others/index
مطالبی از : حجت‌الاسلام والمسلمین علی ذوعلم - عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه‌ی اسلامی
تعداد مطالب : 9
هجرت پیامبر؛ سرآغاز مدنیّت اسلامی

|یادداشت|

هجرت پیامبر؛ سرآغاز مدنیّت اسلامی

| حجت‌الاسلام والمسلمین علی ذوعلم
بازه زمانی اوّل تا هفدهم ربیع‌الاول، فرصت بسیار مناسبی است برای بازخوانی ابعاد و اعماق اسلام تمدن‌ساز، یعنی همان اسلام سیاسی و اسلام اهل‌بیت  که اسلام ناب محمدی صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم است. این فرصت را دریابیم.

مؤلفه‌های هویتی انقلاب اسلامی

رئیس اندیشگاه بیانیه «گام دوم»

مؤلفه‌های هویتی انقلاب اسلامی

| حجت‌الاسلام والمسلمین ذوعلم

انقلاب اسلامی ایران که در ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ به پیروزی رسید، هم هویتی مستقل و متفاوت از سایر انقلاب‌ها دارد و هم دارای هویتی متمایز از سایر جنبش‌هایی است که پیش از انقلاب اسلامی، در ایران به وقوع پیوسته است.

در بازطراحی برنامه درسی، نباید نگاه کوتاه مدت داشت

نگاهی به وضعیت متون آموزشی مدارس

در بازطراحی برنامه درسی، نباید نگاه کوتاه مدت داشت

| حجت‌الاسلام والمسلمین ذوعلم

ما نیاز داریم که آن بخش برنامه‌ریزی برای محتوا و انتخاب محتوا از آن بخش تألیف و تولید متمایز باشد که یک نوع پاسخ‌گویی و مراقبت و نظارت بیشتری در این جهت اعمال شود. تحقق تحول بنیادین در آموزش‌وپرورش حتماً به یک تحول در ساختار و متناسب‌سازی فرآیندها و ساختارها با مقاصد تحولی نیاز دارد.

«جهاد تبیین»؛ مقدمه‌ای برای اصلاح، تحول و مطالبه

|یادداشت|

«جهاد تبیین»؛ مقدمه‌ای برای اصلاح، تحول و مطالبه

| حجت‌الاسلام ذوعلم

در حقیقت آنچه در تبیین مدنظر است، زدودن غبار بدفهمی، تحریف و کج‌فهمی از مفاهیم و معارف انقلاب اسلامی و همچنین فهمیدن تحلیل‌های نادرست، غلط و مغرضانه از رویدادها و پیشگیری از تحریف و دریافت نادرست است.

فکرِ تحول در آموزش و پرورش غایب است

فکرِ تحول در آموزش و پرورش غایب است

| علی ذوعلم

در سند تحول بایستگی‌ها و اهداف و راهکارها مطرح شده است. امّا نقشه‌ی کلان اجرای جامع و برخوردار از شاخص‌های ارزشیابی تدوین نشده است. در ده سال گذشته مدت مدیریت وزرا در آموزش‌وپرورش بسیار کوتاه و میانگین عمر وزرا، دو سال بوده است. این مانع شکل‌گیری یک تفکر منسجم تحولی و عملیاتی در آموزش‌وپرورش شده است.

چرا «ره‌نمای طریق» اثری سودمند و راهگشا است؟

چرا «ره‌نمای طریق» اثری سودمند و راهگشا است؟

انتشار تقریظ کوتاه حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای در مورد کتاب «ره‌نمای طریق» اثر استاد محمدعلی جاودان، این پرسش را ایجاد می‌کند که ویژگی‌ها و امتیازات این اثر چیست که معظّم‌له با مطالعه «بخش عمده‌ای» از این کتاب ...

همسویی یا تعارض؟

همسویی یا تعارض؟

فتنه 88 برای رهبر انقلاب هم یک آزمون بود

کارآمدی نظام ولایی

فتنه 88 برای رهبر انقلاب هم یک آزمون بود

هیچ کس نمی‌تواند بگوید که رهبری راه را برای تبیین و اعتراض منطقی معترضان بستند‌، چرا که در همان چند روز اول با نمایندگان کاندیدا‌ها به‌طور صریح صحبت کردند و آنها مسائل‌شان را مطرح کردند.

تعلیم و تربیت ویترینی!

گفت‌وگو با حجت‌إلاسلام ذوعلم

تعلیم و تربیت ویترینی!

پایه‌ی‌ اصلی آن، فلسفه‌ی تعلیم و تربیت اسلامی است، اما ضلع دومش تجربه‌های بشری است. ما باید ببینیم نظام‌های پیشرفته در تعلیم و تربیت چه کارهایی انجام دادند و از تجربه‌ی آن‌ها استفاده کنیم. ضلع سوم آن هم نیازهای حال و آینده‌ی جامعه‌مان است...

پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی