با نگاهی اجمالی به بیانات حضرت آیتالله خامنهای در مییابیم که ایشان در سخنرانیهای عمومی خود تقریباً از «تمام سورههای قرآن کریم»، آیاتی را استفاده نمودهاند. ماه مبارک رمضان بهانهای است تا بیشتر با مباحث قرآنی بیانات رهبر انقلاب آشنا شویم. از این رو بخش فقه و معارف رسانه KHAMENEI.IR بهمناسبت ایام ماه مبارک رمضان پروندهی «درسنامهی ترجمهی قرآن» را منتشر میکند، در این پرونده برخی از آیات قرآن کریم که حضرت آیتالله خامنهای شرح و تفسیر کردهاند بهصورت آموزشی برای مخاطبان ارائه میشود، همچنین نظرات دیگر مفسران در ذیل آن آیات مورد بررسی قرار گرفته است. در این مطلب با آیهی ۱۹۵ سوره بقره آشنا میشویم.
متن آیه:
وَ أَنفِقُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَ لَا تُلْقُوا بِأَیْدِیکمْ إِلَى التَّهْلُکَةِ وَ أَحْسِنُوا إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُحْسِنِینَ.
ترجمه:
و در راه خدا هزینه کنید و (با هزینه نکردن) خودتان را با دست خودتان به هلاکت نیاندازید و نیکی کنید؛ چرا که خدا نیکوکاران را دوست دارد.
محل بحث در آیه
یکی از نکات مهم در ترجمه آیات قرآن، توجه به ارتباط بین جمله
های یک آیه است. توجه به این قاعده، تأثیر مهمی در فهم و تفسیر آیه دارد. آیه مورد بحث دارای ۴ گزاره اصلی است. محل بحث در ترجمه آیه، ارتباط جمله دوم (و لاتلقوا...) با جمله اول (و أنفقوا...) است.
سؤال این است که آیا جمله «وَ لَا تُلْقُوا بِأَیْدِیکمْ إِلَى التَّهْلُکةِ» یک جمله مستقل است یا با جمله قبل ارتباط دارد؟ و اگر با جمله قبل در ارتباط است، چه نوع ارتباطی دارد؟
دیدگاه مترجمان
برخی از مترجمان، این عبارت را به صورت جمله مستقل ترجمه کرده
اند و برخی دیگر آن را به افراط در انفاق ارتباط داده
اند و برخی آن را به انفاق نکردن ارتباط داده
اند.
به ترجمه
های زیر دقت نمایید:
ترجمه نوع اول:
-
و در راه خدا انفاق کنید و خود را به دستهاى خود به هلاکت میفکنید... (رهنما)
-
و در راه خدا انفاق کنید و نیروهایتان را به نابودى نیافکنید... (فارسی)
-
و در راه خداوند هزینه کنید و با دست خویش خود را به نابودى نیفکنید... (گرمارودی)
ترجمه
های فوق، ارتباط بین دو عبارت را به صورت شفاف بیان نکرده
اند.
ترجمه نوع دوم:
-
و در راه خدا (جان و مال خویش را) انفاق کنید، اما خود را به دست خود در مهلکه میندازید... (حداد عادل)
-
و (از مال خود) در راه خدا انفاق کنید (لیکن نه به حد اسراف)، و خود را به مهلکه و خطر در نیفکنید...
ترجمه
های فوق، جمله دوم را به افراط و اسراف در انفاق ترجمه کرده
اند.
ترجمه نوع سوم:
-
و در راه خدا انفاق کنید (و با ترک انفاق،) خود را به دست خود به هلاکت نیاندازید... (قرائتی)
-
در راه خدا هزینه کنید و [با ترک این هزینه] خود را به دست خویش به هلاکت میفکنید... (مجتبوی)
-
و در راه خدا انفاق کنید؛ و با ترک انفاق، خود را به دست خود، به هلاکت نیفکنید... (مکارم)
دیدگاه مفسران
بسیاری از مفسران برای تبیین عبارت مورد بحث در آیه، دیدگاه
های گوناگونی را بیان کرده
اند. طبرسی درباره عبارت مورد بحث، چهار دیدگاه را بیان می
کند و میگوید: «اولین آنها این است که با عدم انفاق خود را به هلاکت نیندازید؛ چون دشمن بر شما غلبه پیدا می کند.»
(۱)وی بعد از بیان دیدگاه
های دیگر، میگوید: «بهتر است آیه را بر همه موارد تطبیق بدهیم؛ چون با یکدیگر منافات ندارند.»
(۲) فخر
رازی نیز شش دیدگاه را بیان می
کند.
(۳) شیخ طوسی نیز چهار دیدگاه را بیان می
کند و می
گوید: «بهتر است آیه را بر همه موارد تطبیق بدهیم.»
(۴)
برخی مفسران دیگر، عبارت مورد بحث آیه را منحصر در انفاق می
دانند و معنای آیه را در انفاق، به صورت مطلق میدانند. یعنی چه «ترک انفاق» و چه «زیادهروی در انفاق». علامه طباطبائی می
گوید: «منظور آیه، نهی از هرگونه افراط و تفریطی است که باعث هلاکت جامعه میشود. همانطور که انفاق نکردن باعث از بین رفتن قدرت جامعه اسلامی و هلاکت می شود، ریخت و پاش انفاق هم باعث فقر و از بین رفتن زندگی می شود.»
(۵) مرحوم مغنیه نیز همین معنا را در تفسیر آیه بیان کرده است.
(۶)
برخی مفسران دیگر نیز، آیه را منحصر در انفاق می
دانند؛ با این تفاوت که آن را فقط بر «ترک انفاق» تفسیر کرده
اند.
طبری بعد
از اینکه ده
ها روایت برای دیدگاه
های مختلف بیان می
کند، نظر صحیح را همان دیدگاه «ترک انفاق» می
داند.
(۷) آیت الله صادقی نیز همین دیدگاه را تأیید می
کند.
(۸)
دیدگاه حضرت آیتالله خامنهای
حضرت آیتالله خامنه
ای آیه مورد بحث را مطابق با دیدگاه سوم ترجمه و تفسیر کرده
اند. از نگاه ایشان منظور آیه این است که «در راه خدا انفاق کنید و به دست خودتان، خودتان را در هلاکت نیندازید؛ یعنى اگر انفاق نکردید، به دست خودتان، خودتان را در هلاکت مىاندازید.»
(۹)
نکته مهم در تأیید دیدگاه ایشان، توجه به یکی از قواعد مهم فهم قرآن کریم است. بر اساس این قاعده، در تفسیر آیات قرآن کریم باید به فهم مخاطبان قرآن کریم در عصر نزول آیات توجه کنیم. اینکه مردم زمان نزول قرآن کریم، آیه را چگونه می
فهمیدند و چه برداشتی از آن داشتند؟ لذا حضرت آیتالله خامنه
ای برای تبیین ترجمه آیه، به یک حادثه تاریخی اشاره نموده و آن را به عنوان مؤیدی برای فهم آیه ذکر می
کنند. «در جنگ روم هم که جوانى خود را برهنه کرد و به جنگ دشمن رفت، عدّهاى گفتند: «یُلقَى نَفسَه إلى التَّهلُکة»؛ یعنى خودش را به هلاکت انداخت. ابوایّوب انصارى که آنجا بود، وقتى دید آیه را خلاف معنا میکنند، گفت: وقتى این آیه نازل شد ما بودیم و از پیغمبر شنیدیم؛ یعنى آیه چنین معنایى ندارد. معناى آیه این است که چون عدّهاى حاضر نبودند در راه خدا جان و مال بدهند، این موجب هلاکت جامعه میشد؛ لذا خداوند فرمود: أَنْفِقُوا فِی سَبِیلِ اَللّٰهِ وَ لاٰ تُلْقُوا بِأَیْدِیکمْ إِلَى اَلتَّهْلُکةِ...»
(۱۰) «فکر میکنند معناى اینکه نباید انسان خود را به دست خود در هلاکت بیندازد، این است که نباید به قلب لشگر دشمن بزند و دارند این جوان مسلمان شجاع را به خاطر شجاعتش محکوم میکنند.»
(۱۱)
معنای واژه «هلاک» در قرآن
در فهم آیه مورد بحث ممکن است این سؤال پیش آید که پس چرا در واقعیت بیرونی، جامعه
ای که انفاق یا جهاد نمی
کند، دچار هلاکت نمی
شود؟ پاسخ این است که از منظر قرآن کریم «هلاکت، بهمعناى مردن و موت و رفتن روح از بدن نیست... بلکه هلاکت مفهومى عام دارد که بهمعناى «نابودى و سقوط معنوى و مردن فضایل» است که معنایى وسیعتر و رقیقتر است؛ زیرا خیلىها در عین داشتن روح، بدبخت هستند و مردهاند... آیهى «وَ لاٰ تُلْقُوا بِأَیْدِیکمْ إِلَى اَلتَّهْلُکةِ» هم نه به این معنا است که خود را به چنگال مرگ نیندازید... سقوط از جادّهى تکامل و فقر مادّى جامعه، هلاکت است؛ تحت ظلم بودنِ جامعه سقوط است.»
(۱۲) بنابراین «هلاک شدن همواره به معناى مردن نیست. هلاکت بیشتر به معناى هلاکت معنوى و بدبختى مىآید. لاٰ تُلْقُوا بِأَیْدِیکمْ إِلَى اَلتَّهْلُکةِ، خودتان را به هلاکت نیفکنید، منظور این نیست که در میدان [زندگى] خودتان را به کشتن ندهید [بلکه] یعنى در بدبختى و نابسامانى زندگى نیفکنید.»
(۱۳)
پیامهای تربیتی آیه
یکی از آثار مهم تربیتی آیه بر اساس ترجمه مذکور، «مسئولیت
پذیری آحاد مردم در برابر نیازهای جامعه اسلامی» است. اگر اینگونه نباشد، جامعه دچار هلاکت می
شود؛ لذا «این نمیشود که در جامعهى اسلامى... یک عدهاى هم در جامعه باشند که بهرهمندىهائى هم داشته باشند، برخوردارىهائى هم داشته باشند، هیچ مسئولیتى هم در مقابل نیازهاى جامعه حس نکنند؛ این از نظر اسلام اصلاً قابل قبول نیست... این یک وظیفه است، یک تکلیف است، نه فقط یک حکم اخلاقى»
(۱۴)
حضرت آیتالله خامنه
ای برای درک بهتر معنای آیه و پیام تربیتی آن، جریان تاریخی را نقل می
کنند که در آن شأن نزول آیه بیان شده است. توجه به این جریان تاریخی، باعث دقت در ترجمه آیه می
شود. «ماجرا این بود که وقتى اسلام بعد از گذشت چند سالى بعد از هجرت یک عزتى پیدا کرد و یاوران اسلام زیاد شدند، ما که انصار بودیم با خودمان فکر کردیم که خب، روز اول مهاجرین محتاج به کمک ما بودند، ما آنها را کمک میکردیم و به مصارف جامعهى اسلامى مدد میرساندیم؛ امروز دیگر خوب است ما یک قدرى به خودمان برسیم، برویم سراغ کسب و کارمان و ترمیم خرابىهامان و تهیهى لوازم زندگى به قدر یک زندگى مرفه و از جهاد در راه خدا و از انفاق در راه خدا غافل میشدیم؛ این آیه نازل شد، به ما گفت: « وَ أَنْفِقُوا فِی سَبِیلِ اَللّٰهِ »؛ در راه خدا انفاق کنید، « وَ لاٰ تُلْقُوا بِأَیْدِیکمْ إِلَى اَلتَّهْلُکةِ »؛ خودتان را در تهلکه نیندازید با این فکر غلط، با این تصورى که دیگر حالا ما کار خودمان را کردیم، خوب است یک قدرى هم به خودمان بپردازیم و برسیم؛ «فتهلکة فى الاقامة فى المال و الولد»؛ ابوایوب انصارى گفت: تهلکه در این است که مسلمان پابند مال خود و زندگى خود و خانوادهى خود بشود و از تکلیف الهى که جهاد و انفاق هست، غافل بشود. تهلکه این نیست که انسان شجاعى با دشمن خدا مقابله کند، اگرچه جانش به خطر بیفتد. این برداشت مسلمان صدر اسلام از آیهى « وَ أَنْفِقُوا فِی سَبِیلِ اَللّٰهِ وَ لاٰ تُلْقُوا بِأَیْدِیکمْ إِلَى اَلتَّهْلُکةِ » است.»
(۱۵)
علت هلاککننده بودن ترک انفاق
حال این سؤال پیش می
آید که «ترک انفاق» چرا و چگونه باعث هلاکت جامعه می
شود؟ پاسخ این است که اگر انفاق و کمک
های مردمی در جامعه صورت نگیرد و خلأها و شکاف
های طبقاتی پر نشود، جامعه آرام آرام دچار فساد و سپس طغیان می
شود و در نتیجه باعث هلاکت آن خواهد شد. به ویژه آنکه منظور از هلاکت صرفاً هلاکت جانی نیست.
حضرت آیتالله خامنه
ای نقش انفاق را در نجات جامعه از هلاکت این چنین تبیین می
کنند: «براى اینکه در جامعه تعادل ثروت به وجود بیاید، جامعه دو قطبى از لحاظ ثروت نشود، اسراف و فساد مالى به وجود نیاید، فقر به وجود نیاید، بهترین راه و موفقترین شیوهها همین شیوهى انفاق است.»
(۱۶) «این فکر، فکر غلطى است که کسى بگوید آنچه من به دست آوردم، با تلاش و زیرکى و هوشیارى خودم بوده، پس ناز شستم؛ نه، مسئله این نیست در منطق اسلام، مسئله این است که همه موظفند به نیازهاى اجتماعى کمک کنند.»
(۱۷)
برای پاسخ بهتر به این سؤال، لازم است معنای انفاق را نیز به درستی بدانیم. از منظر حضرت آیتالله خامنه
ای، واژه انفاق به معنای «پُر کردن خلأها و نیازها؛ آن خرج کردنی که خلئی را پر کند، نیازی را برآورده کند.»
(۱۸) است. ایشان معتقد است: «انفاق آن چیزی است که یک خلئی را پر می
کند. یک نیازی را برآورده می
کند. آن ملتی که امروز به یک چیزی احتیاج دارد، مانند آب و هوا، اگر در غیر آن چیز، به همان ملت کمک کردی، اینجا انفاق نکردی، پول حرام کردن انجام دادی.»
(۱۹) لذا انفاق کنندگان یعنی «آنهایی که خلأها و نیازها را می
فهمند و حاضر می
شوند به جا آن خلأها و نیازها را پر کنند.»
(۲۰) برخی مفسران نیز این نکته مهم را بیان کرده
اند.
(۲۱)
با این توضیح مشخص می
شود که انفاق چقدر در نجات جامعه اسلامی از خطر هلاکت مؤثر است؛ لذا «براى رفع فقر در جامعه، براى پر کردن خلأهاى مالى در جامعه، براى شریک کردن همهى آحاد مردم در ادارهى جامعه، بهترین راه و موفقترین وسائل، همان وسیله و راهى است که اسلام معین کرده؛ یعنى اینکه کسانى که تمکن دارند، به هر اندازهاى که تمکن دارند، به مخارج عمومى، به مصارف عمومى کمک کنند که یکى از آنها کمک به فقراست، اما منحصر در کمک به فقرا هم نیست.»
(۲۲) لذا این آیه، مصادیق دیگری برای پر کردن خلأهای مالی جامعه دارد که عبارتنداز «مسئولیت عمومى به تناسب امکانات و به تناسب بهرهمندىها در مقابل نیازهاى عمومى، در مقابل دفاع از کشور، دفاع از مرزها، دفاع از نوامیس، دفاع از نظام اسلامى و در مقابل بقیهى تهاجمهائى که میشود.»
(۲۳)
از همین مطلب، نکته تربیتی دیگری روشن می
شود که راه نجات از این هلاکت نیز خود مردم هستند. «انفاق و دادن مال و ادارهى امور نیازهاى اقتصادى و پر کردن خلأهاى اقتصادى مستقیماً بر دوش ملت و مردم است و آحاد مردمى است که کارهاى اقتصاد جامعه و فعالیت آزاد اقتصادى را در جامعه دارا هستند. این یک اصل اسلامى است؛ مسئلهى انفاق.»
(۲۴)
خلاصه اینکه این آیه و آیات مشابه، این نکته را روشن می
کنند که «هر جامعهاى که از زیر بار مسئولیّتهاى الهى شانه خالى کند و حاضر نباشد آن را به دوش گیرد، مانند همان منافقان، خود را به هلاکت انداخته است.».
(۲۵)
(۱ (أحدها) أنه أراد لا تهلکوا أنفسکم بأیدیکم بترک الإنفاق فی سبیل الله فیغلب علیکم العدو... (و ثانیها) أنه عنى به لا ترکبوا المعاصی بالیأس من المغفرة... (و ثالثها) أن المراد لا تقتحموا الحرب من غیر نکایة فی العدو و لا قدرة على دفاعهم... (و رابعها) أن المراد و لا تسرفوا فی الإنفاق الذی یأتی على النفس... (مجمع البیان، ج۲، ص ۵۱۶)
(۲ و الأولى حمل الآیة على جمیع هذه الوجوه و لا تنافی فیها. (مجمع البیان، ج۲، ص ۵۱۶)
(۳ التفسیر الکبیر (مفاتیح الغیب)، ج۵، ص۲۹۴
(۴ التبیان فی تفسیر القرآن، ج۲، ص۱۵۲
(۵ و الکلام مطلق أرید به النهی عن کل ما یوجب الهلاک من إفراط و تفریط کما أن البخل و الإمساک عن إنفاق المال عند القتال یوجب بطلان القوة و ذهاب القدرة، و فیه هلاک العدة بظهور العدو علیهم، و کما أن التبذیر بإنفاق جمیع المال یوجب الفقر و المسکنة المؤدیین إلى انحطاط الحیاة و بطلان المروة. (المیزان فی تفسیر القرآن، ج۲، ص۶۴)
(۶ فیکون المعنى أنفقوا من أموالکم إنفاقا لا تقتیر فیه، و لا إسراف، لأن کلا منهما یؤدی الى التهلکة. (التفسیر الکاشف، ج۱، ص ۳۰۱)
(۷ . فَمَعْنَى قَوْلِهِ: وَ لاٰ تُلْقُوا بِأَیْدِیکُمْ إِلَى اَلتَّهْلُکَةِ و لا تَسْتَسْلِمُوا لِلْهَلَکَةِ فَتُعْطُوهَا أَزِمَّتَکُمْ فَتَهْلِکُوا و التارک النَّفَقَةَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ عِنْدَ وُجُوبِ ذَلِکَ عَلَیْهِ مُسْتَسْلِمٌ لِلْهَلَکَةِ بِتَرْکِهِ أَدَاءَ فَرْضِ اللَّهِ عَلَیْهِ فِی مَالِهِ. (جامع البیان عن تاویل آی القرآن (تفسیر الطبری)، ج۳، ص ۳۲۴)
(۸ فترک ذلک الإنفاق إلقاء بأیدینا أنفسنا بکل ما لدینا إلى مفازات الهلاک. (الفرقان فی تفسیر القرآن بالقرآن و السنة، ج۳، ص۱۰۸)
(۹ خطبههاى نماز جمعه تهران، ۱۳۶۶/۰۷/۲۴
(۱۰ تفسیر سوره برائت، حضرت آیت الله خامنه ای، صفحه ۲۲۹ و۲۳۰
(۱۱ خطبههاى نماز جمعه تهران، ۱۳۶۶/۰۸/۲۹
(۱۲ تفسیر سوره برائت، حضرت آیت الله خامنه ای، ص ۲۲۹ و۲۳۰
(۱۳ نهج البلاغه، شرح خطبه اول در موضوع نبوت، حضرت آیت الله خامنه ای، ص ۲۲۸
(۱۴ خطبههاى نماز جمعه تهران، ۱۳۶۶/۰۷/۲۴
(۱۵ خطبههاى نماز جمعه تهران، ۱۳۶۶/۰۸/۲۹
(۱۶ خطبههاى نماز جمعه تهران، ۱۳۶۶/۰۸/۲۹
(۱۷ خطبههاى نماز جمعه تهران، ۱۳۶۶/۰۸/۲۹
(۱۸ طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، جلسه دوم ایمان، ۱۳۵۳/۰۶/۲۹
(۱۹ طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، جلسه اول ایمان، ۱۳۵۳/۰۶/۲۸
(۲۰ طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، جلسه اول ایمان، ۱۳۵۳/۰۶/۲۸
(۲۱ به عنوان نمونه: أن الإنفاق هو صرف المال إلى وجوه المصالح، فلذلک لا یقال فی المضیع: إنه منفق. (التفسیر الکبیر (مفاتیح الغیب)، ج۵، ص۲۹۴)؛ فالإنفاق: هو صرفُ المال إلى الحاجة. (التیسیر فی التفسیر (نسفی)، ج۱، ص۲۴۷)
(۲۲ خطبههاى نماز جمعه تهران، ۱۳۶۶/۰۸/۲۹
(۲۳ خطبههاى نماز جمعه تهران، ۱۳۶۶/۰۷/۲۴
(۲۴ خطبههاى نماز جمعه تهران، ۱۳۶۶/۰۷/۲۴
(۲۵ تفسیر سوره برائت، حضرت آیت الله خامنه ای، ص ۲۲۹ و۲۳۰