others/special
باید درآمد نفتی را فراموش کنیم

گفتگو با رئیس‌کل بانک مرکزی درباره تولید و اقتصاد کشور

باید درآمد نفتی را فراموش کنیم

| عبدالناصر همتی
بخشی از رشد اقتصادی ما از نفت است. در چند مقطع از سال‌های ۹۷ و ۹۸، این رشد تا چهل درصد کاهش یافت و روی رشد غیرنفتی هم اثرش را گذاشت، ولی ما خیلی سریع توانستیم تاب‌آوری اقتصاد را احیا کنیم. الآن با اینکه هنوز تولید و صادرات نفتی به حد قبلی نرسیده، ولی رشد اقتصادی‌مان مثبت شده است.
بدون برنامه توسعه صنعتی یک ناخدای بدون قطب‌نماییم

الزامات تولید برای شکوفایی اقتصادی

بدون برنامه توسعه صنعتی یک ناخدای بدون قطب‌نماییم

| مجید شاکری
برنامه‌ی توسعه‌ی صنعتی از جنس چشم‌انداز نیست ولی باید بازتابش در برنامه‌ی چندساله و بودجه‌ی سالانه‌ وجود داشته باشد. اگر برنامه‌ی توسعه‌ی صنعتی نداشته باشیم، عملاً مثل یک ناخدای بدون قطب‌نما هستیم.
غرب نیم قرن به تولید یارانه داد، حالا عکس آن را موعظه می‌کند!

گفت‌وگو با عضو مجمع تشخیص مصلحت درباره شعار سال ۱۴۰۰

غرب نیم قرن به تولید یارانه داد، حالا عکس آن را مو...

| محمدجواد ایروانی
در شرایط تحریم باید تعرفه‌ها از تولید داخلی پشتیبانی کند و صادرات باید یارانه بگیرد. کشورهایی که رشد کردند، پنجاه سال دوران گذار و حمایت از صادراتشان را انجام دادند. حالا کشورهای در حال توسعه را به‌خاطر اینکه بازارهای آن‌ها را باز کنند، موعظه می‌کنند!
ریل اقتصاد را به نفع تولید برگردانیم

نقش کلیدی مالیات در هدایت نقدینگی به سمت تولید

ریل اقتصاد را به نفع تولید برگردانیم

| حسین صمصامی
اوّلویت اقتصاد ایران برای هدایت صحیح منابع مالی به‌سمت تولید، استفاده از ابزار مالیاتی و رصد فعالان اقتصادی بخش‌های مولد و غیرمولد است. اگر سیاستگذاری‌ها را انجام دهیم، در مدت سه چهار ماه می‌توانیم ریل را برگردانیم. البته اگر مدیریت جهادی داشته باشیم.
چرا شرایط برای جهش اقتصادی مهیاست؟

توجه به شاخص‌های امیدوارکننده اقتصاد ایران

چرا شرایط برای جهش اقتصادی مهیاست؟

| میثم مهرپور
علاوه بر ویژگی‌های برجسته‌ی اقتصادی ایران مثل منابع طبیعی، نیروی کار، پنجره‌ی جمعیتی مناسب، زیرساخت‌ها و... که نشان‌دهنده‌ی ظرفیت کافی برای جهش اقتصادی است، برخی از شاخص‌های اقتصادی ایران در رتبه‌بندی‌های جهانی نیز نشان‌دهنده‌ی شرایط مناسب ایران برای جهش اقتصادی است.
موانع تولید، فراتر از تحریم‌هاست

نقش قوه مقننه در بهبود فضای کسب‌و‌کار

موانع تولید، فراتر از تحریم‌هاست

| مجتبی توانگر
بی‌ثباتی سیاست‌ها، قوانین و مقررات، خلف وعده‌ی مسئولان و اعمال نفوذ و تبانی در معاملات ادارات، نشان می‌دهد که فراتر از فشارهای تحریم و محدودیت‌های دیگر، دستگاه‌های اجرایی با ناکارآمدی‌های خود، مانع تولید هستند و اصلاح این ناکارآمدی‌ها اولویت اصلی برای مانع‌زدایی از تولید است.
اقتصاد را معطل اگرها نگه ندارید

توصیه مؤکد به مسئولین فعلی و آینده؛

اقتصاد را معطل اگرها نگه ندارید

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: مسئله‌ی اقتصاد کشور را به رفع تحریم گره نزنند. مسئله اقتصاد کشور را به رفع تحریم گره نزنند. در این سه چهار سال اخیر مدام گفتیم تحریم [اگر] برداشته بشود, مثلاً فرض کنید این جوری میشود... این «اگر اگرها» اقتصاد را معطّل و سردرگم نگه میدارد و این ضرر بزرگی است. ۱۴۰۰/۱/۱
پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR براساس این بخش از بیانات رهبر انقلاب، لوح «اقتصاد را معطل اگرها نگه ندارید» را منتشر میکند.
 
نقش فرهنگ در تقویت تولید ملی

یادداشت دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی درباره شعار سال ۱۴۰۰

نقش فرهنگ در تقویت تولید ملی

| سید سعیدرضا عاملی
چگونگی کیفیت زندگی رابطه‌ی معناداری با رضایت از زندگی دارد. اگرچه برخورداری از شاخص‌های برتر اقتصادی نقش کلیدی در احساس خوشبختی دارد، ولی احساس خوشبختی صرفاً یک پدیده‌ی اقتصادی نیست و دارای ابعاد شناختی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی است.
راهِ «احیای اقتصاد»

نگاهی به اهمیت تولید ملی حمایتها و رفع موانع از آن

راهِ «احیای اقتصاد»

... اگر مسئولان و کسانی که دست‌اندرکار اقتصاد هستند جوری عمل کنند که جریان تولید ملی در کشور به معنی کلمه یک جهش پیدا کند آن‌وقت قطعاً «یک تغییر محسوسی در زندگی مردم ان‌شاء‌الله به وجود می‌آید» و آن‌وقت است که «غصه بزرگ معیشت مردم» رفع خواهد شد.
عبور از تحریم‌ها با پشتیبانی از تولید

گفتاری از رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس درباره پیام نوروزی رهبر انقلاب

عبور از تحریم‌ها با پشتیبانی از تولید

| محمدرضا پورابراهیمی
دو رویکرد در کشور برای گشایش اقتصادی وجود دارد: رفع تحریم‌ یا خنثی‌کردن تحریم‌. برای اینکه بتوانیم بر مشکلات اقتصادی فائق بیاییم، هیچ راهی جز خنثی‌سازی نداریم و با اتکا به توانمندی‌های داخلی می‌توانیم ابزاری قدرتمند برای رفع تحریم‌ها فراهم کنیم.
فهرست بایدها و نبایدهای جهش تولید

آسیب‌شناسانه‌تر از ۹۸ و ۹۹ باید با تولید مواجه شد

فهرست بایدها و نبایدهای جهش تولید

|سید احسان خاندوزی
پشتیبانی از تولید، مستلزم فهرستی از اقدامات سلبی و ایجابی است. سلبی به این معنا که سیاست‌گذاران نباید مرتکب تصمیمات و رفتارهایی شوند که مخل انگیزه تولید است. در صدر این فهرست، بی‌ثباتی اقتصاد کلان و متغیرهای کنترلی سیاستی قرار دارند.
اطلاع‌نگاشت | سال تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها

اطلاع‌نگاشت | سال تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ه...

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی در پیامی به‌مناسبت آغاز سال ۱۴۰۰، سال جدید را سال «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» نام‌گذاری کردند.
پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR محورهای پیام رهبر انقلاب را در این اطلاع‌نگاشت مرور می‌کند.
 
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی