با وجود لطافتها و دقتهای معنایی در حالات مختلف، این آیه یک پیام تربیتی مهمی را تأکید میکند و آن: «اهمیت عدالت اجتماعی» است. درباره عدالت اجتماعی چند نکته مهم وجود دارد. اول اینکه «عدالت، همه جا به معنای «برابری» نیست...
براى رفع فقر در جامعه، براى پر کردن خلأهاى مالى در جامعه، براى شریک کردن همهى آحاد مردم در ادارهى جامعه، بهترین راه و موفقترین وسائل، همان وسیله و راهى است که اسلام معین کرده؛ یعنى اینکه کسانى که تمکن دارند، به هر اندازهاى که تمکن دارند، به مخارج عمومى، به مصارف عمومى کمک کنند که یکى از آنها کمک به فقراست...
حضرت آیتالله خامنهای در واژهپژوهی مفردات قرآن، دارای روش خاصی هستند. هر چند بررسی این روش در این یادداشت نمیگنجد؛ اما به طور خلاصه باید گفت ایشان ابتدا به اصل و گوهر معنای واژه توجه میکنند و سپس استعمالات آن را در آیات و روایات متعدد بررسی کرده، سپس بین معنای استعمالی و اصل معنا پیوند برقرار کرده و در نهایت معنای واژه را تبیین میکنند.
اساساً راه رسیدن به آسانی و گشایش از دل سختیها میگذرد. اگر سختیها را به مانند ماشینی تصور کنیم که در حال رفتن به سمت مقصدی است، این ماشین حامل یک کالای ارزشمندی است به نام «آسانی» و آنگاه که ماشین سختی به خط پایان میرسد، کالای آسانی و گشایش را به زمین میگذارد و تقدیم انسان میکند.
با نگاهی اجمالی به بیانات حضرت آیتالله خامنهای در مییابیم که ایشان در سخنرانیهای عمومی خود تقریباً از «تمام سورههای قرآن کریم»، آیاتی را استفاده نمودهاند. ماه مبارک رمضان بهانهای است تا بیشتر با مباحث قرآنی بیانات رهبر انقلاب آشنا شویم.
در میان «جهاد»ها، آن جهادی که جامعه اسلامی همیشه با آن مواجه است و دائم در حال مبارزه و جهاد است، آن «جهاد کبیر» است. زیرا جهاد اکبر که جهاد با نفس است، یک مسئلهی عمومی است و همه با آن سر و کار دارند. جهاد اصغر، که جهاد نظامی است نیز همیشگی نیست و در بسیاری زمانها وجود ندارد.
مترجمان صبر را سه گونه ترجمه کردهاند: ۱. صبر (بدون معادل) ۲. شکیبایی ۳. استقامت. تقریباً تمام استعمالات واژه صبر درباره مسائل اجتماعی، جهاد، مهاجرت و مبارزه با دشمنان است و موارد اندکی مربوط به امور فردی میباشد. لذا معنای «استقامت» با عرصههای اجتماعی، مبارزه با دشمنان و جهاد نیز سازگارتر است.
تقوا اختصاص به انسانهای مؤمن ندارد مهمتر از آن مسیر رسیدن به ایمان و هدایت قرآن است. بر این اساس انسانهای بیایمان نیز میتوانند تقوا داشته باشند و همین تقوا و پرهیزمندی، باعث میشود، مورد هدایت قرآن واقع شوند و تبدیل به انسان مؤمن شوند.
یکی از تفاوتهای معنایی در ترجمه آیه ۷ سوره حمد ترجمه «غیر» در عبارت «غیرالمغضوب علیهم» است. بنابر یک نظر معنای آیه این میشود که خدا انسانها را سه گونه آفریده است: ۱. اهل نعمت ۲. مورد غضب ۳. گمراه. اما بر اساس نظر دیگر معنای آیه این میشود که انسانها سه گونه نیستند...