others/special
راه رسیدن به قله؛ تربیت دانش آموزان فکور و چندساحتی نه تست زن!

وزیر آموزش و پرورش در گفتگو با رسانه KHAMENEI.IR تأکید کرد:

راه رسیدن به قله؛ تربیت دانش آموزان فکور و چندساحتی نه تست زن!

|رضامراد صحرایی
ما اگر می‌خواهیم به قله برسیم باید دانش‌آموزان فکور تربیت کنیم، نباید دانش‌آموز ما صرفاً در امر تست زدن در آزمون‌ها ماهر شود، باید عمیق یاد گرفته باشد و پایه‌ این بینش در آموزش و پرورش است. اگر ما دانشمند بزرگ در آموزش عالی می‌خواهیم، باید حس کنجکاوی دانش‌آموزان را در دوران کودکی خوب تحریک کرده باشیم و آن‌ها را مسئله محور تربیت کرده باشیم. بذر این کار را در آموزش و پرورش باید کاشت.
رئیس شورای‌عالی انقلاب فرهنگی باید مسئول اجرای سند تحول شود

|سندی که به آن عمل نشده است|

رئیس شورای‌عالی انقلاب فرهنگی باید مسئول اجرای سند...

| سیدمحمد بطحایی
شورای‌عالی انقلاب فرهنگی با ریاست رئیس‌جمهور محترم باید خیلی خیلی مجدانه و جدی‌تر از آنچه تا حالا وارد سند تحول شده، وارد شود. نقش شورای‌عالی انقلاب فرهنگی تا حالا طراحی و کمی هم نظارت بوده است؛ اما باید در ساختار استقرار و ایجاد سند ورود پیدا کند.
آموزش‌وپرورش به تنهایی مسئول اجرای سند تحول نیست، همه‌ مسئولان عالی مسئولیت دارند

|سندی که به آن عمل نشده است|

آموزش‌وپرورش به تنهایی مسئول اجرای سند تحول نیست، ...

| محمود فرشیدی
اینکه رهبر انقلاب سند تحول را به سران سه قوه ابلاغ کردند، یعنی فقط وزیر آموزش‌وپرورش مسئول اجرای سند نیست، بلکه رئیس‌جمهور، رئیس قوه‌ قضائیه، رئیس مجلس و همه‌ مسئولان عالی قوا مسئولیت دارند که به اجرای سند کمک کنند.
از مقدمات اجرایی سند تحول غفلت شد

|سندی که به آن عمل نشده است|

از مقدمات اجرایی سند تحول غفلت شد

| علی‌اصغر فانی
اجرای سند تحول خوب متولد نشد. از مقدمات اجرایی این سند غفلت شده و در حالی که تمهیدات اجرایی آن فراهم نشده بود و به اجرا ورود کردند.
بعضی مفاد سند تحول، نیازمند بازنگری هستند

|سندی که به آن عمل نشده است|

بعضی مفاد سند تحول، نیازمند بازنگری هستند

| محسن حاجی میرزایی
انتخاب راهبرد صحیح در اجرای سند بسیار اهمیت دارد و به نظر می‌رسد که در ده سال اخیر راهبرد سنجیده و اثربخشی برای اجرای سند انتخاب نشده است. سند فاقد نقشه راه بهینه‌ای برای اجرا بوده و این نقشه راه نیز در این سال‌ها تدوین نشده است.
نظام تربیت معلمین، نیازمند تحولی بنیادین است

گفتگو با رئیس سابق دانشگاه فرهنگیان

نظام تربیت معلمین، نیازمند تحولی بنیادین است

| حسین خنیفر
معلمی باید در دانشگاه ما تربیت شود که در تراز نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران قرار بگیرد و حکمت شرقی داشته باشد. او باید پایی در علم روز داشته باشد ولی ذهنش در نظام ارزشی حرکت کند.
سند تحول بنیادین فاقد نقشه راه اجرایی است

|سندی که به آن عمل نشده است|

سند تحول بنیادین فاقد نقشه راه اجرایی است

| حیدر تورانی
ده سال است که سند تصویب شده! به نظر من هم بخشی از عدم اجرای این سند به خود سند برمی‌گردد. برای همین آقا فرمودند ترمیم شود. بالاخره وقتی شما چیزی می‌نویسید و نتوانید اجرایش کنید، همه اشکال به عملکرد مدیران برنمی‌گردد، خود کار و سند هم اشکال دارد. در سند حرف‌های آرمانی و آسمانی گفته شد، اما باید برای سند نقشه‌ اجرایی هم تدارک دیده می‌شد. باید همان‌هایی که سند را نوشتند، نقشه راه اجرایی آن را ترسیم می‌کردند. باید همان‌هایی که سند را نوشتند، پژوهش‌ساز‌ی‌اش هم می‌کردند، ولی نکردند.
سندی که به آن عمل نشده است

پنج وزیر آموزش و پرورش از دلایل اجرایی نشدن سند تحول می‌گویند

سندی که به آن عمل نشده است

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار اخیر معلمان درباره سند تحول آموزش و پرورش فرمودند: «درباره‌ی سند تحوّل... اوّلاً بایستی سند تحوّل دائماً به‌روزرسانی بشود... ثانیاً برای اجرای سند تحوّل یک نقشه‌ی راه لازم است؛ این نقشه‌ی راه تا حالا تنظیم نشده... برای همین هم هست که از سند تحوّل در کف مدرسه خبری نیست.» بخش تحلیل و تبیین رسانه KHAMENEI.IR در گفت‌وگو با پنج وزیر اسبق آموزش و پرورش دلایل اجرایی نشدن این سند را بررسی کرده است.
 
«معلّم» معمار هویت آینده ایران

بیانات در دیدار معلمان، ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲

«معلّم» معمار هویت آینده ایران

درباره‌ی سند تحوّل... اوّلاً بایستی سند تحوّل دائماً به‌روزرسانی بشود... ثانیاً برای اجرای سند تحوّل یک نقشه‌ی راه لازم است؛ این نقشه‌ی راه تا حالا تنظیم نشده... برای همین هم هست که از سند تحوّل در کف مدرسه خبری نیست. سند تحوّل چیز خوبی است، حرفهای بسیار خوبی در آن هست، امّا در واقعیّت، در محیط تعلیم و تربیت، انسان اثری و نشانی از سند تحوّل نمیبیند؛ این برای این است که نقشه‌ی راه تهیّه نشده.
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی