others/special
مهم‌ترین هدف پیامبران برپایی عدالت اجتماعی است

درسنامه ترجمه قرآن | آیه ۲۵ سوره حدید

مهم‌ترین هدف پیامبران برپایی عدالت اجتماعی است

با وجود لطافتها و دقتهای معنایی در حالات مختلف، این آیه یک پیام تربیتی مهمی را تأکید میکند و آن: «اهمیت عدالت اجتماعی» است. درباره عدالت اجتماعی چند نکته مهم وجود دارد. اول اینکه «عدالت، همه جا به معنای «برابری» نیست...
ترک انفاق موجب هلاکت جامعه می‌شود

درسنامه ترجمه قرآن آیه ۱۹۵ سوره بقره

ترک انفاق موجب هلاکت جامعه می‌شود

براى رفع فقر در جامعه، براى پر کردن خلأهاى مالى در جامعه، براى شریک کردن همه‌ى آحاد مردم در اداره‌ى جامعه، بهترین راه و موفقترین وسائل، همان وسیله و راهى است که اسلام معین کرده؛ یعنى اینکه کسانى که تمکن دارند، به هر اندازه‌اى که تمکن دارند، به مخارج عمومى، به مصارف عمومى کمک کنند که یکى از آنها کمک به فقراست...
مال و فرزند نباید موجب غفلت از خداوند بشوند

درسنامه ترجمه قرآن | آیه ۱۵ سوره تغابن

مال و فرزند نباید موجب غفلت از خداوند بشوند

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در واژه‌پژوهی مفردات قرآن، دارای روش خاصی هستند. هر چند بررسی این روش در این یادداشت نمی‌گنجد؛ اما به طور خلاصه باید گفت ایشان ابتدا به اصل و گوهر معنای واژه توجه می‌کنند و سپس استعمالات آن را در آیات و روایات متعدد بررسی کرده، سپس بین معنای استعمالی و اصل معنا پیوند برقرار کرده و در نهایت معنای واژه را تبیین می‌کنند.
همراه هر سختی، آسانی است

درسنامه ترجمه قرآن | آیات ۵ و ۶ سوره شرح

همراه هر سختی، آسانی است

اساساً راه رسیدن به آسانی و گشایش از دل سختی‌ها می‌گذرد. اگر سختی‌ها را به مانند ماشینی تصور کنیم که در حال رفتن به سمت مقصدی است، این ماشین حامل یک کالای ارزشمندی است به نام «آسانی» و آنگاه که ماشین سختی به خط پایان می‌رسد، کالای آسانی و گشایش را به زمین می‌گذارد و تقدیم انسان می‌کند.
عاقبت گناه تغییر اعتقادات است

درسنامه ترجمه قرآن | آیه ۱۰ سوره روم

عاقبت گناه تغییر اعتقادات است

با نگاهی اجمالی به بیانات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در می‌یابیم که ایشان در سخنرانی‌های عمومی خود تقریباً از «تمام سوره‌های قرآن کریم»، آیاتی را استفاده نموده‌اند. ماه مبارک رمضان بهانه‌ای است تا بیشتر با مباحث قرآنی بیانات رهبر انقلاب آشنا شویم.
جهاد کبیر راه مقابله با جنگ نرم است

درسنامه ترجمه قرآن | آیه ۵۲ سوره فرقان

جهاد کبیر راه مقابله با جنگ نرم است

در میان «جهاد»ها، آن جهادی که جامعه اسلامی همیشه با آن مواجه است و دائم در حال مبارزه و جهاد است، آن «جهاد کبیر» است. زیرا جهاد اکبر که جهاد با نفس است، یک مسئله‌ی عمومی است و همه با آن سر و کار دارند. جهاد اصغر، که جهاد نظامی است نیز همیشگی نیست و در بسیاری زمانها وجود ندارد.
معنای صبر، مقاومت است نه تسلیم شدن

درسنامه ترجمه قرآن | آیه ۱۵۳ سوره بقره

معنای صبر، مقاومت است نه تسلیم شدن

مترجمان صبر را سه گونه ترجمه کرده‌اند: ۱. صبر (بدون معادل) ۲. شکیبایی ۳. استقامت. تقریباً تمام استعمالات واژه صبر درباره مسائل اجتماعی، جهاد، مهاجرت و مبارزه با دشمنان است و موارد اندکی مربوط به امور فردی می‌باشد. لذا معنای «استقامت» با عرصه‌های اجتماعی، مبارزه با دشمنان و جهاد نیز سازگارتر است.
پرهیزمندی شرط رسیدن به هدایت قرآنی

درسنامه ترجمه قرآن | آیه ۲ سوره بقره

پرهیزمندی شرط رسیدن به هدایت قرآنی

تقوا اختصاص به انسانهای مؤمن ندارد مهمتر از آن مسیر رسیدن به ایمان و هدایت قرآن است. بر این اساس انسانهای بی‌ایمان نیز می‌توانند تقوا داشته باشند و همین تقوا و پرهیزمندی، باعث می‌شود، مورد هدایت قرآن واقع شوند و تبدیل به انسان مؤمن شوند.
درسنامه ترجمه قرآن

درس اول | آیه ۷ سوره حمد

درسنامه ترجمه قرآن

یکی از تفاوتهای معنایی در ترجمه آیه ۷ سوره حمد ترجمه «غیر» در عبارت «غیرالمغضوب علیهم» است. بنابر یک نظر معنای آیه این میشود که خدا انسان‌ها را سه گونه آفریده است: ۱. اهل نعمت ۲. مورد غضب ۳. گمراه. اما بر اساس نظر دیگر معنای آیه این می‌شود که انسان‌ها سه گونه نیستند...
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی