others/special
بیانات در نشست سه‌جانبه با شهید مطهری و دکتر شریعتی

روز تاسوعای سال ۱۳۵۵ شمسی

بیانات در نشست سه‌جانبه با شهید مطهری و دکتر شریعتی

مسئله‌ی امامت اساساً اگر درست بررسی بشود، یعنی مفهومی به نام امامت در مجموعه‌ی یک مکتب دانسته بشود و شناخته بشود، نه فقط قضیّه‌ی عاشورا و انقلاب حسینی و قیام حسینی بلکه تمام موضع‌گیری‌های ائمّه‌ی دیگر ما ــ چه امیرالمؤمنین در موضع‌گیری‌های گوناگونش و چه امام حسن در قضیّه‌ی جنگ و سپس صلح، چه امام حسین در ماجرای ده سال سکوت ظاهری در زمان معاویه و سپس یک قیام آن‌چنانی و چه ماجرای امامان بعدی، یعنی از امام سجّاد (صلوات الله علیه) تا امام عسکری ــ با فهمیدن معنای امامت، به نظرم قابل توجیه میشود.
انقلاب، ثوره، قیام، بعثت

| پرونده یک جلسه سه جانبه |

انقلاب، ثوره، قیام، بعثت

| استاد شهید آیت‌الله مرتضی مطهری
مفهوم قرآنیِ «بعثت» که درباره‌ پیغمبران به کار رفته است مرادف همان مفهوم انقلاب و ثوره است که دیگران به کار می‌برند و بلکه این کلمه مفهوم رساتری را یعنی آن انقلاب روحی را می‌رساند. کلمه‌ انقلاب و کلمه‌ ثوره، فقط همان شکل و پیکر و اندام جامعه‌ را نشان می‌دهد.
بیوگرافی کلمه «ثوره»

| پرونده یک جلسه سه جانبه |

بیوگرافی کلمه «ثوره»

| دکتر علی شریعتی
کلمه‌ی ثوره با تسلسل تاریخی پیوند پیدا میکند. کلمه‌ی ثوره با مسئولیت مستمر انسان در طول تاریخ پیوند پیدا میکند و عجیب است که از توی این کلمه‌ی ثار و تمام فلسفه‌ی تاریخ اسلام در دید شیعی‌اش بخصوص که یک فلسفه‌ی تاریخ کامل است، میشود استخراج بشود.
جهاد تبیین در روزهای مبارزه

گفتگو با آقای مجتبی مطهری فرزند ارشد شهید مطهری درباره جلسه سه جانبه آیت‌الله خامنه‌ای، شهید مطهری و دکتر شریعتی

جهاد تبیین در روزهای مبارزه

| مجتبی مطهری
هم آیت‌الله خامنه‌ای، هم شهید مطهری، شاید عقیده داشتند که تا مبانی فکری و آن پایه‌های عرفانی و معرفتی محکم نگردد، بحث و تبادل‌نظرهای ایدئولوژیک و دست به جهاد زدن، ممکن است انسان را دچار انحراف کند.
بین سطورِ یک سند

نگاهی به نشست سه‌جانبه آیت‌الله خامنه‌ای، شهید مطهری و دکتر شریعتی در سال ۱۳۵۵

بین سطورِ یک سند

امامت ادامه نبوت پیامبر گرامی اسلام صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم است. این عبارت را می‌توان گزاره محوری جلسه روز ۱۰ سال ۱۳۵۵ شمسی دانست که با حضور آیت‌الله خامنه‌ای، شهید مطهری و مرحوم دکتر شریعتی برگزار شده است. آیت‌الله خامنه‌ای در این دیدار ضمن بررسی رسالت نبوی انبیاء و پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم، امامت را ادامه طبیعی این مسیر دانسته و در نهایت هم زیر همین ادراک، نهضت سیدالشهداء صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم را تفسیر می‌کنند.
آیات عهد | یک جلسه سه‌جانبه

آیات عهد | یک جلسه سه‌جانبه

تاسوعای ۱۳۵۵ شمسی در سرمای دی‌ماه مهمان یکی از متدینین تهران بودند: سیدعلی خامنه‌‌ای، مرتضی مطهری، علی شریعتی و چند نفر دیگر از انقلابیون. مرحوم شریعتی اشعار پرشوری درباره عاشورا خواند. آقایان خامنه‌ای و مطهری هم درباره نهضت انبیاء صحبت کردند. آقای خامنه‌ای رسالت انبیاء و امامت را برهم زدن نظام جاهلی توصیف کرد که موجب برانگیختن دشمنی مستکبرین می‌شود. ساواک در گزارشش نوشته بود این حرف‌ها مورد توجه طبقه روشنفکر است و مراقبت از این جلسات هم ضروری!
رسانه KHAMENEI.IR در چهل و ششمین سالروز برگزاری این جلسه لوح «یک جلسه سه جانبه» را منتشر میکند.
آیات عهد، یک روایت تصویری ویژه از فعالیت‌ها و نقاط مهم عملکرد انقلابی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای است که مخاطبان را با گوشه‌های بی‌نظیری از کنش‌های اثرگذار ایشان از آغاز پیروزی انقلاب و دوران رهبری نظام اسلامی آشنا میکند.
 
گزارش ساواک از جلسه آیت‌الله خامنه‌ای، شهید مطهری و دکتر شریعتی در ۱۲دی‌ماه ۱۳۵۵

| پرونده یک جلسه سه جانبه |

گزارش ساواک از جلسه آیت‌الله خامنه‌ای، شهید مطهری ...

دوازدهم دی‌ماه ۱۳۵۵ یک روز بعد از عاشورای حسینی جلسه‌ای در منزل یکی از متدینین تهران با حضور تعدادی از چهره‌های دینی و انقلابی از جمله آیت‌الله خامنه‌ای و شهید مطهری برگزار میشود. شرح این جلسه در کتاب «گفتگوی چهار جانبه» توسط انتشارات صدرا منتشر شده است. آنچه در ادامه منتشر میشود گزارش مأمورین ساواک از همین جلسه است.
گزارش ساواک از جلسه سه جانبه آیت‌الله خامنه‌ای، شهید مطهری و دکتر شریعتی در ۱۰ دی‌ماه ۱۳۵۵

| پرونده یک جلسه سه جانبه |

گزارش ساواک از جلسه سه جانبه آیت‌الله خامنه‌ای، شه...

دهم دی‌ماه ۱۳۵۵ و همزمان با تاسوعای حسینی جلسه‌ای در منزل یکی از تجار و بازرگانان متدین تهران با حضور تعدادی از چهره‌های دینی و انقلابی از جمله آیت‌الله خامنه‌ای، شهید مطهری و دکتر شریعتی برگزار میشود. سند اخیری که توسط دفتر حفظ و نشر آثار آیت‌الله خامنه‌ای منتشر شده ناظر به همین جلسه است.
گفت‌وگو با آقای دکتر مجتبی مطهری

گفت‌وگو با آقای دکتر مجتبی مطهری

رسانه KHAMENEI.IR به مناسبت انتشار سند مربوط به این جلسه، در گفت‌وگو با آقای دکتر مجتبی مطهری فرزند ارشد شهید مطهری، به بررسی مسائل طرح شده در این جلسه پرداخته و در ادامه بحث نگاهی به دیدگاه‌های شهید مطهری نسبت به رهبر انقلاب اسلامی داشته است. این گفت‌وگو در منزل شهید مطهری و کتابخانه شخصی آن معلّم شهید انجام شده است.
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی