others/content
نسخه قابل چاپ

گزارش روزانه از اخبار بیداری اسلامی/23

محاکمه دومین حاکم جهان عرب / گزارش بیست و سه

گزارش‌ها حاکی از این است که حسنی مبارک که روزی حاکم بلامنازع جهان عرب شناخته می‌شد، به زودی محاکمه می‌شود؛ بحرین در اولین روز بدون حکومت نظامی هم دچار تنش بوده و درگیری‌های یمن هم خونین‌تر شده‌اند. نگاهی خواهیم داشت به بیداری اسلامی و آنچه در روز چهارشنبه یازده خرداد ۱۳۹۰ در خاورمیانه به وقوع پیوست:

https://farsi.khamenei.ir/image/home/rect-1-n.gif چهل و یک کشته در یمن
تبادل آتش میان نیروهای دولت علی عبدالله صالح و نیروهای قبایل مخالف وی در پایتخت یمن، چهل و یک کشته در روز چهارشنبه برجای گذاشت. درگیری‌ها در صنعا با آغاز تصرف ساختمان‌های دولتی در جنوب و شمال غربی این شهر (از جمله وزارت کشور)، دامنه وسیع‌تری به خود گرفته است. درگیری‌های شهری در یمن، تهدید جدیدی برای حکومت سی و سه ساله علی عبدالله صالح بر یمن و خطری جدی برای آینده این کشور است. اکنون چهار ماه می‌شود که هزاران یمنی روزانه به خیابان‌ها می‌آیند و برای خروج آقای صالح فریاد سر می‌دهند. این روزها، تظاهرات مسالمت‌آمیز جای خود را به درگیری‌های شدید میان نیروهای امنیتی یمن و نیروهای متعلق به قبیله شیخ صادق الاحمر، بزرگ‌ترین قبیله یمن داده است.

نیروهای دولت یمن، دو تن از فعالان سیاسی در شهر تعز را روز چهارشنبه کشتند تا بدین‌ترتیب، آمار کشته‌های این شهر در چند روز گذشته به پنجاه تن برسد. درگیری‌های شهرهای تعز و صنعا، مکمل درگیری‌ها در شهر زنجیبار است که گزارش‌ها از کنترل آن به وسیله نیروهای القاعده خبر می‌دهد. ادامه بحران در یمن، این کشور را که ۲۳ میلیون نفر از جمعیت آن به سوءتغذیه دچار هستند، به مرز ورشکستگی اقتصادی کامل رسانده است. رویترز نیز گزارش کرده وضعیت فعلی یمن، نگرانی‌ها در رابطه با آینده بازار نفت جهان را رقم زده است؛‌ چراکه یمن در نزدیکی محل عبور کشتی‌هایی است که روزانه سه میلیون بشکه نفت را جابه‌جا می‌کنند.

https://farsi.khamenei.ir/image/home/rect-1-n.gif بحرین باز هم شاهد درگیری بود
تلاش پادشاهی بحرین برای ترمیم تصویر خود در حالی با شکست مواجه شد که اولین روز لغو حکومت نظامی در این کشور، با تظاهرات مردمی روبه‌رو شد. گاردین گزارش داده نیروهای امنیتی بلافاصله این تظاهرات را سرکوب کرده‌اند. گزارش‌ها از بحرین حاکی است که زخمی‌های این تظاهرات از ترس برخورد دولت بحرین، حاضر به مراجعه به بیمارستان‌ها نشده و درمان را در خانه انجام داده‌اند. سرکوب روز چهارشنبه دولت بحرین در ادامه یازده ماه خشونت گسترده دولت این کشور و نیروهای عربستان سعودی در سرکوب مردم بحرین صورت گرفت.

https://farsi.khamenei.ir/image/home/rect-1-n.gif خروج وزیر نفت لیبی از دولت قذافی
یک خودرو در نزدیکی هتل دیپلمات‌های خارجی در شهر بن‌قاضی در حالی منفجر شد که این حمله، یک حمله بی‌سابقه در پایتخت دولت شورشیان لیبی بوده است. این انفجار، تلفاتی درپی نداشته است. شورشیان مدعی‌اند این حمله به‌وسیله عوامل رژیم معمر قذافی صورت گرفته است.
همزمان، نیروهای ناتو نیز اعلام کرده‌اند برای نود روز دیگر عملیات خود را در لیبی تمدید می‌کنند. ادامه عملیات ناتو در لیبی، تنها تلفات بیشتری برای مردم عادی را درپی داشته است.

شوکری غانم، وزیر نفت لیبی نیز با خروج از این کشور و سفر به پایتخت ایتالیا، اعلام کرد که از حکومت قذافی در لیبی جدا شده و به مبارزه مردم با سرهنگ قذافی خواهد پرداخت.

https://farsi.khamenei.ir/image/home/rect-1-n.gif دومین حاکم جهان عرب هم محاکمه می‌شود
حسنی مبارک، رئیس‌جمهور سابق مصر که برای سی سال قدرت مطلق این کشور را در اختیار داشت، روز سوم آگوست به اتهام فساد و قتل عمد معترضان محاکمه خواهد شد. دو فرزند مبارک نیز همزمان به اتهام فساد محاکمه خواهند شد. عبدالعزیز عمر، رئیس دادگاه تجدیدنظر مصر این تاریخ را انتخاب کرده که شش ماه پس از قدرت گرفتن شورای ارتش در انقلاب مردم مصر (که در روز ۲۲ بهمن به سرانجام رسید)، مبارک و فرزندانش محاکمه شوند. محاکمه حسنی مبارک را می‌توان محاکمه دومین نماد جهان عرب پس از صدام حسین دانست که هر دو در طول  دیکتاتوری خود در عراق و مصر از حمایت غرب و آمریکا برخوردار بودند و هم خود را نماد جهان عرب می‌دانستند.

https://farsi.khamenei.ir/image/home/rect-1-n.gif شاید لندن هم شاهد تظاهرات باشد
روزنامه گاردین نوشت: گسترش موج تظاهرات در سرتاسر جهان (مانند اسپانیا) نمادی از مخالفت با احزاب سیاسی فعلی و عطش برای تغییر گسترده در عرصه سیاسی است. گاردین با اشاره به تحولات خاورمیانه و تظاهرات گسترده در اسپانیا و یونان افزود: تظاهرات اسپانیا یک امر روحیه‌بخش به فعالین است ولی شاید به زودی، [تظاهرات در] لندن به یک الگو تبدیل شود. این مقاله تأکید کرده این تظاهرات، خواهان بازتعریف آزادی و برابری و افزایش امنیت اقتصادی خواهد بود. تا به امروز، تحلیل‌گران مختلفی از احتمال اثرگذاری شدید بیداری اسلامی خاورمیانه بر اروپا و حتی آمریکا خبر داده‌اند. پیش از این، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر انقلاب اسلامی ایران با اشاره به این موضوع گفتند: «بیداری فعلی تا قلب اروپا پیش خواهد رفت.»
در اين رابطه بخوانید :
....
لطفاً نظر خود را بنویسید:
نام :
پست الکترونیکی :
نظر شما :
ضمن تشکر ، نظر شما با موفقیت ثبت شد.
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی