1400/12/18
نگاهی به نقش گروههای جهادی در روشنگری و تبیین
مردمی بودن محور اصلی جهاد تبیین است
![https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif](https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif)
![https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif](https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif)
«جهاد تبیین» موضوعی است که ماههای اخیر در بیانات حضرت آیتالله خامنهای بارها مورد تأکید و اشاره قرار گرفته است و رهبر انقلاب اسلامی ابعاد مختلف آن را توصیف کردهاند. ««جهاد تبیین» یک فریضه است. «جهاد تبیین» یک فریضهی قطعی و یک فریضهی فوری است و هر کسی که میتواند[باید اقدام کند].» ۱۴۰۰/۱۱/۱۹ خطابی عمومی که همه افراد جامعه در جنگ رسانهای دشمن علیه حقایق انقلاب اسلامی مردم ایران، مخاطب آن هستند و میتوانند ایفای نقش کنند؛ اگرچه مسئولین در این زمینه وظایف سنگینتری بر دوش دارند.
پایگاه اطلاعرسانی KHAMENEI.IR برهمین اساس در سلسه یادداشتها و گفتوگوهایی به بررسی این موضوع میپردازد. آنچه در ادامه میخوانید گفتگویی با آقای مهدی مسکنی، معاون تعاون وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی است. ایشان که سوابق طولانی مدت در بخش های جهادی و فرهنگی کشور دارد معتقد است با مجهز کردن گروههای جهادی به محتوای خوب میتوان نقش فعالتری برای حرکت بهتر در جهاد تبیین رقم زد.
![*](https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/li_star_2.gif)
![*](https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/li_star_1.gif)
![*](https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/li_star_2.gif)
![*](https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/li_star_1.gif)
آنچه در جهاد تبیین مدنظر رهبر انقلاب است -البته از نظر بنده- در لایههای مختلف باید مؤثرین اجتماعی و مردمی جلو بیایند و به جهاد تبیین بپردازند. دستگاههای دولتی هم اگر به وظیفه خود عمل کنند اینها کار یکدیگر را تکمیل میکنند.
![*](https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/li_star_2.gif)
![*](https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/li_star_1.gif)
![https://idc0-cdn0.khamenei.ir/ndata/news/49743/photo_2022-03-12_13-49-57.jpg](https://idc0-cdn0.khamenei.ir/ndata/news/49743/photo_2022-03-12_13-49-57.jpg)
![*](https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/li_star_2.gif)
![*](https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/li_star_1.gif)
رویکرد ما باید این باشد که اصلاً به سمت سازمانی شدن نرویم. متأسفانه ما اینها را تجربه کردهایم. باید بهسمت مردم برویم، در دانشگاهها و بهسمت قشرهای متفاوت برویم و برای آنها تبیین کنیم تا آنها بخشهایی از کار را پیش ببرند.
بخش دیگری از کار این است که از ظرفیت ایرانیان و حتی غیرایرانیان خارج از کشور که وابستگی قلبی با جمهوری اسلامی دارند استفاده کنیم.
پیامی که رهبر انقلاب به جوانان غربی دادند، از ظرفیت آن جوانانی که در آن نامه گفته شده برای اینکه ما بتوانیم پیام دستاوردهای انقلاب را در دنیا تبیین بکنیم باید استفاده کنیم. یعنی جهاد تبیین را فقط برای داخل نبینیم و پیام ایشان فقط برای داخل نیست و گستره جهانی دارد؛ با این حال تفاوتها را باید در نظر بگیریم. میدانید که ابزار تبلیغ در شهرهای مختلف هم متفاوت است. نوع انتقال مطلب در شیراز متفاوت است با نوع انتقال مطلب در کرمانشاه. تفاوتهای فرهنگی هم مهم است. در تبیین چهره به چهره استفاده از ظرفیت شهرداریها و فضای شهر، خانههای کودک و مهدکودکها مهم هستند و پاشنه آشیل جایی است که مردم حضور دارند و آنجایی که دولت میتواند کار کند.
![*](https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/li_star_2.gif)
![*](https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/li_star_1.gif)
![*](https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/li_star_2.gif)
![*](https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/li_star_1.gif)