ما اگر میخواهیم از تجربهی مشروطیت استفاده کنیم، نباید بگذاریم این اشتباه تکرار شود؛ یعنی بایستی آن هدفی را که انقلاب اسلامی ترسیم کرده، صریح و بدون هیچگونه مجامله در نظر داشته باشیم. البته رعایت اقتضائات زمان غیر از...
غرض من این است که بگویم مشروطهای که با پناه بردن به اجنبی پیش برود، پیروزیاش را هم مستبدین جشن میگیرند. اگر شما مرا خواهان استبداد میدانید، که میدانم نمیدانید و در دلتان ...
لحظهشناسی، موضوع کلیپهای صوتی نهگانهای است که پایگاه KHAMENEI.IR منتشر کرده و در آن به ۹ مقطع میپردازد که لحظهشناسی یا عدم آن از سوی مردم و نخبگان منجر به رخدادهای مثبت و منفی در طول تاریخ شده است. کلیپ چهارم، لحظهشناسی و عواقب آن در ماجرای «مشروطه» است.
برخی روشنفکران صراحتاً از اصطلاح «استبداد روشنفکری» یا «استبداد منورالفکری» نام میبرند و خودشان را مدافع «استبداد منورالفکرانه» میدانند. آنها به بهانهی اینکه تمام گرفتاریهای ما از فرهنگ سنتی و مذهبی است، باید برای جبران عقبافتادگی، «مدرنیته» حتی با حضور...
باید دید که در مراحل مختلف انقلاب مشروطیت، رهبران آن یعنی علمای دینی، چگونه و به چه میزان از عهده انجام مسئولیتهای یاد شده برآمدند و اگر از عهده برنیامدند؛ چرا؟ روشن است که رهبران آن انقلاب، اولاً متعدد بودند و ثانیاً نامتمرکز بوده و در دو مکان دور از هم، تهران و نجف...
جعبهی سیاه انحراف مشروطه از عدالتخواهی به اباحیگری، سفارت بریتانیا بود. آنجا بود که مفهومپردازی دیگری از مشروطه غیر از آنچه رهبران روحانی تا آن روز به دنبال آن بودند، صورت گرفت و به بستنشینان تفهیم شد.
در سالروز صدور فرمان مشروطیت، پایگاه اطلاعرسانی حضرت آیتالله خامنهای ویژهنامهای تحت عنوان «داستان نهضت مشروطه» منتشر کرده که برگزیدهای از سخنان رهبر انقلاب در مورد «درسهای دوران مشروطه»، یکی از بخشهای آن است.
میزگردی با محوریت موضوع «نقش علما و روحانیت در نهضت مشروطه»، با حضور دکتر محمدحسن رجبی تاریخنگار و استاد دانشگاه و همچنین آقای قاسم تبریزی رئیس بخش تخصصی مطالعات انقلاب اسلامی کتابخانهی مجلس شورای اسلامی برگزار شد.
روشنگری به معنای عام و معروفش، اگرچه تعارض و تضاد اصولی با دینمداری و دینداری نداشت ولی جریان روشنفکری در ایران به پیروی از تاریخ روشنگری غرب و غیر از مواردی که به صورت ابزاری و محافظهکارانه به دین توجه میکرد...
قبل از اینکه شیخ را بالای دار ببرند ترور شخصیتی شده بود؛ یعنی شخصی که بالای دار رفت شیخ مجتهد نیست، بلکه شیخ مستبد است. اول به مردم القا کردند که فردی مستبد بود و بعد مقدمات اعدام وی را فراهم کردند.