news/content
پیوندهای مرتبطعکسعکس
نسخه قابل چاپ
1388/12/11

دیدار شرکت‌کنندگان در اجلاس وزرای صنایع کشورهای عضو «دی-هشت» با رهبر انقلاب

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار شرکت‌کنندگان در اجلاس وزرای صنایع کشورهای عضو گروه دی‌۸، با اشاره به مشترکات فرهنگی و اسلامی، موقعیت بسیار حساس جغرافیایی در آسیا و آفریقا، جمعیت یک‌میلیاردی و منابع انرژی این کشورها خاطرنشان کردند: همکاری‌های این هشت کشور می‌تواند الگویی برای تمام کشورهای مسلمان باشد و استمرار همکاری‌های صنعتی، یقیناً تأثیرات مثبتی بر دنیای اسلام و این هشت کشور خواهد گذاشت.
ایشان با اشاره به حمایت ایران از همکاری کشورهای اسلامی از ابتدای ایجاد گروه دی‌هشت افزودند: جمهوری اسلامی ایران آماده است دستاوردهای علمی و صنعتی خود را در اختیار کشورهای اسلامی قرار دهد.
رهبر انقلاب اسلامی به استفاده‌ی کشورهای سلطه‌گر از دانش و صنعت برای سلطه بر دیگر کشورها اشاره و خاطرنشان کردند: کشورهای اسلامی باید با استفاده از توانمندی‌های عظیم انسانی و منابع سرشار طبیعی، استعدادهای برجسته و همکاری‌های مشترک با یکدیگر، کشورهای خود را به جایگاه شایسته ارتقا دهند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بر ضرورت اجرایی‌کردن توافقات نشست تهران تأکید کردند و افزودند: ۸ کشور عضو، خود را موظف به عملیاتی‌کردن این توافقات بدانند و با ایمان و توکل به خدا، در راه افزایش بیش‌از‌پیش همکاری‌ها و پیشرفت صنعتی گام بردارند.

در ابتدای این دیدار، آقای محرابیان -وزیر صنایع و معادن کشورمان- گفت: با ابتکار جمهوری اسلامی ایران، نخستین اجلاس وزرای صنایع کشورهای عضو گروه دی‌۸ در تهران برگزار شد که نقطه‌ی عطفی در همکاری‌های این کشورها قلمداد می‌شود.
آقای محرابیان بیانیه‌ی پایانی اجلاس وزرای صنایع گروه دی‌۸ را در تهران، نقشه‌ی راه همکاری‌های صنعتی کشورهای عضو برشمرد که با ۸ رأیِ تمام اعضا به تصویب رسید.
همچنین آقای نیهات اَرگون -وزیر صنایع و تجارت ترکیه- برگزاری اجلاس وزرای صنایع گروه دی‌۸ در تهران را بسیار موفقیت‌آمیز برشمرد و ابراز امیدواری کرد این گردهمایی‌ها بتواند روابط اقتصادی و اجتماعی کشورهای عضو را توسعه دهد و در سایه‌ی این اجلاس، قدم‌های جدیدی برداریم.
وزیر صنایع و تجارت ترکیه افزود: ما مصمم هستیم که تصمیمات اتخاذشده در این اجلاس را در کشورمان پیگیری و زمینه را برای فعالیت سرمایه‌گذاران و صاحبان صنایع فراهم کنیم.
آقای دیلیپ باروآ -وزیر صنایع بنگلادش- نیز در این دیدار، نشست وزرای صنایع دی‌۸ را در تهران نقطه‌ی شروع بسیار خوبی برای گسترش همکاری‌های اقتصادی اعضا و مدرن‌سازی صنایع و فناوری این کشورها برشمرد و گفت: بیانیه‌ی پایانی این اجلاس چهارچوب خوبی برای همکاری‌هاست.
وی افزود: بحران فعلی اقتصاد جهانی به‌راحتی حل و فصل نمی‌شود. بنابراین کشورهای عضو گروه دی‌۸ باید در همه‌ی زمینه‌ها همکاری بیشتری داشته باشند.

در این رابطه بخوانید :
آخرین‌ها
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی