others/special
بیانات در دیدار اقشار مختلف بانوان

متن کامل

بیانات در دیدار اقشار مختلف بانوان

امروز جلسه‌ی بسیار خوشایند و مفید و ان‌شاءالله دارای سود فراوانی برای آینده‌ی ما، برای فکر ما اینجا تشکیل شد. من خیلی خرسندم از اینکه این جلسه را توانستیم امسال تشکیل بدهیم. سال گذشته، خانمها یک نامه‌ای نوشتند، اعتراض کردند که چرا روز زن را شما به [دیدار] مدّاحها اختصاص دادید؛ درست است؛ اشکال واردی است. و خب، [برای تشکیل این جلسه] روز زن خصوصیّتی ندارد، همین حول و حوش ولادت حضرت زهرا (سلام الله علیها) [خوب است]؛ حالا اگر زنده بودیم، در آینده هم ان‌شاءالله این جلسه را تشکیل میدهیم.
فمینیسم مردستیزانه حاصل نظریه تضاد است

نگاهی به مسئله زوجیت در نگاه اسلام و مکاتب غربی

فمینیسم مردستیزانه حاصل نظریه تضاد است

| حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه
در تفکر دنیای مدرن مبنا، تضاد هگلی و مارکسیستی و نظریه تنازع انتقال است، در آنجا فمینیسم می‌شود ایدئولوژی دفاع از زن که اصالت زن را، «زن در مقابل مرد» و «زن مردستیز» می‌داند و وقتی فمینیسم به زن‌گرایی مردستیزانه تبدیل شود، فمینیسم شکل پیدا می‌کند؛ ولی وقتی تفکر براساس زوجیّت، محبت، تلائم، سکونت، اخوت و ولایت باشد، نظام خانواده استقرار پیدا می‌کند و رویکرد مرد‌ستیزانه یا زن‌ستیزانه شکل نمی‌یابد.
خانواده باید در رأس ساختارها باشد

|گفت‌وگو|

خانواده باید در رأس ساختارها باشد

| زهرا عباسپور
درباره یک ساختار حکمرانی صحبت می‌کنیم که این ساختار حکمرانی اول خودش باید مقوله مادری را بپذیرد و این نقش مادری مثل خانواده می‌ماند که خانواده باید در رأس ساختارها باشد. هر ساختاری بخواهد در حوزه پیشرفت و توسعه خود برنامه‌ریزی کند، باید نقش مادری را در نظر بگیرد...
ارتقای مستمر دانش مادران راه مقابله با تهاجم هویتی

|گفت‌وگو|

ارتقای مستمر دانش مادران راه مقابله با تهاجم هویتی

| لیلا ثمنی
اگر مادران ما آموزش ببیند و بعد انگیزه داشته باشند که آموخته‌هایشان را انتقال بدهند، می‌توانند ارزش‌ها و باورها را در نسل بعد تثبیت کنند. بسیاری از مادران ما ارزش‌ها را می‌دانند اما به لحاظ علمی و منطقی نمی‌توانند آن‌ها را تبیین کنند. به همین دلیل رهبر انقلاب جهاد تبیین را مطرح می‌کنند.


مدعیان غربی حقوق زن چگونه به جنگ با زن ایرانی رفتند

|یادداشت|

مدعیان غربی حقوق زن چگونه به جنگ با زن ایرانی رفتن...

| صغری عاشوری
مسئله‌ی خشونت علیه زنان از مسائلی با سبقه‌ی تاریخی و فراگیر در تمدن بشری بوده است. بستر بروز خشونت علیه زنان بستر موسعی است که خانواده و جامعه را در بر می‌گیرد. در طول تاریخ جهان‌بینی‌های متعددی در راستای جلوگیری و تعقیب آزارگر، رویکردهای قانونی‌ای را وضع کرده‌اند که میزان موفقیت‌های هریک از آن‌ها متفاوت است؛ اما...
صدهزاران امید

|حاشیه دیدار|

صدهزاران امید

مراسم با سرودخواندن چند دختربچه و دختر نوجوان آغاز می‌شود. همه‌شان روسری‌های سبز سر کرده‌اند؛ البته آن موقع نمی‌بینمشان. بعد از مراسم توی مغازه مشغول پاستیل‌خریدن پیدایشان می‌کنم و می‌فهمم این‌ها همان سرودخوان‌های کوچک‌اند....
مأموریتی بر دوش رحمانی‌ترین عنصر خانواده

|گفت‌وگو|

مأموریتی بر دوش رحمانی‌ترین عنصر خانواده

| فهیمه فرهمندپور
وقتی از خانواده می‌گوییم نکته حائز اهمیت نقش‌آفرینی زنانه و مادرانه در این ظرف ماندگار و اثرگذار است. مادر برای مأموریت تربیت دینی، حائز شرایط کنش‌گری عاطفی بهتری است چون او عاطفی‌ترین و دقیقاً به همین دلیل، اثرگذارترین عنصر فعال در خانواده است.
جدی‌ترین و اساسی‌ترین خلأ جامعه‌ی بانوان

جدی‌ترین و اساسی‌ترین خلأ جامعه‌ی بانوان

| عاطفه خادمی
ایده‌ی توسعه‌ی زیست بوم‌های تخصصی و بومی در حوزه‌ی بانوان در قامت حلقه‌های میانی. جدی‌ترین و اساسی‌ترین خلأ جامعه‌ی بانوان نداشتن بسترهای استاندارد کنش‌گری اجتماعی منطبق با فقه معیار، ارزش‌های ایرانی اسلامی، مقتضیات جنسیتی و شرایط اقلیمی، فرهنگی و جغرافیایی است.
باید برای سلامت مادران برنامه‌ریزی کنیم

باید برای سلامت مادران برنامه‌ریزی کنیم

| شهرزاد زاده مدرس
زنان به‌عنوان نیمی از پیکر جامعه با قابلیت باروری خود نقش اساسی را در بقا و تداوم بقای هر کشور ایفا می‌کنند. توجه به وضعیت بهداشت زنان که در تعداد مرگ‌ومیر مادر و نوزاد تظاهر می‌یابد معیار اساسی در ارزیابی سطح سلامت در هر کشور مطابق استانداردهای بین‌المللی است.
الگوی سوم زن؛ دوای دردهای هویتی جامعه

الگوی سوم زن؛ دوای دردهای هویتی جامعه

| سارا طالبی
بانوان طلبه ظرفیت مبارکی هستند که به برکت این انقلاب «اصلها ثابت و فرعها فی السماء» هستند. این قشر فرهیخته ظرفیت دارند که خلأ هویتی مذکور را با اجتهاد کلامی فقهی تفسیری و فلسفی خود پاسخ‌گویند و اگر هدایت تحصیلی مناسبی هویت انقلابی آن‌ها را رهنمون سازد بسیاری از نیازهای نظری جامعه زنان را حل نمایند.
شناخت، اعتماد و شانه‌به‌شانه‌بودن؛ سه ضلع تربیتی رشد نوجوان

شناخت، اعتماد و شانه‌به‌شانه‌بودن؛ سه ضلع تربیتی ر...

| نگین فراهانی
همه‌چیز با یک سؤال شروع می‌‌شود حضور دختر نوجوان در این دنیای مدرنیته باید چگونه باشد که در خور او باشد و نیازهایش را پاسخ دهد، جامعه را از حضورش سیراب کند؟ و مهم‌تر اینکه آیا پاسخ را ما به آن‌ها می‌دهیم یا بسترسازی می‌شویم که خودش به جواب برسد؟
حقوق وارونه

نقد حقوق زنان در غرب

حقوق وارونه

| مریم نقاشان
وقتی دیدم که چه درباره‌ی کشورم چه در خصوص دنیای غرب حقیقت مخدوش شده است، جهاد تبیین بر من تکلیف شد. در غرب، کشورم را آن‌گونه که هست نمی‌شناسند. چون همواره هجمه‌ای از سیاه‌نمایی چه در داخل و چه در خارج، متوجه میهنم بوده است. انقلابی که ژرف‌تر از یک نظام سیاسی است. انقلابی که مربوط به یک جهان‌بینی است.
من یک مادر خانه‌دارم

من یک مادر خانه‌دارم

| پریچهر جنتی
خانه‌های امروزی به قول طراحانش مناسب با فرهنگ سرمایه‌داری طراحی شده است زیرا یک سلول وابسته و مصرف‌کننده است. این خانه دائماً دستش مقابل دولت و بازار دراز است. از تأمین انرژی گرفته تا تأمین نیازهای روحی و مادی اهالی‌اش مثل نیاز به خلوت و طبیعت، نیاز به ارتباط اجتماعی و ... در همه‌چیز این خانه نیازمند است.
جای خالی مصادیق الگوی سوم زن در رسانه

جای خالی مصادیق الگوی سوم زن در رسانه

| مهدیه سادات‌محور
ما امروز بایستی با رجوع به گفتمان والای انقلاب اسلامی بر موضوع مزیّت برتر زن در جمهوری اسلامی بازنگری کنیم و به معیار برسیم. معیارهایی که در عین به‌رسمیت‌شناختن تنوع و تکثر سبک‌های زندگی زنان، نظریه‌ی هم‌شکل‌سازی و شبیه‌سازی را کنار بگذارد
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی