1370/10/19
بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم قم در سالروز قیام نوزدهم دى
بسم الله الرّحمن الرّحیم
(۱)
یاد روز تاریخى نوزدهم دى را که سرآغاز حضور خونین مردم عزیز ما در صحنههاى نهضت خونبار اسلامى است، از اعماق دل گرامى میداریم و براى شهدا و مصدومین و محنتدیدگان آن حادثه از خداوند متعال طلب اجر و ثواب دائم و جزیل میکنیم. چهرهى قم و مردم قم به عنوان یک نقطهى روشن و درسآموز در طول نهضت براى ملّت ما و ملّتهاى دیگر باقى ماند و انشاءالله بر اثر حضور قوىّ شما مردم عزیز و جوانان عزیز و حوزهى علمیّهى عالىقدر و عالىمقام در حسّاسترین صحنههاى نهضت اسلامى و انقلاب بزرگ اسلامى ما باقى خواهد ماند. یاد آنهمه مجاهدتها از خاطرها نخواهد رفت. نه به این عنوان که بخواهیم اشخاصى را یا جمع بخصوصى و قشر بخصوصى از مردم را فقط به لحاظ فداکارىها ستایش کنیم ــ این البتّه هست و به جاى خود محفوظ است ــ مهم، جنبهى رمزى این مسئله است؛ اشاراتى که در این روز مبارک و در مردم مبارک قم که آغازگران نهضت بودند نهفته است؛ اینها مهم است.
هم در آغاز نهضت که آن خورشید فروزان علم و تقوا از افق قم سر برآورد و ایران را و سپس همهى عالم اسلام را منوّر کرد، هم آن روزى که آن امام بىبدیل و آن خلف صالح انبیا و اولیا به پشتیبانىهاى شما مردم قم آنچنان استوار در مقابل کفر و استکبار ایستاد و فریاد دل این امّت را از حنجرهى الهى خود سر داد، هم آن روزى که امام بزرگوار، قم را مرکزى براى پرتوافکنى قرار داد و تعالیم خود و پیام خود را از آنجا به همهجا فرستاد، هم در دوران پیروزى انقلاب، هم در دوران جنگ تحمیلى، هم در پیچهاى خطرناک سیاسى انقلاب ــ همهجا ــ مردم قم، این مردم مؤمن و حقیقتاً حزبالله، و در بخش اعظم حادثه و حوادث، حوزهى علمیّهى قم و علماى بزرگ و مدرّسین بزرگ و طلّاب جوان و پُرشور و محافل درس و مدارس آمیختهى از علم و جهاد؛ همهى اینها به کمک انقلاب آمدند و بازوى امام محسوب شدند و انقلاب را از خطرناکترین گذرگاهها گذراندند. این نشانهى آن است که نهضت، مردمى است و دینى است. رمز قم ــ هم مردمش، هم حوزهى علمیّهاش ــ براى نهضت ما این است؛ نهضتى و انقلابى و نظامى مردمى و دینى؛ متّکى به مردم است و هدایتیافته از دین است و حرکتکننده به سمت هدفهاى الهى است، که خیر و سعادت مردم هم در آن است. و به همین ترتیب این انقلاب پیش رفته است و بعد از این هم پیش خواهد رفت. مردم شجاع و صحنهگردان قم خدمات زیادى کردهاند و امروز بحمدالله این خدمات به اضافهى آنچه قشرهاى مردم در همهجاى این کشور انجام دادهاند، در صورتِ این نظام الهى و اسلامى متجلّى است.
آنچه امروز براى ما مهم است و مربوط به آینده است ــ که گذشته هم باید در خدمت آینده همیشه باشد ــ چند نکته است: یک نکته این است که هرچه این نهضت و این ملّت و ــ بر اثر برکات این ملّت ــ ملّتهاى دیگرِ اسلامى دارند، از توجّه به خدا و توکّل به خدا و زنده کردن یاد خدا در دلها است؛ از این نباید لحظهاى غفلت کرد. اگر توجّه به خدا و استمداد از منبع لایزال قدرت الهى نمیبود، مشکل میتوان تصوّر کرد که این انقلاب و این ملّت و این حرکت میتوانست به این موفّقیّتها نائل شود؛ در آینده هم همینجور خواهد بود.
اساس انقلاب اسلامى هم بر انسانسازى است و انسانسازى در مرتبهى اوّل، تعمیر دل است؛ آباد کردن جان است. دنیایى که در آن، زَر و زیور و نعمت باشد امّا انسان از انسانیّت و اخلاق و دیندارى بهرهاى نبرده باشد، به اهل دنیا هم لذّتى نخواهد داد؛ آسایشى به بشر نخواهد بخشید. آسایش انسان ناشى است از آن روحیه و اخلاقى که از دین باید استمداد بشود و سرچشمه بگیرد. دنیایى که در آن اخلاق نباشد، معنویّت نباشد، دین نباشد، همین میشود که امروز شما در سایهى ننگین و سنگین قدرت ابرقدرتها و تجاوزگران عالم مشاهده میکنید و مىبینید که چه بر سر ملّتها آوردهاند و دارند مىآورند؛ [این] بر اثر بىدینى است.
هر کدام
ما در هر جا که هستیم، همّت اوّلمان باید بر تکمیل نفْس و تهذیب نفْس و ساختن باطن و متحلّى
شدن به حلیه
ى
(۲) اخلاق الهى و معنوى باشد. در همین دعاهاى ماه رجب ــ که امسال نوزدهم دى در ماه رجب واقع شد و این یک فرصت مضاعفى است ــ مشاهده کنید که چه کوششى در این ادعیه و ادعیه
ى دیگر میشود تا انسان در باطن و در قلب خود متحوّل بشود و زیور اخلاق الهى و انسانى را پیدا کند. این انسان
سازى است؛ این، مقصود و هدف اصلى از همه
ى انقلابهاى الهى و بعثت انبیا است: اَللهُمَّ اِنّى اَساَلُکَ صَبرَ الشّاکِرینَ لَکَ وَ عَمَلَ الخائِفینَ مِنکَ وَ یَقینَ العابِدینَ لَک؛
(۳) این مایه
ى دعاها است. در درون خود باید آن نور معنویّت را، آن شکر را، آن صبر را، آن یقین را، آن عبادت را، آن ذکر را برافروزیم و روشن کنیم تا این ملّت بتواند الگو بشود براى ملّتهاى دیگر؛ تا بتواند سعادت براى خود و ملّتهاى دیگر بیاورد؛ تا بتواند از بلیّاتى که انسانها به خاطر آلودگى
هاى نفسانى و روحى دچار آن هستند و از این منیّتها و خودخواهى
ها و خودپرستى
ها در امان و برکنار بماند. این مسئله
ى اوّل است.
و من از جوانهاى عزیز ــ که دلهاى پاک دارند، روحهاى آماده دارند، ضمایر صافى بحمدالله
دارند، آلودگى
هاى کمترى دارند، آمادگى بیشترى دارند ــ میخواهم که در تحوّل درونى خود با ذکر و توجّه و دعا و بخصوص اخلاص، سعى و تلاش کنید. این نسل نو، نسلى است که در سایه
ى بابرکت اسلام و حکومت اسلامى، این مجال و فرصت را دارد که درون و باطن خود را اسلامى کند. در گذشته این امکان نبود.
نکته
ى دوّم که آن نکته هم بسیار حائز اهمّیّت است، مسئله
ى مردمى بودن این انقلاب و این نظام مقدّس است. مردم کردند هرچه کردند و هرچه شد. امام بزرگوار هم متّکى به همین آحاد و نفوس مؤمنه
ى مردم بود. مسئولین کشور ــ خدمتگزارانى که بوده
اند و هستند ــ قدرتشان، جرئتشان، توان معنوى و روحىِ مقابله
شان با تهدیدها و مبارزطلبى
هاى استکبار و قدرتهاى شیطانى، به پشتوانه و پشتیبانىِ همین ملّت است. اتّصال نظام، دولت، حکومت و مسئولین با مردم یکى از همان نعمتهاى معجزآساى الهى است. اگر مردم نبودند و این اخلاصها و این شورها و این فداکارى
هاى بى
نظیر و محیّرالعقول ــ که انسان واقعاً مبهوت میماند از این مایه
ى ایثارى که مشاهده میکند در آحاد مردم ــ نبود، انقلاب هم پیروز نمیشد، جنگ هم به پیروزى نمیرسید، در میدانهاى سیاست هم پیروزى نبود، در مقابل محاصره
ى اقتصادى دشمن هم توان مقاومت باقى نمیماند. وَالّا شما تصوّر میکنید که شیاطین حاضرند تحمّل کنند یک حکومت و یک پرچم اسلامى را این
جور برافراشته
ى در عالم؟ ببینید که اگر در یک نقطه
ى دنیا مثل همین الجزایر
(۴) یا سودان
(۵) ــ بعضى کشورهایى که گرایش اسلامى و نشانه
هاى اسلامى در آنجا پیدا میشود ــ صدایى از اسلام بلند شود، دستگاه
هاى تبلیغاتى چه میکنند؛ چه تبلیغاتى، چه سیاست
بازى
هایى، چه فشارهایى! [ببینید] چطور از غیظ به خود میپیچند و نمیتوانند تحمّل بکنند! و دیدید که در مقابل انقلاب اسلامى و جمهورى اسلامى در این سیزده سال چه کردند. بازوهایى شیطانى و دستهایى شیطانى در سرتاسر عالم نمیتوانند تحمّل کنند. آنچه آنها را تا امروز ناکام کرده است که نتوانسته
اند مقاصد شومشان را عملى کنند، همین پیوند و ارتباط و اتّصال با مردم و حضور مردم در صحنه است.
یک چیز واضحى را هر کس امروز چشم و گوش خود را درست باز کند، مشاهده میکند و آن، این است که تمام دستگاههاى تبلیغاتى و سیاسى و برنامهریزى دنیا تا آنجا که به استکبار جهانى و بخصوص به شیطان بزرگ آمریکا مربوط میشود، دارند سعى میکنند شاید بتوانند این ملّت را از انقلابشان، از نظامشان، از دولتشان، از مسئولینشان جدا کنند؛ تلاششان این است. تبلیغاتِ دروغ بکنند، آیههاى یأس بخوانند، فشارهایى وارد بکنند، تهمتهایى بزنند، جلوههاى دروغینى و پوچى از دور نشان بدهند، شاید بتوانند بین مردم و مسئولین و نظام و دولت ــ که تبلور انقلاب، همینها است ــ جدایى بیندازند.
همین فشار اقتصادى که امروز هم هنوز وجود دارد ــ که نباید گمان بشود که محاصرهى اقتصادى را از پیرامون جمهورى اسلامى بکلّى برداشتهاند؛ نخیر، فشار اقتصادى هست، محاصرهى اقتصادى هست؛ از طرق مختلف؛ خیلى پیچیده ــ همین که این فشارها را وارد مىآورند و همین تبلیغات وسیع و گسترده، و کارشکنى که امروز به شکل بسیار خباثتآمیزى علیه جمهورى اسلامى در سطح دنیا کارشکنى میشود، به خاطر این است که شاید بتوانند این ملّتى را که لیاقت خودش را ثابت کرده است، از جمهورى اسلامى جدا کنند. و من عرض میکنم آن کسى که میخواهد در مقابل استکبار ایستادگى بکند و میخواهد توى دهن دشمن جمهورى اسلامى بزند و میخواهد دل بندگان خدا را شاد و دل دشمنان خدا را افسرده بکند، باید سعى کند پیوند محبّت و عطوفت و اعتماد میان این ملّت و میان مسئولین نظام روزبهروز بیشتر و قوىتر بشود. هر کس عکس این عمل بکند، در جهت استکبار کار میکند.
حالا ما دوران انتخابات
(۶) را در پیش داریم. البتّه حرفهاى گفتنى
اى هست درباره
ى انتخابات که ان
شاءالله
باید در زمان خود عرض بشود به ملّت ایران، امّا آنچه الان عرض میکنم این است که از حالا باید همه
ى کسانى که میتوانند اثر بگذارند ولو بر روى یک نفر، کارى بکنند که این انتخابات مجلس شوراى اسلامى که اوّلین انتخابات مجلس است که بعد از رحلت امام (رضوان الله
تعالى علیه) انجام میگیرد، از انتخابات
هاى گذشته پُرشورتر و قوى
تر و با حضورِ بیشترِ مردم عملى بشود. مبادا کسانى عکس این عمل کنند؛ مبادا در روزنامه
اى یا در رسانه
اى یا در تبلیغاتى ــ به هر نحو ــ جورى حرف زده بشود که مردم را نسبت به انتخابات دودل بکنند. البتّه این مردم دودل نمیشوند؛ این مردم نشان داده
اند که در مقابل توطئه
هاى دشمن هوشیارانه عمل میکنند؛ مخالفین انقلاب اسلامى هم این را میدانند امّا بالاخره تبلیغات میکنند، تلاشهاى خودشان را میکنند. مبادا کسانى پیدا بشوند در داخل محدوده
ى نظام اسلامى که به این خواسته
ى دشمن کمک کنند و به خاطر یک اختلافى که کسى حالا با زیدى، عمروى، بکرى دارد، براى خاطر یک امر جزئى، کم
اهمّیّت، احیاناً شخصى یا گروهى بیایند مردم را نسبت به این حقیقت عظیم که حضور آنها را در صحنه نشان میدهد، مردّد و دلسرد بکنند.
دشمن سعى میکند هر چیزى در کشور ما را که حاکى از حضور مردم است، در تبلیغات جهانى پوشیده بدارد. میلیونها نفر در شهرهاى مختلف و در تهران در مراسم روز قدس، در اجتماعات عظیم به مناسبتهاى مختلف و در شهرستانها دهها هزار، صدها هزار اجتماع میکنند، اینها را در تبلیغاتشان منعکس نمیکنند، چون حاکى است از پیوند مردم با نظام جمهورى اسلامى. نمیخواهند این در دنیا مسجّل بشود؛ نمیخواهند براى ذهن عمومى ملّت ایران این باور به وجود بیاید بلکه سعى میکنند آنها را هرچه کوچکتر هم نشان بدهند: یک میلیون جمعیّت را میگویند دهها هزار ــ در تبلیغات جهانى اینجورى است ــ دیگر فکر هم نمیکنند که حالا مردمى که خودشان این اجتماع عظیم را دیدهاند، دربارهى آنها چه قضاوتى خواهند کرد. تیرى مىاندازند شاید به هدف خورد. چیزهایى را که حاکى از حضور و پیوند مردم با دستگاهها است، با دولت است، با نظام است، سعى میکنند کمرنگ کنند. خودىها نبادا این کار را بکنند! قلمها مبادا این کار را بکنند! مبادا بدروغ حرفهایى را منعکس کنند که نشانهى دلسردى باشد تا شاید آن دلسردى روى کسى که میخواند تأثیر بگذارد، او را هم دلسرد بکند. این کارها به سود دشمن است.
برادران و خواهران! ما در میانهى راه هستیم. ما ملّت ایران براى هدف بزرگى انقلاب کردهایم. ما از سلطهی پنجههاى خونین استکبار بر ملّتها به جان آمدیم. ملّتهاى عالم باید بیدار بشوند؛ و در مرتبهى اوّل، ملّتهاى مسلمان. باید سلطهى جهنّمى استکبار بر ملّتها از بین برود و ملّتها بتوانند نفَس راحتى بکشند و خودشان تصمیم بگیرند. این چیزها امروز در دنیا نیست؛ باید بشود، و میشود. یک روزى بود که این چیزها را بعید میدانستند. امروز حوادث دنیا درس شد براى ملّتها. تا چند صباح پیش، چه کسى تصوّر میکرد که یکى از دو ابرقدرت بزرگ دنیا اینجور متلاشى و ازهمپاشیده بشود؟ [امّا] شد. تا چند صباح پیش، چه کسى تصوّر میکرد که بلوک شرق ــ یعنى بلوک ضدّیّت با خدا علناً و رسماً ــ بکلّى نابود بشود و ملّتهایشان دوباره به سمت دیندارى برگردند؟ امّا شد. امروز هم کسانى نگاه میکنند به قدرت آمریکا، فکر میکنند که زایلنشدنى است؛ نه آقا، زایلشدنى است؛ باطل است، باید زایل بشود و میشود. و تا این قدرتهاى جهنّمى و این قدرت جهنّمى زایل نشود، ملّتها نفَس راحتى نمیکشند.
خب، مى
بینید چه میکنند در دنیا. رژیم آمریکا خیال میکند صاحب
اختیار دنیا است؛ خیال میکند سرپرستىِ دنیا مال او است. اینها اصلاً ملّتها را به
حساب نمى
آورند، ملّت خودشان را هم به
حساب نمى
آورند. اگر تحلیل
کننده
اى درست تحلیل کند، معلوم خواهد شد که اینها براى نفوس بشرى اصلاً ارزش قائل نیستند. اسم حقوق بشر یک دکّانى است برایشان، یک حربه
اى است که هرجایى که با یک دولتى مخالف باشند، بخواهند به جنگ او بروند، بخواهند زیر فشار قرارش بدهند، مسئله
ى حقوق بشر را عَلَم میکنند. این
همه در دنیا دولتها و کشورهایى هستند که اصلاً حقوق بشرى قائل نیستند و زیر بال رژیم آمریکا دارند زندگى میکنند، تنفّس میکنند، احدى هم متعرّض نمیشود که آقا، اصلاً شما در کشورتان چیزى به
نام حقوق بشر هست؟ اصلاً رأیى براى آحاد بشر قائلید؟ چون با آنها همراهند. آنجایى هم که مخالف باشند، بخواهند زیر فشار بگذارند ــ که البتّه در مورد جمهورى اسلامى از اوّل انقلاب بوده ــ مسئله
ى حقوق بشر و زندانها و از این حرفهاى خنده
آور و مضحک براى هوشمندان عالم را، به عنوان عوام
فریبى در دنیا بوق میکنند، جنجال میکنند، بیان میکنند. آن کسانى که اطّلاع دارند و میدانند، قضاوت میکنند و حکم میکنند که زندانهاى خودشان بمراتب و خیلى بدتر است از زندانهاى کشورهای عقب
افتاده. در مسئله
ى حقوق بشر، چیزى که مطرح نیست، حقوق بشر است؛ چیزى که مطرح نیست، کرامت بشر است؛ یک ظاهرفریبى
هاى دروغینى میکنند به عنوان یک حربه. براى بشر حقوقى قائل نیستند؛ آن وقت آدم میفرستند به کشورهاى آفریقایى و آمریکاى لاتین
(۷) که نظارت کنند بر انتخابات آنجا! به شما چه که در انتخابات فلان کشور، شما بروید نظارت کنید! شما چه کاره هستید؟ مگر شما قیّم آن ملّت هستید؟ شما اگر طرف
دار انتخابات هستید، بروید سراغ آن کشورهایى که در زیر سایه
ى شوم شما، حکومتهایى آمده
اند سرِ کار که اگر اختیار دست مردمشان باشد، یک لحظه اجازه نمیدهند که آن حکومتها باقى بمانند؛ کم هم نیستند ــ نمیخواهیم حالا اسم ببریم؛ همه میدانند چه
کسانى را میگوییم؛ خودشان هم بهتر از همه میدانند ــ که اسمى از انتخابات در آن کشورها نیست. امّا آنجایى که بخواهند زیر فشار قرار بدهند، انگیزه
اى داشته باشند، آدم میفرستند از آمریکا که برود نظارت کند که در فلان کشور انتخابات درست انجام شده یا نه! به شما چه! مگر شما قیّم ملّتها هستید؟ این چه اهانتى است به ملّتها که اینها دارند میکنند؟ آن
وقت میگویند حقوق ملّتها! حقوق بشر! بزرگ
ترین اهانت را خودشان دارند میکنند و از رو هم نمیروند. به اتّکاء سلاح اتمى ــ که دیگر حالا رقیب هم ندارند ــ و به اتّکاء حقّ وتو و به اتّکاء ثروت و پول و به اتّکاء دستگاه جاسوسى گسترده در همه
جا، در همه
ى امور دخالت میکنند. نه آقا، ملّت ایران این سیادت و این ریاست و این سرپرستى دروغین و جعلى را براى آمریکا و براى هیچ
کسِ دیگر نسبت به ملّتها قبول ندارد.
شایعه مىاندازند که فلان کشور دارد سلاح براى خودش تهیّه میکند؛ ایران دارد سلاح تهیّه میکند. خب حالا سلاح تهیّه کردن اگر جرم است، شما چرا میلیاردها سلاح را به کشورهاى زیر نفوذ خودتان میبرید و میفروشید و وام میدهید و کمک میکنید؟ و اساساً به شما چه که کشورى سلاح تهیّه میکند یا نمیکند؟ مگر باید از شما اجازه بگیرند براى تهیّهى سلاح؟ و البتّه نیمِ بیشترى هم از قضیّه، دروغ و کذب و فقط به عنوان تبلیغات و فشار [است] که البتّه ملّت ایران، احساس فشارى هم از این تبلیغات نمیکنند چون براى آنها ارزشى قائل نیستند.
همه
ى عصبانیّت و غیظ ابرقدرت
ها از همین حضور شما مردم در صحنه
ها است. اگر میتوانستند میلیاردها خرج کنند و بین ملّت با این دولتى که با همه
ى وجود دارد براى مردم کار میکند و زحمت میکشد ــ این دولت و این رئیس
جمهور
(۸) و این مسئولینى که دارند واقعاً با همه
ى وجودشان [کار میکنند] و همّ
وغمّى جز خدمت به مردم ندارند ــ فاصله بیندازند، دریغ نمیکردند. خداى متعال را سپاسگزار هستیم که به شما مردم، آن آگاهى و روشن
بینى را عطا کرده است؛ و این از برکات انقلاب است و از برکات دین
دارى شما است. هرجا دین هست، این آگاهى هست، این ثبات قدم هست؛ و باید این را حفظ کنید. البتّه توجّهات ولىّ
عصر (ارواحنا فداه) و ادعیه
ى زاکیه
ى آن بزرگوار بلاشک متوجّه شما ملّت و متوجّه این کشور است. اینجا مملکت امام زمان است و امیدواریم که ان
شاءالله
همواره مشمول دعوات زاکیه
ى آن بزرگوار باشید و کار شما و تلاش شما، روح مقدّس امام بزرگوار را از همه
ى ما راضى کند و خداوند به ما توفیق بدهد که رضاى او را بشناسیم و در راهِ آن با همه
ى وجود قدم برداریم.
والسّلام علیکم و رحمة الله و برکاته
(۱ در ابتدای این دیدار، حجّتالاسلام سیّدمحمد سعیدى (مدیر مرکز خدمات حوزهی علمیّهی قم) مطالبی بیان کرد.
(۳ اقبالالاعمال، ج ۲، ص ۶۴۳ (اعمال مشترکهى ماه رجب)؛ «بارخدایا! از تو میخواهم صبر شکرگزاران نعمتت را، و عمل ترسندگان از تو را، و یقین پرستندگانت را ارزانى من کنى.»
(۴ ر.ک: بیانات در اجتماع مردم بوشهر (۱۳۷۰/۱۰/۱۱)، پینوشت شمارهی ۸
(۵ پس از روى کار آمدن عمر حسن البشیر در سودان، وى قصد خود را براى اجراى شریعت اسلامى در این کشور اعلام کرد. از آنجا که این دولت مورد حمایت جریان نیرومند اسلامگراى این کشور به رهبرى دکتر حسن التّرابى قرار داشت، جنجالهاى زیادى از سوى محافل تبلیغاتى استکبارى نسبت به این جریان صورت گرفت.
(۶ انتخابات چهارمین دورهى مجلس شوراى اسلامى در تاریخ ۲۱ فروردین ۱۳۷۱
(۷ از جمله کشورهای آفریقاى جنوبى، ونزوئلا و گواتمالا
(۸ حجّتالاسلام والمسلمین اکبر هاشمىرفسنجانى