others/content
نسخه قابل چاپ

سخنرانی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری

تحول برمبنای بیانیه گام دوم

http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gifhttp://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر انقلاب اسلامی صبح امروز (۱۴۰۰/۵/۱۲) طی حکمی، با تنفیذ رأی ملت ایران در انتخابات، جناب حجّت‌‌الاسلام آقای سیّدابراهیم رئیسی را به عنوان ریاست جمهوری اسلامی ایران منصوب کردند. حجّت‌‌الاسلام رئیسی نیز در این مراسم سخنرانی کردند که پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR متن این سخنان را منتشر می‌کند.

https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/home/rect-1-n.gif بسم الله الرحمن الرحیم الحمد لله رب العالمین و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین و صحبه المنتجبین
اللهم صل علی ولیک علی بن موسی الرضا المرتضی صلاه دائمه بدوام ملکک و سلطانک
اللهم سلم علی ولیک علی بن موسی الرضا المرتضی سلام دائما بدوام مجدک و عظمتک و کبریائک
رب ادخلنی مدخل صدق و اخرجنی مخرج صدق و اجعل لی من لدنک سلطانا نصیرا.

شرط ادب و احترام در حکم تنفیذ از سوی رهبری معظم انقلاب این بود که من دست مبارک ایشان را میبوسیدم لکن به دلیل شرایط موجود، این توفیق از من سلب شد. شاکرم به درگاه خداوند متعال به خاطر نعمتهای بیکرانش. سر بر آستان ربوبی میسایم و شکر نعمتهای بسیارش بویژه نعمت اعتماد مردم، و اعتماد رهبری معظم انقلاب اسلامی را به جا می آورم.

خورشید تابناک مردم سالاری دینی بیش از چهل سال با هدایت امام بزرگوار و عظیم‌الشان‌مان در این سرزمین طلوع کرد و با همت والای مردم بزرگ وظیفه‌شناسی این عالم عرضه شد. مدل حکمرانی جدیدی به عالم عرضه شد.
 

در این مدل حکمرانی نو، امر دین در کنار دنیا، امر علم در کنار اخلاق، امر عدالت در کنار پیشرفت،  امر عزت در کنار رفاه به عالم عرضه شد تا بدانند پیوند معنویت با زندگی انسان معاصر را و بدانند دین می‌تواند در متن زندگی انسان معاصر حکومت کند و تمام شئون زندگی انسان را اداره کند و در یک کلام، جمهوریت در کنار اسلامیت، استقلال در کنار آزادی در هم آمیخت و این آمیختگی برای جامعه‌ی اسلامی ما و برای عالم مدل نوینی از حکمرانی را عرضه کرد. دولتمردان و مسئولان و مردم عزیز در این چهل سال در جهت تحقق مردم‌سالاری دینی بسیار تلاش کردند. در این چهل ساله آنجا که توجه به رهنمودهای امام و رهبری و به سیاست‌های نظام شد، حوزه‌ی پیشرفت اقتدار و ارتقا بود و آنجا که به رهنمودهای امام و رهبری و سیاست‌های مصوب نظام و اقتضای انقلاب شکوهمند اسلامی بی‌توجهی یا کم‌توجهی شد، حوزه‌ی مشکلات، کاستی‌ها و گله‌مندی‌های مردم بود.

 من بجا است نسبت به همه‌ی خدماتی که در این چهل‌ساله انجام شده است و همه‌ی کسانی که در پیشرفت این کشور نقش داشتند و ایفای نقش کردند صمیمانه سپاسگزار باشم و نسبت به همه‌ی کسانی که خدمت کردند و در این پیشرفت‌ها سهیم بودند، ادای احترام کنم.

انتخابات بیست وهشتم خرداد جلوه‌ای از مردم‌سالاری دینی بود. در این انتخابات مردم علی‌رغم همه‌ی دشمنی‌های دشمنان، علیرغم همه‌ی شرایط بهداشتی، وضعیت کرونایی و مشکلاتی که بود، حضوری باشکوه داشتند و در کنار حماسه‌هایی که تاکنون به دست توانا و با اراده‌ی مردم خلق شده، حماسه‌ای بزرگ خلق کردند. حماسه‌ای که دشمنان را ناامید کرد و دوستان را امیدوار کرد.

در حماسه های بیست و هشتم خرداد همه ی مردم نقش داشتند. باید از همه‌ی اقشار، همه‌ی مردم و ملت عزیز و بزرگوارمان، پیر و جوان از همه‌ی گویشها، اقوام، مذاهب و از همه‌ی مردم عزیزمان بویژه آنانی که مردم را به مشارکت و بعث و برانگیختن برای حضور در انتخابات دعوت کردند، از عزیزان فرهیخته‌ای که نقش‌آفرین بودند، بویژه در رأس همه از رهبری معظم انقلاب اسلامی تشکر کنم. حضور مردم حماسه‌ای باشکوه خلق کرد. این حماسه‌ی مردم که باید از دست اندرکاران انتخابات هم تقدیر کرد، پیام‌هایی داشت. پیام مردم در بیست و هشتم خرداد پیام تحول‌خواهی بود، پیام عدالت‌خواهی بود، پیام مبارزه‌ی با فساد، مبارزه با فقر و مبارزه‌ی با تبعیض بود. پیام مردم در بیست و هشتم خرداد، پیام اجرای سیاست‌های اعلامی نظام مقدس جمهوری اسلامی بود؛ پیام توجه به ارزش‌های والای انقلاب اسلامی و پاسداری و پاسداشت از خون مطهر شهیدان و وصایای ارزشمند آنها بود. پیام بیست و هشتم خرداد پیام ضرورت رفع مشکلات اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی جامعه بود. این‌ها پیام‌هایی بود که مردم عزیزمان با رأی خودشان دادند و از دولت برخاسته‌ی از رای مردم خواستند عدالت را تحقق ببخشد، با فساد مبارزه کند، به روابط ناسالم اداری، به رانت‌خواری‌ها و به هر گونه ضد ارزشی که هیچ گونه تناسبی با اساس انقلاب و نظام و ارزش‌ها در این کشور ندارد پایان بدهد. این پیام و خواست مردم بود. در یک جمله پیام مردم، پیام تغییر وضع موجود بود.

شرایط و وضعیتی که در آن قرار داریم: چه وضعیت اقتصادی با تورم  بیش از ۴۴ درصد، شرایط وضعیت رشد نقدینگی ۶۸۰ درصدی در این سالها، سه برابر شدنِ بدهی‌های دولت  از سال ۹۴، و مشکلات بسیاری که در زندگی مردم اثر گذاشته و  و علاج کردن وضعیت کسری بودجه‌ی ۴۵۰ هزار میلیاردی.

ما وضعیت و شرایط اقتصادی مردم را امروز وضعیت مناسبی نمی‌بینیم؛ هم به دلیل دشمنی دشمنان و هم به دلیل کاستی‌ها و مشکلاتی که در درون داشتیم. اینها باید تغییر بکند: مشکلات اقتصادی، مشکلات فرهنگی، مسئله‌ی بیکاری، مسکن و دیگر مسائلی که امروز مردم نسبت به آن گله‌مندند. علاوه‌ بر آسیب دیدن سفره‌ی مردم، آسیب دیدن در کسب و کار مردم، آنچه بیشتر از همه مشکل ایجاد کرده، آسیب دیدن اعتماد مردم است. مردم دولتی خواسته‌اند که این دولت این آسیب را جبران کند، اعتماد را به مردم بازگرداند و فاصله‌ی بین ملت و دولت را کاهش بدهد. این رابطه‌ی بین ملت و دولت می‌تواند بسیار گره گشا باشد برای همیشه در کشور؛ تا کنون بوده و از این پس هم این رابطه باید باشد تا بتواند مشکلات حل بشود ودر مقابل دشمنی دشمنان ایستادگی و مقاومت بشود.
https://idc0-cdn0.khamenei.ir/ndata/news/48414/rayisi.jpg
آنچه مردم از دولت جدید خواسته‌اند یک تحول است. این تحول اجتناب‌ناپذیر است برای کشور و باید اتفاق بیفتد. برنامه‌ی دولت، برنامه‌ی تحول است و این تحول مستند است به سند بسیار ارزشمند بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی. سند ماندگار بیانیه‌ی گام دوم مستند اقدامات دولت خواهد بود.

در این سند که رهبری فرزانه انقلاب اسلامی بسیار حکیمانه نوشته‌اند، هم وضع موجود بخوبی ترسیم شده، هم وضع مطلوب؛ ما باید وضع موجود و مطلوب را دقیق ببینیم و فاصله‌ی وضع موجود و مطلوب را کمتر و کمتر کنیم و بتوانیم برسیم به وضعیتی که امروز مورد انتظار مردم است یعنی تحقق فرازهای بلند بیانیه‌ی گام دوم.

در این تحول ضروری لازم است که همه‌ی فرهیختگان، اندیشمندان، مسئولان، دغدغه‌مندان و عزیزان نقش‌آفرینی کنند و  همه‌ی مردم مشارکت کنند، به میدان بیایند و این کار انجام‌شدنی است. ما حتماً به دنبال رفع تحریم‌های ظالمانه خواهیم بود اما حتماً سفره‌ی مردم و اقتصاد را شرطی نخواهیم کرد و گره به اراده‌ی بیگانگان نخواهیم زد.

ما حتماً مسائل پیش روی دولت را دنبال می‌کنیم. یک مسائل ضروری و فوری وجود دارد که از امروز دولت با  آن مواجه است که باید دنبال بکند. مسئله‌ی کسر بودجه، مسئله‌ی بازار سرمایه و ثبات بازار سرمایه و بورس، مسئله‌ی مهم کنترل تورم و گرانی‌ها، مسئله‌ی کرونا که امروز موجب نگرانی مردم عزیزمان است، موضوع و مسئله‌ی آب وبرق و بسیاری از نیازمندی‌هایی که امروز وجود دارد.

من به همه‌ی دولتمردان دولت دوازدهم خسته‌نباشید عرض می‌کنم، اما کارهای بسیاری هست که از امروز پیش پای دولت است. ما با نگاه به مسائل پیش رو یک برنامه‌ی تحولیِ آنی فوری و کوتاه‌مدت تنظیم کرده‌ایم که حدود ده مسئله‌ی محوری وجود دارد که از امروز دولت با آنها مواجه است. مسائل شناسایی شده. من به مردم اطمینان بدهم که هم مسئله خوب شناخته شده، هم راهکارهای مسائل شناسایی شده و از نگاه کارشناسان و خبرگان و صاحب نظران هم بهره‌مند شده‌ایم. ان‌شاءالله این کار و آن مسائلی که پیش پای دولت است، به صورت آنی و فوری با قوّت دنبال میشود.

و اما نسبت به برنامه‌ی تحولی چهارساله که زمینه‌ی برنامه‌ی هفتم در کشور خواهد بود. اجرای برنامه تحولی چهارساله‌ی دولت که ان‌شاءالله بزودی در اختیار نخبگان، اندیشمندان و صاحبنظران قرار خواهد گرفت و از نظر همگان بهره‌مند خواهیم شد، زمینه و بستر برای اجرای برنامه‌ی توسعه‌ی هفتم کشور خواهد بود.

ما امید آن داریم که در این برنامه‌ی تحولی همه‌ی فرهیختگان و دلسوزان، همه‌ی دغدغه‌مندان بدون نگاه به خط و جناح و گروه سیاسی، بدون نگاه به اینکه از کدام قوم و کدام قبیله و در کدام دانشگاه و در کدام حوزه هستند، نقش‌آفرینی کنند.
ما از اصحاب «ما می‌توانیم» هستیم. یقین داریم با همه‌ی موانع و مشکلاتی که وجود دارد، امروز راه برای برون‌رفت از این مشکلات کاملاً وجود دارد و اراده‌ی جدی برای رفع مشکلات بحمدالله وجود دارد. ملت عزیز ما، جوانان برومند ما، نیروی انسانی کارآمد ما وضعیت را متحول خواهد کرد ان‌شاءالله.

ما امیدواریم وضعیت با نگاه همه‌ی صاحب‌نظران و فرهیختگان متفاوت بشود و وضع ان‌شاءالله به نفع مردم و به نفع ارزش‌های انقلاب اسلامی و آنچه مورد توقع رهبری معظم انقلاب و مردم عزیزمان و خانواده‌های معظم و مکرم شهیدان و ایثارگران و فرهیختگان در این کشور است، تغییر بکند و ضمن پاسداشت نسبت به همه‌ی خدماتی که تاکنون انجام شده، با استفاده از همه‌ی تجربیات و اندوخته‌های که امروز پیش پای ما وجود دارد، گام‌های ماندگاری برداشته شود. من در پایان سخن عرضه میدارم:

پروردگارا! تو خوب می‌دانی حضور من در این عرصه به عنوان یک طلبه‌ی خدمتگزار با چه انگیزه‌ای صورت گرفت. اگر نبود خدمت به مردم، اگر نبود برای ایجاد گشایش، اگر نبود در یک کلمه اجرای عدالت، حضور در این عرصه برای بنده معنا نداشت. اما افتخار می‌کنم برای حضور در این عرصه که خدمتگزار کوچکی برای مردم عزیز باشم.

خدایا! تو خوب می‌دانی و از آشکار و نهان آگاهی، می‌دانی نیت و انگیزه‌ی ما را، در این عرصه ما را مدد کن.

خدایا! تمام کسانی که در این میدان کار مردم را به عهده دارند، به برکت این ایام، روز مبارک غدیر، به برکت نزول این آیه‌ی شریفه‌ی « إِنَّما وَلِیُّکُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذینَ آمَنُوا الَّذینَ یُقیمُونَ الصَّلاةَ وَ یُؤْتُونَ الزَّکاةَ وَ هُمْ راکِعُون‌»، آنچه امیرالمومنین و آنچه پیامبر عظیم‌الشأن اسلام در روز غدیر به مردم آموختند از صفات حکمرانان و صفات دولتمردان که در نامه‌ای که امیرالمومنین برای مالک اشتر دارند و عهدنامه‌ای که برای همه‌ی دولتمردان در همه‌ی روزگاران به عنوان سند قطعی است است که صفات حکمرانی را فرموده‌اند؛ همه‌ی دولتمردان به معنی عام کلمه، یعنی همه‌ی کسانی که در جایگاه‌ها و پست‌ها به نام نظام جمهوری اسلامی خدمت می‌کنند ـ خدایا از این صفاتی که پیامبر در حدیث غدیر فرمود و امیرالمؤمنین (علیه السلام) در این نامه فرمود، همگان را برخوردار فرما.

خدایا به عزت و جلالت سوگندت می‌دهیم دستان یاریگر ائمه‌ی هدی (علیهم صلوات الله) بویژه حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) را به یاری ما بفرست و گره‌ها را به دست مبارک حضرت ولیعصر گره‌گشایی فرما.
به ما اخلاص در عمل مرحمت فرما.

حسبی الله لا اله الله هو علیه توکلت و هو رب العرش العظیم.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

 
....
لطفاً نظر خود را بنویسید:
نام :
پست الکترونیکی :
نظر شما :
ضمن تشکر ، نظر شما با موفقیت ثبت شد.
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی