راهکارهایی برای سرعت گرفتن تحقق این مطالبه دارید؟
این کار را باید در آموزشوپرورش بکنیم؛ خصوصاً در مقطع ابتدایی یعنی بچههای ما باید به انقلاب اسلامی افتخار بکنند. در سرفصلهای آموزشی و کتب درسی در پیشدبستان و دبستان در جاهای مختلف جهاد تبیین را باز کنیم. کتابهای درسی ما هنوز پر از مطالب تکراری و قدیمی است. فضایی نیاز است که ما در کتابهای درسی بگنجانیم که بعد از انقلاب چه توفیقاتی داشتهایم. این را باید در برنامههای بلندمدت ببینیم. در برنامههای کوتاهمدت استفاده از ظرفیت مساجد، استفاده از ظرفیتهای نوین یعنی استفاده از روشهای نوین بهخصوص جاهایی که پایگاهها وجود دارد و امکان استفاده از مؤثرین اجتماعی و فضای اجتماعی وجود دارد و هر جا که مردم حضور دارند، اگر فوتبال و ورزش است به آنجا برویم و اگر مسجد یا بازار است به آنجا برویم و کار تبیین را انجام دهیم. روش انتقال مطلب و تولید محتوا بسیار مهم است.
رویکرد ما باید این باشد که اصلاً به سمت سازمانی شدن نرویم. متأسفانه ما اینها را تجربه کردهایم. باید بهسمت مردم برویم، در دانشگاهها و بهسمت قشرهای متفاوت برویم و برای آنها تبیین کنیم تا آنها بخشهایی از کار را پیش ببرند.
بخش دیگری از کار این است که از ظرفیت ایرانیان و حتی غیرایرانیان خارج از کشور که وابستگی قلبی با جمهوری اسلامی دارند استفاده کنیم.
پیامی که رهبر انقلاب به جوانان غربی دادند، از ظرفیت آن جوانانی که در آن نامه گفته شده برای اینکه ما بتوانیم پیام دستاوردهای انقلاب را در دنیا تبیین بکنیم باید استفاده کنیم. یعنی جهاد تبیین را فقط برای داخل نبینیم و پیام ایشان فقط برای داخل نیست و گستره جهانی دارد؛ با این حال تفاوتها را باید در نظر بگیریم. میدانید که ابزار تبلیغ در شهرهای مختلف هم متفاوت است. نوع انتقال مطلب در شیراز متفاوت است با نوع انتقال مطلب در کرمانشاه. تفاوتهای فرهنگی هم مهم است. در تبیین چهره به چهره استفاده از ظرفیت شهرداریها و فضای شهر، خانههای کودک و مهدکودکها مهم هستند و پاشنه آشیل جایی است که مردم حضور دارند و آنجایی که دولت میتواند کار کند.
فکر میکنید چهارچوب کارهای گروههای آتشبهاختیار و جهادی با این فراخوان در مورد جهاد تبیین چه تفاوتی باید بکند؟ نقششان بهطورکلی در این کارزار چیست؟
زمان زیادی نگذشته است و گروههای جهادی هم در شرایط تعطیلات و عید و تابستان کار میکنند. وقتی این جوانها به روستاها میروند و ارتباطات چهره به چهره میگیرند میتوان بستههای خوبی از لحاظ محتوا برای این بچهها تهیه کرد. آنها را باید به محتوای خوب مجهز کرد تا بتوانند در نقاطی که کار میکنند کارشان را بهخوبی دنبال کنند.
حرکت تبلیغاتی دشمن بر چه موضوعاتی تمرکز دارد؟
روی ناکارآمدیها تمرکز میکند. من در ابتدای بحث گفتم که روی دلایل شکستها هم ما باید تبیین داشته باشیم و باید صادقانه با مردم در این مورد صحبت کنیم. برخی از مسئولان نگاهشان نگاه مردمی و مردمگرایی نبوده است و این باید اصلاح شود و باید صادقانه با مردم صحبت کنیم. تا اگر آنها ناکارآمدیها را به تصویر کشیدند، ما بتوانیم برای آن جواب داشته باشیم.