با وجود چالشهای فراوان زیستمحیطی و منهای ابعاد تبلیغاتی اخیر، از فعالان فرهنگی گرفته تا فعالان سیاسی و اقتصادی، برای کمتر کسی محیطزیست مسئلهای اصلی است. چرا؟ ریشهی این وضعیت را میتوان در دو سنخ تفکر پیگیری نمود. دو تفکری که در برابر اصل انقلاب اسلامی قرار داشتند...
انقلابزداها ضدانقلاب نیستند، مبانی انقلاب را رد و دیدگاههایی برخلاف آن اثبات نمیکنند؛ تنها به اموری دیگر غیر از نیازها، ایدهها و اندیشههای اسلامِ انقلاب میپردازند. انقلابزُدایان بهسان یک روح سرگرداناند و معلقاند؛ همهجا هستند و عامل و کارگزار اصلی در بسیاری از پروژههای آرام ولی مستمر انقلابزدایی هستند اما کسی آنها را نمیبیند. فقط ...
مفهوم «آتش به اختیار» خود مبتنی بر استدلالی مقدماتی است که عبارت است از تعطیل بودن یا مختل بودن دستگاههای مرکزی فکر، فرهنگ و سیاست. این تحلیل از وضع موجود، دعوتی فراگیر است که میتواند نیروهای اجتماعی انقلاب اسلامی را در موقعیت گریز از مرکز قرار دهد. اتکای بیش از حد نیروی اجتماعی انقلاب اسلامی به دستگاههای مرکزی و رسمی، اصلیترین عنصر در به محاق رفتن کنشگری اوست.
در دیدگاهی که رهبر انقلاب در مورد مردمسالاری دینی پیش میکشند، مردمسالاری «معنای واقعی دارد، تعارف نیست.» مردم واجد نقشی اصیل هستند: «هیچ کس در نظام اسلامی نباید مردم، رأی مردم و خواست مردم را انکار کند». این دیدگاه ایشان بر اساس تفسیری است که از خط امام رحمةاللهعلیه دارند: «امام به معنای واقعی کلمه معتقد به آراء مردم بود».
در مدیریت انقلابی طراحی پاسخ به مسئلههای گوناگون بر اساس نیروی مردمی انجام میشود. در اینجا امر مردمی در برابر خصوصیسازی و آزادسازی کاپیتالیستی-لیبرالیستی، دولتیسازی سوسیالیستی-کمونیستی و همچنین ایدههای متحجرانهای قرار دارد که انحصار امر اجتماعی را به الیتهای نخبگانی خواستار هستند. تجربهی متفاوت وقوع امر مردمی در چارچوب مدنیت انقلابی نهادهایی مانند جهادسازندگی میتواند تا حدود زیادی روشنگر این مفهوم باشد.
برخلاف تصور اولیه، خاستگاه و کانون ریزگردها در استان خوزستان و همچنین دیگر چالشهای زیست محیطی، نه محیط زیست که زیستجهان اجتماعی ماست. مقصود عمق و گسترهی مشکلی نیست که به سر بحران رسیده و سال به سال نیز حادتر خواهد شد، مقصود موطِن مشکل است. ما با مسئلهای مواجهیم که...
پدیدهی انسان «ایرانی مؤمن» و «عزم» و «شجاعت» ش که این روزها در آتشنشانانِ شهید بروز و ظهور یافته موضوع کمتر تحلیلشدهای است. موضوعی که به معنای واقعی، یک «پدیده» و استثناء است. همین خلافآمدِ عادت بودن است که به روایت کنش آتشنشانان ایرانی ارزش خبری «بداعت» بخشیده، به آن بُرد خبری داده و...
هدف انسان انقلابی تنها تغییر مناسبات ناعادلانهی بیرونی نیست تا شدت عمل، درگیری و خشونت لزوماً بر سرعت این تغییر بیفزاید. البته ممکن است در جایی موانع بیرونی مانع تغییرات درونی شود که در آنجا درگیری و شدت عمل برای رفع موانع وجود خواهد داشت، اما هدف انسان است و در مواجهه با انسان، اصل بر گفتوگو و اقناع است...
در سخنرانیهای چند ماه اخیر رهبر انقلاب، بسامد کلیدواژههایی با بنمایه و مضمون «انقلاب» افزایش یافته است. ایشان بهوضوح در حال بسط و بازتولید معانی انقلابی در برابر پروژههای ترمیدوری انقلاب اسلامی هستند؛ جریانی که قلهی کوششهایش ارائهی تفسیری از سیرت نظاماست که بتوان با آن انقلاب اسلامی را درون نظام جهانی سلطه هضم کرد.
در سطحی کلانتر می توان از تحلیل نوروز در ادبیات رهبر انقلاب، چگونگی مواجههی اسلامی- انقلابی با سنتهای ملی را استنباط کرد. در نگرش رهبر انقلاب تکثر سهگانه در زمینهی نوروز به وحدت میرسد و تعارض و نفی جای خود را به تعاطی و تکامل و گفتگو میدهد تا الگوی نمادین باشد برای درک هویت و حل مسائل اجتماعی ما.
از سال ۸۸ به بعد، بار دیگر نظریه اسلام ناب-اسلام آمریکایی طرح میشود. گسلهای جدی سیاسی-اجتماعی در داخل و خارج از کشور فعال شدهاند. رهبر انقلاب نیز برای تشریح این شکافها و نزاعهای فتنه و بیداری اسلامی، ادبیات نظریهی اسلام ناب-اسلام آمریکایی را مطرح میکنند.
لطفا به منظور مشاهده بهتر سایت و مرور ایمن در اینترنت ، مرورگر خود را به نسخه بالاتر ارتقاء دهید
یا از دیگر مرورگرها استفاده کنید.