others/special
اطلاع‌نگاشت | مروری بر نامگذاری‌های اقتصادی سال‌ها توسط رهبر انقلاب

اطلاع‌نگاشت | مروری بر نامگذاری‌های اقتصادی سال‌ها...

نامگذاری سال‌ها توسط رهبرانقلاب اسلامی از اوایل دوران رهبری آغاز شد و از سال ۱۳۸۷ رویکرد اقتصادی مدنظر قرار گرفت که در این اطلاع‌نگاشت مرور شده است.
 
عمده اقتصاد کشور باید به دست مردم اداره شود

عمده اقتصاد کشور باید به دست مردم اداره شود

|محمدمهدی مفتّح
دولت باید در حوزه اقتصاد یک محدوده فعالیت داشته باشد و از آن خارج نشود، می‌بایست مردم در جایگاه اصلی خودشان فعالیت گسترده‌ای در اقتصاد داشته باشند و اقتصاد عمدتاً به دست مردم اداره شود؛ همه این موارد یک قاعده کلی است که رهبر انقلاب طی سال‌های مختلف در مناسبت‌های متفاوت به اشکال گوناگون به آن اشاره فرمودند.
دولت سرعت رشد تورم را کنترل کرد

دولت سرعت رشد تورم را کنترل کرد

|حمیدرضا حاجی‌بابایی
مجموعه اقداماتی که در قالب مثلث دولت، مجلس و قوه قضاییه در دو سال گذشته و در هماهنگی با شعار سال صورت گرفته؛ نسبت به سال‌های گذشته عملکرد بهتری بوده‌اند که پیش‌بینی می‌شود نتایج موفقیت‌آمیز و بلند مدتی را در اقتصاد کشور و جامعه تجربه کنیم.
اقتصاد کشور در مسیر خوداتکایی و پیشرفت است

گفت‌وگوی تفصیلی با وزیر اقتصاد

اقتصاد کشور در مسیر خوداتکایی و پیشرفت است

| احسان خاندوزی
تلاش دولت در عرصه‌ی اقتصادی ابتدا این بود که بتواند بر آن ترس نسبت به مسئله‌ی اداره‌ی اقتصاد غلبه بکند. تورم، از شروع دوره‌ی تحریم‌ها تا به امروز، سخت‌جان‌ترین شاخص اقتصادی بوده است. در این زمینه اقدام اساسی دولت این بود که موتورهای تولید کننده‌ی تورم را کنترل کند...
صنعت نفت لوکوموتیو رونق تولید کشور است

وزیرنفت در گفتگو به مناسبت بیانات اخیر رهبر انقلاب؛

صنعت نفت لوکوموتیو رونق تولید کشور است

| جواد اوجی
سهم زیادی از ظرفیت کارخانه‌های تعطیل و نیمه‌تعطیلی که در گزارش‌ها می‌آید به خط تولید برگشته‌اند با پشتیبانی همین لکوموتیو صنعت نفت است که راه افتاده است. وقتی یک پروژه گازی یا نفتی با ۱۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری به بهره‌برداری برسد، یک ارزش افزوده‌‌ قابل توجهی در داخل تولید می‌شود.
اجماع ملی برای رفع ناترازی‌های پنج‌گانه اقتصاد

|گفت‌وگو|

اجماع ملی برای رفع ناترازی‌های پنج‌گانه اقتصاد

| سیدمحمدهادی سبحانیان
شرط لازم برای سرمایه‌گذاری و رشد اقتصادی در کشور پیش‌بینی‌پذیری است و شرط لازم برای پیش‌بینی‌پذیر بودن اقتصاد کاهش تورم و کنترل و مهار تورم و از این طریق کنترل نوسانات ارزی است. در شرایطی که نرخ‌های تورم کاهش پیدا کرده و در اقتصاد کشور ثباتی ایجاد شده، زمینه برای رشد اقتصادی هم فراهم‌شده و کشورها رشد اقتصادی خود را در نرخ‌های بالاتری دنبال کرده‌اند.

راهبرد مربع کردن دایره تورمی

چگونه تورم باید مهار بشود؟

راهبرد مربع کردن دایره تورمی

| علی ظاهری
عبارت «مربع کردن دایره» استعاره‌ای برای تلاش برای انجام کاری غیرممکن استفاده می‌شود. بر این اساس، وقتی با یک معضل اساسی مواجهید که مثل دایره معیوب (loop) دائماً خود را تشدید می‌کند، باید اصطلاحاً آن دایره را مربع کنید، یعنی چرخه را بشکنید.
تحول اقتصادی با پرهیز از تکرار اشتباهات پیشین

نگاهی به شعار سال ۱۴۰۲ با تأکید بر موضوع «تحول»

تحول اقتصادی با پرهیز از تکرار اشتباهات پیشین

| سیدمهدی بنی‌طبا
رویکرد تحولی به شعار سال از این جهت حائز اهمیت است که مسئله تورم و عدم کفایت رشد تولید مسائل ریشه‌دار اقتصاد ایران هستند و منطقاً قرار نیست ادامه مسیر قبلی نتایج متفاوتی نسبت به گذشته به ارمغان آورد، بنابراین تحول لازمه رسیدن به رشد تولید و مهار تورم است.
عدم تحویل اقتصاد به مردم؛ بزرگ‌ترین مشکل کشور

گفت‌وگو با رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی

عدم تحویل اقتصاد به مردم؛ بزرگ‌ترین مشکل کشور

| حمیدرضا حاجی‌بابایی
واقعیت این است که «مهار تورم، رشد تولید» و حل مشکلات اقتصاد کشور جز از طریق واگذاری اقتصاد به مردم، امکان‌پذیر نیست. البته، دولت‌ها در مواردی که مردم قادر به انجام آن نیستند، باید کمک کنند. بیشترین چالشی که با آن مواجهیم، رقابت دولت با بخش خصوصی است؛ به طوری که ایجاد دوباره شرکت‌های نیمه‌دولتی و شبه‌دولتی (مانند نهادهای مهم غیردولتی و بعضی نهادهای حاکمیتی) باعث کاهش قدرت اقتصادی کشور و قدرت تولید نیز می‌شود.
از اقدامات مُسکن‌ و کم‌اثر در مهار تورم باید دوری کرد

|گفت‌وگو|

از اقدامات مُسکن‌ و کم‌اثر در مهار تورم باید دوری ...

| محمد خوش‌چهره
نرخ رشد بالا موجب می‌شود سطح درآمد ملی و به تبع آن، سطح رفاه ملی بالا برود. مهم‌ترین چیزی که در بیانات رهبر انقلاب بود این است که نرخ رشد اقتصادی صوری در دستگاه وجود نداشته باشد که اگر بالا رفت، سال بعد به‌شدت پایین نیاید و بایستی یک آهنگ مستدام داشته باشد.
شعار سال برای عمل است

الزامات عملیاتی شدن شعار سال۱۴۰۲

شعار سال برای عمل است

رهبر انقلاب در دیدار مسئولان نظام فرمودند: «اگر بخواهیم شعار [سال] عملیّاتی بشود، باید ... اولویّت را به این شعار بدهیم؛ این‌جور نباشد که فقط سیاست اعلام بشود. حالا گاهی اوقات یک سیاستی اعلام میشود، یک کارگروهی هم درست میشود، دستوری هم داده میشود امّا اینها کافی نیست؛ باید... دنبال بشود.» ۱۴۰۲/۱/۱۵
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در ادامه برخی الزامات عملیاتی شدن شعار «مهار تورم، رشد تولید» را برشمردند که در این اطلاع‌نگاشت مرور میشود.
[نسخه شبکه‌های اجتماعی]
 
کاری کنیم سفره طبقات ضعیف مردم رنگین‌تر شود

کاری کنیم سفره طبقات ضعیف مردم رنگین‌تر شود

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: «ما باید کاری کنیم که مردم بتوانند، همه‌ی کسانی که نیرو دارند، توان کار دارند، در به‌اصطلاح محدوده‌ی کار کردن هستند، بتوانند یک کاری انجام بدهند که به زندگی‌شان کمک کند، معیشتشان را بهتر کند، به تعبیر رایج، سفره‌ی آنها را رنگین‌تر بکند... توانمندسازیِ طبقات ضعیف به این شکل انجام خواهد گرفت.» ۱۴۰۲/۰۱/۱۵
رسانه KHAMENEI.IR براساس این بخش از بیانات رهبر انقلاب، لوح «کاری کنیم سفره طبقات ضعیف مردم رنگین‌تر شود» را منتشر میکند.
 
مهار تورم در گرو سیاست‌های مناسب ارزی

در گفتگو با استاد اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی مطرح شد

مهار تورم در گرو سیاست‌های مناسب ارزی

| حسین صمصامی
در کشور ما به‌خصوص در دهه ۹۰ یعنی سال‌های ۹۰، ۹۱ و ۹۲ و به‌ویژه الان، عامل اصلی تورم، سیاست‌های نامناسب ارزی دولت است. اکنون هم یکی از عوامل اصلی رشد نقدینگی، نرخ ارز است.
سیاست‌های کلی اصل ۴۴ تجلّی نگاه رهبر انقلاب به نقش دولت در اقتصاد

|گفت‌وگو|

سیاست‌های کلی اصل ۴۴ تجلّی نگاه رهبر انقلاب به نقش...

| سید یاسر جبرائیلی
ما در عین اینکه باید بخش خصوصی را به رسمیت بشناسیم، مالکیت خصوصی را به رسمیت بشناسیم، اجازه‌ی فعالیت آزادانه به بخش خصوصی بدهیم اما برای بخش خصوصی ریل‌گذاری کنیم، یعنی هدایتش کنیم؛ طی حرکت در این ریل، از او حمایت کنیم و بر این حرکت، شدیداً نظارت کنیم.
نسخه حل مشکل اقتصاد و معیشت

نگاهی به نامگذاری سال ۱۴۰۲ به نام «مهار تورم، رشد تولید» از سوی رهبر انقلاب

نسخه حل مشکل اقتصاد و معیشت

مردم ایران همیشه پای کار کشور و انقلاب و در صف اول یاری‌رسانی به یکدیگر بوده‌اند. در سال‌های اخیر یکی دیگر از مظاهر حل مشکلات بزرگ به دست مردم در دوران کرونا و با رزمایش مواسات و کمکهای مومنانه نمایان شد. با وجود چنین ظرفیتهایی در کشور، صاحب نظران اقتصادی نیز برای بهرهمندی از ظرفیت مردمی در جهت رشد تولید باید راهکار ارائه کنند.
نماهنگ | مهار تورم، رشد تولید

نماهنگ | مهار تورم، رشد تولید

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: «به نظر من در سال ۱۴۰۲ هم مسئله‌ی اصلی ما مسئله‌ی اقتصاد است. یعنی ما مشکل کم نداریم، مشکلات گوناگونی داریم، در زمینه‌ی فرهنگی، در زمینه‌ی سیاسی، لکن مسئله‌ی اصلی و محوری در این سال هم مسئله‌ی اقتصاد است... من با توجه به همه‌ی جهات، هم تورّم، هم تولید داخلی، این چیزهایی که مهم است، تورّم که مشکل اصلی است، تولید داخلی که حتماً یکی از کلیدهای نجات کشور از مشکلات اقتصادی است، با توجه به اینها شعار سال را اینجور اعلام میکنم: «مهار تورم، رشد تولید»، این شعار سال است... یعنی باید همه‌ی همّت مسئولین متوجّه این دو موضوع باشد. در درجه‌ی اوّل مسئولین، در درجه‌ی بعد همینطور که گفتم فعالان اقتصادی و فعّالان مردمی و کسانی که دستشان میرسد کاری انجام بدهند و فعّالان فرهنگی، صدا و سیما که باید فرهنگ‌سازی بکند در این زمینه‌ها، همه‌ی اینها باید متوجه این دو نکته‌ی اصلی باشند، در درجه‌ی اول مهار تورّم، یعنی واقعاً تورّم را مهار کنند و کاهش بدهند تا آنجایی که ممکن است کاهش بدهند و مسئله‌ی تولید را افزایش بدهند.» ۱۴۰۲/۰۱/۰۱
رسانه KHAMENEI.IR براساس این بخش از پیام نوروزی رهبر انقلاب نماهنگ «مهار تورم، رشد تولید» را منتشر میکند.
برای رسیدن به رشد بالای اقتصادی ۲۵سال فرصت داریم

گفتگو با عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام

برای رسیدن به رشد بالای اقتصادی ۲۵سال فرصت داریم

| علی آقا‌محمدی
کشور ما در شرایطی است که یک نسل جوان حاصل دهه‌ی ۶۰ را دارد که بزرگ‌ترین سرمایه‌اش است و این تا ۲۵ سال آینده پنجره‌ی جمعیتی‌اش باز است. اگر در طول این مدت، کشور رشد بالای اقتصادی پایدار به دست بیاورد عملاً دیگر به دوره‌ی پیری جمعیت توأم با فقر مبتلا نمی‌شود.
سخن‌نگاشت | پیام نوروزی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۲

سخن‌نگاشت | پیام نوروزی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۲

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی در پیامی به‌مناسبت آغاز سال ۱۴۰۲، سال جدید را سال «مهار تورم، رشد تولید» نام‌گذاری کردند.
 پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR برش‌هایی از پیام نوروزی رهبر انقلاب را در این مجموعه سخن‌نگاشت مرور میکند.
 
سفره مردم

سفره مردم

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: «در سال ۱۴۰۱ تلخیها عمدتاً تورّم و گرانی بود. بخصوص گرانی در قیمت موادّ خوراکی و لوازم اصلی زندگی... کارهای خوبی هم البته انجام گرفته در همین مسئله‌اقتصاد... سال ۱۴۰۲ بایستی این فعالیتها ادامه پیدا کند تا منتهی بشود به رونق زندگی و گشایش سفره‌ی مردم بخصوص طبقات ضعیف.»
رسانه KHAMENEI.IR
براساس این بخش از پیام نوروزی رهبر انقلاب به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۲ لوح «سفره مردم» را منتشر میکند.
 
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی