others/content
نسخه قابل چاپ

تحلیل دیلیپ داروا از دیدار با رهبری

 دیلیپ داروا*
دیدار گروه دی‌هشت با رهبر ایران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بود و من بسیار تحت‌تأثیر شخصیت ایشان قرار گرفتم. بسیار مشعوف شدم که با رهبر مسلمین جهان دیدار کردم. ایشان شخصیت بزرگی دارند و حس خاصی در دیدار با ایشان حکم‌فرما بود. شخصی آرام، که مسلط به مسائل روز مسلمانان و نیاز آن‌ها است و انگیزه‌ی دو چندانی به من برای آشنا شدن با ایشان داد. این دیدار یکی از بهترین خاطراتم بود.

من برای اولین‌بار به ایران آمده‌ام و مردم آن را می‌بینم. بنگلادش نیز مانند ایران از بحران اقتصادی به سلامت عبور کرده و رشد صنعتی خوبی داشته است. من از رشد اقتصادی و صنعتی ایران بسیار متعجب شدم و وقتی با رهبر مسلمین جهان دیدار کردم، پی بردم که ایشان در به دست آوردن این رشد نقش اساسی داشته‌اند.

معتقدم این گردهمایی، اقدام مثبتی در جهت افزایش اعتماد و به دست آوردن منافع مشترک بین کشورهای اسلامی است. هر کدام از کشورهای عضو دی8 از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های گوناگونی برخوردار هستند. این کشورها منابع غنی طبیعی در اختیار دارند و می‌توانند فرآیندهای کاهش فقر و اشتغال‌زایی را برای مردم خود به خوبی انجام دهند. کشور بنگلادش نیز از این مزیت‌ها استفاده خواهد کرد و سرعت رشد صنعتی و اقتصادی خود را افزایش خواهد داد؛ چراکه معتقد است این‌گونه اقدامات و گردهمایی‌ها در انتقال تکنولوژی و فناوری‌های  ‌تِک مؤثر است و می‌تواند مزیت ممتازی در صنعت و اقتصاد ایجاد کند. قطعاً هرگونه اقدامی که به کشور ما نیاز داشته باشد، با روی گشاده استقبال خواهیم کرد.

اگر این جلسات نباشد، روابط توسعه نخواهد یافت و کشورهای اسلامی با هم بیگانه می‌مانند و استقلال سیاسی و اقتصادی این کشورها به خطر می‌افتد. این یک نیاز است که تمام کشورهای اسلامی همکاری خود را گسترش دهند و با توسعه‌ی تکنولوژی و انتقال آن، به قدرت‌های اقتصادی در جهان تبدیل شوند. وحدت بین کشورهای اسلامی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که یکی از راه‌های برقراری وحدت و نشان دادن آن، برگزاری همین جلسات همکاری است.

* وزیر صنایع بنگلادش
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی