others/content
نسخه قابل چاپ

|جهاد اقتصادی|

به بهانه رشد اقتصادی عده‌ای لگدمال نشوند

|جهاد اقتصادی|

در خصوص نام‌گذاری امسال به نام «جهاد اقتصادی» باید گفت که دشمنان نظام اسلامی در خارج و داخل، ترفندهایی را به‌صورت برنامه‌ریزی‌شده انجام می‌دهند تا بتوانند توانایی‌های بنیه‌ای نظام اسلامی را در عرصه اقتصادی به‌خصوص در بدنه اجتماع تحت‌الشعاع قرار دهند و عملاً امکان بسط و گسترش فعالیت‌های متفاوت تعریف‌شده در نظام را برای ما دشوار کنند. به همین دلیل به نظر می‌رسد که رهبر معظم انقلاب در تقابل با حرکت دشمنان، حرکتی که عموم جامعه را در برگیرد، برگزیدند. به نظر بنده رهبر انقلاب این نام‌گذاری را عاملی در جهت خنثی‌سازی حرکت‌های دشمنان نظام استفاده کردند تا آنچه که در سند چشم‌انداز بیست ساله آمده است، تحقق پیدا کند.
«جهاد اقتصادی» بحثی نیست که تنها در سال 90 بخواهد به نتیجه غایی خودش برسد، بلکه امسال سرآغاز این جهاد است.

نکته قابل توجه در نام‌گذاری امسال کلمه جهاد است؛ چراکه در بحث جهاد یک تفاوت تکلیفی در مسایل اجرایی برای خود قائل هستیم. تکلیف جهاد یعنی یک امر شرعی که هر مسلمان در حوزه‌ای که برای او مشخص می‌شود، باید براساس وظیفه شرعی‌اش ورود پیدا کند و به نظر می‌رسد تکلیفی که در این‌جا رهبری بر دوش ما نهادند این است که آنچه تا به حال صورت می‌گرفته را با این نگاه متفاوت پیگیری کنیم. بنابراین هم عامه مردم . هم کارگزاران نظام، براساس تکلیف شرعی به این موضوع ورود پیدا کنند. به نظر می‌رسد که ایشان فضایی را ایجاد کردند که برای تک‌تک آحاد مردم این احساس مسئولیت اجتماعی به وجود بیاید و هیچ‌کس خود را خارج از این دایره نبیند.

https://farsi.khamenei.ir/image/ver2/li_star_1.gif بُرشی از نام سال 89
در مورد ارتباط نام «جهاد اقتصادی» با نامی که رهبر معظم انقلاب برای سال گذشته برگزیدند، باید بگویم که نام‌گذاری که ایشان در سال گذشته داشتند یک بسترسازی برای تلاش همه‌جانبه‌ حول تکالیف مختلف جامعه بود. اما امسال رهبر انقلاب با انتخاب نام «جهاد اقتصادی» یک بُرشی بر نام سال «همت مضاعف، کار مضاعف» که آن توان و همت باید بتواند در موضوع مشخصی که خود از اولویت‌های رشد و پیشرفت هست، بروز لازم را پیدا کند.

نکته دیگری که رهبر انقلاب به صورت قابل توجه به آن اشاره داشتند این بود که بحث جهاد اقتصادی، بحثی نیست که تنها در سال 90 بخواهد به نتیجه غایی خودش برسد، بلکه امسال سرآغاز این جهاد است. کارگزاران و دولت‌مردان باید همت کنند تا ضمن تدوین یک برنامه راه ملی برای این موضوع، بُرش‌های استانی آن را نیز مانند دوران دفاع مقدس مشخص کنند؛ یعنی همان‌طور که هر استان در دوران دفاع مقدس در مقابله با هجمه‌ها و دسیسه‌های دشمنان وظیفه خاصی را برعهده داشت، امروز هم در فعالیت‌های اقتصادی باید متناسب با آن توان بالقوه‌ای که در مناطق مختلف کشور وجود دارد، شناسایی لازم صورت گرفته و برنامه جامع یا آمایش اقتصادی مناسب تدوین شود.
البته باید توجه داشت که طبق مطالبه رهبری، پیشرفت باید همگام با عدالت اجتماعی باشد؛ یعنی ما دچار یک سری حرکت‌های افراطی در جامعه نشویم تا یک رشد اقتصادی برای اقشار و طیف‌های خاصی در جامعه به‌وجود بیاید و گروه‌های دیگر جامعه در این حرکت لگدمال شوند.

https://farsi.khamenei.ir/image/ver2/li_star_1.gif ارتقای ثروت ملی
همان‌طور که می‌دانیم رهبر انقلاب، دهه چهارم  انقلاب را دهه «عدالت و پیشرفت» نامیدند و نام‌هایی هم که برای سال‌ها انتخاب می‌کنند در همین راستا قرار دارد. لذا باید به این نکته اشاره کنم که مهم‌ترین ابزار اجرایی هر حرکت ملی جدای از هویت فرهنگی و اعتقادات مردمی، بنیه اقتصادی است که آن جامعه می‌بایست از آن برخوردار باشد تا بتواند برنامه‌های پیشرفت و اهداف خود را محقق کند. به نظر می‌رسد که نام‌گذاری سال 90 به «جهاد اقتصادی»، برای ایجاد این بنیه عمومی در جامعه است که در برخی سخنان ایشان به عنوان ارتقای ثروت ملی به آن اشاره شده است.

البته باید توجه داشت که طبق مطالبه ایشان، پیشرفت باید همگام با عدالت اجتماعی باشد؛ یعنی ما دچار یک سری حرکت‌های افراطی در جامعه نشویم تا یک رشد اقتصادی برای اقشار و طیف‌های خاصی در جامعه به‌وجود بیاید و گروه‌های دیگر جامعه در این حرکت لگدمال شوند. به همین دلیل ایشان با بهره گرفتن از موضوع عدالت، روندی را در جهاد اقتصادی مطرح کردند که نشأت‌گرفته از الگوی ارائه‌شده توسط تعالیم اهل بیت(ع) و دستورات دینی است.
....
نام پرونده : ویژه‌نامه‌ی «جهاد اقتصادی»

لطفاً نظر خود را بنویسید:
نام :
پست الکترونیکی :
نظر شما :
ضمن تشکر ، نظر شما با موفقیت ثبت شد.
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی