others/content
نسخه قابل چاپ

گزارش روزانه از اخبار بیداری اسلامی/10

اوباما از بیداری اسلامی گیج شده است / گزارش روز دهم

نگاهی به اخبار خارومیانه در روز ۲۲ اردیبهشت ماه ۱۳۹۰

روزنامه نیویورک‌تایمز نوشته اوباما قصد دارد بزودی خطاب به جهان اسلام سخنرانی کند. این سخنرانی قرار است تا قرائت آمریکایی از تحولات منطقه را ارائه دهد، اما بعید است دولت آمریکا به وقایعی مشابه آنچه که الجزیره از بحرین گزارش کرده واکنش نشان دهند: سرکوب و بازداشت و تهدید به تجاوز دخترانی با سن ۱۲ سال. نگاهی داریم به اخبار روز گذشته خاورمیانه:

https://farsi.khamenei.ir/image/home/rect-1-n.gif افشای بخشی از جنایات حکومت بحرین
فیلم‌برداری مخفی شبکه الجزیره، مدارک تکان‌دهنده‌ای از سرکوب بیداری اسلامی در بحرین را افشا می‌کند. چارلز استرتفورد، خبرنگار شبکه الجزیره، بصورت مخفیانه مستندی تهیه کرده که در آن از حملات دوره‌ای پلیس بحرین به مدارس دخترانه این کشور از پس از آغاز اعتراضات پرده برداشته است. دولت بحرین از اواخر سال ۸۸، سرکوب گسترده معترضان را با کمک ارتش عربستان سعودی ترتیب داد. حمد بن‌عیسی آل‌خلیفه، پادشاه بحرین اعلام کرد «وضعیت اضطراری» این کشور پس از سه ماه در نیمه خرداد لغو خواهد شد. با این وجود، شیخ خلیفه بن‌احمد آل‌خلیفه، فرمانده ارتش بحرین اعلام کرده نیروهای شورای همکاری کشورهای حاشیه خلیج فارس حتی با پایان وضعیت اضطراری نیز در این کشور باقی خواهند ماند. وی معترضان را تهدید کرد تا در صورت ادامه اعتراضات، با واکنش سهمگین مواجه خواهند شد.

در اوج تظاهرات صدها هزار نفری مردم بحرین علیه دولت، نیروهای امنیتی بحرین و نیروهای تحت فرمان عربستان سعودی با مخالفان حکمرانی خانواده سلطنتی بحرین شدیدا برخورد کردند. «هبا»، دختر شانزده ساله بحرینی در مصاحبه با الجزیره  در رابطه با بخشی از این سرکوب‌ها گفته وی و سه نفر از دوستان مدرسه‌اش، بوسیله پلیس از مدرسه خارج شده و مورد ضرب و شتم شدید برای سه روز قرار گرفتند. وی گفت «افسر پلیس به سرم ضربه زد، شروع به خون‌ریزی کردم. افتادم زمین. به نگهبانان گفت مرا به سرویس بهداشتی ببرند.»

هبا در ادامه افزود «مرا کتک زد و پرت کرد به سمت دیوار تا جیغ بزنم. ما نه گریه می‌کردیم نه جیغ می‌زدیم، بیش‌تر و بیش‌تر و محکم‌تر و محکم‌تر. کتک‌ها دردناک بود، اما از چیزی که در پیش روی‌مان بود می‌ترسیدیم...». این تنها بخشی از جنایات دولت بحرین در مواجهه با معترضان است. حزب الوفاق اعلام کرده پلیس حدود ۱۵ دختر مدرسه‌ای که کوچک‌ترین آن‌ها ۱۲ سال‌اش بوده را بازداشت کرده، کتک زده  و تهدید به تجاوز کرده است.» گزارشات دیگری نیز از دستگیری دست‌کم ۷۰ معلم خبر می‌دهند.

https://farsi.khamenei.ir/image/home/rect-1-n.gif ادامه فراخوان برای تظاهرات روز نکبت: هدف میلیونی
نیروهای سیاسی مصر در فراخوان‌های مختلف، از مردم مصر خواسته‌اند تا روز نکبت را با حضوری میلیونی به صحنه وحدت مصری‌ها، محکومیت جنایات صهیونیست‌ها، تشکیل دولت فلسطینی به پایتختی قدس و حمایت از مردم فلسطین تبدیل نمایند. وزیر کشور مصر با وجود تاکید بر حقوق حقه فلسطینی‌ها، از عواقب راهپیمایی مصری‌ها مرز غزه ابراز نگرانی کرد.

در عین حال روزنامه الحیات اعلام کرده قاهره به دنبال تسهیل عبور و مرور فلسطینیان از مرز رفح است. دولت مصر با اعلام این‌که تمام فلسطینیان زیر ۱۸ سال و بالای چهل سال می‌توانند بدون اجازه قبلی از مرز عبور کنند. مصر هم‌چنین «لیست سیاه فلسطینیان» را که در سال ۱۹۵۰ تدوین شده و هنوز تحت اجرا است را بازنگری خواهد کرد.

https://farsi.khamenei.ir/image/home/rect-1-n.gif ادامه بازجویی از حسنی مبارک
بازجویی از حسنی مبارک، رئیس‌جمهور سابق مصر و همسرش به اتهام کسب ثروت غیرقانونی ادامه دارد. البته این برای اولین بار است که خانم سوزان مبارک در جلسه بازجویی شرکت می‌کند. فساد مالی و سوءاستفاده از قدرت، اتهامات این زوج است. گرچه آقای مبارک این اتهامات را رد کرده اما ثروت وی، حدود ده‌ها میلیارد دلار تخمین زده می‌شود.ی

https://farsi.khamenei.ir/image/home/rect-1-n.gif اوباما از بیداری اسلامی گیج شده است
همزمان با  اعلام این‌که رئیس‌جمهور آمریکا قصد دارد حداقل ظرف یک هفته آینده سخنرانی‌ای خطاب به جهان اسلام صورت دهد، روزنامه نیویورک‌تایمز در مقاله‌ای به افشای برخی تحرکات اوباما در قبال بیداری اسلامی در خاورمیانه پرداخته است. بعنوان مثال، اوباما در پاسخ به فردی مبنی بر این‌که به نظرش چه اتفاقی در مصر باید روی دهد گفته است «جوانان باید در خیابان‌ها بمانند و آن مدیر گوگل (وائل غنیم) نیز رئیس‌جمهور شود.» در عین حال منابع آگاه نیویورک‌تایمز تاکید کرده‌اند اوباما شخصا نگران وقایع منطقه است و آن‌ها را به صورت جدی پیگیری می‌کند. وی از تیم مشاورین خود خواسته تا با مطالعه ۶۰ کشور دنیا، نحوه انتقال قدرت در مصر و تونس و کشورهای خاورمیانه را پیش‌بینی کنند. این تیم پیش‌بینی کرده آینده مصر همانند فیلیپین، شیلی و کره جنوبی خواهد بود. بروز بیداری اسلامی در منطقه بر خلاف پیش‌بینی‌های دولت‌های غربی بوده که هم باعث کاهش نفوذ آنان در منطقه شده و هم آینده قدرت آنان را به خطر انداخته است. این دولت‌ها تا به امروز بارها تلاش کرده‌اند تا روند تحولات منطقه را به نفع خود مهار و تغییر دهند اما نتیجه تا به امروز، بر خلاف خواست آنان بوده است.

نیویورک‌تایمز گزارش داده اوباما قصد دارد در سخنرانی خود به مسلمانان جهان بگوید «بن‌لادن گذشته است و آینده، تحولات اخیر منطقه است.» پیش از این، اوباما در قاهره زمان مبارک نیز سخنرانی‌ای خطاب به جهان اسلام صورت داد که به عقیده تحلیل‌گران، گرچه در ابتدا بازخورد بالایی داشت اما با گذشت زمان، ثابت شد که سخنرانی‌ای مانند دیگر سخنرانی‌ها است و اثر ملموسی نداشته است.

https://farsi.khamenei.ir/image/home/rect-1-n.gif دولت یمن همچنان خون می‌ریزد...
دو کشته و دست‌کم ۴۷ زخمی از تظاهرات ضددولتی در دو شهر یمن بر جای مانده است. در یکی از شهرها، معترضان به ساختمان‌های دولتی یورش برده و پارچه‌نوشته‌ای با این مضمون به درب آن نصب کردند «تا اطلاع ثانوی به دستور انقلاب جوانان بسته خواهد بود.»  شورای همکاری کشروهای حاشیه خلیج فارس اما کماکان قصد دارد میان قدرت‌های سیاسی و نه مردم، مصالحه ایجاد کند. دبیرکل این شورا قرار است امروز به صنعا سفر کند تا مقدمات یک توافق‌نامه دیگر میان رئیس‌جمهور یمن و اپوزوسیون را فراهم نماید. پیش از این، علی‌عبدالله صالح تنها کمتر از ۴۸ ساعت مانده به امضا توافق‌نامه، از پذیرش آن امتناع کرد.

https://farsi.khamenei.ir/image/home/rect-1-n.gif حمایت اردوغان از حماس
رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه در مصاحبه تلویزیونی با چارلی رز، مصاحبه‌گر آمریکایی گفت حماس یک سازمان تروریستی نیست بلکه یک سازمان سیاسی است که برای حفاظت از کشور تحت اشغال خود، دست به مقاومت می‌زند.
در اين رابطه بخوانید :
....
لطفاً نظر خود را بنویسید:
نام :
پست الکترونیکی :
نظر شما :
ضمن تشکر ، نظر شما با موفقیت ثبت شد.
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی