تجاری خود طی این سال‌ها مشکل یا چالشی داشتید؟
* در نمایشگاه‌هایی که شرکت می‌کنیم نشانمان شناخته می‌شود ولی کارگاه‌های کوچک در بحث برندسازی بسیار مشکل دارند چون نمی‌توانند در نمایشگاه‌ها شرکت کنند. ما در این موضوع مشکلی نداشتیم.
 
* درباره مجمع ایران‌نوشت توضیح دهید و در این مسیر چه بر آن‌ها گذشت و چه اتفاقاتی رخ داد؟
* مجمع «ایران‌نوشت» از سالی که شروع به کار کرد هر سال روبه‌رشد بوده و هر سال بهتر از سال قبل بوده است. در یکی دو سال اخیر به‌دلیل کرونا ارتباطاتمان در نمایشگاه‌ها کمتر شده بود و کمی ضعیف‌تر بودیم. از روزی که بچه‌های ایران‌نوشت محصولات شخصیت‌محور ایرانی-اسلامی را تبلیغ کردند و در جامعه شناخته شد و بسیار خوب بود؛ چون قبلاً این موضوع در بازار وجود نداشت. ما پیش از ایران‌نوشت در بازار بودیم و شاید تعداد اندکی مثل ما بودند که چند شخصیت ایرانیِ داخلی کار می‌کردند؛ اما اکنون به لطف کمک‌هایی که از جانب صداوسیما شد و تبلیغاتی که صورت گرفت، باعث شد پیشرفت زیادی داشته باشند.

* در بحث فرهنگ‌سازی و هویت‌سازی دانش‌آموزان موضوع نوشت‌افزار چقدر می‌تواند موثر و نافذ باشد؟
* رسانه و تصویر از کودکی در ذهن فرد قرار می‌گیرند. رسانه ما همان صداوسیماست هر چیزی را که از کودکی پخش می‌کند در ذهن بچه‌ها باقی می‌ماند و این بسیار مهم است و بازخورد آن را در نمایشگاه‌ها می‌بینیم؛ مثلاً کسی که می‌خواهد دفتر بخرد، با اینکه دفترهای شخصیت‌های داخلی را داریم ولی وقتی شخصیت خارجی را بیشتر دیده در نمایشگاه ایرانی-اسلامی به‌دنبال آنها می‌گردد؛ ولی فردی که شخصیت‌های ملی-مذهبی خودمان را پشت‌سرهم دیده و تصویرش در ذهن او حک شده در ایران‌نوشت به دنبال آن می‌گردد و پیدا می‌کند.

* درحال‌حاضر بازار نوشت‌افزار داخلی را چطور ارزیابی می‌کنید و در این بازار مصرف چقدر توانستید جا باز کنید؟
* باید تلاش کنیم تا به جایگاه واقعی برسیم. عدّه‌ای از مجمع ایران‌نوشت در بازار نبوده و بیشتر در نمایشگاه‌ها هستند و استقبال‌ شرکت‌کنندگان نمایشگاه‌ها را می‌بینند. واقعیت این است که بازار نوشت‌افزار بسیار بزرگ است و همه استان‌های کشور که در نمایشگاه ایران‌نوشت نیستند و ما محصولاتمان را برای همه استان‌‌ها ارسال می‌کنیم. هنوز راه زیادی باید طی کنیم و بایستی تلاش و تمرین کنیم تا محصولات ایرانی-اسلامی در همه جای کشور جا بیفتد.

* کیفیت نوشت‌افزار داخلی را چطور ارزیابی می‌کنید و فکر می‌کنید در این حوزه چقدر قادر به مقابله با نمونه‌های خارجی هستید؟
* در هر زمینه‌ای که ورود کردیم کم و کاستی از خارجی‌ها نداشتیم؛ یعنی چیزی که به آن ورود کردیم و به‌صورت دانش‌بنیان روی آن کار کردیم و آن را تولید کردیم، اگر کیفیتش بهتر نباشد، برابری می‌کند.

* پس فکر می‌کنید در این حوزه قادر به رقابت هستید؟
* اگر زمینه آن وجود داشته باشد بله؛ ما چیزی کم نداریم و استعدادهای زیادی داریم و به هر زمینه‌ای ورود کنیم می‌توانیم کار را با موفقیت به سرانجام برسانیم.

* موانع رقابت چیست و چه چیزی باعث می‌شود در راه این رقابت چالش ایجاد شود؟
* یکسری نوشت‌افزار تولید می‌کنیم که از محصولات پتروشیمی هستند و مواد اولیه آنها پتروشیمی است. چون کشورمان مواد اولیه پتروشیمی را به کشورهای همسایه خام‌فروشی می‌کند، مواد اولیه محصول خود را از بازار آزاد خودمان تهیه می‌کنیم؛ بنابراین مثلاً قیمت تمام‌شده یک قیچی پلاستیکی برای ما چهار هزار تومان است، چون مواد اولیه آن به خارج صادر می‌شود ارزان‌تر صادر می‌شود برای آنها ارزان‌تر تمام می‌شود و از لحاظ قیمتی به‌سختی می‌توانیم با آنها رقابت کنیم و این مشکل‌ساز است و به تولیدکننده لطمه می‌زند. فقط مزیّت آن این است که وارد نمی‌کنیم ولی اینکه بخواهیم صادر کنیم نمی‌توانیم. در بحث مواد اولیه بسیار مشکل داریم.

* اگر این امکان وجود داشته باشد که مایحتاج داخلی نوشت‌افزار به‌طور کامل در داخل تولید شود، آیا باز هم نمونه‌های خارجی ازسوی مصرف‌کنندگان انتخاب می‌شود یا نه؟
* مصرف‌کننده تا چیزی را مصرف نکند نمی‌داند کیفیت آن چگونه است. مرحله اول تبلیغات خوب است و باید تبلیغات خوب باشد تا بخرند. مصرف بسیار زیاد نوشت‌افزار در مقطع ابتدایی است و دانش‌آموزان مقطع متوسطه یا دانشجویان نوشت‌افزاری را که در مقطع ابتدایی خریدند و کیفیت داشته استفاده می‌کنند و دوباره از آن نشان تجاری خرید می‌کنند. در مقطع ابتدایی بیشتر تصویرسازی‌هایی که می‌کنیم مهم است چون مخاطب تصویر را دیده، خوشش آمده و خرید کرده است. بعد از خرید وقتی می‌بیند کیفیت آن خوب است، زمانی که از مرحله تصویر هم خارج شود چون می‌داند کیفیت آن خوب است در مقاطع بعدی هم از همان آن نام و نشان استفاده می‌کند.

* آیا عامل دیگری برای جا انداختن استفاده از نمونه‌های بومی به جای نمونه‌های خارجی وجود دارد؟
* کیفیت و تصویرسازی از همه چیز مهم‌تر است. رسانه ملی در حوزه تبلیغات نوشت‌افزار اولین رسانه‌ای است که می‌تواند کاری بکند.

* به نظر شما لازمه رشد هر چه بیشتر این صنعت در آینده چیست؟
* راه تامین مواد اولیه را قدری آسان کنند و رسانه ملی هم در بحث شخصیت‌سازی بیشتر کمک کند؛ اگر این کارها صورت گیرد، ما هم محصول با کیفیت تولید می‌کنیم و کار درست می‌شود. از مردم می‌خواهیم که این صنعت را حمایت کنند.
....
نام پرونده : نوشت‌افزار هویت‌ساز
لطفاً نظر خود را بنویسید:
نام :
پست الکترونیکی :
نظر شما :
ضمن تشکر ، نظر شما با موفقیت ثبت شد.
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی