[ بازگشت ]
|
[ چـاپ ]
مربوط به :بیانات در دیدار معلمان و فرهنگیان سراسر کشور - 1393/02/17 عنوان فیش : انسان کلیدواژه(ها) : انسان نوع(ها) : جملههای برگزیده متن فیش : بشر یک موجود تمامنشدنى است، احصا نشدنى است. مربوط به :بیانات در دیدار معلمان و فرهنگیان سراسر کشور - 1393/02/17 عنوان فیش : انسان کلیدواژه(ها) : انسان نوع(ها) : جملههای برگزیده متن فیش : اینهمه علم پیشرفت کرده است، هنوز بخشهاى عمدهاى از مغز بشر، ناشناخته است؛ اینرا دانشمندانِ مربوط به این کار میگویند. این وجود جسمانى بشر ناشناخته است، چه برسد به وجود معنوى و روحانى و باطنى انسان. مربوط به :بیانات در دیدار شرکتکنندگان در ششمین همایش ملی نخبگان جوان - 1391/07/12 عنوان فیش : عالِم, تولید علم, انسان کلیدواژه(ها) : عالِم, تولید علم, انسان نوع(ها) : جملههای برگزیده متن فیش : امروز دانشمند اقتصادی دنیا، دانشمند اتمی دنیا، دانشمندهای گوناگون علوم زیستی در دنیا، بسیاری از فرآوردههای علمیشان در اهلاک بشریت، نابودی جسم بشر یا روح بشر دارد به کار میرود. مربوط به :بیانات در دیدار فرماندهان نیروی هوایی ارتش - 1390/11/19 عنوان فیش : تمدن مادی, جهانبینی مادی, جامعه غیر دینی, انسان کلیدواژه(ها) : تمدن مادی, جهانبینی مادی, جامعه غیر دینی, انسان نوع(ها) : جملههای برگزیده متن فیش : بشریت از آنچه که حرکتهای مادی در اروپا به وجود آوردند - رهائی از معنویت، رهائی از قیود الهی - سودی نبرد. مربوط به :بیانات پس از اقامه نماز در جمع برخی از شخصیتهای فرهنگی سیاسی - 1390/01/23 عنوان فیش :مبارکی نوروز، وابسته به انتخاب انسان کلیدواژه(ها) : عید نوروز, انسان, اختیار, صراط مستقیم نوع(ها) : قرآن متن فیش : خداوند انشاءاللَّه سال جدید را بر همهی شما دوستان، برادران و خواهران و همچنین بر خانوادهها و کسانتان مبارک کند. امیدواریم که سال جدید انشاءاللَّه برای همهی شما و برای ملت ایران سال پربرکت و شیرینی باشد. البته بخشی از این به عهدهی خود ماست؛ ما هستیم که با رفتار و جهتگیریهای خودمان، زندگی را مبارک میکنیم یا نامبارک میکنیم. یعنی آنچه که سرنوشت نهائی انسان را تنظیم میکند، انتخاب خود انسان است. خدای متعال این توانائی را به ما داده که انتخاب کنیم؛ «و هدیناه النّجدین»؛(1) دو راه را به ما نشان داده که انتخاب کنیم. البته گاهی شرائط جوری است که انتخاب برای انسان آسان است، گاهی انتخاب سخت است؛ ولی به هر حال باید در همهی امور انتخاب کرد. اینکه در سورهی مبارکهی حمد، هر روز بارها تکرار میکنیم «اهدنا الصّراط المستقیم»،(2) نشاندهندهی این است که صراط مستقیمی که در پیش گرفتهایم - فرض این است که مثلاً شناختیم و در پیش گرفتیم - هر لحظه به دوراهیهائی میرسد. یعنی اینجور نیست که یک تونلی باشد که وقتی انسان داخل آن رفت، دیگر همین طور تا آخر تضمین شده باشد - مثل خط آهن - نه، دوراهیهای متعددی، سهراهیهای متعددی سر راه وجود دارد که باید دید، شناخت، فهمید و قدم در راه درست گذاشت. این «اهدنا» که هر روز تکرار میکنیم، یعنی امروز هم «اهدنا»، فردا هم «اهدنا»، پسفردا هم «اهدنا»؛ دراین قضیه هم «اهدنا»، در آن قضیه هم «اهدنا». کار را هم خیلی نمیخواهیم نشدنی و سخت بگیریم؛ نه. خدای متعال بیّنات را در مقابل همه قرار داده؛ «ذلک ان لم یکن ربّک مهلک القری بظلم و اهلها غافلون».(3) اینجور نیست که اگر ما وسیلهی هدایت در اختیار نداشته باشیم و احیاناً حرکتمان درست نبود، خدای متعال ما را مؤاخذه کند یا عذاب کند یا چه کند؛ نه، وسیلهی هدایت را هم خدای متعال در اختیار میگذارد. البته مواردی هم هست که از این قاعدهی کلی استثناء است، لیکن عادتاً اینجور است؛ هدایت الهی هست. 1 ) سوره مبارکه البلد آیه 10 وَهَدَيناهُ النَّجدَينِ ترجمه : و او را به راه خیر و شرّ هدایت کردیم! 2 ) سوره مبارکه الفاتحة آیه 6 اهدِنَا الصِّراطَ المُستَقيمَ ترجمه : ما را به راه راست هدایت کن... 3 ) سوره مبارکه الأنعام آیه 131 ذٰلِكَ أَن لَم يَكُن رَبُّكَ مُهلِكَ القُرىٰ بِظُلمٍ وَأَهلُها غافِلونَ ترجمه : این بخاطر آن است که پروردگارت هیچگاه (مردم) شهرها و آبادیها را بخاطر ستمهایشان در حال غفلت و بیخبری هلاک نمیکند. (بلکه قبلاً رسولانی برای آنها میفرستد.) مربوط به :بیانات در نخستین نشست اندیشههای راهبردی - 1389/09/10 عنوان فیش : حضرت امام حجة ابن الحسن(عجل الله تعالی فرجه الشریف, انسان کلیدواژه(ها) : حضرت امام حجة ابن الحسن(عجل الله تعالی فرجه الشریف, انسان نوع(ها) : جملههای برگزیده متن فیش : بشریت در طول این چند هزار سال عمر خود، دارد از این کورهراهها حرکت میکند تا به بزرگراه برسد. وقتی به بزرگراه رسید - که آن، دوران ظهور حضرت بقیةاللَّه است - آنجا حرکت اصلی انسان آغاز خواهد شد. مربوط به :بیانات در دیدار شرکتکنندگان در افتتاحیهی همایش غزه - 1388/12/08 عنوان فیش : غزه, فلسطین, انسان, مسئله فلسطین, دفاع از مظلوم, دفاع از فلسطین کلیدواژه(ها) : غزه, فلسطین, انسان, مسئله فلسطین, دفاع از مظلوم, دفاع از فلسطین نوع(ها) : جملههای برگزیده متن فیش : مسئلهی غزه مسئلهی یک تکه سرزمین نیست؛ مسئلهی فلسطین فقط مسئلهی جغرافیا نیست؛ مسئلهی بشریت و انسانیت است. مربوط به :بیانات در مراسم تنفیذ حکم دهمین دوره ریاست جمهوری - 1388/05/12 عنوان فیش : الگوهای اسلامی, الگوی حکومت اسلامی, حضور مردم در صحنه, انسان, حکومت اسلامی, نظام جمهوری اسلامی ایران, احترام به رای مردم کلیدواژه(ها) : الگوهای اسلامی, الگوی حکومت اسلامی, حضور مردم در صحنه, انسان, حکومت اسلامی, نظام جمهوری اسلامی ایران, احترام به رای مردم نوع(ها) : جملههای برگزیده متن فیش : حضور یکپارچه ی مردم، رقابت جدی، فعالیت و تلاش حقیقی مردمی، در کنار معیارهای اسلامی و معیارهای الهی، این ترکیب شگفت آور همان چیزی است که بشریت محتاج و تشنه ی آن است. مربوط به :بیانات در سالروز عید سعید مبعث - 1388/04/29 عنوان فیش : انسان, مراقبت در گفتن ها, مراقبت معنوی, مراقب گفتار, محاسبه نفس کلیدواژه(ها) : انسان, مراقبت در گفتن ها, مراقبت معنوی, مراقب گفتار, محاسبه نفس نوع(ها) : جملههای برگزیده متن فیش : اقضی القضات نسبت به انسان، خودِ انسان است. خودمان را فریب ندهیم؛ بفهمیم چه کار میکنیم؛ بفهمیم چه میگوئیم؛ چه حرکتی میکنیم. مربوط به :بیانات در دیدار دانشجویان - 1387/07/07 عنوان فیش : دین, انسان, برنامه ریزی, تلاشگری کلیدواژه(ها) : دین, انسان, برنامه ریزی, تلاشگری نوع(ها) : جملههای برگزیده متن فیش : نگاه دین، نگاه اسلام، نگاه قرآنی به انسان این است که: انسان باید تلاش کند؛ تلاشِ با نظم، با برنامه ریزی و بی وقفه، تا بتواند به نتائج برسد. مربوط به :بیانات در دیدار مسئولان قضائی کشور - 1387/04/05 عنوان فیش : انسان, پشتکار, کار, همت کلیدواژه(ها) : انسان, پشتکار, کار, همت نوع(ها) : جملههای برگزیده متن فیش : یکی از عیوبی که در طبیعت اغلب انسانها کما بیش وجود دارد، این است که با عطش، دست به کار و حرکتی می زنند، اندکی که این عطش فرو نشست، از استمرار و تداوم کار باز میمانند. مربوط به :بیانات در دیدار دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد - 1386/02/25 عنوان فیش : الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی, انسان, الگوهای اسلامی کلیدواژه(ها) : الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی, انسان, الگوهای اسلامی نوع(ها) : جملههای برگزیده متن فیش : انسان در الگو و نگاه اسلامی موجودی است هم طبیعی و هم الهی. مربوط به :بیانات در دیدار دانشگاهیان سمنان - 1385/08/18 عنوان فیش : انسان کلیدواژه(ها) : انسان نوع(ها) : جملههای برگزیده متن فیش : بعضی از انسانها آن چنان وجودشان پُرتپش و پُرتحرّک است که مثل اینکه همهی اعضا و جوارح آنها قلب است؛ اینها میتوانند به قله برسند. مربوط به :بیانات در دیدار دانشگاهیان سمنان - 1385/08/18 عنوان فیش : انسان, تحول, همت, مردم ایران کلیدواژه(ها) : انسان, تحول, همت, مردم ایران نوع(ها) : جملههای برگزیده متن فیش : شما آحاد انسان، سر رشتهدار تحوّلات جامعه هستید؛ شما هستید که تحوّل و تغییر را ایجاد میکنید. عزمِ انسان، تعیین کننده است. مربوط به :بیانات در دیدار دانشگاهیان سمنان - 1385/08/18 عنوان فیش : پیشرفت, انسان, اباحیگری, شاخصه پیشرفت, نقشه راه پیشرفت کلیدواژه(ها) : پیشرفت, انسان, اباحیگری, شاخصه پیشرفت, نقشه راه پیشرفت نوع(ها) : جملههای برگزیده متن فیش : پیشرفتی که بر فردمحوری و اباحهی لذّاتی که انسان به طور مطلق دوست میدارد، مبتنی باشد، پیشرفت نیست. مربوط به :بیانات در دیدار اعضای مجلس خبرگان - 1385/06/09 عنوان فیش : انسان, همت, عزم راسخ کلیدواژه(ها) : انسان, همت, عزم راسخ نوع(ها) : جملههای برگزیده متن فیش : از خواستن تا توانستن و از توانستن تا تحقق پیدا کردن، فاصلههای زیادی است؛ انسان خیلی کارها را میخواهد بکند، لیکن راه طولانی است و مقدماتی دارد. مربوط به :بیانات در دیدار مدیران و برنامهسازان رسانهای کشورهای مختلف - 1385/02/26 عنوان فیش : فضیلت, انسان, سازمان صدا و سیما, اخلاق اسلامی, مسئولان و اصحاب فرهنگ و هنر کلیدواژه(ها) : فضیلت, انسان, سازمان صدا و سیما, اخلاق اسلامی, مسئولان و اصحاب فرهنگ و هنر نوع(ها) : جملههای برگزیده متن فیش : اگر در مدیریت و برنامهسازی رسانهای، دین، اخلاق و فضیلت حاکم باشد، یقیناً رسانهها وضع بهتری خواهند داشت و وضع بشریت از آنچه که امروز هست، بهتر خواهد شد. مربوط به :بیانات در دیدار اساتید و دانشجویان دانشگاه امام صادق (علیهالسّلام) - 1384/10/29 عنوان فیش : انسان, عدالت, مبارزه با بی عدالتی کلیدواژه(ها) : انسان, عدالت, مبارزه با بی عدالتی نوع(ها) : جملههای برگزیده متن فیش : در دنیا بزرگترین مشکل بشر، بیعدالتی است. مربوط به :بیانات در دیدار کارگزاران نظام - 1384/08/08 عنوان فیش : فساد, انسان, تزکیه نفس, اصلاح عالم کلیدواژه(ها) : فساد, انسان, تزکیه نفس, اصلاح عالم نوع(ها) : جملههای برگزیده متن فیش : اگر بشر بجد درصدد اصلاح خطاها و مفاسد باشد، راه خدا هموار خواهد شد و سرانجام بشر، سرانجام نیکی خواهد شد. مربوط به :بیانات در دیدار کارگزاران نظام - 1384/08/08 عنوان فیش : غفلت, انسان کلیدواژه(ها) : غفلت, انسان نوع(ها) : جملههای برگزیده متن فیش : اشکال کار ما انسانها غفلت از خطای خود، غفلت از لزوم اصلاح، و غفلت از اجرایی کردن اصلاح در خود است. مربوط به :بیانات در خطبههای نماز جمعهی تهران - 1384/07/29 عنوان فیش : دعا, انسان, اخلاص, دستاوردهای دعا کلیدواژه(ها) : دعا, انسان, اخلاص, دستاوردهای دعا نوع(ها) : جملههای برگزیده متن فیش : با خدا سخن گفتن و خود را نزدیک او دیدن، به انسان روح اخلاص میدهد. مربوط به :بیانات در دیدار قاریان قرآن کریم - 1384/07/14 عنوان فیش : انسان, نفاق, عهد الهی, سست عهدی کلیدواژه(ها) : انسان, نفاق, عهد الهی, سست عهدی نوع(ها) : جملههای برگزیده متن فیش : وقتی انسان نسبت به تعهدی که با خدای خود دارد، بیتوجهی نشان داد و خلف وعده کرد، نفاق بر قلب او مسلط میشود. مربوط به :بیانات در دیدار کارگزاران نظام - 1384/06/11 عنوان فیش : عید مبعث, مسلمان, انسان کلیدواژه(ها) : عید مبعث, مسلمان, انسان نوع(ها) : جملههای برگزیده متن فیش : روز مبعث، عید همه است؛ نه فقط عید مسلمانان. ولادت هر پیغمبری و بروز هر بعثتی، عید و روز نو برای همهی بشریت است. مربوط به :بیانات در خطبههای نمازجمعه - 1384/05/28 عنوان فیش : عدالت, عدالتخواهی, انسان کلیدواژه(ها) : عدالت, عدالتخواهی, انسان نوع(ها) : جملههای برگزیده متن فیش : انسانها از اول تاریخ تا امروز و از امروز تا پایان دنیا، همیشه عدالت را دوست داشتهاند و به عدالت نیازمند بودهاند؛ این تغییر پیدا نمىکند. مربوط به :بیانات در دیدار جمعی از دانشجویان استان کرمان - 1384/02/19 عنوان فیش : انسان, آرمانخواهی کلیدواژه(ها) : انسان, آرمانخواهی نوع(ها) : جملههای برگزیده متن فیش : باید آرمان و خط روشن و افق واضحی در مقابل وجود داشته باشد که به انسان جهت بدهد. مربوط به :بیانات در دیدار جمعی از معلمان استان کرمان - 1384/02/12 عنوان فیش : انسان, امید و امیدواری, الله (جل جلاله), رابطه با خدا کلیدواژه(ها) : انسان, امید و امیدواری, الله (جل جلاله), رابطه با خدا نوع(ها) : جملههای برگزیده متن فیش : انسان وقتی خدا را داشته باشد، امید و افق روشنی دارد. مربوط به :بیانات در دیدار کارگزاران حج - 1383/09/30 عنوان فیش :غفلت از خود و خدای متعال، درد بزرگ بشریت امروز کلیدواژه(ها) : حج, غفلت, انسان نوع(ها) : قرآن متن فیش : فرصت حج، استثنایی است. همهی عبادات، فرصت بازیابی خویشتنِ انسان هستند. انسانها بر اثر غفلت از خدای متعال - که روح هستی و حقیقت هستی است - از خودشان، از دلشان و از حقیقتشان غافل میشوند؛ «نسوااللَّه فانساهم انفسهم»(1). امروز درد بزرگ بشریت این است. انسانها با غفلت از خدای متعال، از خودشان هم غافل شدهاند. نیازهای انسان، حقیقت انسان و اهداف خلقت انسان در میان چرخ و پر دستگاههای مادی بکلی از یاد رفته است. آنچه انسان را به خدا، و در سایهی توجه به خدا، به خود و حقیقت خود و نیاز خود و دل خود متوجه میکند، دعا و عبادت و تضرع است. و حج از این جهت برترین عبادتهاست؛ چون از لحاظ زمان، از لحاظ مکان، از لحاظ توالی حرکاتی که در حج در اختیار حاجی و ناسک گذاشته شده است، یک عبادت استثنایی است. لذا شهر مکه و مراسم حج، وسیلهیی برای امنیت انسان است. انسان، با خضوع، با توجه، با تضرع و با غرق شدن در یاد الهی، در آن مراسمِ عجیب و عظیم، در دل خود احساس امنیت میکند؛ این بزرگترین نیاز انسان است. جهنمی که قدرتهای مادی و انگیزههای مادی در حول و حوش انسان بهوجود آوردهاند. انسان میتواند با پناه بردن به حج، بَرد و سلام بهشت را در آن مکان و آن زمان برای خود بهوجود بیاورد. 1 ) سوره مبارکه الحشر آیه 19 وَلا تَكونوا كَالَّذينَ نَسُوا اللَّهَ فَأَنساهُم أَنفُسَهُم ۚ أُولٰئِكَ هُمُ الفاسِقونَ ترجمه : و همچون کسانی نباشید که خدا را فراموش کردند و خدا نیز آنها را به «خود فراموشی» گرفتار کرد، آنها فاسقانند. مربوط به :بیانات در دیدار کارگزاران حج - 1383/09/30 عنوان فیش : انسان, غفلت, غفلت از خدا کلیدواژه(ها) : انسان, غفلت, غفلت از خدا نوع(ها) : جملههای برگزیده متن فیش : انسان ها بر اثر غفلت از خدای متعال - که روح هستی و حقیقت هستی است - از خودشان، دلشان و از حقیقتشان غافل میشوند. مربوط به :بیانات در دیدار جمعی از اساتید دانشگاهها - 1383/09/26 عنوان فیش : اسلام, انسان, زندگی کلیدواژه(ها) : اسلام, انسان, زندگی نوع(ها) : جملههای برگزیده متن فیش : نگاه اسلام به انسان، به علم، به زندگی بشر، به عالم طبیعت و به عالم وجود، نگاهی است که معرفت نوینی را در اختیار انسان میگذارد. مربوط به :بیانات در دیدار جمعی از نخبگان علمی - 1383/07/05 عنوان فیش :تقسیم انسانها به عالم و غیر آن در روایات، بیانگر تحریص اسلام به علم کلیدواژه(ها) : عقل, علم و دین, انسان نوع(ها) : نهجالبلاغه متن فیش : در اسلام ضدیت دین با علم و ضدیت دین با عقل، اصلاً معنا ندارد. در اسلام یکی از منابع حجت برای یافتن اصول و فروع دینی، عقل است؛ اصول اعتقادات را با عقل بایستی بهدست آورد؛ در احکام فرعی هم عقل یکی از حجتهاست. اگر شما به کتب احادیث ما نگاه کنید - مثل کتاب «کافی» که هزار سال پیش نوشته شده - اولین فصل آن، «کتاب العقل والجهل»، است که اصلاً فصلی است در باب عقل و ارزش و اهمیت آن و اهمیت دانایی و خردمندی. اسلام همچنین نسبت به علم، مهمترین حرکت و مهمترین تحریک و تحریص را داشته است. تمدن اسلامی به برکت حرکت علمی که از روز اول در اسلام شروع شد، بهوجود آمد. هنوز دو قرن بهطور کامل از طلوع اسلام نگذشته بود که حرکت علمی جهشوار اسلامی بهوجود آمد؛ آن هم در آن محیط. اگر شما بخواهید آن حرکت علمی را با امروز مقایسه کنید، باید قطبهای علمی امروز دنیا را در نظر بگیرید، بعد فرض کنید که کشوری در نقطهی دوردستی از دنیا قرار دارد که دور از هر گونه مدنیتی است؛ این کشور وارد میدان تمدن میشود و به فاصلهی مثلاً صد یا صدوپنجاه سال، از لحاظ علمی بر همهی آن تمدنها فائق میآید؛ این یک حرکت معجزآساست؛ اصلاً قابل تصور نیست. این نبود مگر اینکه اسلام به علم، فراگیری آن و تعلیم دادن علم و زندگی عالمانه، تحریص داشت. اصلاً ببینید در احادیثی که در زبانهاست و گاهی مورد تعمق قرار نمیگیرد، چقدر بعضی از نکات مهم هست: «النّاس ثلاثة: عالم و متعلم علی سبیل نجاة و همج رعاع»(1) ؛ اصولاً ما سه دسته انسان داریم: انسانهایی دانشمندند؛ انسانهایی در طریق دانستن هستند؛ بقیه، همج رعاع هستند. همج رعاع یعنی انسانهای سرگردان، بیارزش و بیوزن. میبینید که اسلام اصلاً نسبت به علم، در درجهی اول، ارزش را روی علم میبرد؛ چه داشتن علم و آموختن آن به دیگران و چه فراگیری علم. محیط اسلامی، چنین محیطی است. 1 ) قصار 147 : وَ مِنْ كَلَامٍ لَهُ ( عليه السلام ) لِكُمَيْلِ بْنِ زِيَادٍ النَّخَعِيِّ قَالَ كُمَيْلُ بْنُ زِيَادٍ أَخَذَ بِيَدِي أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ ( عليه السلام ) فَأَخْرَجَنِي إِلَى الْجَبَّانِ فَلَمَّا أَصْحَرَ تَنَفَّسَ الصُّعَدَاءَ ثُمَّ قَالَ : يَا كُمَيْلَ بْنَ زِيَادٍ : إِنَّ هَذِهِ الْقُلُوبَ أَوْعِيَةٌ فَخَيْرُهَا أَوْعَاهَا فَاحْفَظْ عَنِّي مَا أَقُولُ لَكَ النَّاسُ ثَلَاثَةٌ فَعَالِمٌ رَبَّانِيٌّ وَ مُتَعَلِّمٌ عَلَى سَبِيلِ نَجَاةٍ وَ هَمَجٌ رَعَاعٌ أَتْبَاعُ كُلِّ نَاعِقٍ يَمِيلُونَ مَعَ كُلِّ رِيحٍ لَمْ يَسْتَضِيئُوا بِنُورِ الْعِلْمِ وَ لَمْ يَلْجَئُوا إِلَى رُكْنٍ وَثِيقٍ يَا كُمَيْلُ الْعِلْمُ خَيْرٌ مِنَ الْمَالِ الْعِلْمُ يَحْرُسُكَ وَ أَنْتَ تَحْرُسُ الْمَالَ وَ الْمَالُ تَنْقُصُهُ النَّفَقَةُ وَ الْعِلْمُ يَزْكُوا عَلَى الْإِنْفَاقِ وَ صَنِيعُ الْمَالِ يَزُولُ بِزَوَالِهِ يَا كُمَيْلَ بْنَ زِيَادٍ مَعْرِفَةُ الْعِلْمِ دِينٌ يُدَانُ بِهِ ، بِهِ يَكْسِبُ الْإِنْسَانُ الطَّاعَةَ فِي حَيَاتِهِ وَ جَمِيلَ الْأُحْدُوثَةِ بَعْدَ وَفَاتِهِ وَ الْعِلْمُ حَاكِمٌ وَ الْمَالُ مَحْكُومٌ عَلَيْهِ يَا كُمَيْلُ هَلَكَ خُزَّانُ الْأَمْوَالِ وَ هُمْ أَحْيَاءٌ وَ الْعُلَمَاءُ بَاقُونَ مَا بَقِيَ الدَّهْرُ أَعْيَانُهُمْ مَفْقُودَةٌ وَ أَمْثَالُهُمْ فِي الْقُلُوبِ مَوْجُودَةٌ هَا إِنَّ هَاهُنَا لَعِلْماً جَمّاً وَ أَشَارَ بِيَدِهِ إِلَى صَدْرِهِ لَوْ أَصَبْتُ لَهُ حَمَلَةً بَلَى أَصَبْتُ لَقِناً غَيْرَ مَأْمُونٍ عَلَيْهِ مُسْتَعْمِلًا آلَةَ الدِّينِ لِلدُّنْيَا وَ مُسْتَظْهِراً بِنِعَمِ اللَّهِ عَلَى عِبَادِهِ وَ بِحُجَجِهِ عَلَى أَوْلِيَائِهِ أَوْ مُنْقَاداً لِحَمَلَةِ الْحَقِّ لَا بَصِيرَةَ لَهُ فِي أَحْنَائِهِ يَنْقَدِحُ الشَّكُّ فِي قَلْبِهِ لِأَوَّلِ عَارِضٍ مِنْ شُبْهَةٍ أَلَا لَا ذَا وَ لَا ذَاكَ أَوْ مَنْهُوماً بِاللَّذَّةِ سَلِسَ الْقِيَادِ لِلشَّهْوَةِ أَوْ مُغْرَماً بِالْجَمْعِ وَ الِادِّخَارِ لَيْسَا مِنْ رُعَاةِ الدِّينِ فِي شَيْءٍ أَقْرَبُ شَيْءٍ شَبَهاً بِهِمَا الْأَنْعَامُ السَّائِمَةُ كَذَلِكَ يَمُوتُ الْعِلْمُ بِمَوْتِ حَامِلِيهِ اللَّهُمَّ بَلَى لَا تَخْلُو الْأَرْضُ مِنْ قَائِمٍ لِلَّهِ بِحُجَّةٍ إِمَّا ظَاهِراً مَشْهُوراً وَ إِمَّا خَائِفاً مَغْمُوراً لِئَلَّا تَبْطُلَ حُجَجُ اللَّهِ وَ بَيِّنَاتُهُ وَ كَمْ ذَا وَ أَيْنَ أُولَئِكَ ، أُولَئِكَ وَ اللَّهِ الْأَقَلُّونَ عَدَداً وَ الْأَعْظَمُونَ عِنْدَ اللَّهِ قَدْراً يَحْفَظُ اللَّهُ بِهِمْ حُجَجَهُ وَ بَيِّنَاتِهِ حَتَّى يُودِعُوهَا نُظَرَاءَهُمْ وَ يَزْرَعُوهَا فِي قُلُوبِ أَشْبَاهِهِمْ هَجَمَ بِهِمُ الْعِلْمُ عَلَى حَقِيقَةِ الْبَصِيرَةِ وَ بَاشَرُوا رُوحَ الْيَقِينِ وَ اسْتَلَانُوا مَا اسْتَوْعَرَهُ الْمُتْرَفُونَ وَ أَنِسُوا بِمَا اسْتَوْحَشَ مِنْهُ الْجَاهِلُونَ وَ صَحِبُوا الدُّنْيَا بِأَبْدَانٍ أَرْوَاحُهَا مُعَلَّقَةٌ بِالْمَحَلِّ الْأَعْلَى أُولَئِكَ خُلَفَاءُ اللَّهِ فِي أَرْضِهِ وَ الدُّعَاةُ إِلَى دِينِهِ آهِ آهِ شَوْقاً إِلَى رُؤْيَتِهِمْ انْصَرِفْ يَا كُمَيْلُ إِذَا شِئْتَ . ترجمه : از سخنان آن حضرت است به كميل بن زياد نخعى كميل بن زياد گفت: امير المؤمنين على بن ابى طالب عليه السلام دستم را گرفت و به صحرا برد، چون به آنجا رسيد آهى كشيد چون آه اندوهناك، سپس فرمود: اى كميل، اين دلها ظرفهاست، و بهترين آنها نگاهدارندهترين آنهاست، پس آنچه را برايت مىگويم حفظ كن. مردم سه گروهند: دانشمند ربّانى، دانشجوى بر راه نجات، و مگسانى ناتوان كه به دنبال هر صدايى مىروند، و با هر بادى حركت مىكنند، به نور دانش روشنى نيافته، و به ركنى محكم پناه نبردهاند. اى كميل، دانش بهتر از ثروت است، دانش تو را مىپايد و تو ثروت را مىپايى. ثروت را خرج كردن كم مىكند و دانش با خرج شدن افزايش مىيابد. نيكى كردن با ثروت با از بين رفتن ثروت از بين مىرود. اى كميل، شناخت دانش دينى است كه انسان به آن جزا داده مىشود، انسان با كمك معرفت كسب طاعت مىكند، و بعد از مرگش نام نيك به دست مىآورد. دانش حاكم، و ثروت محكوم است. اى كميل بن زياد، ثروت اندوزان در حالى كه زندهاند مردهاند، و دانشمندان تا جايى كه روزگار باقى است باقىاند، شخصشان با از دنيا رفتن گم شده، و شخصيّتشان در دلها موجود است. بدان كه در اينجا دانش فراوانى است- اشاره به سينهاش فرموده- اگر براى آن افراد شايستهاى مىيافتم انتقال مىدادم آرى شخص تيز فهمى را براى اين علوم مىيابم ولى از او بر آن ايمن نيستم، ابزار دين را براى دنيا به كار مىگيرد، و با نعمتهاى خداوند بر بندگانش، و به حجتهاى حق بر اوليائش بزرگى مىفروشد، يا كسى را مىيابم كه پيرو حاملان حق است و او را در اطراف و جوانب آن بصيرتى نيست، به اولين شبههاى كه عارضش مىگردد آتش شك در دلش افروخته مىشود. بدان كه نه اين را اهليّت است نه آن را. يا كسى را مىيابم كه حريص به لذت شده، و به آسانى مطيع شهوت گشته. يا كسى كه شيفته جمع كردن مال و انباشتن آن است، اين دو نفر به هيچ وجه رعايت كننده دين نيستند، نزديكترين موجود از نظر شباهت به اين دو طايفه چهارپايان رها شده در علفزارند. علم با مرگ حاملانش به اين صورت مىميرد. خداوندا، آرى زمين از كسى كه به حجّت خدا براى خدا قيام نمايد تهى نمىماند، قايمى آشكار و مشهور، يا ترسان و پنهان، تا دلايل الهى و بيّناتش باطل نگردد. اينان چند نفرند، و كجايند به خدا قسم عددشان اندك، و نزد خداوند از نظر منزلت بسيار بزرگند، خداوند دلايل و بيّناتش را به وجود آنان محافظت مىكند تا به افرادى شبيه خود بسپارند، و بذر آن را در دلهايشان كشت كنند. دانش با حقيقت بصيرت به آنان روى نموده، و با روح يقين در آميختهاند و آنچه را ناز پروردگان سخت گرفتهاند آسان يافتهاند، و به آنچه نادانان از آن وحشت كردهاند مأنوس شدهاند، و با بدنهايى كه ارواحشان به محلّ برتر آويخته همنشين دنيا شدهاند. اينان جانشين حق در زمين، و دعوت كنندگان به دين خدا هستند. آه آه كه چه مشتاق ديدار آنانم اى كميل، اگر مىخواهى باز گرد مربوط به :بیانات در دیدار جمعی از کارگران و معلمان - 1383/02/12 عنوان فیش : انسان کلیدواژه(ها) : انسان نوع(ها) : جملههای برگزیده متن فیش : یقیناً معیشت ، مسألهی مهمی است و باید همه به آن برسند؛ لیکن مسألهی انسان وارزش انسان، درقضیهی معیشت خلاصه نمیشود. مربوط به :پیام به مناسبت برگزاری همایش حقوق محیط زیست ایران - 1382/03/20 عنوان فیش : تبعیض, انسان کلیدواژه(ها) : تبعیض, انسان نوع(ها) : جملههای برگزیده متن فیش : تخریب محیط زیست معلول نابرابریهای اجتماعی و استفاده غلط از طبیعت و یکی از عوامل تضییع حقوق انسانها است. مربوط به :بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم به مناسبت عید نیمهشعبان - 1381/07/30 عنوان فیش : عدالت, انسان کلیدواژه(ها) : عدالت, انسان نوع(ها) : جملههای برگزیده متن فیش : درد بزرگِ بشریت، امروز همین مسألهی فقدان عدالت است. مربوط به :بیانات در خطبههای نمازجمعه - 1381/01/16 عنوان فیش : مردم ایران, انسان, نیروی اراده انسانی, ارادهی ملتها, عزم ملتها کلیدواژه(ها) : مردم ایران, انسان, نیروی اراده انسانی, ارادهی ملتها, عزم ملتها نوع(ها) : جملههای برگزیده متن فیش : هر کس با این نیرو - نیروی ملتها و انسانها - درافتاد خُرد میشود. مربوط به :بیانات در پادگان دوکوهه - 1381/01/09 عنوان فیش : تقوا, انسان, بیتقوایی کلیدواژه(ها) : تقوا, انسان, بیتقوایی نوع(ها) : جملههای برگزیده متن فیش : وقتی بیتقوایی بر انسانی حاکم شد، هرچه قدرت او بیشتر باشد، خطرش برای بشریت بیشتر است مربوط به :بیانات در دیدار کارگزاران نظام - 1380/12/27 عنوان فیش : انسان, حکومت, گناه, تقوا, تاریخ کلیدواژه(ها) : انسان, حکومت, گناه, تقوا, تاریخ نوع(ها) : جملههای برگزیده متن فیش : بشر در طول تاریخ، بیشترین خطا و گنهکاری و بیتقوایی خود را در عرصهی حکومتداری نشان داده است. مربوط به :بیانات در دیدار کارگزاران نظام - 1380/12/27 عنوان فیش : مسلمان, انسان, سرنوشت امت اسلامی کلیدواژه(ها) : مسلمان, انسان, سرنوشت امت اسلامی نوع(ها) : جملههای برگزیده متن فیش : امروز مسلمانها احساس میکنند که میتوانند در دنیا، در وضعیت بشر، در سرنوشت خود، اثرگذار باشند. مربوط به :بیانات در خطبههای نماز عید سعید فطر - 1380/09/25 عنوان فیش : انسان, قانون, تکلیف, قانونگرایی کلیدواژه(ها) : انسان, قانون, تکلیف, قانونگرایی نوع(ها) : جملههای برگزیده متن فیش : از بزرگترین وظایف انسان این است که در هر جا قرار دارد، حدّ قانونی خود را بشناسد و از آن تجاوز نکند. مربوط به :بیانات در دیدار کارگزاران نظام به مناسبت عید مبعث - 1380/07/23 عنوان فیش : اسلام, انسان کلیدواژه(ها) : اسلام, انسان نوع(ها) : جملههای برگزیده متن فیش : امروز بشریت محتاج اسلام است. مربوط به :بیانات در دیدار خانوادههای شهدای نیروهای مسلح - 1380/07/04 عنوان فیش : انسان, ایمان, انگیزه, عشق کلیدواژه(ها) : انسان, ایمان, انگیزه, عشق نوع(ها) : جملههای برگزیده متن فیش : مهمترین سنگر یک انسان، ایمان و انگیزه و عشق اوست. نباید اجازه دهید این سنگر را در دلها فرو بریزند و از بین ببرند. مربوط به :بیانات در دیدار کارگزاران نظام - 1380/03/20 عنوان فیش : حضرت محمد مصطفی (صلیاللهعلیهوآلهوسلم), انسان, تاریخ, ولادت پیامبر اسلام( صلی الله علیه و ا کلیدواژه(ها) : حضرت محمد مصطفی (صلیاللهعلیهوآلهوسلم), انسان, تاریخ, ولادت پیامبر اسلام( صلی الله علیه و ا نوع(ها) : جملههای برگزیده متن فیش : عجایبی که در هنگام ولادت پیغمبر اکرم رخ داده است، در حقیقت هشداری به بشریت و تاریخ محسوب میشود. مربوط به :بیانات در دیدار کارگزاران نظام - 1380/03/20 عنوان فیش : اسلام, زندگی, انسان, تحول کلیدواژه(ها) : اسلام, زندگی, انسان, تحول نوع(ها) : جملههای برگزیده متن فیش : اسلام آمد تا زندگی را متحوّل کند و راه بشر را تصحیح نماید. مربوط به :بیانات در دیدار کارگزاران نظام - 1379/09/12 عنوان فیش :همراه بودن شکوفایی انسان با شکوفایی عالم ماده و طبیعت کلیدواژه(ها) : انسان نوع(ها) : قرآن متن فیش : چهارمین نقطهی اصلی این جهانبینی [جهانبینی اسلامی]، عبارت است از استعداد بیپایان انسان در دارا بودن تمام چیزهایی که برای تعالی کامل انسان لازم است. انسان استعداد دارد که تا آخرین نقطهی تعالی حیاتِ ممکنات بالا برود؛ اما بقیهی موجودات این امکان را ندارند. در آیهی شریفهی «لقد خلقنا الأنسان فی احسن تقویم»(1)، «احسن تقویم» معنایش این نیست که ما جسم انسان را طوری آفریدهایم که مثلاً سرش با دستش با چشمش با تنش تناسب دارد؛ اینکه مخصوص انسان نیست؛ هر حیوانی نیز همینطور است. در بهترین تقویم، یعنی در بهترین اندازهگیری انسان را آفریدهایم؛ یعنی آن اندازهگیریای است که رشد او دیگر نهایت و اندازهای ندارد؛ تا آنجایی میرود که در عالم وجود، سقفی بالاتر از آن نیست؛ یعنی میتواند از فرشتگان و از موجودات عالی و از همهی اینها بالاتر برود. اگر بشر بخواهد این سیر را داشته باشد، جز با استفاده از امکانات عالم ماده ممکن نیست. این هم جزو مسلّمات است؛ لذا میگوید «خلق لکم ما فیالأرض جمیعا».(2) بنابراین سیر تعالی و تکاملی انسان در خلأ نیست؛ با استفادهی از استعدادهای ماده است؛ بنابراین با هم سیر میکنند؛ یعنی شکوفایی انسان، همراه با شکوفایی عالمِ ماده و عالمِ طبیعت است؛ این در شکوفایی او اثر میگذارد، او در شکوفایی این اثر میگذارد و پیشرفتهای شگفتآور را به وجود میآورد. 1 ) سوره مبارکه التين آیه 4 لَقَد خَلَقنَا الإِنسانَ في أَحسَنِ تَقويمٍ ترجمه : که ما انسان را در بهترین صورت و نظام آفریدیم، 2 ) سوره مبارکه البقرة آیه 29 هُوَ الَّذي خَلَقَ لَكُم ما فِي الأَرضِ جَميعًا ثُمَّ استَوىٰ إِلَى السَّماءِ فَسَوّاهُنَّ سَبعَ سَماواتٍ ۚ وَهُوَ بِكُلِّ شَيءٍ عَليمٌ ترجمه : او خدایی است که همه آنچه را (از نعمتها) در زمین وجود دارد، برای شما آفرید؛ سپس به آسمان پرداخت؛ و آنها را به صورت هفت آسمان مرتب نمود؛ و او به هر چیز آگاه است. مربوط به :بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم - 1377/10/28 عنوان فیش :مجاهدت در راه خدا جزء اولین کارهای واجب کلیدواژه(ها) : جهاد, انسان نوع(ها) : قرآن متن فیش : هم امروز و هم در طول تاریخ، همهی بدبختیهای بشر ناشی از آتشهای درونی انسانهای طاغی و سرکش است، که از وجود آنها شعله میکشد و پیرامون آنها را میسوزاند و انسانها و عالم را از بین میبرد. ببینید این قدرتهای استکباری، این قدرتهای سیاسی و نظامی و مالیِ عالم با این بشریّت چه میکنند! ببینید امروز دولتها و اشخاص و مجموعههای مستکبر برای تحقّق خواستههای خودشان، با بشریت چه میکنند! چقدر ملتها را اسیر میکنند! چقدر ملتها را گمراه میکنند و به سمت شهوات سوق میدهند! اینها ابزارهای بدبختی و تیرهروزی بشر است که در دست انسانهای طغیانگر قرار دارد. به همین علت است که اسلام در اولین ردیف فهرست کارهای واجب، مجاهدت در راه خدا را قرار میدهد. «و جاهِدُوا فِی اللَّهِ حَقَّ جِهادِهِ»(1)؛ در راه خدا آن چنان که شایسته است، مجاهدت کنید. این مجاهدت، هم مجاهدت درون خود، هم مجاهدت در محیط بیرون، هم مقاومت در مقابل زورگویان و ستمگران و هم مقاومت در مقابل موانع طبیعی است. خدا مظهر کامل آن همه ایستادگی در مقابل قدرتهای ستمگر و ظالم است 1 ) سوره مبارکه الحج آیه 78 وَجاهِدوا فِي اللَّهِ حَقَّ جِهادِهِ ۚ هُوَ اجتَباكُم وَما جَعَلَ عَلَيكُم فِي الدّينِ مِن حَرَجٍ ۚ مِلَّةَ أَبيكُم إِبراهيمَ ۚ هُوَ سَمّاكُمُ المُسلِمينَ مِن قَبلُ وَفي هٰذا لِيَكونَ الرَّسولُ شَهيدًا عَلَيكُم وَتَكونوا شُهَداءَ عَلَى النّاسِ ۚ فَأَقيمُوا الصَّلاةَ وَآتُوا الزَّكاةَ وَاعتَصِموا بِاللَّهِ هُوَ مَولاكُم ۖ فَنِعمَ المَولىٰ وَنِعمَ النَّصيرُ ترجمه : و در راه خدا جهاد کنید، و حقّ جهادش را ادا نمایید! او شما را برگزید، و در دین (اسلام) کار سنگین و سختی بر شما قرار ندارد؛ از آیین پدرتان ابراهیم پیروی کنید؛ خداوند شما را در کتابهای پیشین و در این کتاب آسمانی «مسلمان» نامید، تا پیامبر گواه بر شما باشد، و شما گواهان بر مردم! پس نماز را برپا دارید، و زکات را بدهید، و به خدا تمسّک جویید، که او مولا و سرپرست شماست! چه مولای خوب، و چه یاور شایستهای! مربوط به :بیانات در دیدار جمعی از زنان - 1376/07/30 عنوان فیش : انسان, امنیت, آرامش کلیدواژه(ها) : انسان, امنیت, آرامش نوع(ها) : جملههای برگزیده متن فیش : مهمترین چیزی که بشر به آن احتیاج دارد، آرامش است. مربوط به :پیام به هفتمین اجلاس سراسری نماز - 1376/07/07 عنوان فیش : نماز, انسان کلیدواژه(ها) : نماز, انسان نوع(ها) : جملههای برگزیده متن فیش : بشریت امروز به نماز خالص و کامل و پرشور اسلامی، از همیشه نیازمندتر است. مربوط به :بیانات در دیدار جمعی از پرستاران - 1376/06/19 عنوان فیش : تمدن, غرب, انسان, پیشرفت علمی غربی, غربشناسی کلیدواژه(ها) : تمدن, غرب, انسان, پیشرفت علمی غربی, غربشناسی نوع(ها) : جملههای برگزیده متن فیش : امروز علّت اینکه دانشِ پیشرفتهی فوقِ مدرنِ تمدّن و دنیای غرب قادر نیست بشریّت را نجات دهد، همین است که با انسانیت همراه نیست. مربوط به :بیانات در دیدار جمعی از فرماندهان نیروی انتظامی - 1376/04/25 عنوان فیش : عدل, انسان, تکامل, عدالت کلیدواژه(ها) : عدل, انسان, تکامل, عدالت نوع(ها) : جملههای برگزیده متن فیش : در محیط قسط و عدل است که انسانها میتوانند رشد کنند، به مقامات عالی بشری برسند و کمال انسانی خودشان را به دست آورند. مربوط به :بیانات در دیدار جمعی از فرماندهان نیروی انتظامی - 1376/04/25 عنوان فیش : عدل, انسان, تکامل, عدالت کلیدواژه(ها) : عدل, انسان, تکامل, عدالت نوع(ها) : جملههای برگزیده متن فیش : قسط و عدل، یک مقدّمهی واجب برای کمال نهایی انسان است. مربوط به :بیانات در دیدار نیروهای حاضر در مانور طریقالقدس - 1376/02/03 عنوان فیش : انبیای الهی, انسان کلیدواژه(ها) : انبیای الهی, انسان نوع(ها) : جملههای برگزیده متن فیش : دنیایی که با تعلیمات ارزشمند پیامبران الهی و با آیات نورانی خدای متعال، برای بشر آراسته و منوّر شده است، دنیای شایستهی انسان است. مربوط به :پیام نوروزی به مناسبت آغاز سال 1376 - 1376/01/01 عنوان فیش : انسان, اخلاق اسلامی کلیدواژه(ها) : انسان, اخلاق اسلامی نوع(ها) : جملههای برگزیده متن فیش : تهیدستی از اخلاقیّات است که انسانیّت را امروز در دنیا پریشان کرده است. مربوط به :بیانات در اجتماع زنان خوزستان - 1375/12/20 عنوان فیش : انسان, تربیت نیروی انسانی, نیروی انسانی کلیدواژه(ها) : انسان, تربیت نیروی انسانی, نیروی انسانی نوع(ها) : جملههای برگزیده متن فیش : یک کشور اگر میخواهد به معنای واقعی بازسازی کند، باید بیشترین تکیه و بیشترین نگاه و توجّهش، به انسان و نیروی انسانی باشد. مربوط به :بیانات در اجتماع زنان خوزستان - 1375/12/20 عنوان فیش : انسان, تقرب, زن در اسلام, زن کلیدواژه(ها) : انسان, تقرب, زن در اسلام, زن نوع(ها) : جملههای برگزیده متن فیش : در عرصهی رشد معنوی و تعالی روحی و نفسانی انسان - میان زن و مرد فرقی نیست؛ زن مثل مرد، مرد هم مثل زن هر دو میتوانند مدارج عالی معنویّت و قرب به خدا را طی کنند. مربوط به :بیانات در خطبههای نماز جمعهی تهران - 1375/10/28 عنوان فیش : انسان, غفلت, دشمن شناسی, دشمن درونی.دشمن بیرونی کلیدواژه(ها) : انسان, غفلت, دشمن شناسی, دشمن درونی.دشمن بیرونی نوع(ها) : جملههای برگزیده متن فیش : شاید واقعاً برای انسان، هیچ خطری بالاتر و هیچ دشمنی بزرگتر از غفلت نباشد. مربوط به :بیانات در دیدار جمعی از پاسداران - 1375/09/24 عنوان فیش : انسان, امت بزرگ اسلامی, تربیت اسلامی, تزکیه نفس کلیدواژه(ها) : انسان, امت بزرگ اسلامی, تربیت اسلامی, تزکیه نفس نوع(ها) : جملههای برگزیده متن فیش : کار سازندگی انسان بر روی خود، فرزندان، زیردستان و کسان و بر روی امّت اسلامی، بزرگترین کارهاست. مربوط به :بیانات در دیدار کارگزاران نظام - 1375/09/19 عنوان فیش : انسان, اخلاق اسلامی کلیدواژه(ها) : انسان, اخلاق اسلامی نوع(ها) : جملههای برگزیده متن فیش : باید انسان شویم و اخلاق انسانی را در خودمان تقویت و تکمیل کنیم. مربوط به :بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم - 1375/07/18 عنوان فیش : انسان, جهانبینی اسلامی کلیدواژه(ها) : انسان, جهانبینی اسلامی نوع(ها) : جملههای برگزیده متن فیش : در بینش اسلامی، حرکت و صیرورت انسان و بقیهی موجودات آفرینش، به سمت پروردگار است. مربوط به :بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم - 1375/07/18 عنوان فیش : انسان, راه خدا کلیدواژه(ها) : انسان, راه خدا نوع(ها) : جملههای برگزیده متن فیش : بهترین انسانها، آن انسانی است که این راه، یعنی راه خدا و هدف عالم وجود را میشناسد و از نیروهای خود و طبیعت، برای رسیدن به این راه، استفاده میکند. مربوط به :بیانات در دیدار کارگزاران نظام و شخصیتهای خارجی شرکت کننده در کنفرانس بینالمللی وحدت اسلامی - 1375/05/13 عنوان فیش :برداشته شدن بار از دوش بشریت، بوسیله رحمت تعالیم نبوی(صلی الله علیه و آله) کلیدواژه(ها) : حضرت محمد مصطفی (صلیاللهعلیهوآلهوسلم), انسان نوع(ها) : قرآن متن فیش : این ولادت [پیامبر (ص)]، ولادت رحمت است. دنیای اسلام باید این نکته را درک کند که این رحمت، یک رحمت منقطع نیست؛بلکه یک رحمت مستمر است. آن روز، بسیاری از افراد بشر، از روی جهالت یا به خاطر عصبیتهای خودخواهانه، با این مظهر نور و هدایت بشر جنگیدند؛ با اینکه پیامبر(ص) برای برداشتن بار از روی دوش بشریت، به جهان آمده بود: «و یضع عنهم اصرهم و الاغلال التی کانت علیهم» (1) چه بارهای سنگینی بر دوش آحاد بشر آن روز بود! چه غلهای سنگینی بر گردن بشر افکنده شده بود! امروز هم همینطور است. اگر کسی ادّعا کند که بر دوش بشریت امروز، بارهایی سنگینی میکند که از بار دوش انسانهای جاهل جزیرةالعرب در آن روز، سنگینتر است، سخن گزافی نگفته است. این ظلمی که به آحاد بشر میشود، این حقکشیای که در جوامع بشری انجام میگیرد، این غلبه دادن مادیّت بر زندگی بشر و راندن معنویت از محیط زندگی انسانها که امروز به زور و با شیوههای مختلف بر آحاد بشر تحمیل میشود، اینها بار بر دوش بشریت است. آنچه که امروز بشریت در دوران تمدّن صنعتی و زیر تشعشع مادّیگری جذّاب و فریبنده احساس میکند، سنگینتر و سختتر و - در مواردی - تلختر است از آنچه که در ظلمات جاهلیت هنگام ظهور اسلام، حس میکرد و بر دوش او سنگینی مینمود! اگر امروز بشریت متوجه این رحمت شود - رحمت وجود اسلام، رحمت تعالیم نبوی، این سرچشمهی جوشان وحدت - و آن را بیابد و خود را از آن سیراب کند، بزرگترین مشکل بشر برطرف خواهد شد. اگرچه همین امروز هم، تمدّنهای موجود عالم، بلاشک از تعالیم اسلام بهرهمند شدهاند و بدون تردید آنچه از صفات و روشهای خوب و مفاهیم عالی در بین بشر وجود دارد، متّخذ از ادیان الهی و تعالیم انبیا و وحی آسمانی است و بخش عظیمی از آن، به اسلام متعلق است؛ لیکن امروز بشر به معنویت و صفا و معارف روشن و حق و دلپذیر اسلام - که هر دل با انصافی آن معارف را میپذیرد و میفهمد - نیازمند است. 1 ) سوره مبارکه الأعراف آیه 157 الَّذينَ يَتَّبِعونَ الرَّسولَ النَّبِيَّ الأُمِّيَّ الَّذي يَجِدونَهُ مَكتوبًا عِندَهُم فِي التَّوراةِ وَالإِنجيلِ يَأمُرُهُم بِالمَعروفِ وَيَنهاهُم عَنِ المُنكَرِ وَيُحِلُّ لَهُمُ الطَّيِّباتِ وَيُحَرِّمُ عَلَيهِمُ الخَبائِثَ وَيَضَعُ عَنهُم إِصرَهُم وَالأَغلالَ الَّتي كانَت عَلَيهِم ۚ فَالَّذينَ آمَنوا بِهِ وَعَزَّروهُ وَنَصَروهُ وَاتَّبَعُوا النّورَ الَّذي أُنزِلَ مَعَهُ ۙ أُولٰئِكَ هُمُ المُفلِحونَ ترجمه : همانها که از فرستاده (خدا)، پیامبر «امّی» پیروی میکنند؛ پیامبری که صفاتش را، در تورات و انجیلی که نزدشان است، مییابند؛ آنها را به معروف دستور میدهد، و از منکر باز میدارد؛ اشیار پاکیزه را برای آنها حلال میشمرد، و ناپاکیها را تحریم می کند؛ و بارهای سنگین، و زنجیرهایی را که بر آنها بود، (از دوش و گردنشان) بر میدارد، پس کسانی که به او ایمان آوردند، و حمایت و یاریش کردند، و از نوری که با او نازل شده پیروی نمودند، آنان رستگارانند. مربوط به :بیانات در دیدار کارگزاران نظام و شخصیتهای خارجی شرکت کننده در کنفرانس بینالمللی وحدت اسلامی - 1375/05/13 عنوان فیش : اسلام, انسان, رفع مشکلات کلیدواژه(ها) : اسلام, انسان, رفع مشکلات نوع(ها) : جملههای برگزیده متن فیش : اگر امروز بشریت متوجه رحمت وجود اسلام، رحمت تعالیم نبوی، این سرچشمهی جوشان وحدت شود و آن را بیابد و خود را از آن سیراب کند، بزرگترین مشکل بشر برطرف خواهد شد. مربوط به :بیانات در دیدار روحانیون و مبلّغان - 1375/02/26 عنوان فیش : انسان, رابطه با خدا کلیدواژه(ها) : انسان, رابطه با خدا نوع(ها) : جملههای برگزیده متن فیش : حیات انسان، حیات قلبی و روحی و معنوی انسان، جز در ارتباط با خدا، مفهوم پیدا نمیکند. مربوط به :بیانات در دیدار کارگزاران نظام - 1375/02/18 عنوان فیش : حکومت, دین, حاکمیت دین, انسان, اسلام سیاسی کلیدواژه(ها) : حکومت, دین, حاکمیت دین, انسان, اسلام سیاسی نوع(ها) : جملههای برگزیده متن فیش : اساس زندگی بشر، که بر پایهی حکومت است، امری است متوجه دین؛ مسؤولیتی است بر دوش دین و دین باید این کار را انجام دهد. مربوط به :بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم - 1373/02/28 عنوان فیش : انسان, ترس, ترس از دشمن کلیدواژه(ها) : انسان, ترس, ترس از دشمن نوع(ها) : جملههای برگزیده متن فیش : انسان اگر بخواهد خوف از دشمنان را از دل خود زایل کند، نباید از قدرتهای بزرگ بترسد. چون بدبختی ملتها وقتی است که از قدرتها و قلدران و قدّارهبندان بینالمللی بترسند. مربوط به :پیام به مناسبت حلول سال 1373 شمسی - 1373/01/01 عنوان فیش : تحول, انسان, اسلام کلیدواژه(ها) : تحول, انسان, اسلام نوع(ها) : جملههای برگزیده متن فیش : این تغییر و تحوّل، یکی از بزرگترین اسرار حرکت تکاملی انسان است که اسلام ما را به آن امر کرده و دستور داده است. مربوط به :پیام به سومین سمینار نماز - 1372/06/16 عنوان فیش : نماز, انسان کلیدواژه(ها) : نماز, انسان نوع(ها) : جملههای برگزیده متن فیش : نماز در عرصهی تکاپوی لایزال و ناگزیری که بشر بدان مأمور بلکه مطبوع گردیده است، بزرگترین فریضه و مؤثرترین ابزار است. مربوط به :بیانات در دیدار مردم نوشهر - 1372/02/18 عنوان فیش : انسان, تاریخ, جهالت کلیدواژه(ها) : انسان, تاریخ, جهالت نوع(ها) : جملههای برگزیده متن فیش : درد بزرگی که انسانها در طول تاریخ دچار آن بودهاند، درد تحمیق از طرف قدرتمندان زور و زردار بوده است. مربوط به :بیانات در دیدار مردم نوشهر - 1372/02/18 عنوان فیش : انسان کلیدواژه(ها) : انسان نوع(ها) : جملههای برگزیده متن فیش : این را بدانید: این بشری که زیر سایهی این قدرتمندان و این قدرتها، در سطح عالم اداره میشود، بشر مظلومی است. مربوط به :بیانات در دیدار مردم نوشهر - 1372/02/18 عنوان فیش : جوان, ایمان, انسان کلیدواژه(ها) : جوان, ایمان, انسان نوع(ها) : جملههای برگزیده متن فیش : عزیزان من! جوانان مؤمن و پرشوری که خدا دلهای شما را به نور ایمان روشن و منوّر کرده است! امروز بشریّت به همان ایمانی که شما دارید محتاج است. مربوط به :بیانات در دیدار مردم نوشهر - 1372/02/18 عنوان فیش : اسلام, انسان کلیدواژه(ها) : اسلام, انسان نوع(ها) : جملههای برگزیده متن فیش : امروز بشريت محتاج اسلام است. مربوط به :بیانات در دیدار کارگزاران نظام - 1371/11/01 عنوان فیش : بعثت پیامبر اسلام, بعثت پیامبر اسلام, انسان, حرکت به سمت هدف کلیدواژه(ها) : بعثت پیامبر اسلام, بعثت پیامبر اسلام, انسان, حرکت به سمت هدف نوع(ها) : جملههای برگزیده متن فیش : انسان برای اینکه به هدف خلقت خود برسد، باید به هدف بعثت انبیا دربارهی خود نائل شود. یعنی متحول گردد. مربوط به :بیانات در دیدار کارگزاران نظام - 1371/11/01 عنوان فیش : عدالت اجتماعی, انسان, تبعیض, ظلم کلیدواژه(ها) : عدالت اجتماعی, انسان, تبعیض, ظلم نوع(ها) : جملههای برگزیده متن فیش : بشر نمی تواند در سایه ی بی عدالتی و رفتار ظالمانه و تجاوز و تعرض و اتکای به قلدری و زور زندگی کند. مربوط به :بیانات در دیدار جمعی از زنان - 1371/09/25 عنوان فیش : انسان, اسلام کلیدواژه(ها) : انسان, اسلام نوع(ها) : جملههای برگزیده متن فیش : هيچ مكتبى بهقدر اسلام، ارزش و كرامت انسان را والا نمىداند. مربوط به :بیانات در دیدار کارگزاران نظام - 1371/06/24 عنوان فیش : اسلام, وحدت, عدل, انسان, توحید کلیدواژه(ها) : اسلام, وحدت, عدل, انسان, توحید نوع(ها) : جملههای برگزیده متن فیش : امروز هم بشر محتاج نداى وحدت و توحيد و عدل است؛ كه پرچمدار آن، اسلام و مسلمين هستند. مربوط به :بیانات در دیدار کارگزاران نظام - 1371/06/24 عنوان فیش : انسان, دعوت به توحید, عدل, دنیای امروز, توحید کلیدواژه(ها) : انسان, دعوت به توحید, عدل, دنیای امروز, توحید نوع(ها) : جملههای برگزیده متن فیش : امروز بشریت محتاج فریادى است که پیغمبر اسلام مبنى بر توحید و عدل میان انسانها بلند کرد. مربوط به :بیانات در دیدار اعضای گروه اجتماعی صدای جمهوری اسلامی ایران - 1370/11/29 عنوان فیش : انسان کلیدواژه(ها) : انسان نوع(ها) : جملههای برگزیده متن فیش : یکی از معجزات الهی این است که بشر در همهی ابعاد بینهایت است . مربوط به :بیانات در دیدار مسئولان مجلهی حوزه - 1370/11/28 عنوان فیش : انسان کلیدواژه(ها) : انسان نوع(ها) : جملههای برگزیده متن فیش : یکی از اسرار وجود بشر، پایانناپذیری اوست. مربوط به :بیانات در دیدار مردم قم - 1370/10/19 عنوان فیش : انسان, اخلاق اسلامی, امنیت, آسایش روانی, امنیت, آسایش روانی کلیدواژه(ها) : انسان, اخلاق اسلامی, امنیت, آسایش روانی, امنیت, آسایش روانی نوع(ها) : جملههای برگزیده متن فیش : آسایش انسان، ناشی از آن روحیه و اخلاقی است که باید از دین استمداد بشود و سرچشمه بگیرد. مربوط به :بیانات در دیدار جمعی از فرماندهان سپاه - 1370/06/27 عنوان فیش : انسان, حضرت امام حسین(علیه السلام), عاشورا, ترقیخواهی, ارزشهای انقلابی, ارزشهای فرهنگ اسلامی, ارزشهای انقلابی کلیدواژه(ها) : انسان, حضرت امام حسین(علیه السلام), عاشورا, ترقیخواهی, ارزشهای انقلابی, ارزشهای فرهنگ اسلامی, ارزشهای انقلابی نوع(ها) : جملههای برگزیده متن فیش : مشقتی که انسان به قیمت ترقی بشریت به یک قدم بالاتر میخواهد آن را تحمل بکند، باارزش است؛ همان هدفی که به خاطرش حسینبنعلی(علیهالسّلام) به شهادت میرسد؛ دیگر از اینکه بالاتر نیست. مربوط به :بیانات در دیدار کارگزاران نظام - 1369/11/24 عنوان فیش :حاکم نشدن دین خدا،علت مستکبر شدن برخی و مستضعف شدن برخی دیگر کلیدواژه(ها) : استکبار, انسان نوع(ها) : قرآن متن فیش : امروز بشریت از همان چیزهایی رنج میبرد که پانصد سال پیش، هزار سال پیش، پنج هزار سال پیش و پیشتر و پیشتر، از آنها رنج میبرده است. آن روز هم بشر از ظلم و محنت غلبهی انسانهای ددصفت رنج میبرد؛ امروز هم انسانها از ظلم و برادرکشی و غلبهی قدرتها و قلدریهای جهانی رنج میبرند و اسیر همان دامها و بدبختیهایی هستند که آن روز بودند. در گذشته هم عدهیی به رفاه میگذراندند. برای کسانی که برخوردار بودند، برق نبود، اما لذت زندگی بود؛ جت نبود، اما راحتی در سفرها و رفت و آمدها بود؛ امروز هم برای برخوردارها هست. چیزی در مجموعهی زندگی انسان عوض نشده و جهالتهای حقیقی بشر، از بین نرفته است. آن روز هم بسیاری از انسانها، نسبت به سعادت واقعی، در جهل میزیستند؛ امروز هم همانطور است. آن روز هم قرآن فرمود: «و ما قدروا اللَّه حقّ قدره»(1)، خدا را درست بجا نمیآوردند؛ امروز هم همان گونه است. آن روز هم گروههایی مستکبر و گروههایی مستضعف بودند؛ امروز هم همانطور است. اگر هزار سال دیگر هم، دنیا همینطور پیش برود و پیشرفتهایی در آن به وجود بیاید، مادامی که دین خدا حاکم نشده باشد، باز عدهیی مستکبر و عدهیی مستضعفند. دین آمد، برای اینکه ناکامیهای بشر را از بین ببرد. امروز ناکامیهای بشر، به خاطر اعراض از معنویت و دین و تعالیم عالیهی اسلامی، همچنان باقی است و از بین نرفته است. 1 ) سوره مبارکه الحج آیه 74 ما قَدَرُوا اللَّهَ حَقَّ قَدرِهِ ۗ إِنَّ اللَّهَ لَقَوِيٌّ عَزيزٌ ترجمه : خدا را آن گونه که باید بشناسند نشناختند؛ خداوند قوّی و شکستناپذیر است! مربوط به :بیانات در دیدار فرماندهان و جمعی از پاسداران کمیتههای انقلاب اسلامی - 1369/10/10 عنوان فیش :انسان صالح، خلیفه خدا روی زمین ومانع گسترش ظلم کلیدواژه(ها) : انسان صالح, خلیفه الهی, عدالت, ظلم, انسان, صلاح نوع(ها) : حدیث متن فیش : حقیقتاً این واقعیتی است که برای یک انقلاب، انسانسازی از همه چیز مهمتر است. اگر انقلاب، انسانسازی نکند، هیچ کاری نکرده است. اگر کسی فکر بکند، دلیل این معنا واضح است. یعنی این حرف، واقعاً استدلال نمیخواهد؛ چون دنیا بدون انسان صالح، یک پدیدهی بیجان و کور و تاریک است. آن چیزی که به عالم خاکی جان میبخشد، ارزش میدهد، نور میدهد و معنا و مضمون به وجود میآورد، انسان است. «انّی جاعل فیالارض خلیفة»(1). جانشین، عنوانی است که خدا به انسان داده است. این جانشین را کجا گذاشتهاند؟ «فیالارض». ارض بدون این جانشین، چیست و چه ارزشی دارد؟ تمام پیامبران و عباداللَّه الصّالحین، همّشان این بوده که انسان صالح را در این زمین به وجود بیاورند، حفظ کنند، رشد بدهند و تکثیر نمایند. هدف اسلام هم این است. اینکه شما دیدید، امام در بیانیهیی در چند سال قبل فرمودند، فتحالفتوح انقلاب اسلامی، ساختن جوانانی از این قبیل است، یک حرف نبود که همینطور بر قلم امام جاری شده باشد. این، یک مبنای اسلامی و الهی بسیار مستحکم دارد. واقعاً فتحالفتوح، یعنی ساختن انسان صالح. این بدبختیهایی که شما میبینید روی زمین را فرا گرفته است و در زیارتها و آثار مربوط به ولیّعصر(ارواحنالترابمقدمهالفداء) آمده است: «کما ملئت ظلما و جورا»(2)؛ زمین در تمام دورههای تاریخ، پُر از ظلم و جور شده است و میشود و آن بزرگوار میآید، همهی زمین را از قسط و عدل پُر میکند، این ظلم و جور روی زمین، بر اثر چیست؟ بر اثر نبود یا کمبود انسان صالح، بر اثر سروری و خدایگانی انسانهای ناصالح. دنیا امروز از چه مینالد؟ پاسخش روشن است. دنیا امروز از تبعیض مینالد، از محرومیتهای تحمیل شده بر انسانها مینالد، از تحقیر انسان مینالد، از پُر شدن فضا از گند غرور متکبرانهی قشری خاص در عالم مینالد. بشریت، در فشار این حوادث تلخ است. پنج هزار سال پیش، دنیا از چه مینالید؟ آیا از نداشتن هواپیما مینالید؟ از نداشتن کامپیوتر مینالید؟ مگر کامپیوتر، کسی را سعادتمند میکند؟ پنج هزار سال پیش هم دنیا از همین تبعیضها و ظلمها و از همین تحقیر جوهر انسانیت و سلطهی نامردمان بر زندگی و سرنوشت انسانها مینالید. تا وقتی که عدالت و دین خالص و ناب بر دنیا مستقر نشود، بشریت همیشه از همان چیزها مینالد؛ والّا بشریت نمیتواند بگوید، آن روزی که قطار برقی و جت نداشتم، بدبخت بودم؛ امروز که اینها را دارم، خوشبختم. آیا امروز بشریت خوشبخت است؟ آیا امروز انسان مظلوم در دنیا در اکثریت نیست؟ آیا امروز یک مجموعهی تبهکار - که در عالم، در اقلیت مطلقند - بر سرنوشت انسانها حکومت نمیکنند؟ همین حرفها در همیشهی تاریخ بوده و این، آن سرشت دگرگونگیناپذیر انسان است. گوهر انسانیت، همیشه یک گوهر است و همواره در مقابل یک جریان فاسد ایستاده است. انقلاب ما آمد، تا انسان صالح تربیت کند. نقش انسان صالح، این است. برادران عزیز من! آن چیزی که این انقلاب را تا امروز نگهداشته است، عبارت از صلاح انسانهاست؛ همان مقدار مایهی صلاحی که ما ملت داریم. در حق ملتمان هم مبالغه نمیکنیم. امروز صلاح غلبه دارد و پرچم را به دست گرفته و حاکم است و حرکت به سمت صلاح، برنامهریزی شده است. البته تا صلاح مطلق هم فاصله بسی طولانی است. 1 ) سوره مبارکه البقرة آیه 30 وَإِذ قالَ رَبُّكَ لِلمَلائِكَةِ إِنّي جاعِلٌ فِي الأَرضِ خَليفَةً ۖ قالوا أَتَجعَلُ فيها مَن يُفسِدُ فيها وَيَسفِكُ الدِّماءَ وَنَحنُ نُسَبِّحُ بِحَمدِكَ وَنُقَدِّسُ لَكَ ۖ قالَ إِنّي أَعلَمُ ما لا تَعلَمونَ ترجمه : (به خاطر بیاور) هنگامی را که پروردگارت به فرشتگان گفت: «من در روی زمین، جانشینی [= نمایندهای] قرار خواهم داد.» فرشتگان گفتند: «پروردگارا!» آیا کسی را در آن قرار میدهی که فساد و خونریزی کند؟! (زیرا موجودات زمینی دیگر، که قبل از این آدم وجود داشتند نیز، به فساد و خونریزی آلوده شدند. اگر هدف از آفرینش این انسان، عبادت است،) ما تسبیح و حمد تو را بجا میآوریم، و تو را تقدیس میکنیم.» پروردگار فرمود: «من حقایقی را میدانم که شما نمیدانید.» 2 ) كمال الدین و تمام النعمة ،الشیخ الصدوق ج1ص258؛ الامالی ،شیخ الصدوق ص338 ؛ الاحتجاج، الطبرسی، ج1ص 68 ؛ بحار الانوار،علامه مجلسی ج3ص268 ؛ حدثنی جبرئيل عن رب العزة جل جلاله أنه قال من علم أن لا إله إلا أنا وحدی و أن محمدا عبدی و رسولی و أن علی بن أبی طالب خليفتی و أن الأئمة من ولده حججی أدخله الجنة برحمتی و نجيته من النار بعفوی و أبحت له جواری و أوجبت له كرامتی و أتممت عليه نعمتی و جعلته من خاصتی و خالصتی إن نادانی لبيته و إن دعانی أجبته و إن سألنی أعطيته و إن سكت ابتدأته و إن أساء رحمته و إن فر منی دعوته و إن رجع إلی قبلته و إن قرع بابی فتحته و من لم يشهد أن لا إله إلا أنا وحدی أو شهد بذلك و لم يشهد أن محمدا عبدی و رسولی أو شهد بذلك و لم يشهد أن علی بن أبی طالب خليفتی أو شهد بذلك و لم يشهد أن الأئمة من ولده حججی فقد جحد نعمتی و صغر عظمتی و كفر بآياتی و كتبی إن قصدنی حجبته و إن سألنی حرمته و إن نادانی لم أسمع نداءه و إن دعانی لم أستجب دعاءه و إن رجانی خيبته و ذلك جزاؤه منی و ما أنا بظلام للعبيد فقام جابر بن عبد الله الأنصاری فقال يا رسول الله و من الأئمة من ولد علی بن أبی طالب قال الحسن و الحسين سيدا شباب أهل الجنة ثم سيد العابدين فی زمانه علی بن الحسين ثم الباقر محمد بن علی و ستدركه يا جابر فإذا أدركته فأقرئه منی السلام ثم الصادق جعفر بن محمد ثم الكاظم موسى بن جعفر ثم الرضا علی بن موسى ثم التقی محمد بن علی ثم النقی علی بن محمد ثم الزكی الحسن بن علی ثم ابنه القائم بالحق مهدی أمتی الذی يملأ الأرض قسطا و عدلا كما ملئت جورا و ظلما هؤلاء يا جابر خلفائی و أوصيائی و أولادی و عترتي... ترجمه : رسول خدا (ص) فرمود جبرئيل از رب العزت جل جلاله براى من حديث كرد كه او فرمود هر كس بداند كه معبودى جز من تنها نيست و اينكه محمد بنده و رسول من است و على بن ابى طالب خليفه منست و ائمه از فرزندانش حجج منند او را برحمت خود ببهشت ميبرم و بعفو خود از دوزخ بر كنار مىدارم و جوار خود را براى او مباح ميكنم و كرامت خود را براى او واجب مينمايم و نعمت خود را بر او تمام ميسازم و او را از خاصان و برگزيدگان خود ميكنم، اگر مرا بخواند پاسخش ميدهم و اگر خواهشى كند اجابت كنم و اگر پرسشى نمايد باو عطا كنم و اگر خاموش بماند بدو آغاز كنم و اگر بد كند رحمش كنم و اگر بگريزد او را بخوانم و اگر برگردد او را بپذيرم و اگر در خانهام را بكوبد برويش باز كنم و هر كس گواهى بدهد كه معبودى نيست جز من تنها و گواهى ندهد كه محمد بنده و فرستاده من است يا بآن شهادت دهد ولى گواهى ندهد كه على بن ابى طالب خليفه من است يا بدان گواهى دهد ولى گواهى ندهد كه امامان بعد از او حجج منند بتحقيق كه نعمت مرا انكار كرده و عظمت مرا كوچك شمرده و بآيات و كتب من كافر شده اگر قصد من كند او را محجوب سازم و اگر خواهش كند محرومش كنم و اگر مرا بخواند آوازش را نشنوم و اگر دعا كند اجابت نكنم و اگر اميدوارم شود نوميدش سازم، اين است جزايش از طرف من و من هرگز ستمكار بر- بندگانم نيستم. جابر بن عبد اللَّه انصارى از جابر خواست و گفت يا رسول اللَّه كيانند ائمه از اولاد على بن ابى طالب؟ فرمود حسن و حسين دو سيد جوانان اهل بهشت سپس سيد العابدين زمان خود على بن الحسين سپس باقر محمد بن على اى جابر محققا او را درك كنى چون او را درك كردى از قول من باو سلام برسان سپس امام صادق جعفر بن محمد سپس كاظم موسى بن جعفر سپس رضا على بن موسى سپس تقى محمد بن على سپس نقى على بن محمد سپس زكى حسن بن على سپس پسرش قائم بالحق مهدى امث من آنكه زمين را پر از عدل و داد كند چنانچه پر از ظلم و جور شده است، آنان اى جابر خليفههاى منند و اوصياء و اولاد و عترت من ... |