others/content
نسخه قابل چاپ

تحلیل آقامحمدی از دیدار "دی‌هشت" با رهبری

این نقطه آغاز است

تحلیل دیدار "دی‌هشت" با رهبری
دکتر علی آقامحمدی
ابلاغ و تدوین سند چشم‌انداز بیست‌ساله توسط رهبر معظم انقلاب در سال 82  نقطه‌ی عطفی در منطقه و نیز در جهان اسلام محسوب می‌شود؛ چراکه همه‌ی کشورها برنامه و افق بلندمدتی را پیش رو داشتند که نشان‌گر نگاه جامع آن‌ها برای حل مشکلات است. نگاهی که همکاری‌ها را به طرف خود جلب کند و سیاست‌های بلندمدت را ملاک عمل قرار دهد. نه اتفاقاتی که به‌صورت روزمره رخ می‌دهد و ممکن است دچار فراز و فرود هم باشد. بر همین اساس، کشورهای منطقه نیز به‌تدریج این کار را پیگیری کردند و در بسیاری از کشورهای اسلامی این مسأله شکل گرفت.

دیداری که رهبر انقلاب با وزرای صنایع کشورهای هشت‌گانه‌ی جهان اسلام - که حدود یک میلیارد نفر از جمعیت جهان و قریب به 800 میلیارد دلار روابط تجاری در جهان را به خودشان اختصاص می‌دهند- داشتند، نشان‌گر این مهم است که رهبر انقلاب به عبور از مرزهای معمول همکاری - که بیشتر نگاه سودطلبانه‌ی کشوری را دنبال می‌کند- به سمت یک همکاری بزرگ بین کشورهای جهان اسلام  توجه ویژه‌ای دارند. در واقع گسترش این همکاری‌ها در جهان اسلام برای چشم‌انداز آینده‌‌ی کل منطقه و کشورهای جهان اسلام است تا بتوانند از آن برنامه‌ی عقب‌ماندگی که توسط غرب پایه‌ریزی شده نجات پیدا کنند. بنابراین این یک شروع با برنامه بود؛ برنامه‌ای که مقدمات کاری‌اش سال‌های قبل آغاز شده و حالا به‌تدریج و در عمل به نتیجه می‌رسد.

در دیدار دیروز، تأکید ایشان بر این بود که همه‌ی کشورهای عضو، داشته‌ها و تجربیات خود را به میان آورند؛ چراکه مجموع داشته‌ها، مجموعه‌ای قابل توجه است. در واقع منابع طبیعی در کشورهای جهان اسلام بسیار زیاد است و منطقه‌ی سوق‌الجیشی که در اختیار این کشورهاست؛ اعم از راه‌ها، (آبی، خاکی و هوایی) سرزمین‌ها و... بسیار حائز اهمیت است. نیروی انسانی بالنده‌ای را هم این کشورها در اختیار دارند، اما این ظرفیت‌ها، هنوز تغییرات اساسی در زندگی آن‌ها ایجاد نکرده است.

رهبر انقلاب تأکید داشتند که باید مشترکاً کارهای بزرگ را انجام دهیم؛ کارهایی در حوزه‌ی تحقیقات، علم و تکنولوژی که طبیعتاً پرهزینه است و اگر بخواهد به صورت مجزا انجام گیرد، با توجه به موانعی که در این منطقه وجود دارد، راه به جایی نخواهد برد. در همین راستا ایشان دستور دادند، جمهوری اسلامی ایران امکانات علمی و صنعتی‌اش را به‌عنوان کشوری که اجلاس صنایع برای اولین‌بار در آن‌جا آغاز به کار کرده است، در اختیار دیگر کشورهای اسلامی بگذارد تا این نقطه‌ی شروع سبب شود ما در حوزه‌های مختلف بتوانیم مکمل هم حرکت کنیم و کارهای تکراری نداشته باشیم.

در این دیدار، ضمن اظهارنظرهای قابل توجه وزرای "دی‌هشت"، امیدواری آن‌ها از برگزاری اجلاس، به خوبی از فحوای کلام وزیر ترکیه و بنگلادش مشخص و نشان‌گر یک همکاری بلندمدت است. این نقطه‌ی آغاز ماست که اگر با جدیت آن را پیگیری کنیم و تدابیر رهبر معظم انقلاب را عملی سازیم، قطعاً در آینده، دستاوردهای بزرگی خواهد داشت. عمل ما عمق این تصمیم و جدیت را نشان خواهد داد و ان‌شاء‌الله در سال‌های آتی خواهیم دید که چگونه این مسأله پیشرفت خواهد کرد. امیدواریم کشور ما تا اجلاس دو سال آینده، مقدمات لازم و زمینه‌های مورد نظر را انجام دهد.
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی