
رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار جمعی از مدیران، اساتید و طلاب جامعة الزهراء سلاماللهعلیها در تاریخ ۱۴۰۳/۸/۳۰، این مجموعه اثرگذار را از پدیدههای بینظیر برآمده از انقلاب اسلامی و موجب افزایش سطح معلومات دینی و اثرگذاری زنان دانستند و با اشاره به ضرورت تحول و روزآمدی حوزههای علمیه همپای تحولات جامعه، گفتند: حوزه های علمیه باید برای مسائل مهم جامعه از جمله مسائل اقتصادی، حکمرانی و خانواده نظر داشته باشد.
در ابتدا توصیفی از دیدار مدیران و اعضای جامعة الزهراء سلاماللهعلیها با رهبر انقلاب اسلامی داشته باشید تا در سؤالات بعدی، درباره برخی محورهای محتوایی به گفتوگو بپردازیم.
این دیداری بود که همهی خواهران مشتاق آن بودند. سالها بود که ما در انتظار چنین رویدادی بودیم که خدمت حضرت آقا برسیم و از نزدیک در جریان منویات آقا را در مورد حوزهی خواهران قرار بگیریم. من از زمان پذیرش مسئولیتم این درخواست را داشتم که ما خدمت حضرت آقا باید برسیم؛ البته ما منویات آقا را در رابطه با حوزهها همیشه بررسی میکردیم، پیگیر بودیم و پیرو آن هم اقداماتی انجام شده است ولی اینکه خاص حوزههای خواهران و اینکه آقا از ما چه انتظاراتی داشتند این خیلی برای ما مهم بود.
افزایش معرفتی - دینی جامعهی بانوان در ابعاد مختلف شخصی، خانوادگی یا اجتماعی و تمدنی چه اهمیتی دارد؟
در این فقره دو مسئله به نظرم مطرح است؛ یکی اهمیت معرفت دینی بانوان، یکی نحوهی افزایش این معرفت دینی است که ما باید در این راستا کار کنیم و از وظایف حوزههای علمیه است. من به عنوان مقدمه توضیح دهم که در اسلام بحث فطرت خیلی مطرح است و اگر تربیت بر اساس فطرت انجام بگیرد هم زودتر به نتیجه میرسد، هم پایدارتر است. چون انسانها فطرتشان پاک است و یک مسائلی به صورت فطری در آنها نهادینه شده است.
جامعة الزهراء سلاماللهعلیها به عنوان یک نهاد علمی تربیتی چه نقشی در ارتقاء معرفت و آگاهی دینی جامعه ایفاء کرده است؟
رهبر انقلاب اسلامی در آن زمان کوتاهی که چند دقیقه با ما صحبت فرمودند، واقعاً نگاهشان جامع بود. آقا در ابتدای صحبتهایشان فرمودند که جامعة الزهراء سلاماللهعلیها از دو نظر اهمیت دارد: یک جهت نفسی و یک جهت غیری. جهت نفسی این است که جامعة الزهراء سلاماللهعلیها بانوان را پرورش میدهد، یعنی خود خانمهایی که به اینجا میآیند، پرورش پیدا میکنند. الحمدلله، در این سالها دانشآموختگان جامعة الزهراء سلاماللهعلیها از معرفت دینی نسبی خوبی برخوردارند و شخصیتهایی که اینجا رشد کردهاند، الحمدلله در بیرون واقعاً نشان دادهاند که موفق هستند.
چه نوع آموزشهایی برای تحقق حضور خواهران در رسانهها و اجتماعات بینالمللی در جامعة الزهراء سلاماللهعلیها طراحی و اجراء شده است؟
بحث اینجا دو قسمت است: یک قسمت برنامههایی که اجرا شده و یک قسمت برنامههایی که در حال طراحی و برنامهریزی هستند. الحمدلله در برنامهی درسی جامعة الزهراء سلاماللهعلیها، برخی از واحدهای مهارتی به عنوان واحد درسی گنجانده شدهاند. مثلاً واحدهایی مانند روش تدریس، روش کلاسداری، روش مقالهنویسی، روش نویسندگی و روش سخنرانی. ما در اینجا مرکز آموزشهای آزاد و مهارتی داریم که بیش از هفتاد نوع مهارت را در زمینههای مختلف به خواهران تعلیم میدهند. البته این بخش از آموزشهای مهارتی جامعة الزهراء سلاماللهعلیها برای خواهران غیرحوزوی هم آزاد است، اما اساتید آن بیشتر از خواهران حوزوی هستند که دارای آن مهارتها هستند. در همین نمایشگاهی که در خدمت حضرت آقا بودیم، برخی از آثار خواهران آنجا به نمایش گذاشته شده بود که برای آقا حتی خط یکی از این آثار خیلی جالب بود. ایشان پرسیدند که واقعاً این را خود خانمها نوشتند؟ من عرض کردم بله. ایشان این تابلو را جلو آوردند و دقیق تابلو را خواندند.
در جامعة الزهراء سلاماللهعلیها آن تحول مطلوب چگونه محقق خواهد شد و چگونه در حال پیگیری است؟
بنده از ابتدا که این مسئولیت را پذیرفتم، موضوع تحول را در فرمایشات حضرت آقا دنبال کردهام و منظومه فکری رهبر انقلاب اسلامی در دستور کار جامعة الزهراء سلاماللهعلیها قرار گرفت. اساساً، برنامههایی که برای حضرت آقا گزارش میدهیم تحت عنوان «گزارش برنامههای تحولی» ارائه میشود.
رهبر انقلاب اسلامی در این دیدار به منطق تحول و وظایف حوزهها پرداختند و تأکید کردند که جامعه در حال تحول است؛ دنیا، طبیعت و همه چیز در حال تحولاند. بنابراین، حوزهها نمیتوانند از این تحولات جدا باشند. وقتی اجتماع دچار تحول میشود، حوزهها نیز حتماً باید تغییر کنند. این همان منطق تحول است که ما از آن گریزی نداریم. در اجتماع، انسانها در حال تغییر و تحولاند. بنابراین، باید برای پاسخگویی به نیازهای آنها، روشهای جدیدی را پیدا کنیم، چرا که روشهای سنتی ممکن است دیگر پاسخگوی نیازهای امروز نباشد. مبانی همان مبانی است، اما باید روشهایمان را تغییر دهیم و محتواهایی را ارائه دهیم که بتواند پاسخگوی نیازهای امروزی باشد.
در تحول حوزهها باید به وظایف حوزهها پرداخته شود. حوزه چه وظیفهای دارد؟ حوزه چه کار باید بکند؟ حوزه باید معارف دین را شناسایی کند. این مبانی را از قرآن، احادیث، اهل بیت و کتابهای گذشتگان بیان میکنیم. این معارف باید مستدل و منطقی تبیین شود. اکنون دیگر همه به دنبال استدلال هستند؛ بنابراین باید تبیینی منطقی و مستدل از معارف دینی ارائه دهیم و سخن ما باید پاسخگوی نیازهای اقشار مختلف باشد. بحثهایی مانند اقتصاد، سیاست و حاکمیت، و خانواده از جمله عرصههایی هستند که دین برای آنها حرف دارد. حالا این سوال مطرح است که چه کسی باید حرف دین را بیان و عملیاتی کند؟ گاهی ما صرفاً در مباحث نظری پیشرفت میکنیم، اما نحوه اجرا چگونه باید باشد؟ این نیز نقش حوزهها است. بنابراین در این زمینه نیاز است که نخبگان حوزه برنامهریزی کنند. باید نخبههای حوزه بنشینند و برای تحول، نقشه راهی طراحی کنند. در این نقشه راه، اهداف کوتاهمدت و بلندمدت باید بر اساس منویات آقا تعیین شوند.
در پایان اگر نکته ای دیگری دارید بفرمایید و جمع بندی داشته باشید.
آنچه که میخواهم عرض کنم و برداشت خودم از آن دیدار بود، نگاه بلند و والای آقاست که نشأت گرفته از نگاه اسلام به زن و ابعاد مختلف وجودی او است. جامعیت آقا در چند دقیقه بحثی که بیان داشتند، برای ما بسیار قابل توجه بود. نگاه ایشان به زن، جایگاه زن در اجتماع، خانواده و جایگاه علمی در سطح عالی که باید به آن رسید، و اینکه جامعة الزهراء سلاماللهعلیها باید خواهران را پرورش دهد و خواهران باید در بالاترین طراز علمی قرار بگیرند، همچنین بحث توجه به اخلاق، تربیت، تهذیب و توجه به خانواده در یک سخنرانی بسیار کوتاه که تمامی این نکات بیان شد، بسیار مهم بود. توجه به خانواده و نقشی که یک زن میتواند در خانواده ایفا کند و این در تکامل و ترقی آن مؤثر است، برای من خیلی اهمیت داشت. این همه را کنار نگاه عاطفی آقا بگذارید. تعبیر «دخترانتان» داشتند و فرمودند دخترانتان را اینگونه تربیت کنید. یعنی اگر میخواهید تربیت کنید، نباید به طلبه نگاه مدیر و کارمندی و اینها داشته باشید. نگاه باید پدرانه و مادرانه باشد. دقیقاً در تمام مدت سخنرانی ایشان، فکر میکنم تمام کسانی که به ویژه خانمهایی که در جلسه حضور داشتند، نگاه پدرانه ایشان را حس میکردند.
خیلی برای من این جامعیت، ذوابعاد بودن آقا و نگاهشان در مورد خانمها قابل توجه بود که خانمها باید رشدشان تکبعدی نباشد. رشد باید در ابعاد مختلف باشد. صرفاً بحث علم را مطرح نکردند، صرفاً بحث اخلاق و تربیت و تهذیب را مطرح نکردند. ایشان در جمعی که خانمهای حوزوی حاضر بودند، در بحث حاکمیت دینی بیان داشتند که مسائل اقتصادی باید توسط حوزه حل بشود. یعنی خانمها باید روی این مسائل فکر کنند. هیچ عرصهای را نگفتند که خانمها نباید وارد این حوزهها شوند. این جامعیت واقعاً استثنایی است.
ما باید کارگروههایی از نخبگان تشکیل دهیم تا ابتدا بیانات ایشان را تحلیل کنند و سپس بر اساس آن برنامهریزی کنیم.
خبر / دیدار جمعی از اعضای جامعة الزهراء با رهبر انقلاب
ديگران - گفتگو / رهبر انقلاب اسلامی بر نظریهپردازی اجتهادی بانوان تأکید دارند
ديگران - گفتگو / حضور اثرگذار بانوان دانشمند در مجامع علمی بینالمللی در تغییر نگاه به زن و خانواده
ديگران - گفتگو / حوزه علمیه خواهران؛ از چگونگی تحول تا امتدادبخشی فرهنگی اجتماعی
ديگران - گفتگو / ضرورت رصد، آیندهنگری و برخورد فعالانه با مسائل نوپدید از منظر دینی
ضمن تشکر ، نظر شما با موفقیت ثبت شد.