others/content
نسخه قابل چاپ

تحلیل سیداحمد خاتمی از بیانیه‌ مجلس خبرگان

شکستن حریم رهبری خیانت است

حجت‌السلام و المسلمین سیداحمد خاتمی
فرمایشات رهبر معظم انقلاب هم در خطبه‌ی 29 خرداد و هم در مراسم دیگر از جمله در مبعث پیامبر اسلام(ص)، رهنمودهای کلیدی و مبنایی بود. از جمله‌ی آن‌ها که بسیار قابل توجه بود، قصه‌ی امتحان نخبگان است که نخبگان امتحان می‌شوند. آن‌چه مهم است این‌که نخبگان توجه کنند اولاً خود در این امتحان مردود نشوند، بصیرت پیدا کنند، ببینند دشمن کجا نشسته است، کجا را هدف قرار داده و کجا را می‌خواهد بزند که به آن اشاره می‌کنم:
1.    ستون خیمه‌ی انقلاب، ولایت فقیه
2.    فرهنگ استکبارستیزی
3.    وحدت امّت
4.    اقتدار حاکمیت نظام
5.    اعتماد ملی مردم را به نظام اسلامی
6.    آرامش و امنیت مردم
بنابراین باید توجه داشت که دشمن کجا را هدف قرار می‌دهد که آن را بصیرت می‌نامند. امیرالمؤمنین(ع) فرمود: عَلَم‌داران دین، نیاز به سه چیز دارند. اول، نیاز به بصیرت؛ دوم، نیاز به صبر و سوم، علم به مواضع حق.

اما نکته‌ی دیگر در باب نخبگان این‌که علاوه بر آن‌که خودشان نباید راه را گم کنند، بلکه دست دیگران را هم بگیرند و روشن‌گری کنند. "الذین یُبَّلُغون رسالات الله و یَخشونَهُ و لا یَخشونَ احدا اِلّا الله" معنای این‌که «علماءُ شیعَتِنا مُرابِطون»، عالمان شیعه مرزبانانند. نخبگان نظام ما باید مرزبان اندیشه و فکر اسلامی باشند. این‌که در روایات آمده که به‌هنگام ظهور بدعت‌‌ها، عالِم باید علمش را ابراز کند و اگر نکند «علیه لعنةالله» معنایش این است که نخبگان و فرهیختگان، باید علاوه بر آگاهی خودشان، روشن‌گری برای مردم هم داشته باشند. پس اگر بخواهند نخبگان در این امتحان سربلند بیرون بیایند، نیاز به بصیرت دارند.

مجلس خبرگان رهبری نیز که رسالتش تقویت رهبری است، با توجه به انگیزه و وظیفه‌ای که اشاره شد، صدور بیانیه اخیر، جزء وظایف ذاتی خبرگان محسوب می‌گردد. اکثریت قاطع اعضای مجلس خبرگان رهبری، به این برداشت قطعی رسیدند که دشمن در حقیقت، ولایت فقیه، که روح و جان نظام اسلامی است را هدف قرار داده است. بینش ما این است که اگر در نظام اسلامی حُجیّت شرعی نباشد، امضای الهی پای حکومت نباشد، آن حکومتْ، طاغوت است. بنابراین حفاظت از کیان ولایت فقیه برای ما یک امر حیاتی است. به همین دلیل اعضای مجلس خبرگان احساس کردند که دشمنان خارجی و برخی از نابالغ‌های سیاسی داخل، متوجه مسأله نیستند و نمی‌دانند که رفتار نادرست و غیرمنطقی‌شان چه اثرات منفی به‌جای می‌گذارد.

شکستن حریم رهبری، خیانت به کشور است. این‌که رهبر معظم انقلاب در خطبه‌ها بگویند، تظاهرات نه، اما کسانی باز با کمال وقاحت، تظاهرات غیرقانونی را ادامه بدهند، این چه معنایی دارد؟ این‌که رهبری بفرمایند که ابطال انتخابات، بدعتِ غیرقانونی است؛ ابطال انتخابات حرف زور است، در عین حال کسانی همچنان به این حرف زور اصرار داشته باشند، این غیرقابل تحمل است. در طول این سی‌سال، حریمِ رهبری، کشور را حفظ کرده است و اگر این حریم شکسته شود، هیچ حریم دیگری باقی نخواهند ماند. از طرفی خبرگان رهبری مطلع شدند که در برخی از محافلِ و جلسات خصوصی- کسانی که روزی، روزگاری خودشان را جزء نخبگان می‌دانستند- جلسات توطئه‌آمیز علیه ولایت برگزار می‌کنند و برنامه‌ریزی در این مسیر دارند. این بود که اکثریت قاطع اعضای خبرگان رهبری که بیش از 65 نفر شده‌اند، این بیانیه را که روحش ولایت‌مداری است، امضاء کردند.
 
در اين رابطه بخوانید :
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی