رهبر انقلاب ضرورت تشکیل اینگونه نشستها را مطرح فرمودند و اظهار داشتند که جلساتی با حضور اندیشمندان و متفکران برای بررسی و تبادل نظر نسبت به موضوعات اساسی کشور برگزار گردد.
منابع انرژی ما رو به اتمام است و آنچه تا به حال اجازه تقلید از الگوی غربی توسعه را به ما داده درآمدهای نفتی بوده که نقش ما را به عنوان تولیدکننده انرژی و مصرفکننده کالای مصرفی تعریف کرده است.
متخصصان موضوعات اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و ... هر کدام باید پاسخگوی بخشی از سؤالات مربوط به الگوی پیشرفت باشند، اما یک وجه پیوندی باید بین اینها وجود داشته باشد که این خود دانش متناسبی را میطلبد.
برخی اساتید نسبت به منافع ملی مسئولانه برخورد نمیکنند. این عدم مسئولیت، بخشی مربوط به خودشان است و بخشی هم نظام آموزش عالی کشور که نتوانسته چنین فضایی را جا بیندازد.
ما در حوزهی علوم انسانی که از نظر من در حوزههای علوم کشورداری، مدیریت اجتماع و تمدنسازی است، دچار یک غفلت شدهایم. یکی از مسئولان پژوهشی وزارت علوم میگفت که اکثر پایاننامههای تکمیلی در دانشگاهها مسألهای را از کشور و بدنهی نظام حل نمیکند.
این یک مسألهی تأسفآوری است که از عمر حضور نظام جدید دانشگاهی در شرق اسلامی، -من در تمام جهان اسلام میبینم نه فقط ایران- تقریباً یکصد و پنجاه سال میگذرد اما هنوز ما نتوانستیم رابطهی دانشگاههای خودمان را در کل جهان اسلامی با دانشگاههای غرب دوسویه کنیم
آزاداندیشی در عرصه نظریهپردازی این است که بتوان فرضیههای خطاپذیر مطرح کرد. فضای خلاقیت باید با حدسهای جسورانه توأم باشد تا شکوفایی علمی و شکوفایی فکر ایجاد شود.
بحثهای خوبی از جهت نظری انجام میدهیم اما در عمل اسیر روشهای سطحی و نخنما و پوسیده پوزیتیویسم هستیم. کمیتگرایی بلای جان ما شده است. ما تقریباً حتی در این خصوص گوی سبقت را از غربیها ربودهایم.
باور بسیاری این است که توسعه اقتصادی همچون کالایی است که میتوان آن را با درآمدهای نفتی از بازارهای جهانی خریداری کرد، غافل از اینکه توسعه اقتصادی از مقولات درونزاست که در هماهنگی با نظام سیاسی، فرهنگی و اجتماعی و در بستر تحولات تاریخی هر ملت شکل میگیرد.
ما معتقدیم دنیای دور از خدا و دنیای بدون دین، دنیایی تهی از اخلاق و عدالت خواهد بود. خدا که کانون جوشان همه خوبیها و ارزشهاست باید در زندگی فردی و اجتماعی ما حضور دائم داشته باشد.
الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت محصول اسلامیسازی علوم انسانی است و اسلامیسازی این علوم مقدمه لازم تدوین این الگو است. در حقیقت علوم انسانی روشها و تئوریهای لازم برای تحلیل وضعیت موجود و تبیین وضعیت مطلوب و ارائه راهبردها را فراهم میکنند.