واقعیت این است که رشد علمی کشور جزو آن حقایقی است که کسی نمیتواند انکارش کند. البته بستگی به این دارد که ما منظورمان از رشد علمی چیست، ولی به هر شکلی هم که آن را ارزیابی کنیم، مثل تعداد مقالات، تعداد شرکتهای دانشبنیان، فروش محصولات، صادرات محصولات هایتِک و ... در واقع ما رشد قابل توجهی در این سالها داشتهایم...
|دکتر مصطفی غفاری
عقلانیت حاکم بر متن بیانیهی «گام دوم انقلاب» را چگونه میتوان دریافت و نشان داد؟ آنچه در ادامه میآید البته یک احصای کامل نیست اما به زعم نگارنده، چهارچوب عقلانی و واقعبینانهای است که از لابهلای تصریحات و اشارات متن برمیآید...
علاوه بر احتیاط در مورد استفاده از محصولات و خدمات رسانهایِ بیگانه -که ناشی از عدم اعتماد کلی نسبت به اهداف دشمن / رقیب است- یا افزایش آگاهی و مهارت در زمینهی سواد رسانهای و تفکر انتقادی، باید مقولات و اقدامات دیگری را نیز مد نظر قرار داد که همچون هر میدان نبردی، لازمهی ...
در حالی که گروههای سیاسی مورد حمایت ایران، تجربه متفاوتی را رقم زدهاند. از پیروزی حماس در انتخابات فلسطین و تشکیل دولت به دست این گروه تا پیروزی اخیر حزبالله در انتخابات پارلمانی لبنان، همگی گویای این حقیقت است که مردمسالاری واقعی جز در پناه مقاومت پدید نیامده و پایدار نمیماند...
با مشارکت حماسی مردم در انتخابات سال ۹۲ و نیز در مناسک سیاسی ۲۲ بهمن سال گذشته، یک «فضای حیاتی» پدید آمده تا سیاستگذاران و تلاشگران علم، اقتصاد و فرهنگ، سال نو را به مثابه فرصتی برای پیشرفت در قلمرو خود قدر بدانند و سهم خود را در همافزایی با ثبات سیاسی بپردازند.
در حالی که بعضیها شکاف سنّی-شیعه را به سمت زندهکردن مباحثی بسیار فرعی پیش میبرند، اما امروزه شاهد هستیم که روشنفکران و رهبران متفکر اسلامی در تونس، مصر، یمن، لیبی و دیگر بلاد اسلامی، همگی انقلاب اسلامی را به عنوان یک الگو پیشرو میشناسند.
به نظر من تا زمانی که جمهوری اسلامی بر ایدئولوژی خود استوار باشد، پیشگام این خیزش تمدنی است. جمهوری اسلامی میتواند به دامن غرب برود و اسم خود را نگهدارد، اما دیگر هویت ندارد.
بیش از یکدهه از آغاز حرکت علمی نوین کشور میگذرد. فراگیرشدن این روند بهویژه در میان نخبگان جوان، آشکارا در پی راهنماییها و پیگیریهای رهبر انقلاب بوده است. آیتالله خامنهای نخستینبار ایدهی نهضت نرمافزاری و تولید علم را اسفندماه ۱۳۷۹ در دیدار با دانشجویان دانشگاه امیرکبیر مطرح کردند.
هنگامی که نظام سیاسی یک کشور در بازهی زمانی بلندمدتی استمرار داشته باشد، آن را دارای «ثبات سیاسی» میدانند. اما آنچه اهمیت دارد، شناخت مؤلفههای سازندهی ثبات سیاسی به مثابه مهمترین زیرساخت پیشرفت است.
با ارجاع منافع به لایههای دیگری همچون هنجارها، هویتها و نقشها میتوان دلیل رفتارهای گوناگون بازیگران را دریافت. برای نمونه چرا دو بازیگر با منافع نزدیک گاهی با هم به رقابت و نزاع برمیخیزند و نیز گاهی میان دو بازیگر با منافع دور از هم، شاهد همکاری و ائتلاف هستیم؟
انتخابات تنها شاخص سنجش اعتماد عمومی نیست و جامعهشناسان سیاسی در این رابطه از معیارهای دیگری نیز سخن گفتهاند. از جمله این معیارها، مفهومی است که «مناسک سیاسی» خوانده میشود.
فلسفه دانشی است که میتواند به دفاع از اعتقادات دینی کمک کند. به تعبیر امروزی فلسفه در صف نیست، در ستاد است و دانش پشتیبان کلام. این کلام است که در صف مقدم دفاع از اعتقادات دینی قرار گرفته است.
از حضرت امام خواستیم که در مسأله لبنان کسی نماینده شما باشد که مزاحم وقت حضرتعالی نشویم. امام آن زمان فرمودند نماینده تامالإختیار من آقای خامنهای هستند. تا اینکه امام رحلت کرد...
جعبهی سیاه انحراف مشروطه از عدالتخواهی به اباحیگری، سفارت بریتانیا بود. آنجا بود که مفهومپردازی دیگری از مشروطه غیر از آنچه رهبران روحانی تا آن روز به دنبال آن بودند، صورت گرفت و به بستنشینان تفهیم شد.
اعتماد عمومی مردم به نظام سیاسی جمهوری اسلامی علیرغم حوادث تلخ پس از انتخابات دهم ریاستجمهوری همچنان پابرجاست و ملت ایران توانسته با پیوند مستحکم با رهبری دینی، فتنه را پشت سر بگذارد.
امام در ماجرای ملیگراها و مسأله قصاص، از تاریخ کمک گرفتند. ایشان دقیقاً از نهضت نفت و ماجرای آیتالله کاشانی و مصدق کمک گرفتند. از مشروطه هم برای نشان دادن عقبه فتنهگران...
برای گفتوگو دربارهی "داستان سیستان" در پنجمین سال انتشار کتاب به سراغش رفتیم. هربار وعدهی دیدارمان به خاطر مشغلههای او در آمادهسازی و گرفتن مجوز "بی وتن" برای نشر و رساندن آن به نمایشگاه کتاب، به تعویق میافتاد. بالاخره برای ظهر یک روز در دفتر سایت قرار گذاشتیم اما با گذشتن یک ساعت از موعد، خبری از امیرخانی نبود. تلفنی پیدایش کردیم. در پمپ بنزین بود و به خاطر قطعی سیستم الکترونیک پمپها در صف طولانیای گیر کرده بود و فردا هم عازم سفر...