others/special
کلیپ صوتی | شکر نعمت ازدواج

کلیپ صوتی | شکر نعمت ازدواج

اینکه خدای متعال به شما توفیق بدهد و کمک کند که همسر خوبی پیدا کنید، یکی از بزرگ‌ترین نعمتهای الهی است؛ این نعمت را باید شکر بکنید.
ازدواج یک معامله مالی نیست

|گفتگو|

ازدواج یک معامله مالی نیست

| سرکار خانم فروغ نیلچی‌زاده
بسیاری از جوانان مجرد و خانواده‌هایشان وجود برخی مشکلات مالی را مانع اصلی در مسیر ازدواج میدانند و یا توقعات مالی بیش از حد از شریک زندگی آینده‌شان دارند و به این بهانه‌ها، از تشکیل خانواده استنکاف میکنند.
تصورات مالی اشتباه به امر ازدواج چیست و چگونه باید حل شود؟

 
سخن‌نگاشت | دیدار جمعی از زوج‌های جوان

سخن‌نگاشت | دیدار جمعی از زوج‌های جوان

به مناسبت یکم ذی‌الحجه، سالروز ازدواج حضرت علی علیه‌السلام و حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها، پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR بخش‌هایی از بیانات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار جمعی از زوج‌های جوان در فروردین ۱۳۹۸، را در این مجموعه سخن‌نگاشت منتشر می‌نماید.
 
چرا قانون «تسهیل ازدواج جوانان» اجرا نمی‌شود؟

بررسی عدم اجرای یک قانون پس از ۱۴ سال

چرا قانون «تسهیل ازدواج جوانان» اجرا نمی‌شود؟

| حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر
قانون تسهیل ازدواج یک قانون مصوب است و حدود یک دهه و نیم از عمرش می‌گذرد، اما هنوز اجرا نشده است. رهبر انقلاب در بهمن سال ۱۳۹۷ در این مورد تذکر دادند. سران سه قوه باید این موضوع را پاسخ دهند.
نماهنگ | چرا قانون تسهیل ازدواج جوانان اجرایی نمیشود؟

نماهنگ | چرا قانون تسهیل ازدواج جوانان اجرایی نمیش...

رهبر انقلاب در بهمن ماه ۱۳۹۷ و در یکی از جلسات بررسی آسیب‌های اجتماعی، نسبت به عدم اجرای قانون تسهیل ازدواج جوانان، ابراز گلایه کردند. اما اهمیت این قانون چیست و قرار بوده چه مشکلاتی را حل کند؟
نگاه اسلامی به ابعاد مالی ازدواج

|گفتگو|

نگاه اسلامی به ابعاد مالی ازدواج

| حجت‌الاسلام علی سرلک
بسیاری از جوانان مجرد و خانواده‌هایشان وجود برخی مشکلات مالی را مانع اصلی در مسیر ازدواج میدانند و یا توقعات مالی بیش از حد از شریک زندگی آینده‌شان دارند و به این بهانه‌ها، از تشکیل خانواده استنکاف میکنند.
اما نگاه اسلامی به ابعاد اقتصادی ازدواج و تشکیل خانواده چیست و با نگاه‌های اشتباه در این حوزه چگونه باید مواجه شد؟

ازدواج بهترین‌ها

ازدواج بهترین‌ها

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: «حضرت زهرا (علیهاالسلام) دختر پیامبر (صلی الله علیه و آله) بود؛ رئیس جامعه اسلامی. حاکم مطلق. امیرالمومنین (علیه‌السلام) هم که سردار درجه‌ی یک اسلام بود. ببینید چطوری ازدواج کردند! چه جور مِهریه‌ی کم، چه جور جهیزیّه‌ی کم. همه چیز با نام خدا و با یاد او. اینها برای ما الگو هستند.» خطبه عقد ۷۵/۰۲/۱۷
بخش زن و خانواده پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR (ریحانه) به‌مناسبت روز ازدواج (اولین روز از ماه ذی‌الحجه)، لوح «ازدواج بهترین‌ها» را منتشر میکند.
 
از آغاز احساس نیاز به داشتنِ همسر

تبیین نگاه دینی در مسئله «سنِ مناسب ازدواج» براساس بیانات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای

از آغاز احساس نیاز به داشتنِ همسر

یامبر اکرم اصرار داشتند جوانها زود ازدواج کنند -چه دخترها و چه پسرها- البته با میل خوشان و اختیار خودشان، نه اینکه دیگران برایشان تصمیم بگیرند. ما هم باید در جامعه‌ی خودمان این را رواج دهیم. جوانها در سنین مناسب،‌ وقتی از دوران جوانی خارج نشده‌اند، در همان حال گرمی و شور و شوق، باید ازدواج کنند.
سخن‌نگاشت | ازدواج

سخن‌نگاشت | ازدواج

بخش زن و خانواده پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR (ریحانه) براساس بیانات رهبر انقلاب درباره موضوع ازدواج، مجموعه سخن‌نگاشت «ازدواج» را منتشر میکند.
این مجموعه به‌مرور تکمیل می‌گردد.
 
بیانات در دیدار جمعی از زوج‌های جوان

بیانات در دیدار جمعی از زوج‌های جوان

به مناسبت یکم ذی‌الحجه، سالروز ازدواج حضرت علی علیه‌السلام و حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها، پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR بیانات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای را که در دیدار جمعی از زوج‌های جوان در فروردین ۱۳۹۸ ایراد شده، منتشر میکند.
توصیه حضرت آیت‌الله مجتبی تهرانی به زوج‌های جوان

توصیه حضرت آیت‌الله مجتبی تهرانی به زوج‌های جوان

پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR به‌مناسبت سالگرد رحلت آیت‌الله مجتبی تهرانی، فیلم توصیه‌های آن عالِم عامل، به یک زوج جوان پس از قرائت خطبه عقد ازدواج را منتشر می‌کند.
از دست رفته

از دست رفته

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: «متأسفانه غرب، خانواده را، یعنی کانونی را که برای مرد و بخصوص برای زن محیط امن و آرامش است، از دست داده. بسیاری از خانواده‌ها متلاشی شده‌اند. بسیاری از زنان تا آخر عمر تنها زندگی میکنند. بسیاری از مردان، زنِ مورد نظر خود را نمی‌یابند و بسیاری از ازدواجها در اوّلین سالهای پیدایش از بین میرود.» ۱۳۷۶/۰۷/۳۰
بخش زن و خانواده (ریحانه) پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR براساس این بخش از بیانات رهبر انقلاب، لوح «از دست رفته» را منتشر می‌کند.
 
دو لنگه یک در

دو لنگه یک در

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: «اسلام در داخل خانواده، دو جنس زن و مرد را مانند دو لنگه‌‌ی یک در، دو چشم در چهره‌‌ی انسان، دو سنگرنشین در جبهه‌‌ی نبرد زندگی و دو کاسبِ شریک در یک باب مغازه قرار داده است. هرکدام از این دو، طبیعت، خصوصیات و خصلت‌‌هایی، هم در جسم و روح و فکر و هم در غرایز و عواطف دارند که ویژه‌ی خودشان است. این دو جنس، اگر با همان حدود و موازینی که اسلام معیّن کرده است در کنار هم زندگی کنند، خانواده‌‌ای ماندگار و مهربان و بابرکت و پرفایده خواهند داشت.» ۱۳۷۵/۰۶/۲۸
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: «هدف اسلام در دفاع از حقوق زنان این است که زن تحت ستم نباشد و مرد خود را حاکم بر زن نداند. در خانواده، حدود و حقوقی هست. مرد حقوقی دارد، زن هم حقوقی دارد و این حقوق به‌شدت عادلانه و متوازن ترتیب داده شده است. آنچه متعلق به اسلام است، بینات اسلام و مسلمات اسلام است.» ۱۳۷۶/۰۷/۳۰

بخش زن و خانواده (ریحانه) پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR براساس این بخش از بیانات رهبر انقلاب، لوح «دو لنگه یک در» را منتشر می‌کند.
 
چرا عمل نمی‌کنیم؟

چرا عمل نمی‌کنیم؟

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: «مگر نمیگوییم که جهیزیه‌ی حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) چیزهایی بود که انسان با شنیدن آنها اشکش جاری میشود؟ مگر نمیگوییم که این زن والامقام، برای دنیا و زیور دنیا هیچ ارزشی قائل نبود؟ مگر میشود که روزبه‌روز تجمل‌گرایی و چیزهای پوچ زندگی را بیشتر کنیم و مهریه‌ی دخترانمان را زیادتر نماییم؟!» ۷۰/۱۰/۵
بخش زن و خانواده (ریحانه) پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR به‌مناسبت اول ذی‌الحجه، سالروز ازدواج حضرت علی علیه‌السلام و حضرت زهرا سلام‌الله علیها، لوح «چرا عمل نمی‌کنیم؟» را منتشر می‌کند.
 
ساده‌ترین برای بهترین‌ها

ساده‌ترین برای بهترین‌ها

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای:«بهترین‌ِ دخترانِ عالم و بهترینِ همه پسرانِ عالم با هم ازدواج کردند در حالیکه مهریه؛ مِهرُالسنة بود و جهیزیه هم بسیار ساده و مختصر. دختر اول شخص دنیای اسلام و بهترین پسران آن روزگار، چنان مهریه و جهیزیه‌ای داشتند. ۸۱/۱/۱۳
بخش زن و خانواده (ریحانه) پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR به مناسبت اول ذی‌الحجه، سالروز ازدواج حضرت علی علیه‌السلام و حضرت زهرا سلام‌الله علیها، لوح «چرا عمل نمی‌کنیم؟» را منتشر می‌کند.
 
مهربان‌تر از همه عالم

مهربان‌تر از همه عالم

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: «در این عقدی که ما می‌خوانیم، در حقیقت دو طرف بیگانه از هم را با همین چند کلمه، با یکدیگر متصل و مرتبط می‌کنیم،‌ به‌طوری که از همه‌ی عالم به هم، محرم‌تر و نزدیک‌تر و مهربان‌تر می‌شوند.» ۱۳۷۳/۱۲/۱۱
به مناسبت اول ذی‌حجه سالروز ازدواج فرخنده‌ی حضرت علی (علیه‌السلام) و حضرت فاطمه‌ی زهرا (علیهاالسلام) پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR پوستر «مهربان‌تر از همه عالم» را بر اساس بیانات رهبر انقلاب درباره‌ی عقد ازدواج منتشر می‌کند.
 
زندگی‌تان را شیرین کنید

زندگی‌تان را شیرین کنید

پایگاه اطلاع رسانی KHAMENEI.IR به مناسبت فرا رسیدن اول ذی‌حجه  و سالروز ازدواج حضرت علی علیه السلام و حضرت زهرا سلام الله علیها بخش هایی از گفتگوی رهبر انقلاب اسلامی با خانواده‌ی شهدای مدافع حرم که در دیدار دی ماه سال گذشته جمعی از خانواده شهدای مدافع حرم انجام شده بود را منتشر می کند.
مایه آرامش یکدیگر باشید

مایه آرامش یکدیگر باشید

رهبر انقلاب: خانواده باید محیط امن و امان و راحتی برای شما دو نفر باشد و برای فرزندانتان هم باید این محیط امن و امان را فراهم کنید. ۱۳۸۳/۰۳/۲۰
 
 
واسطه‌گری، ازدواج را تسهیل می‌کند

واسطه‌گری، ازدواج را تسهیل می‌کند

یکی از مسائل مهم این است که رسم خواستگاری رفتن و وساطت کردن برای ازدواج دخترها، متأسّفانه کمرنگ شده؛ این چیز لازمی است. افرادی هستند -سابقها همیشه معمول بود، حالا هم با کثرت نسل جوان در جامعه‌ی ما، باید این رواج داشته باشد- پسرهایی را می‌شناسند، به خانواده‌ی دختر معرّفی میکنند؛ دخترهایی را می‌شناسند، به خانواده‌ی پسر معرّفی میکنند؛ تسهیل میکنند و آماده‌سازی میکنند ازدواج را؛ این کارها را بکنند. هرچه که ما بتوانیم در جامعه مسئله‌ی مشکل جنسی جوانها را حل کنیم، این به نفع دنیا و آخرت جامعه‌ و کشور ما است.
رهبر انقلاب؛ ۹۴/۴/۲۰
سه توصیه رهبر انقلاب به زوج‌های جوان

سه توصیه رهبر انقلاب به زوج‌های جوان

توصیه رهبر انقلاب به زوجهای جوان در جریان دیدار خانواده شهدای مدافع حرم: «بچه دار شوید، درس بخوانید و هرچقدر میتوانید زندگی‌تان را شیرین کنید.»
رهبر انقلاب ۱۳۹۵/۹/۱
 
اطلاع‌نگاشت | ازدواج موفق

اطلاع‌نگاشت | ازدواج موفق

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در ابلاغیه‌ی سیاست‌های کلی خانواده، «ترویج ازدواج موفق و آسان برای جوانان» را یکی از مواردی دانستند که جهت حرکت نظام باید معطوف به آن باشد. به همین مناسبت و همزمان با روز ازدواج (روز اول ذی‌الحجه) پایگاه‌اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR مجموعه نظرات رهبر انقلاب اسلامی درباره‌ی ازدواج را در این اطلاع‌نگاشت مرور می‌کند.
 
سخن‌نگاشت | ازدواج ساده

سخن‌نگاشت | ازدواج ساده

در همه امور زندگیتان سادگی را رعایت کنید. اولش هم از همین مراسم ازدواج شروع می‌شود. اگر ساده برگزار کردید، قدم بعدی‌اش هم می شود ساده و الا شما که رفتید آن مجلس کذایی مثل اعیان و اشرافهای زمان طاغوت را درست کردید، بعد دیگر نمی‌توانید بروید تو خانه کوچکی مثلاً‌ با وسایل مختصری زندگی کنید. این جور نمی‌شود. دیگر چون خراب شده و از دست رفته است. از اول، زندگی را پایه‌اش را براساس سادگی و ساده زیستی بگذارید تا زندگی بر خودتان، بر کسانتان و بر مردم جامعه ان‌شاءالله آسان شود. رهبر انقلاب؛ ۷۴/۶/۱۳
 
 
کسانی که با تجمل عروس و داماد می‌شوند، خوشبخت‌ترند؟

کسانی که با تجمل عروس و داماد می‌شوند، خوشبخت‌ترند...

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: «مگر کسانی که با تجمل عروس و داماد می‌شوند خوشبخت‌ترند؟ چه کسی می‌تواند چنین چیزی را ادعا کند؟ این کارها جز این‌که یک عده جوان را، یک عده دختر را حسرت به دل کند و زندگی را بر این‌ها تلخ نماید چیز دیگری نیست... اگر نتوانستند آن‌جور آن‌ها هم عروسی بگیرند تا ابد حسرت به دل بمانند یا اصلاً نتوانند عروسی بگیرند. تا آمدند دخترش را بگیرند، چون دستش خالی است، این دختر در خانه بماند. این پسر دانشجو یا کارگر یا کاسب ضعیف، همین‌طور غیر متأهل بماند.» ۱۳۷۳/۹/۲۳
پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR طرح «کسانی که با تجمل عروس و داماد می‌شوند، خوشبخت‌ترند؟» را براساس بیانات رهبر انقلاب درباره‌ی اثرات نامطلوب تشریفات زائد بر ازدواج جوانان منتشر می‌کند.

 
بروید باهم بسازید

بروید باهم بسازید

بنای کار ازدواج، بر سازش دختر و پسر است؛ باید با هم بسازند. این «باهم بسازند»، معنای خیلی عمیقی دارد. من یک ‌وقت خدمت امام رفتم، ایشان می‌خواستند خطبه‌ی عقدی را بخوانند؛ تا من را دیدند، گفتند شما بیا طرف عقد بشو. ایشان برخلاف ما - که طول و تفصیل می‌دهیم و حرف می‌زنیم - عقد را اول می‌خواندند، بعد دو، سه جمله‌ی کوتاه صحبت می‌کردند. من دیدم ایشان پس از این‌که عقد را خواندند، رویشان را به دختر و پسر کردند و گفتند: بروید با هم بسازید. من فکر کردم، دیدم که ما این همه حرف می‌زنیم، اما کلام امام در همین یک جمله‌ی «بروید باهم بسازید»، خلاصه می‌شود! حالا ما هم عرض می‌کنیم که شما دختران و پسران، بروید با هم بسازید. سازش، اصل است. هر چیزی که با ساختن عروس و داماد، دختر و پسر، زن و شوهر منافات دارد، بایستی بیگانه تلقی بشود. این را اصل قرار بدهید، تا ان‌شاءالله خداوند متعال برکاتش را بر شما نازل کند.
امیدواریم که این دختران و پسران، محیطهای شادی را به خانواده ‌ها بیاورند؛ و خداوند نسل طیب و طاهری هم به آنها عنایت کند.
بیانات رهبر انقلاب در مراسم خطبه عقد زوج‌های جوان؛ ۷۰/۴/۲۰
 
 
نهی از تفاخر در جهیزیه

این‌که ما ازدواج را صحنه‌ی تفاخر قرار بدهیم، غلط اندر غلط است

نهی از تفاخر در جهیزیه

بعضیها ازدواج را که یک امر عاطفی و انسانی و وجدانی است، به صحنه‌ی تفاخر تبدیل می‌کنند. مثلاً می‌گویند که #جهیزیه‌ ی ما این‌چیزها را داشت؛ آیا جهیزیه‌ی دختر شما هم اینها را دارد؟! تفاخر و تنافس! این‌که ما این‌جا را صحنه‌ی تفاخر قرار بدهیم، غلط اندرغلط است. هم محیط ازدواج را آلوده‌ی به مادّیات می‌کند، هم این صحنه‌ی پاک و لطیف وجدانی را صحنه‌ی تفاخرها و تنافسها و زیاده‌رویها می‌کند، بعد هم این دختر و پسر از اول عادت می‌کنند که بایستی زندگی آنان بر تجمل و تشریفات بگذرد؛ چرا؟ بگذارید از اول به یک زندگی متوسط عادت کنند.
رهبر انقلاب؛ ۷۰/۰۴/۲۰
 
 
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی