others/special
هشت سنت غلط ازدواج از نگاه رهبر انقلاب

هشت سنت غلط ازدواج از نگاه رهبر انقلاب

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در سخنرانی‌های مختلف به آسیب‌شناسی مشکلات فراروی جوانان برای ازدواج پرداخته‌اند. جدول و متن زیر به هشت مورد از این سنت‌های غلط که مورد تصریح رهبر انقلاب اسلامی قرار گرفته، می‌پردازد.
دلایل تأکید رهبر انقلاب بر احیای سنت واسطه‌گری در ازدواج

دلایل تأکید رهبر انقلاب بر احیای سنت واسطه‌گری در ...

در ادبیات دینی مسأله‌ی واسطه‌گری در ازدواج، مسأله‌ای حائز اهمیت است. به هرحال، فردی که می‌خواهد ازدواج کند، در خیلی از موارد کسی را نمی‌شناسد که مستقیماً سراغ او برود و نیازمند این است که از افرادی کمک بگیرد. در سیره‌ی بزرگان دین هم توجه به این نکته وجود داشته است.
سنت‌های دست‌ و‌ پاگیر در ازدواج

یادداشتی از دکتر بانکی پور فرد

سنت‌های دست‌ و‌ پاگیر در ازدواج

ازدواج امری ساده، بی‌تکلف و بدون تشریفات است که طی آن، زن و مرد ضمن انشاء خطبه‌ی عقد، پیمان زندگی مشترک می‌بندند و مرد به مقدار امکاناتش، چیزی یا مبلغی را به‌ عنوان صداق و نشانه‌‌ی صداقت، تقدیم به همسر می‌کند.
 
این حرف قرآن است...

این حرف قرآن است...

ما نباید تصوّر بکنیم که حتماً بایستی یک نفری یک خانه‌ی مِلکی داشته باشد، یک شغل درآمدداری داشته باشد، بعد ازدواج بکند؛ نه، ... این قرآن است که با ما دارد این‌جور حرف میزند: مردان و زنان بی‌همسر خود را همسر دهید، همچنین غلامان و کنیزان صالح و درستکارتان را؛ اگر فقیر و تنگدست باشند، خداوند از فضل خود آنان را بی‌نیاز می‌سازد؛ خداوند گشایش‌دهنده و آگاه است! سوره مبارکه النور آیه ۳۲
‫۱۳۹۲/۰۸/۰۸‬
مطلع عشق

مطلع عشق

این کتاب که به همت حجت الاسلام والمسلمین محمدجواد حاج علی اکبری گردآوری و تدوین شده است پیش از این از سوی دفتر نشر فرهنگ اسلامی منتشر شده بود با تغییر ناشر از سوی انتشارات انقلاب اسلامی وابسته به موسسه انقلاب اسلامی راهی کتابفروشی‌ها شد.
توصیه‌های رهبری به زوج‌های جوان

در گفت‌وگو با حاج علی‌اکبری

توصیه‌های رهبری به زوج‌های جوان

در اولین روز ذی‌الحجه، سال‌روز ازدواج امیرالمومنین(ع) و حضرت زهرا(س)، میزبان حجت‌الاسلام و المسلمین حاج علی‌اکبری، رئیس سابق سازمان ملی جوانان بودیم...
قرائت خطبه عقد زوج جوان توسط رهبر انقلاب

قرائت خطبه عقد زوج جوان توسط رهبر انقلاب


به مناسبت اول ذی‌الحجه، سالگرد ازدواج حضرت امیرالمومنین(ع) و حضرت فاطمة‌الزهرا(س)، پایگاه اطلاع‌رسانی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، بخش‌هایی از قرائت خطبه «عقد ازدواج» یک زوج جوان کرمانی توسط رهبر انقلاب را منتشر می‌کند.
اصل قضیه «محبت» است

اصل قضیه «محبت» است

خدای متعال از زن و مرد تنها خوشش نمی‌آید، مخصوصا آن‌هایی که جوانند و بار اولشان است. مخصوص جوان‌ها هم نیست. خدای متعال از زندگی مشترک و مزدوج خوشش می‌آید. آدم تنها، مرد تنها و زن تنها که همـه عمر را به تنهایی می‌گذراند، از دید اسلامی چیز مطلوبی نیست . مثل یک موجود بیگانه است در مجموعه پیکره انسانی.
توصیه به همسران جوان

دست‌نوشته‌ی رهبر انقلاب خطاب به زوج‌های جوان

توصیه به همسران جوان

همسری شما جوانان عزیز را که پیوند دلها و جسمها و سرنوشتها است صمیمانه به همه‌ی شما فرزندان عزیزم تبریک می‌گویم. توصیه می‌کنم به همسران خود مهر بورزید، به آنان وفادار باشید و خویشتن را در سرنوشت یکدیگر شریک بدانید. از گِره افتادن در رشته‌‌ی زندگی مشترک برحذر باشید و گرههای کوچک و بی‌اهمیت را نادیده بگیرید.
 
کلیپ صوتی از بیانات رهبر انقلاب درباره ازدواج جوانان

کلیپ صوتی از بیانات رهبر انقلاب درباره ازدواج جوان...

بیانات رهبر انقلاب که در این کلیپ می‌شنوید: در روایتی دارد که رسول اکرم(ص) وقتی جوانی را میدیدند که «کان یعجبه» و از اندام و سلامت و جوانی او خوششان میآمد، از او دو سؤال میکردند و میپرسیدند: ازدواج کردی و آیا شغلی داری یا نه؟ اگر آن جوان میگفت ازدواج نکردم و شغلی ندارم، پیامبر میفرمود: «سقط من عینی»: این جوان از چشمم افتاد.
۱۳۶۸/۰۷/۲۸
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی